1393-09-22 19:56
7296
7
7193
چرا عده ای با نان مردم بازی می کنند ،

پشت پرده اعتراض و تجمع نانوایان در گلستان چیست ؟ / بهبود کیفیت حلقه مفقوده افزایش قیمت ها !

همیشه یک پای ثابت وعده ها در هنگام افزایش قیمت ، بهبود کیفیت نان بوده و هست ولی هیچ وقت هم محقق نمی شود و دلیل عینی و ملموس آن نیز ایجاد و رونق فعالیت صنفی بنام " نان خشکی ها "  و حجم زیاد نان های مصرفی در دامداری و مرغداری هاست .

به گزارش گلستان ما ؛ در یک هفته اخیر و پس از صدور مجوز افزایش قیمت نان بر اساس مصوبه دولت به استان ها ، حرف و حدیث های گوناگونی در محافل مختلف مردمی ، دولتی و نیمه دولتی در خصوص دلایل ، چگونگی و تاثیرات این موضوع مطرح گردید .

شتاب زدگی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان

در استان گلستان و در همان ساعات اولیه پس از ابلاغ این مصوبه ، موضوع افزایش قیمت و زمان اعلام نرخ های جدید انواع نان به بعد از سفر رئیس جمهور به استان موکول گردید .

پس از انجام سفر دولت به گلستان ، شنبه هفته گذشته سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان در حالی که بنا بود با انجام کار کارشناسی قیمت های پیشنهادی را برای تصمیم گیری به استانداری اعلام نماید در اقدامی شتاب زده و با برگزاری جلسه ای ، قیمت های جدید انواع نان را اعلام نمود .

که این نرخ های جدید در همان نگاه اول از میزان درصد مجاز برای افزایش هم زیادتر به نظر می رسید . ( نان 350 تومانی ، مبلغ 500 تومان قیمت گذاری شده بود ) و موج اعتراضی اولیه ای را به همراه داشت .

فردای آن روز ، مرگدری معاون برنامه ریزی استانداری اعلام کرد که نرخ های اعلام شده از سوی سازمان صنعت و معدن استان ، رسمی و قطعی نبوده و بناست تا قیمت ها در روز دوشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی استان با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان بررسی و تعیین شود .

روز دوشنبه با اعلام رسمی قیمت های جدید انواع نان بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی استانداری گلستان به فرمانداری ها و اتحادیه های نانوایان مشخص گردید که قیمت های جدید اندکی از قیمت اعلام شده سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان پایین تر بود . ( نان 350 تومانی ، مبلغ 450 تومان )

آغاز اعتراضات مردم و برخی نانواها

با این اعلام قیمت ها ظرف 3 روز و اعمال نرخ های جدید در نانوایی ها ، برخی خبرها و گزارش ها از نارضایتی های عموم مردم و برخی نانوایی ها به شکل های مختلف به گوش می رسید . که بحث ها و اعتراضات مردمی در همه جا و بخصوص در صف های نانوایی ها قابل مشاهده و ملاحظه بوده و هست ولی نارضایتی نانواها فقط در شهرستان های آزادشهر و گرگان دیده و شنیده شد .

دلایل عمده برای نارضایتی عمومی مردم ناشی از اصل افزایش و میزان تغییر قیمت نان ( به عنوان قوت غالب خانواده ها ) و به خصوص عدم بهبود در کیفیت نان عنوان می شد . این در حالی بود که دولت احمدی نژاد همزمان با افزایش قیمت نان مبلغی را صرفا به عنوان یارانه نان در مبلغ یارانه هر نفر لحاظ کرد ولی این بار ، هیچ خبری از افزایش یارانه نان مردم نبود .

این در حالی است که هر بار دولت ، سازمان صنعت و معدن و اتحادیه نانوایان دست به افزایش قیمت نان می زنند ، همیشه یک پای ثابت وعده های شان بهبود کیفیت نان بوده و هست ولی هیچ وقت هم محقق نمی شود و دلیل عینی و ملموس آن نیز ایجاد و رونق فعالیت صنفی بنام " نان خشکی ها "  و حجم زیاد نان های مصرفی در دامداری و مرغداری هاست .

اعتراض به تغییر میزان کسب سود حاصله

ولی گویا دلیل اعتراض و تحصن حداقلی تعدادی از نانوایان از جنسی متفاوت بوده و بر اساس تحقیقات و بررسی دقیق بعمل آمده در وضعیت عملکرد نانوایی ها ، ناشی از تغییر " میزان کسب سود حاصله " صورت می گیرد که احتمالا ناشی از اندکی زیاده خواهی به نظر می رسد .

بر اساس مصوبه اخیر دولت ، استان ها می توانستند تا حداکثر 30% قیمت ها را افزایش دهند و کارگروه اقتصادی استانداری گلستان هم در همان گام نخست سقف حداکثری را برای تغییر قیمت نان لحاظ کردند و گویا در ایجاد توازن میان مردم و نانوایی ها ، جانب نانوایان را گرفتند .

همچنین بر اساس مصوبه دولت و استانداری گلستان به نانوایی ها اجازه داده شده است تا سقف 30% از آرد سهمیه ای خود ار به شکل آزادپزی و بر اساس نرخ تمام شده و سود منطقی آن به صورت آزاد به فروش برسانند و موضوع افزایش قیمت آرد تا حدود 40% نیز بخش سوم مصوبه اخیر دولت تدبیر و امید است که قیمت آرد از کیلویی حدود 570 تومان به حدود 820 تومان افزایش قیمت پبدا کرده است .

جنس خاص اعتراض نانواها در گرگان

اما حال و هوای تجمع و اعتراض برخی نانوایان در گرگان شکلی خاص تر به خود دارد و بر اساس برخی شنیده ها علاوه بر عامل فوق الذکر ( تغییر قیمت آرد و نان و تغییر در میزان سود حاصله ) ، متاثر از تحرکات فرد یا افرادی خاص است که اهداف خاصی را نیز دنبال می کنند . برخی از این افراد که در گذشته مسئولیت ها و سوابقی در اتحادیه نانوایان استان داشته اند ، احتمالا در ماجرای اخیر نیز به دنبال جریان سازی و فضا سازی کاذب و هدایت این فضا برای بهره گیری های شخصی برای رسیدن به مسئولیت های سابق هستند . اگرچه در این موضوع از جهات دیگری نیز ذینفع هستند .

در این بین برخی شنیده ها از اظهارات متفاوت نانوایان گرگانی قابل توجه است که این گونه ابراز می دارند : ما به صورت شخصی اعتراض و گلایه ای به مصوبه اخیر نداریم ولی از طرف بعضی ها تحت فشار قرار داریم که باید در اعتراض و تجمع ها حضور داشته باشیم و ... .

در اینجا باید پرسید که چرا برخی ها به دنبال ایجاد اختلال و بی نظمی به قیمت بازی کردن با قوت لایموت مردم ، فشار به اعضا یک صنف و کسب منافع شخصی با فضاسازی کاذب هستند .

لزوم پیگیری اعتراض نانوایان از راول معمول

و در حالیکه نانوایان معترض هنوز اقدامات اولیه برای طرح مشکل و ارائه نظرات خود در خصوص قیمت گذاری های جدید را از مسیرهای صحیح و قانونی موجود پیگیری نکرده اند و اتحادیه هم گزارشی از دلایل نارضایتی نانوایان به مراجع بالادستی و مسئول ارائه ننموده است ولی عده ای در همین ابتدای کار اقدام به تجمع و تحصن می کنند و با ایجاد فضایی خاص و تحریک برخی نانوایان به تلاش های ارزشمند یک صنف زحمتکش خدشه وارد نموده و روال خدمت رسانی به مردم را مختل می کنند .

پیگیری خواسته ها و رسیدگی به نارضایتی نانوایان معترض می تواند از طریق نمایندگان دولت در ادارات و نهادهای مختلف مسئول صورت پذیرد تا به حل منطقی و مناسب مساله منجر شود .

استانداری ، صنعت و معدن و اتحادیه جانب مردم و نانوایان را توامان داشته باشند

در هر حال به نظر می رسد که هم دولت ، هم استانداری ، هم سازمان صنعت معدن و تجارت و هم اتحادیه نانوایان باید جانب مردم را به عنوان ولی نعمت تان نظام و انقلاب و جانب نانواها را به عنوان صنفی پر تلاش توامان داشته باشد تا به هر دو کمک شود .

در پایان لازم به نظر می رسد تا مدیران و نهادهای مسئول و مرتبط ، با دقت نظر و موشکافی به این موضوع ورود پیدا کنند و با لحاظ نمودن جمیع اطراف مساله ، آنرا مدیریت و هدایت نمایند تا خدای ناکرده سوء استفاده ، زیاده خواهی و کسب منافع شخصی بعضی ها به ایجاد بی نظمی و اختلال در تامین مهمترین نیاز روزمره عموم مردم منجر نگردد .

و از طرفی با لحاظ کردن منفعت عموم مردم و بخصوص اقشار ضعیف و آسیب پذیر و صنوف مرتبط به تصمیم گیری هایی منطقی و موثر در معیشت و اقتصاد خانواده ها دست بزنند و در صورت نیاز با تهیه گزارشی دقیق و همه جانبه و ارائه آن به هیئت دولت زمینه اصلاح یا اخذ تصمیمات جدید منطبق با نیازهای عموم مردم را فراهم آورند .

انتهای پیام /

مطالب مرتبط :

دولت اعلام کرد : گرانی ۳۰ درصدی نان از امروز

افزایش قیمت نان در گلستان به بعد از سفر ریاست جمهوری موکول شد

کارتون/ شیب سی درصدی نان

 تناقض گویی های "نوبخت" مردم را نسبت به «دولت» بدبین می کند / مردم از کیفیت نان راضی نیستند

قیمت جدید نان در گلستان اعلام شد + نرخ های جدید

مرگدری : قیمت نان در گلستان فردا با حضور استاندار مشخص می شود / افزایش قیمت تا زمان اعلام رسمی غیر قانونی است

چرا قوانلو با استانداری گلستان هماهنگ نیست؟ / افزایش غیر قانونی قیمت نان و بحث های داغ صفهای نانوایی !

قیمت نهایی انواع آرد و نان در گرگان اعلام شد + جدول

عکس/ گریز از چرخۀ گرانی: کار تحسین‌برانگیز یک نانوا

انتشار وسیع پیامک‌های جالب طنز با موضوع " گرانی نان "

واکنش مردم گرگان به افزایش قیمت نان / گرانی اولین دستاورد سفر دولت به گلستان بود !!

کاهش کیفیت نان در کلاله / رئیس صنعت ، معدن و تجارت: ماهانه یکبار کیفیت نان بررسی می شود

بی مهری نان با کارگران / سبقت از حقوق کارگری با سرعت بالا

هجوم مردم به نانوایی ها نشان از فقر است/در قیمت گذاری نان، فقر مردم در نظر گرفته شود

اعتراض نانوایان آزادشهری به قیمت ناعادلانه نان !

تجمع اعتراضی نانوایان گرگانی در اتحادیه خبازان / درخواست رئیس اتحادیه خبازان گرگان از استاندار گلستان + تصاویر

نان خریدن مردم دلیل رضایت از قیمت نان نیست / بعضی از مردم توان خرید نان 350 تومانی را نداشتند

دولت علاوه بر سبد کالا ، کارگران را از نان ارزان هم محروم کرد

پشت پرده اعتراض و تجمع نانوایان در گلستان چیست ؟ / بهبود کیفیت فاکتور مفقوده افزایش قیمت ها !

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سلام گنبد

سلام، خداقوت>> کلیپ تصویری / دیگ های نذری گنبدی ها در شب اربعین حسینی >> گزارش تصویری / هلیم پزی شب اربعین حسینی در گنبد >> آخرین شماره رادیونت "محرم سلام" / نقطه نظرات فرماندار ویژه گنبدکاووس درباره هیئات مذهبی و عزاداری‌ها salamgonbad.ir

0
0
پاسخ
1393-09-22 22:39
م . مهاجر

برادر جان :اینها به همون چونه نون 350 تومانی اندکی روغن می مالند و یا چند دانه کنجد می زنند و تحت عنوان نان روغنی یا نان کنجدی ، دانه ای 800 تا 900 تومان به خلق الله می فروشند .بازار داغ این کار را در ماه رمضان همه نیک درک کرده اند .

0
0
پاسخ
1393-09-23 04:12
زجر کشیده

سلامتو رو خدا با نان مردم بازی نکنید .خیلی ها هستند که همه دغدغه ی شان تامین همین نان روزانه شان است .مردم ضعیف هزاران جور مشکلات و مسائل دارند .

0
0
پاسخ
1393-09-23 04:14
بچه نانوا

به نظر من همش تقصیر دولته که میگه :1. آرد 40% گران شود .2. نان 30% گران شود .3. نانوایی ها تا 30% آزاد پزی کنند .خیلی جالبه !!واقعا خیلی جالبه !!آزاد پزی که هزار جور حرف و حدیث توش داره .همون اول یه خورده با تدبیر و منطبق تصمیم بگیرید تا ملت را حیران مصوبات خودتان نکنید .

0
0
پاسخ
1393-09-23 04:50
گلستان بلاگ

سلاممطلب شما در سایت گلستان بلاگ منتشر شدhttp://golestanblog.ir/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA/موفق باشید

0
0
پاسخ
1393-09-23 07:03
ایران اسلامی

عکسهای بی ربطی را برای اخبارتان علی الخصوص نان این چند مدت تهیه و انتشار میدهید //// همه با نیات شما ورشکستگان سیاسی آشنا هستند . زور الکی میزنید

0
0
پاسخ
1393-09-23 18:08
دانشجو

باز حیله همیشگی!وقتی که 30 درصد گران میشه چه فرقی میکنه که 500 تومان باشه یا 450 تومان،بالاخره گران شده.ولی جنگ زرگری بین ادارات مذکور بیشتر برای جا انداختن این گرانی در بین مردمه که مدتی در وادی گران شد-ارزان شد سردرگم شود تا این افزایش قیمت نهادینه گردد.چه ارزانی؟نمی گویند نان 250 تومانی 450 تومان گران شد بلکه میگویند نان از 500 تومان به 450 تومان ارزان شد.جالبه نه!

0
0
پاسخ
1393-09-24 07:12

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.