1397-12-24 17:19
4541
6
61920
بررسی پشت صحنه های یک بازی رسانه ای :

همه اما و اگرهای تغییر نماینده ولی فقیه در استان گلستان

چرا جریانی که حیات سیاسی خود در استان گلستان را مدیون آیت الله نورمفیدی می داند اینچنین تیغ بدست گرفته و خواستار شفافیت اقتصادی فرزندان و دفتر وی شده است ؟ آیا خبری شده است ؟

به گزارش گلستان ما؛ در فقه سیاسی شیعه حکومت متعلق به امام معصوم علیه السلام بوده و در غیاب معصوم ولی فقیه جامع الشرایط زمام امورات مسلمین را بر عهده دارد ، این ولی فقیه نیز بر اساس چارچوب های مشخص فقهی برای اداره بهتر امور در جغرافیای گسترده ایران اسلامی در هر استان یک نماینده دارد که مبیّن نظرات و بازتاب دهنده منویات اوست .

ایران اسلامی طی چهل سال گذشته دو ولی فقیه را تجربه کرده است : "امام خمینی و امام خامنه ای" . به گواه تاریخ هر دو در مقاطعی که زمام امور مسلمین را بر عهده داشتند با توانمندی و کاریزمایی توانستند ایران اسلامی را طی چهل سال عمر خود به شکوفایی ، عزت و اقتدار در دنیا برسانند .

همچنین در مجموع 30 استان کشور 30 نماینده ولی فقیه در استانها فعالیت می کنند که در حال حاضر فقط 3 نفر از آنها منصوب امام خمینی(ره) بوده و 27 استان نیز توسط امام خامنه ای به این سمت گمارده شده اند .

آیت الله "نورالله طبرسی" نماینده ولی فقیه در استان مازندران ، آیت الله "سید کاظم نورمفیدی" نماینده ولی فقیه در استان گلستان و آیت الله "موسوی جزایری" سه نفری هستند که توسط امام راحل منصوب و مقام معظم رهبری نیز تاکنون حکم آنها را جهت ادامه کار تنفیذ نموده است ، هر چند آیت الله جزایری اواخر بهمن ماه امسال بنا به شرایط جسمی نامناسب برای ادامه کار از سمتش استعفا داد .

آیت الله نعیم آبادی در استان هرمزگان در سال 69 اولین نماینده ولی فقیه بود که توسط امام خامنه ای منصوب شد ، معظم له در دهه 70 هیچ انتصابی در استانها نداشتند اما در دهه 80 در استان سمنان "سید محمد شاهچراغی" ، در استان اصفهان "سید یوسف طباطبایی" ، در استان اردبیل "سید حسن عاملی" ، در استان کرمانشاه "مصطفی علماء" ، در استان لرستان "سید احمد میرعمادی" ، در استان بوشهر "غلامعلی صفایی بوشهری" ، در استان مرکزی "قربانعلی دری نجف آبادی" ، در استان قم "سید محمد سعیدی" و "سید محمد حسینی شاهرودی" را دراستان کردستان  به این سمت گماشتند.

حكم رهبري

زعیم مسلمین همچنین با توجه به گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی در دهه ای که به پیشرفت و عدالت نامگذاری و مزین کردند با جوانگرایی و تحول در دهه نود 17 نماینده ولی فقیه در استانهای کشور را منصوب کردند که نشان از روحیه تحول انگیزی معظم له دارد که فقط در سال 97 در 5 استان "گیلان ، فارس ، ایلام ، سیستان و بلوچستان ، همدان" شاهد معرفی نمایندگان ولی فقیه بودیم .

این موارد نشان می دهد که امام خامنه ای بیش از همه به فکر حفظ و حراست از شجره انقلاب و جریان انقلابی و تقویت این ریشه است و در تمامی حکم هایی که برای این انتصابات انجام داده حمایت از اقشار انقلابی ، مستعضف و حامی انقلاب را تاکید نموده است ، نکته جالب تر اینکه ایشان هیچگاه در احکام صادره از نزدیکان افرادی که سر کار بوده اند استفاده نکرده و این یک مدل موفق و نص صریح قانون و شرع است .

اما و اگر های تغییر نماینده ولی در استان گلستان

تغییر نماینده ولی فقیه در استان گلستان هر از چند گاهی طی سالهای گذشته و حتی دهه 80 همزمان با دولت نهم و دهم مطرح شده است ، از آیت الله نورمفیدی در منابع اینترنتی و ژورنالیستی تحت عنوان تنها نماینده ولی فقیه "اصلاح طلب" ایران یاد می شود ، او از همان ابتدای انقلاب با جریان چپ و نیروهای وابسته به آن رابطه نزدیکی داشته و این رابطه تاکنون حفظ شده است ، نزدیکی او با مجمع روحانیون مبارز و افراد سرشناسی چون موسوی بجنوردی ، مرحوم موسوی اردبیلی ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، سید محمد خاتمی ، مهدی کروبی و استقبال گرم وی از میرحسین موسوی در بیت خود گواه این مدعاست تا انجا که استان گلستان را حیاط خلوت اصلاح طلبان می دانند.

اجلاسیه 4 هزار شهید استان گلستان آغاز شد

اما این روابط دلیلی نشد تا نورمفیدی طی این سالها بخواهد با نظام زاویه بگیرد یا حرفی علیه نظام یا متضاد با رهبر معظم انقلاب بیان کند ، بر عکس ایشان در نمازجمعه ها و در مناسبتهای مختلف جز به صورت کمرنگ در فتنه 88 مواضع مناسبی را اتخاذ نموده و همین امر نورمفیدی را با افرادی چون طاهری اصفهانی متمایز ساخته است ، خیلی ها طی این سالها خواستند از نورمفیدی یک طاهری اصفهانی بسازند و برای نظام ایجاد هزینه کنند اما درایت و پختگی وی مانع از انجام این کار شد .

تکرار سناریوی نخ نما شده

اما در روزهای اخیر مجددا بحث فعالیتهای اقتصادی آیت الله نورمفیدی ، دفتر و فرزندان وی در برخی رسانه های مجازی مطرح شده است ، در سالهای گذشته نیز شاهد پخش تیزر یک دقیقه ای از فعالیتها و شرکت های وابسته به نورمفیدی در استان بودیم که از بی بی سی ، VOA و چند شبکه دیگر پخش شد ، کانالهای اصلاح طلبان داخل کشور نیز در روزهای گذشته مانوری سنگین در بحث جنگل خواری و برخی فعالیتهای اقتصادی نماینده ولی فقیه در استان صورت دادند تا جایی که ادمین یک کانال تلگرامی وابسته به این جریان در استان طی توییتی خواستار شفافیت آیت الله نورمفیدی و فرزندان وی و نقش شان در فعالیتهای اقتصادی شده است .

جالب اینکه کانال اصلاح طلبان با انتشار مجوز امام به آیت الله نورمفیدی برای برداشت از جنگل جهت ساخت حوزه علمیه و مقایسه آن با دستور مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست و عدم قطع درختان حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه سعی داشتند تا به این اختلافات دامن بزنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند .

اما هدف این شارلاتانیسم رسانه ای چیست ؟

چرا جریانی که حیات سیاسی خود در استان گلستان را مدیون آیت الله نورمفیدی می داند اینچنین تیغ بدست گرفته و خواستار شفافیت اقتصادی فرزندان و دفتر وی شده است ؟

آیا بی بی سی و VOA و ... دلسوز نظام هستند که می خواهند چنین شفافیتی صورت بگیرد ؟

آیا اصلاح طلبان می خواهند از نورمفیدی عبور کنند ؟

ایا فراموش کردند کروبی در شهریور 88 بعد از روزهای تلخ فتنه در رامیان منزل استاندار سابق بیتوته کرده است ؟

آیا فراموش کردند مصطفی تاجزاده بعد از آزادی از زندان مستقیم برای استراحت به گلستان سفر کرد ؟

ایا فراموش کردند جواد امام مدیر بنیاد باران برای تماشای یک عروسی به گالیکش سفر کرد ؟

آیا فراموش کردند پسر سید حسن خمینی روستای لاملنگ گرگان را بهترین مکان برای دوره کارآموزی و عمامه گذاری خود انتخاب کرده بود ؟

این همه آزادی تحت چه عنوان به این جریان داده شده است ، جز همراهی مقامات ارشد استان ، حال چرا این گروه می خواهد نورمفیدی را گوشه رینگ برده و بر طبل رسوایی اش بکوید ؟

دام رسانه ای و ضرورت هوشمندی رسانه های انقلابی

این علائم نشان می دهد که جریان انقلابی باید سواد رسانه ای خود را ارتقا داده و در دام بازی رسانه ای این گروهها نیفتد .

بحث تغییر آیت الله نورمفیدی از سالهای گذشته مطرح شده و جمع بندی های کلان نیز چنین تحولی را برای استان گلستان تجویز نموده اما هر گاه که این موضوع پررنگ شده جریان خاص! (اصلاح طلبان و پیمانکاران رسانه ای اجیره ای) با برجسته کردن بحث جنگل خواری و فعالیتهای اقتصادی فرزندان و دفتر آیت الله نورمفیدی و وارد کردن اصولگرایان به این بازی و سیاسی کردن فضا ، سعی کردند القا کنند که جابجایی نورمفیدی سیاسی است تا هزینه این جابجایی را برای رهبر انقلاب بالا ببرند . 

در واقع اصلاح طلبان تندرو به همراه رسانه های معاند خارجی با القا این موضوع به دنبال فاصله بین رهبر معظم انقلاب و آیت الله نورمفیدی هستند تا این جابجایی را یک تخاصم ایدئولوژیکی و جناحی قللمداد کنند در حالیکه رویه مقام معظم رهبری نشان داده ایشان در انتصاب نمایندگان ولی فقیه در استانها به هیچ وجه سیاسی و جناحی عمل نکرده و همواره این تغییرات را با صرف زمان ، مشاوره و دقت بسیار انجام داده اند .

ضمن اینکه رابطه آیت الله نورمفیدی با مقام معظم رهبری طی این سالها حسنه بوده و در زمان بیماری معظم له در شهریور 93 به عیادت ایشان رفته و امام خامنه ای نیز همواره از نقش نورمفیدی در منطقه به نیکی یاد کرده اند .

ayadat_noor

پس لازم است همه فعالان رسانه ای از جمله جریان انقلابی ضمن آرامش فکری و افزایش سواد رسانه ای در این برهه حساس از انقلاب فضا را مدیریت کرده و در زمین دشمن بازی نکنند ، بی جهت دنبال برجسته کردن بحث جنگل خواری و فعالیتهای اقتصادی و ... نروند تا محلی برای سوء استفاده و سیاسی کردن فضای تندروها نشود ، قطعا هر چه فضا آلوده و شلوغ شود این تغییر عقب تر خواهد افتاد .

با توجه به تغییر نماینده ولی فقیه 28 استان کشور قطعا امسال مقام معظم رهبری برای استان گلستان و احتمالا مازندران برنامه تغییر دارد لذا خوب است که حتی برنامه ای مناسب برای تقدیر از عملکرد 40 ساله این دو بزرگوار گرفته شود و این "تغییر بزرگ" بدون هیچ هزینه ای برای نظام و استان صورت بگیرد .

نورمفیدی عامل وحدت

یکی از دلایلی که برخی ها همواره جهت جلوگیری از تغییر و یا تداوم فعالیت نماینده ولی فقیه در استان ذکر می کنند اینست که ایشان را عامل وحدت در استان عنوان می کنند ، این موضوع تا آنجا پررنگ است که در انتخابات مجلس خبرگان بیشترین آراء نورمفیدی از صندوق های اهل سنت بیرون می آید.

اما این موضوع چند بعدی است اولا اینکه محدود کردن وحدت استان گلستان به یک نفر ضد امنیت ملی است یعنی اینکه اگر این فرد به هر دلیلی یک روز نباشد آیا این وحدت بهم خواهد خورد؟ جواب این سوال قطعا منفی است چرا که اهل سنت استان گلستان با بلوچستان ، کردستان و خوزستان تفاوتهای مذهبی و رفتاری زیادی دارند .

حجت الاسلام علم الهدی معاون مجمع تقریب مذاهب گفته بود که مردم بلوچستان یا کردستان دل در گرو عقاید کشورهای هم مرز خود نظیر پاکستان و کردستان عراق دارند ، رفتار و سبک زندگی و حتی معماری خود را از این کشورها می گیرند اما ترکمن های استان گلستان همواره خود را در چهارچوب ایران قرار داده و تاثیر پذیری کمی از ترکمنستان دارند .

ضمن اینکه ترکمن ها در انقلاب اسلامی بیش از 500 شهید دادند ، تحصیل کردند و امروز مدارج ترقی و مناصب مدیریتی را در اختیار دارند ، اگر پهلوی اول و دوم ترکمن ها را قلع و قمع کرد و آنها را به کوچ اجباری وا داشت اما نهادهای جمهوری اسلامی از جمله بسیج و سپاه خدمات بسیاری در نقاط مرزی انجام داد که هنوز هم ادامه دارد ، پس بپذیریم محدود کردن یک نفر به عامل وحدت منطقه اغراق و سوء استفاده از این عنوان دلچسب در کشور است هر چند باید از اقدامات آیت اله نورمفیدی طی این چهل سال در بحث ارتباط با اهل سنت نیز تقدیر شود .

گزینه های جایگزین نورمفیدی چه کسانی هستند ؟

با توجه به احتمال زیاد تغییر نماینده ولی فقیه در استان گلستان طی سال آینده گمانه زنی های زیادی در این راستا مطرح است .

ذکر چند نکته اینجا ضروری است :

سبقه رهبرمعظم انقلاب نشان داده که تاکنون فرزند هیچکدام از نمایندگان ولی فقیه را در جای پدر منصوب نکرده و با این کار از موروثی کردن قدرت ممانعت کرده است ، پس با این حساب گمانه زنی ها در خصوص انتصاب سید مجتبی نورمفیدی که در استان به صورت پررنگ مطرح می شود از اساس باطل است چه اینکه گفته شده وی در مقاطع ابتدایی انقلاب با گروههای چریکی ارتباطاتی داشته است .

همچنین برخی ها فکر می کنند حالا که نورمفیدی رویه اصلاح طلبی دارد و فرزندش هم به دلایل مذکور نمی تواند جایش را بگیرد ، رهبری از یک اصولگرا و احتمالا از فرزندان آیت الله طاهری در این سمت استفاده خواهد کرد ، این گزینه هم با توجه به سیره رهبری و پرهیز از تداوم اختلافات منتفی است هر چند آیت الله طاهری فرزندان شایسته ای تحویل انقلاب اسلامی داده است که می توان از توانمندی دکتر سید علی طاهری در بحث مجلس خبرگان بهره برد .

از گزینه های بومی که بیشتر رسانه ها و فضای مجازی به آن دامن می زنند آیت الله دکتر سعدی رئیس دانشگاه امام صادق (ع) ، آیت الله قدمی مدرس حوزه و دانشگاه ، حجت الاسلام ترابی امام جمعه گنبد ، حجت الاسلام منصوری امام جمعه بندر ترکمن می باشند .

اما یک تحلیل مناسب دیگر می گوید که احتمال حضور یک نماینده ولی فقیه غیر بومی برای استان گلستان با توجه به فضای سیاسی استان موثر تر خواهد بود .

حال باید دید ولی فقیه زمان چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت چرا که انتخاب نماینده ولی فقیه در استانها حق مسلم ایشان است و همه گروهها و رسانه ها و احزاب در حق ایشان ظلم نکنند و دست شان را برای یک انتخاب خوب و احسن باز بگذارند .

--------------------------------------------------------------------------------------

پاورقی :  تغییرات نمایندگان ولی فقیه در استانهای کشور از ابتدای انقلاب تا کنون :

1 - استان گلستان: سید کاظم نورمفیدی (امام جمعه گرگان) – تاریخ انتصاب : ( مرداد سال 58 با حکم امام خمینی)

2 - استان مازندران: نورالله طبرسی (امام جمعه ساری)–  تاریخ انتصاب : ( سال 59 با حکم امام خمینی )

3 - استان خوزستان: محمد علی موسوی جزایری ( استعفا) (امام جمعه اهواز)– تاریخ انتصاب : (13 دی 61 با حکم امام خمینی )

انتصابات امام خامنه ای در استانها :

4 - استان هرمزگان: غلامعلی نعیم آبادی) –  تاریخ انتصاب : (13 آذر 69)

5 - استان سمنان: سید محمد شاهچراغی (امام جمعه سمنان) – تاریخ انتصاب : (دیماه  80 )

6 - استان اصفهان: سید یوسف طباطبایی‌نژاد (امام جمعه اصفهان)- تاریخ انتصاب ( شهریور 81)

7 - استان اردبیل: سید حسن عاملی (امام جمعه اردبیل) – تاریخ انتصاب : .(10 آبان 81)

8 - استان کرمانشاه: مصطفی علماء (امام جمعه کرمانشاه) – تاریخ انتصاب : ( 1 اسفند 86)

9 - استان لرستان: سید احمد میرعمادی (امام جمعه خرم‌آباد) – تاریخ انتصاب : ( 28 فروردین 87)

10 - استان بوشهر: غلامعلی صفایی بوشهری (امام جمعه بوشهر) – تاریخ انتصاب : ( سال 87)

11 - استان مرکزی: قربانعلی دری نجف‌آبادی (امام جمعه اراک)– تاریخ انتصاب : ( 9 مهر 88)

12 - استان قم: سید محمد سعیدی (امام جمعه قم) – تاریخ انتصاب : ( آذر 89)

13 - استان کردستان: سید محمد حسینی شاهرودی (امام جمعه سنندج ) – تاریخ انتصاب : (14 دیماه 89)

14 - استان یزد: محمدرضا ناصری (امام جمعه یزد) – تاریخ انتصاب : ( 16 مرداد 90)

15 - استان چهارمحال و بختیاری: محمدعلی نکونام (امام جمعه شهرکرد) – تاریخ انتصاب : ( 8 شهریور 90)

16 - استان زنجان: علی خاتمی (امام جمعه زنجان)– تاریخ انتصاب : ( 25 بهمن 90)

17 - استان کهگیلویه و بویراحمد: سید شرف‌الدین ملک‌حسینی– تاریخ انتصاب : ( 15 اسفندماه 91)

18 - استان آذربایجان غربی: سید مهدی قریشی (امام جمعه ارومیه) – تاریخ انتصاب : (25 دیماه 92)

19 - استان البرز: سید محمدمهدی حسینی همدانی (امام جمعه کرج) – تاریخ انتصاب : (10 مهر 92)

20 - استان قزوین: عبدالکریم عابدینی (امام جمعه قزوین) – تاریخ انتصاب : ( 11 اسفند 93)

21 - استان خراسان رضوی: سید احمد علم‌الهدی (امام جمعه مشهد) – تاریخ انتصاب : (19 اسفند 94)

22 - استان خراسان شمالی: ابوالقاسم یعقوبی (امام جمعه بجنورد)– تاریخ انتصاب : (14 مرداد 95)

23 - استان خراسان جنوبی: سید علیرضا عبادی (امام جمعه بیرجند)– تاریخ انتصاب : (14 مرداد 95)

24 - استان آذربایجان شرقی: سید محمدعلی آل‌هاشم (امام جمعه تبریز) – تاریخ انتصاب : (10 خرداد 96)

25 - استان کرمان: حسن علیدادی سلیمانی (امام جمعه کرمان) – تاریخ انتصاب : (15 آذر 96)

انتصابات سال 97 :

26- استان گیلان: رسول فلاحتی (امام جمعه رشت) – تاریخ انتصاب : (14 فروردین 97)

27 - استان فارس: لطف‌الله دژکام (امام جمعه شیراز) – تاریخ انتصاب : (27 اردیبهشت ماه 97)

28 - استان ایلام: الله‌نور کریمی‌تبار (امام جمعه ایلام) – تاریخ انتصاب : ( 18 مهر 97)

29 - استان سیستان و بلوچستان: مصطفی محامی (امام جمعه زاهدان) – تاریخ انتصاب : (29 بهمن 97)

30 - استان همدان: حبیب الله شعبانی (امام جمعه همدان) – تاریخ انتصاب : (22 اسفند 97)

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جلال خالدی

هر آمدنی رفتنی هم داره در این شکی نیست ولی نویسنده متن به نظر میاد خودش با نوشتن این متن قصد داره بیشترفضارو به سمت اهدافش ببره . حرکت خوبی نبود آقا یا خانم نویسنده

0
0
پاسخ
1397-12-24 21:16
محمود

حضور در مجلس خبرگان، اجتهاد مسلم می خواهد.جایگاه امامت جمعه، علاوه بر فقاهت، اخلاق و مردمداری کیاست می خواهد.کسانی که معرفی کردید جز یکی، مابقی فاقد این ویژگی ها هستد.

0
0
پاسخ
1397-12-25 04:58
مجید

جمع بندی و تحلیل خوبی بود ، برای اولین بار یک رسانه اصولگرا بدون تخریب و توهین به آیت الله نورمفیدی توانست یه تحلیل خوب از وی ارائه دهد .

0
0
پاسخ
1397-12-25 06:21
احمد

اقای طبرسی از اول نماینده ولی فقیه نبودن امام جمعه ساری بودن نماینده ولی فقیه در استان مازندران اقای روحانی بودن امام جمعه بابل البته الان پسر اقای روحانی نماینده ولی فقیه نیستن و بعد از فوت روحانی اقای طبرسی نماینده ولی فقیه ر استان مازندران شدن

0
0
پاسخ
1397-12-25 10:28
محمدخانی

آقای نورمفیدی خود می داند که در چه برهه ی تاریخی ای قرار دارد.ایشان راهی جز رفتن ندارد. اما چه بهتر که همزمان با مرداد 98 و چهلمین سالگرد حکم امام به ایشان، خود استعفا دهد و مقتدرانه ترک منصب کند.هرچند بسیاری از کسان در اردوگاه اصلاحات، بر خلاف دهه 80 که آقای طاهری اصفهانی را مجبور به استعفا کردند، ایشان را برای ماندن در منصب، تحت فشار می گیرند که این پایگاه را از دست ندهند و یا حداقل برای جناح مقابل هزینه سازی نمایند.

0
0
پاسخ
1397-12-26 04:54
خورشیدی

اینطور که آقامصطفی پسر حاج آقا نورمفیدی گفت دلمان سوخت، من گفتم حتما آخر مصاحبه یه شماره حساب هم برای کمک مردمی و خیرین میده

0
0
پاسخ
1398-01-03 13:52

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.