1393-09-10 05:00
7354
30
5773
بازخوانی / در آستانه سفر رئیس جمهور به گلستان ؛

پتروشیمی گلستان ؛ پر فراز و نشیب ولی امیدوار و منتظر تدبیر !

مردم همچنان منتظر اعطای تسهیلات ارزی 277 میلیون یورویی به پتروشیمی گلستان هستند لذا همت همه را طلب می کند و همه مردم از نماینده ولی فقیه و استاندار و متولیان اجرایی استان و کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند که در این مورد حساس باشند .

به گزارش گلستان ما ؛ پروژه عظیم پتروشیمی گلستان با مشارکت بیش از 94 هزار سهامدار از سراسر استان گلستان در سال 84 به عنوان دستاورد سفر ریاست جمهور به تصویب هیات دولت رسید و متعاقب آن اقدامات اولیه برای اجرایی شدن این پروژه مهم و حیاتی آغاز شد.

در سال 85 و با حضور حضرت آیت الله طاهری گرگانی نماینده فقید مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری و مدیر عامل وقت پتروشیمی کشورعملیات اجرایی آن آغاز شد .

در ابتدای امررونداجرای پروژه بدلایل متعددی از سرعت لازم برخوردار نبوده  ولی با تغییرات انجام شده در دولت دهم و با تلاش های مهندس قناعت استاندار وقت گلستان و تیم اقتصادی او کار به مجرای صحیح و اصلی هدایت شد .

این اقدام باعث شد تا روند اجرایی سرعت گرفته و مقدمات انجام بزرگترین پروژه اقتصادی استان گلستان توسط بخش خصوصی فراهم شود.با پیگیری های فراوان تیم اقتصادی استانداری ، نمایندگان مجلس و هیئت مدیره پتروشیمی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ 277 میلیون یورو تسهیلات ارزی به پتروشیمی گلستان اختصاص یافت و این مهم با صدور مجوز مسدودی در واپسین روزهای اسفندماه سال 91  گام اساسی وبزرگی برای تکمیل پروژه برداشته شد وروندی شتابان شکل گرفت .

در پیچ و خم ایام و با توجه به فضای ایجاد شده در آستانه انتخابات و التهاب ناشی از آن و تغییرات دولت باعث شد که از روند سریع انجام پروژه دراعطای تسهیلات ارزی کاسته شود . باعنایت به شرایط موصوف (انتخابات سال 1392ریاست جمهوری)تلاش وپیگیری برای دریافت تسهیلات از سوی هیات مدیره و نمایندگان مجلس بالاخص نمایندگان مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه یافت ومقرر گردید کنسرسیومی با حضور بانک  ملت و بانک ملی تشکیل و مقدمات دریافت  تسهیلات تخصیصی که مجوز مسدودی  آن نیز دردولت قبل صادر شده بودفراهم گردد.

در سنوات ماضی ودر طول ایامی که اقدامات لازم برای دریافت تسهیلات ارزی در حال انجام بود با تلاش های مضاعف و شبانه روزی هیات  مدیره پتروشیمی که فی الواقع صاحبان اصلی سهام این پروژه عظیم هستند خوشبختانه مراحل احداث زیرساختهای مورد نیازدر بخش ابنیه و ساختمان انجام و با ایجاد آن عملا همه شرایط برای نصب تجهیزات پروژه که به لحاظ ارزش و سهم بری درکل پروژه حدود75 درصد عملیات اجرایی را شامل می شود فراهم گردیده است .

البته قسمت ناچیزی از تاسیسات ( حدود 5 درصد ) ضرورتا بعد از نصب تجهیزات انجام خواهد شد که در مقایسه با کل پروژه عدد قابل توجهی محسوب نمی شود .

آنچه که امروز مهم است تسریع در پرداخت تسهیلات ارزی مصوب پروژه پتروشیمی از سوی دولت است . این درخواست باعنایت به سفرقریب الوقوع ریاست محترم جمهور به استان گلستان به عنوان یک مطالبه اصلی مردم گلستان از دولت تدبیر و امید مطرح است که بی صبرانه منتظر به ثمر رسیدن سریع آن وتحقق مصوبات دولت قبل هستند.

دو نکته مهم در مسیر تکامل پروژه پتروشیمی گلستان

در مسیر تکمیل پروژه توجه به بعضی از مسایل کمک شایانی به اجرای آن می کند که نباید از آن غافل شد برای نمونه به دو نکته اشاره شده و بقیه را به خوانندگان عزیز وگرامی این نوشتار وا می گذاریم:

 1-شکل گرفتن نگرش منفی  در بعضی از مسئولین عالی رتبه و ارشد استانی واحیاناکشوری و ایجاد ابهام و سوال و حاشیه در خصوص توجیه اقتصادی  وفنی این پروژه عظیم و جریان ساز در اقتصاد استان.

بعبارت دیگر در واقع مسولینی که خود باید توجیه کننده دیگران باشند امروزه با ایجاد سوالات بی اساس که اکثرا از سر ناآگاهی و عدم تخصص در حوزه  این پروژه عظیم است بجای آنکه یار و مدافعی برای این پروژه باشند باری شده اند بر این پروژه و باید به این جماعت اندک گفت که پتروشیمی گلستان برگشت ناپذیر است وهمه باید تلاش کنند تا روند تخصیص تسهیلات سرعت بگیرد.

اگر پتروشیمی گلستان توجیه اقتصادی نداشت بانک ملت ورود نمی کرد

برای اینکه طرفداران توجیه ناپذیر بودن پتروشیمی گلستان از بی اطلاعی رهایی یابند به ذکر یک نمونه از صد ها سند و مدرک توجیه این پروژه عظیم اشاره می شود :

جناب آقای دکتر ساروخانی مدیر عامل بانک ملت کشور به عنوان یکی از شرکای کنسرسیوم پروژه پتروشیمی گلستان در دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در تابستان 93 در پاسخ به سوال ایشان در خصوص توجیه پذیر بودن پروژه اظهار داشت : این پروزه اگر توجیه اقتصادی نداشت یقین بدانید بانک ملت ورود پیدا نمی کرد.

هر چند هزاران صفحه اسناد و مدارک و طرح توجیهی این پروژه عظیم نزد متولیان این صنعت در پتروشیمی کشور و بانک های عامل موجود است ولی با این حال افرادی که صلاحیت علمی لازم برای بررسی این طرح را ندارند نباید بی حساب وکتاب به اظهار نظر  بپردازند در حالی که توجیهات اقتصادی اینگونه طرح ها تخصص های لازم را می طلبد لذا ضرورت ایجاب می کند که بجای چوب لای چرخ گذاشتن و بهانه های واهی از ظرفیتهاو فرصتهایی  که درانتخابات بوسیله  مردم استان گلستان در اختیار آنان گذاشته شده  ، در جهت منافع مردم استفاده کنند .

2-شعار پرطمطراق جذب سرمایه گذار ممکن است خطاهای محاسباتی شدیدی را ایجاد کند . مدیران پتروشیمی فارغ از فشار وارده توسط باندهای وابسته به مافیای فساد اقتصادی اهلیت مدعیان سرمایه گذاری دراین پروژه عظیم مردمی را کاملا ودقیق بررسی کنند.

 به عبارت دیگر باید مراقب اهلیت مدعیان جدیدسرمایه گذاران پتروشیمی گلستان باشیم . برخی از آنها حتی توان اجرای پروزه ای کوچک چند صد میلیونی راندارند حال چگونه میتوانند با سفارش بعضی از وابستگان به کانون های فساد اقتصادی نقش منجی پتروشیمی را ایفا کنند ؟!؟!. راه نجات این پروژه تامین ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات است ولا غیرلذا باشرایط حاکم براقتصاد کشور بنظر می رسد اعطای تسهیلات مصوب بهترین و سریعترین راه است .

 مردم همچنان منتظر اعطای تسهیلات ارزی 277 میلیون یورویی به پتروشیمی گلستان هستند لذا همت همه را طلب می کند و همه مردم از نماینده ولی فقیه و استاندار و متولیان اجرایی استان و کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند که در این مورد حساس باشند .

سخن پایانی

شرکت صنایع پتروشیمی استان گلستان با هدف تولید سالانه 677هزار تن آمونیاک و 1073تن کود اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت خود را آغاز کرد.احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی، محصولات پتروشیمی و تبدیل تمامی مواد پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات آنها و همچنین انجام همه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و مالی و اعتباری از موضوعات فعالیت این شرکت محسوب می شود.

شرکت پتروشیمی گلستان در زمینی به مساحت تقریبی 300 هکتار در حد فاصل 30 کیلومتری شهرستان گرگان ، سه راه گمیشان ، جاده اینچه برون حد فاصل 15 کیلومتری شهرستان آق قلا دردست احداث می باشد. سرمایه اولیه شرکت چهارصد و هفتاد و سه میلیارد ریال ( 473میلیارد ریال ) است که به چهارصد و هفتاد و سه میلیون سهم یک هزار ریالی با نام تقسیم گردیده است.

امید می رود وانتظار مردم اینست که با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهورمحترم به استان گلستان  ، از رئیس دولت بخواهند هر چه سریعتر اقدامات لازم در جهت تخصیص ارز لازم برای ساخت و تجهیز پتروشیمی گلستان بااختصاص تسهیلات ارزی مصوب  رابه عمل آورد .

تهیه گزارش از : جواد عموزاد

IMG10180390

 

 نکته : این گزارش حدود 35 روز پیش در تاریخ 93/8/6 در این پایگاه خبری تحلیلی منتشر شده بود .

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

کریمی و دوستان

سلام از گلستان ما بسیار متشکریم که دلسوزانه مباحث اساسی استان رو پیگیری میکنه ،گزارش بسیار زیباییه ، نمیدونستیم اینقدر در دولت قبل کار پیشرفت داشته، همش فکر میکردم پولمون هدر رفته ، ولی این گزارش ما رو خیلی امیدوار کرد ،عزیزان در هیات مدیره پتروشیمی مراقب مافیای اقتصادی استان باشن هر وقت احساس کردن زورشان به این جماعت نمیرسه یه ندا بدن تا طومارشون رو درهم بپیچیم .

0
0
پاسخ
1393-08-25 13:46
امین اله منتظری

یکی از مشکلاتی که به آن اشاره نشد که خواسته ای به قدمت 50 سال است جاده علی آباد کتول به شاهرود - (ابر ) که در اولین سفر دولت نهم در سال 84 مصوب و در سفرهای دوم و سوم و چهارم به این موضوع اشاره شده و ردیف بودجه داشته و مقداری از کار انجام شده و با اتمام و تکمیل روی 5 کیلومتر باقیمانده مسیر تردد این دو شهر با ارتفاع پایین تر نسبت به جاده های موجود استان قابل تردد خواهد شد ، امیدواریم دولت تدبیر و امید یک تدبیر بیندیشد و آرزوی دیرینه مردم را محقق کند .

0
0
پاسخ
1393-08-25 19:26
کارمند

سلام اگه تسهیلات پتروشیمی در سفررییس جمهور به استان گلستان داده نشه بیشتر یه یک سفر تفریحی و خوش و بش کردن با مقامات کشورهای همسایه شبیه خواهد بود تا یک سفر کاری ، چون همه ملت می دانند راه اهن گرگان - اینچه برون قبلا توسط آقای احمدی نژادافتتاح شده و نیازی به دوباره کاری نیست ، پس همه باید حواسشون رو جمع کنند که بازی نخورند . مسئولینی هم که با پتروشیمی مخالفند عقل ندارند ، اینها رو به مردم معرفی کنید تا مردم خودشان حساب این جماعت احمق و پرادعا رو برسند . پی گیر باشید دعای خیر مردم پشت سرتونه .

0
0
پاسخ
1393-09-02 12:29
کارشناس

سلام واقعا اولویت شماره یک استانه ،اگه فراره واقعا تحولی در صنعت استان ایجاد بشه باید این پروژه تکمیل بشه و در مدار تولید قرار بگیره تا یه تکانی در رتبه ته جدولی استان در کشور بخوریم حتی به اندازه یه پله

0
0
پاسخ
1393-09-03 03:00
مجید

سلام اشتغال پایدار یعنی پتروشیمی ،وگر نه امثال طرح * اشتغال قلیان بنیان * که مشکل مردم رو حل نمیکنه !

0
0
پاسخ
1393-09-03 03:05
سلامت

سلام خدا کند مخالفت تعدادی از مسئولین ارشد استان با پروژه پتروشیمی درست نباشد ، این جماعت نالایق جواب مردم استان و هزینه های چند صد میلیاردی روکه تا الان برای پروژه انجام شده رو چی میخوان بدن؟ خدا از این جماعت نگذره

0
0
پاسخ
1393-09-03 03:12
مقصودلو

سلام مدیران پتروشیمی با قدرت به کارشان ادامه دهند مردم با شمایند، خداقوت.

0
0
پاسخ
1393-09-03 07:50
اتراچالی

پتروشیمی محرک توسعه استان است ، هر کس کارشکنی کند مردم از او متنفرند .هیات مدیره افزون برگذشته تلاش کنید .سنگ اندازان را به مردم معرفی کنید، مردم خودشان حساب اونا رو میرسند.

0
0
پاسخ
1393-09-03 07:58
کوهپایه

سلام باتوجه به رای بالای مردم استان گلستان به اقای روحانی در انتخابات 92ریاست جمهوری ، درخواست اعطای تسهیلات پتروشیمی گلستان کف خواسته های مردمه ،امیدواریم ریاست محترم جمهور به این نکته مهم توجه داشته باشند.

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:34
دامغانی

پتروشیمی مساویست باصنعت .واستان گلستان بدون پتروشیمی یعنی رتبه آخر صنعت کشور .حالا هرکی میخواد هرچی بگه ،این واقعیتیست که همه باید توجه کنیم.

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:39
گلی

اگه دولت تدبیر وامید براساس عقل ومنطق عمل کنه، باید تسهیلات پتروشیمی گلستان رو بده وگر نه . . .

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:42
مهاجر

تجسم اینکه رییس جمهور عزیز به استان بیاد وتسهیلات مصوب دولت قبل به پتروشیمی گلستان رو صرفا بدلیل اینکه احمدی نژاد مصوب کرده بخواد نده چندش آور ومشمئز کننده است .

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:49
قلیچ لی

خیالتون راحت باشه این تسهیلات روآقای ریس جمهور میدن ودل مردم گلستان دراین سفر وبا اجابت درخواستشون درخصوص وام پتروشیمی شاد میشه

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:53
میری

به این پروژه امید زیادی به دلیل تحول آفرینی داریم .امید واریم همه، بویژه رییس جمهور عزیز کمک کنند .

0
0
پاسخ
1393-09-03 12:58
جاهدی

پروژه پتروشیمی گلستان بزرگترین پروژه صنعتی استانه ،همه بایدکمک کنیم که این کار به انجام برسه وشاهد بهره برداری باشیم .

0
0
پاسخ
1393-09-04 03:21
جوادی

فکر نمی کنم هیچ شیر پاک خورده ای با اجرای این پروژه مخالفت کنه .مگر اینکه طرف شیر. . . خورده باشد.

0
0
پاسخ
1393-09-04 03:25
صاحبی

اجرای این پروژه خیلی مهمه واگه کسی مخالف اجراش باشه وکارشکنی کنه حتما جنون داره آنهم ازنوع جنون ...

0
0
پاسخ
1393-09-04 03:28
کتولی

دادن تسهیلات برای اجرای پروژه به این مهمی وظیفه دولته ،صدقه سر که نمی خوان بدن ،وام میدن و اصل وام بهمراه سودهای آنچنانیشو از ملت میگیرند .

0
0
پاسخ
1393-09-04 03:33
عرب

من به امید وآرزو دراین پروژه سرمایه گذاری کردم بنابراین کمترین انتظارم ازریس جمهور محترم اینه که اجازه آزادسازی تسهیلات مسدودی رو بده .اگه مسئولی هم مخالفت میکنه ناشی از نفهمی وجهالتشه ویا خدای ناکرده مریضه که باید به اطبا مراجعه کنه

0
0
پاسخ
1393-09-04 03:38
احمدی

شنیدیم که نمایندگان هم به جد پیگیر این تسهیلات هستن خداقوتشان بده، انتظار ما از این عزیزان همینه

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:11
زارعی

همه باید دست بدست هم بدن تا این تسهیلات رو از دولت بگیرند،تشکر از پیگیری خوب شما

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:14
میرباقری

پتروشیمی میتونه تحول درست کنه بویژه باایجاد صنایع پایین دست وبالادست وکلی اشتغال ایجاد بشه ،لذا دولتمردان باید توجه کنند

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:17
رسولی

انصاف حکم میکنه که معمولا به خواسته های معقول مردم توجه بشه،حالا هردولتی میخواد باشه

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:21
سمیعی

سلام اهمیت و ضرورت اجرای پتروشیمی واسه همه روشنه ، مگر اینکه طرف عقل سالم نداشته باشه .

0
0
پاسخ
1393-09-05 19:30
کشاورز

اگه پتروشیمی گلستان راه بیفته اون وقت هیچ وقت معطل یه کیسه کود سفید که از یه استان دیگه بیاد نمی شیم.

0
0
پاسخ
1393-09-05 19:33
جاهدی

تا کی باید دست نگاه کن دیگران واسه یه کیسه کود باشیم ؟اشتغال و گردش مالی و. . هم که جای خود دارد

0
0
پاسخ
1393-09-05 19:36
مرتضی

یقینا سود حاصل از درآمد پتروشیمی چند برابر بودجه عمرانی هر سال استانه ، کسانی که قبول ندارن برند صورتحسابها و تراز مالی پتروشیمی های سایر استانها رو نگاه کنند تا واقعیت واسشون روشن بشه .

0
0
پاسخ
1393-09-06 03:58
اسدی

دولت هنوز تسهیلات این پتروشیمی رو که متعلق به 94 هزار نقره نداده . تواستان شایعه است یه عده که از صاحبان رانت های اقتصادی وابسته به کانونهای فاسد ثروت وقدرت ، بدنبال یه مجوز دیکه هستن .بابا ایول شما که میگفتی توجیه اقتصادی نداره ؟؟!!

0
0
پاسخ
1393-09-06 04:06
REZA1539

بله دوست عزیزمان اقای امین الله اشاره خوبی داشتند انشاالله با امدن دولت تدبیر وامید به استان این خواسته بحق مردم ولایت مدار استان مخصوصاعلی ابادکتول به دست پرتوان ریاست محترم جمهور محقق یابدکه ارزوی دیرینه مردم منطقه کتول میباشد. دولت تدبیرو امید بس است این انتظار این جاده قدیمی احیا باید گردد هرجا سخن ازنزدیکی راه ایمنی راه کم هزینه بودن راه زنده ماندن طبیعت وچرخش روان اقتصاد2 استان می اید نام جاده کتول به شاهرود(ابر)میدرخشد

0
0
پاسخ
1393-09-06 22:09
توسعه طلب

سلام هر پروژه ای که نیاز به مجوز محیط زیست داشت آن پروژه به چالش کشیده شد پتروشیمی گلستان ، جاده ابر . پتروشیمی هر چند با تاخیر ولی گره اصلی اش باز شد ولی پرونده جاده علی آباد کتول به شاهرود با توجه به اینکه یک راه روستایی است در دفتر خانم ابتکار خاک میخورد . بقول نماینده علی آباد کتول آقای نوروزی این سازمان محیط زیست نیست محیط ایست است . (البته برای استان گلستان )، خدا وکیلی منصفانه کسی هست بگوید ، در مسیر جاده توسکستان ، جاده اولنگ ، جاده خوش ییلاق درختی قطع نشده است آیا در همه جای ایران برای اجرای پروژه ها تماما مسایل زیست محیطی رعایت شده است ؟ و الان رعایت میشود ؟یا نه فقط چند تا درخت ممرز ، کندوس و بی ارزش در مسیر جاده ابر مهم است . خدا کند فریاد ما به گوش مسئولان برسد مردم علی آباد سالهاست در انتظار این جاده هستند .

0
0
پاسخ
1393-09-07 19:51

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.