1393-08-23 12:33
11107
12
5751
ناصر آخوند قزل :

اظهارات گرگیج ریشه در وهابیت دارد / ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) قلبی و عمیق است

امام جمعه اهل سنت پالیزان در واکنش به اظهارات بی پایه و اساس مولوی گرگیج گفت : داشتن محبت اهل بیت(ع) شرط ماندن در دین اسلام است.

به گزارش گلستان ما ؛ مولوی گرگیج مدیر دارالعلوم فاروقیه روستای محمود آباد گالیکش در اظهارات اخیر خود در جمع نمازگزاران جمعه 16 آبان در شهرستان آزادشهر ، با جاهل و چاپلوس خواندن مردم و علمای اهل سنت که به عرض ارادت به اهل بیت و بخصوص امام حسین (ع) در ماه محرم می پردازند ، آنان افسار گسیخته هایی نامید که پیرو مذهب و دین خود نبوده و جزو اهل سنت نیستند و در ادامه سخنان خود توهین های دیگری را نیز به مردم اهل سنت و علمای آن نموده است .

در زمینه اهانت های اخیر مولوی گرگیج به مردم و علمای اهل سنت و اظهارات وی ، پایگاه خبری تحلیلی اترک گفتگویی را با حاج ناصر آخوند قزل یکی از علمای برجسته اهل سنت گلستان و امام جمعه ی پالیزان شهرستان مراوه تپه بعمل آورده است که به حضورتان تقدیم می شود :

سوال : نظر اهل سنت در خصوص جایگاه اهل بیت علیه السلام چیست ؟

آخوند قزل : اهل سنت ، محبت اهل بیت را طبق صریح قرآن بر خود لازم می دانند چرا که در قرآن به این امر دستور داده شده است. و ما اهل سنت معتقدیم کسی که محبت اهل بیت را در دل نداشته باشد از دایره ی اسلام خارج است. محبت اهل بیت جزو اعتقادات ما می باشد و ما اهل سنت از جان و دل اهل بیت را دوست داریم .

سوال : در خصوص سخنان مدیر حوزه ی علمیه ی فاروقیه مبنی بر عدم مشروعیت عزاداری به هر شکل برای هر مرده ای به خصوص اولیاء خدا و به خصوص حضرت امام حسین علیه السلام چه نظری دارید ؟ آیا عزاداری برای اهل بیت به خصوص حضرت امام حسین علیه السلام از نظر اهل سنت مشروعیت ندارد؟

آخوند قزل : ما اهل سنت برای رفتگان معمولی خودمان مراسم عزاداری می گیریم . مراسم سوم ، هفتم و چهلم جزو مراسماتی است که ما برای رفتگان معمولی خودمان می گیریم ، حال مراسم گرفتن برای نوه ی پیامبر خدا(ص) که جای خود دارد.

چرا که همه می دانیم او برای زنده نگه داشتن دین خدا قیام کرد و امروز دین اسلام اگر زنده است به خاطر شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است و چنین اظهاراتی پایه و اساسی در اهل سنت ندارد .

سوال : علت چنین اظهار نظرهایی در این برهه از زمان که نیاز جامعه ی اسلامی به اسنجام و یکپارچگی است چیست ؟

آخوند قزل : بیشتر این نوع اعتقادات ریشه در تعصبات و عقاید منحرف وهابیت دارد که با سیره ی پیامبر خدا (ص) سنخیت ندارد و کمک به دشمنان اسلام به خصوص تفکر وهابیت که کمر به نابودی اسلام بسته است می کند و عاملی برای بهم زدن انسجام و یکپارچگی جامعه اهل سنت و همراهی آنان با نظام و انقلاب می باشد .

 

مطالب مرتبط :

نقدی بر اظهارات متناقض مولوی گرگیج در مورد عزاداران امام حسین (ع) + فیلم و تصاویر

آخوند فرهمند : اظهارات گرگیچ نوعی افراط در خصوص اهل سنت است / اهل سنت امام حسین(ع) را قلبی و اعتقادی دوست دارند

آخوند آدینه : گرگیچ اعتقادات خود را در قالب اهل سنت بیان کرده / عزاداری اهل سنت اعتقادی است و پشت پرده سیاسی ندارد

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

ش

مرحوم آخوند نوری زاد امام جمعه فقید اهل سنت گنبد و حتی فرزند ایشان آخوند نوریزاد امام جمعه وقت اهل سنت گنبد در جلسات شورای اداری گنبد در ایام سوگواری سالار شهیدان و آزادگان جهان بسیار محکم و مستند، ابراز ارادت و وفاداری به قیام امام حسین علیه السلام داشتند که سبب وحدت و ارادت به اهل البت علیهم السلام بوده و منافقان و تفرقه اندازان مزدور استکبار را ناکام خواهد گذاشتحال عده ای جاهل و متعصب کور قصد تحقق اهداف شوم وشیطانی استکبار ومزدوران کثیف شان همچون عربستان را در منطقه دنبال می کنند که از یک جهت ارائه این مواضع، ضرورت بیداری مردم ومسئولان را به توطئه های آنان را جلب می نماید متاسفانه اینان از فرصت های خفته مدیران خاموش شهرستانی نفع می برند و جرائت توهین می یابند

0
0
پاسخ
1393-08-23 16:31
اوقچی

شما عین تحریف هستید! و برای اختلاف افکنی از هیچ دروغی ابا ندارید. جناب آخوند قزل در کجای صحبت هایشان فرمودند که جناب مولوی گرگیج ریشه در وهابیت دارند!در فکر خام خود چه فکر کرده اید آخوندهای ترکمن ساده و واقعا به دور از حاشیه سازی های امثال شما هستند. چرا سخنان ایشان را تحریف میکنید؟-------------------------------------------گلستان ما :با سلام و تشکر از مخاطب گرامی اوقچی .لطفا پاراگراف آخر را با دقت بیشتری بخوانید .ضمنا برای اطلاع از عین مطالبی که جناب حاج ناصر آخوند قزل بیان فرمودند با ایشان تماس بگیرید .قطعا چیزهای بهتری گیرتان می آید و اون وقت از گلستان ما تشکر خواهید نمود.به امید بصیرت و بیداری کامل امت اسلام .

0
0
پاسخ
1393-08-24 04:17
حمزه خلیلی

لابد سخنان اخیر مولوی گرگیج را شنیده‌اید. این سخنان در رد عزاداری برای امام حسین (ع) اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است.اما ریشه و دلایل طرح این مباحث چیست؟مطول‌نویسی و توضیحات بلند مرسوم نیست. اما مقدمه‌ای باید ذکر شود. در مباحث شبه کلامی، اهل سنتِ حنفیِ ساکن در شبه‌قاره دو گرایش عمده دارند: دیوبندی و بریلوی. بریلوی‌ها اکثریت را در هند و پاکستان تشکیل می‌دهند و در رده بعدی دیوبندی‌ها هستند. اما در جنوب‌شرق ایران و در حال حاضر اکثریت با علمای دیوبندی است که مردم (حتی اگر اسم دیوبندی را نشنیده باشند) نیز از همین‌ها تأثیر می‌پذیرند.

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:32
حمزه خلیلی

بریلوی‌های ایران به دلیل صوفی مسلک بودن و سیاست‌گریزی و عدم ارتباط‌گیری با مسئولان ، رفته رفته از قدرت و نفوذ آنها طی دهه‌های گذشته کاسته و اکنون بزرگان آنان کمتر شناخته شده‌اند و این مکتب در جنوب‌شرق ایران کمرنگ گردیده است. البته بی توجهی به علمای بریلوی به دلیل ناآگاهی مسئولان مربوطه نسبت به گرایشات اهل سنت نیز بوده است.بریلوی‌ها در بسیاری از اعتقادات با تشیع اشتراک نظر دارند؛ همچون اعتقاد به زیارت، توسل، شفاعت، عزاداری و …

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:33
حمزه خلیلی

دیوبندی‌ها گرایشات متعددی (۴ یا ۵) دارند که تعدادی از آنها نیز معتقد به زیارت و توسل بوده و بقیه‌شان این موارد را شرک می‌دانند. گرایشات معتدل دیوبندی عمدتاً ساکن هند و گرایشات تندرو آن ساکن پاکستان هستند، هر چند مدارس معتدلی از دیوبندی‌ها در پاکستان نیز وجود دارد. اما تندروهای آنان در مخالفت با شیعه و معتقدات آن دست‌کمی از وهابیت و تکفیری‌ها ندارند. بسیاری از دیوبندی‌ها، به زعم خود بریلوه را گمراه می‌دانند و البته با واکنش متقابل بریلویان مواجه می‌شوند.

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:33
حمزه خلیلی

در جنوب‌شرق ایران اکثر علمای اهل سنت در گذشته از مدارس پاکستان فارغ‌التحصیل شده‌اند هر چند این موضوع، متضمن تندرو بودن آنان نیست، اما به هر حال می‌تواند تأثیری هر چند اندک داشته باشد. شرایط ایران به دلیل دارا بودن اکثریت شیعه باعث شده تا برخی افراد معلوم‌الحال برای حفظ انسجام، افزایش قدرت و گسترش حوزه نفوذ خود، به پررنگ کردن مرزهای عقیدتی با تشیع اقدام کنند. که نمونه آن سخنان اخیر گرگیج در آزادشهر است. حتی در ادامه مواضع گرگیج، فردی به نام براهویی که پیش‌نماز جمعه مسجدی در هیرمند است در خطبه‌های نماز دو روز قبل، با نسبت دادن سخنی به پیامبر بدین مضمون: “هر کس در مشکلات و گرفتاری ها عزاداری و سینه زنی کند و گریبان چاک کنند و سر صورتش را بخراشد از امتیان من نیست” (به نقل از سایت سنی‌آنلاین) تلویحاً شیعیان را به دلیل عزاداری برای امام حسین (ع) خارج از امت پیامبر (ص) قرار داد.

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:34
حمزه خلیلی

اتخاذ این رویه در میان جریانی خاص که روز به روز بر قدرت و نفوذ خود می‌افزاید از ۳۰-۲۰ سال گذشته آغاز شده به طوری که اکنون اهل سنت استان کمتر در مراسمات عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کنند و حتی برخی از آنان به دلیل اینکه مبادا مورد هجمه، حمله و تمسخر و حتی تکفیر قرار گیرند ترجیح می‌دهند در ایام دهه اول محرم برای عزاداری و ادای نذورات خود به خارج از استان، خصوصاً مشهد مقدس بروند.جو سنگینی که عده‌ای موفق شده‌اند بر علیه عزاداری امام حسین (ع) ایجاد کنند، محدود به اهل سنت نمانده و حتی از شیعیان نیز قربانی گرفته است. چرا که عده‌ای جاهل با تأثیر گرفتن از این سخنان و به پندار شرک و کفر شیعیان، اقدام به تهدید و ترور عزاداران حسینی می‌نمایند (مثل انفجار انتحاری تاسوعای ۳ سال پیش چابهار).

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:34
حمزه خلیلی

از این رو عده‌ای که پروژه‌ی کمرنگ‌کردن عزاداری امام حسین (ع) را در استان موفق ارزیابی نموده‌اند، کم‌کم به سمت سایر نقاط کشور توجه و از منطقه ترکمن صحرا آغاز کرده‌اند. به باور این جریان، طرح این مباحث علاوه بر آنکه نفوذ استانی آنها را به کل کشور تعمیم می‌دهد، از گرایش اهل سنت (که به زعم اینها ناآگاهند) به طرف تشیع نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌بینید دلیل طرح این مباحث بیش از آنکه مذهبی باشد، سیاسی است.در پایان نیز ذکر این نکته ضروری می‌نماید، که به هر حال اگر چه مولوی عبدالحمید لیدر جریان مکی، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه رسماً از گرگیج دفاع نکرد اما دو روز قبل در مصاحبه‌ای با سایت سنی‌آنلاین پشت دوستش را خالی ننمود و دغدغه‌ی گرگیج را دغدغه‌ی همه اهل سنت دانست. در پی این اعلام موضع بود که همه‌ی ائمه جمعه‌ای که بولتن مسجد مکی (شورای هماهنگی ائمه جمعه اهل سنت استان) را دریافت می‌کنند هم‌صدا با گرگیج شده و از وی حمایت کردنn.حمزه خلیلی

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:35
حمزه خلیلی

با سلام یادداشتی را در طی شش نظر به ترتیب برای تان ارسال کردم

0
0
پاسخ
1393-08-25 10:36
شاهین عباسی

انها یی که برای داعشی ها و وهابیت دون می پاشند بدانن که انها به صغیر و کبیر مسلمانان رهم نمی کنندhttp://zahedanpress.com/22888/%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%AA%D8%B3%D9%86%D9%86-%D9%87%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AD%D8%B4-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/

0
0
پاسخ
1393-09-04 11:34

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.