1396-11-23 08:11
1148
0
50407
متکی در نشست سیاست خارجی و دستاوردهای آن:

امام و انقلاب به ایران و ایرانی کمک کردند تا «خودمان» باشیم/ انقلابی روی پای خود راه می رود؛ زمین می خورد و می ایستد

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در نشست صمیمی با جوانان انقلابی استان گلستان گفت: زیباترین، جامع ترین و محوری ترین هدیه ای که امام از انقلاب به ما دادند استقلال بود، امام به ما استقلال داد تا خودمان باشیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از پاسرو؛ منوچهر متکی، وزیر اسبق خارجه در نشست تخصصصی «سیاست خارجی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن» که در سالن سمینار سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان و با حضور جمعی از جوانان انقلابی استان برگزار شده بود، گفت: سیاست خارجه علم تنظیم روابط با کشورهای دیگر و ابزاری برای حفظ منافع یک کشور است، در این علم شاید تمامی دیپلمات های جهان از لحاظ حرفه ای با یک فن رشد کنند اما اهداف آنان را نظام ها تعریف لذا سمت و سوی سیاست خارجه در هر کشوری یک نوع تعریف می شود.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی هر کشوری به تناسب قدرت آن کشور توان و امکان عرض اندام پیدا می کند، افزود: کشورها به لحاظ قدرت به سه دسته تقسیم می شوند دسته اول کشورهایی هستند که به عنوان کشورهای بزرگ جهان معروف هستند و عقاب گونه با دنیا برخورد می کنند که تعداد محدودی را در جهان در بر می گیرند.

متکی دسته دوم کشورهای جهان را کشورهایی خواند که قدرت آنان از اقتصاد و سیاست و فرهنگ و ظرفیت بین المللی آنها بر نمی خیزد بلکه قدرت آنان وابسته به کشورهای بزرگ است و این ها رقم قابل توجهی از کشورهای دنیا را تشکیل می دهند.

به گفته وزیر اسبق خارجه کشورمان دسته سوم کشورهای جهان، کشورهایی هستند که نه تابع کشورهای اول هستند و نه از جنس کشورهای دوم، بلکه با تکیه به تئوری و مکتب و فرهنگ و مردمی که دارند داعیه دار استقلال هستند که ایران اسلامی از جمله این کشورهاست.

وی پشتوانه سیاست خارجه ایران اسلامی را تئوری، مکتب، فرهنگ و مردم دانست و تأکید کرد: ایران پیش از انقلاب از جمله کشورهای وابسته بود بگونه ای که در درون سیستم نیز عناصر تشکیل دهنده سیستم گوی سبقت را در وابستگی از هم می ربودند.

اگر دیپلمات سیاست خارجه «ترسو» باشد تسلیم پذیر می شود

متکی خاطرنشان کرد: سیاست خارجه از آن رو مهم است که در حقیقت دیده بانی نظام با این نوع سیاست است، سیاست خارجه شرایط دنیا را گزارش می کند با احتساب به این تعریف اگر بر دیپلمات سیاست خارجه رعب و ترس غالب شود گزارشات او از جبهه دشمن گزارشات منفعلانه و پیشنهادات او تسلیم پذیرانه است.

وزارت خارجه دروازه استقلال و یا وابستگی یک کشور است

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر بگوییم وزارت خارجه های دنیا دروازه های حفظ استقلال و یا وابستگی یک کشور هستند سخنی به گزاف نگفته ایم.

وی با اشاره به نگاه استقلال طلبانه ی انقلاب اسلامی متذکر شد: امام(ره) به عنوان شخصیتی بودند که خفت وابستگی را با تمام وجود خود احساس می کردند و یکی از چیزهایی که امام در آثار خود بسیار بر آن تأکید می کنند عزت برآمده از استقلال است.

امام و انقلاب به ایران و ایرانی کمک کردند تا خودمان باشیم

متکی با بیان اینکه بی هویتی و بی کشوری خیلی ننگ بزرگی است، گفت: زیباترین، جامع ترین و محوری ترین هدیه ای که امام از انقلاب به ما دادند استقلال بود، امام به ما استقلال داد تا خودمان باشیم.

استقلال کشور منافاتی با آزادی ندارد/ انقلابی روی پای خود راه می رود؛ زمین می خورد و می ایستد

وی افزود: در صف پهلوی آنچه دیده می شد وابستگی به خارجی بود اما در صف امام تنها چیزی که مشهود بود استقلال بود، انقلابیون روی پای خود راه می روند ممکن است زمین نیز بخورند اما باز می ایستند این استقلال برخلاف تعبیر برخی ها منافاتی با آزادی ندارد.

متکی ابراز کرد: آزادی در سایه استقلال تفسیر می شود در غیر این صورت آزادی نیست، غربی ها با شعار آزادی محتوای خود را ارائه می دهند.

امام بر لیبرال دموکراسی خط بطلان کشید

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: حکومت ما پیش از انقلاب مبتنی بر لیبرال دموکراسی غربی بود که داشت جهان شمول می شد، اما گفتمانی را در حوزه بین الملل به ثمر رساند که بر لیبرال دموکراسی خط بطلان کشید این بزرگترین مشکل آمریکا و غرب است.

وی ادامه داد: امام نه تنها بر لیبرال دموکراسی خط بطلان کشید بلکه مبدع یک حکومت جدید شد این در سیاست خارجی به معنی تهاجم است.

متکی سیاست خارجه را به ئو قسم تدافعی و تهاجمی تقسیم کرد و گفت: در سیاست خارجی تدافعی می گوییم باید ایستادگی و دفاع کنیم و چهره نظام را تصحیح کنیم اما اگر در این موضع باقی بمانیم دشمن تا آخر هجوم می آورد، در حالیکه از قدیم گفته اند بهترین دفاع، حمله است.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل که گفت آمریکا شیطان بزرگ است، خاطرنشان کرد:بزرگترین مشکل آمریکایی ها این بود که در حملات پیاپی امام ناچار به دفاع شدند و در این دفاع مجبور بودند اسراری را فاش کنند و این ضعف جدیدی از آن ها را رو می کرد.

اسرائیل از سپیده دم پیروزی انقلاب در موضع انفعال افتاد

متکی همچنین به عقب نشینی اسرائیل از موضع قدرت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و ابراز کرد: از سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی، اسرائیل در موضع انفعال افتاد، این روزها دیگر نمی گویند نیل تا فرات، نمی توانند بگویند.

وزیر اسبق خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه دیپلمات ها باید با فضای دیپلماسی تهاجمی تربیت شوند، تصریح کرد:یک نگاه در وزارت خارجه این است باید با دنیا تعامل کنیم و دنیا بالاخره کدخدایی دارد، بخشی دیگر معتقد بودند در این کشور انقلاب شده و امام یک رویکرد جدیدی در تعامل با دنیا ارائه کرده است و باید از این منبع اتخاذ موضع کنیم.

وی افزود: هر جا رویکرد دولت های کشورمات برگرفته از متن انقلاب نبود با مشکل روبرو شدیم.

بزرگترین گاف برجام بزرگ کردن آمریکا بود

متکی در همین زمینه به برجام اشاره کرد و گفت: سیاست خارجه عبارت است از فن و فراموش نکردن نقشه راه؛ نقشه راه در ابتدای برجام توسط مقام معظم رهبری روشن شد و آن این بود که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی تصریح کرد: برادران ما در برجام به لحاظ فنی کار حرفه ای اما به نقشه راه را فراموش کردند، اولین اشتباه و گاف بزرگ این بود که در ابتدای مذاکرات گفتند ما با اروپا کاری نداریم و طرف حساب ما آمریکاست حتی اگر تحلیل آنان این بود که آمریکا نقش کلیدی دارد نباید بیان می کردند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: ما در گذشته پیش از مذاکره با آمریکا، مذاکرات را شبیه سازی می کردیم و اهداف خود را تدوین می کردیم ما به آمریکا القا کردیم که شما در جنگ با عراق پیروز نخواهید شد و اوباما با القای همین نگاه ما اعلام کرد که ما نیروهای خود را از عراق خارج می کنیم و با همین جملات در انتخابات پیروز شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.