1396-10-25 07:02
1073
0
49134
آیت الله حسینی گرگانی:

انسانی که به مقام معرفت معصوم(ع) رسیده باشد، به خود اجازه انتقاد کردن از امام معصوم(ع) را نمی‌دهد

استاد حوزه علمیه قم گفت: انسانی که به مقام معرفت و شناخت معصوم(ع) رسیده باشد، به خود اجازه انتقاد کردن و اشکال گرفتن از امام معصوم(ع) را نمی‌دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان؛ آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی نسبت به اظهارات نادرست یکی از مسئولان نسبت به انتقاد به ائمه معصومین واکنش نشان داده و اظهار کرد: شخصی از ابان بن تغلب پرسید: چند نفر از صحابه پیامبر(ص) از امیرالمؤمنین(ع) متابعت نمودند؟ابان گفت: می‌خواهی فضل و بزرگی علی(ع) را به وسیله متابعت آنها(اصحاب پیامبر) از علی(ع) بشناسی؟

آن مرد گفت: بله، مقصودم همین است.

ابان گفت: والله! ما فضل صحابه را جز به اطاعت و پیروی کردن از امیرالمؤمنین علی(ع) نمی‌شناسیم.

این استاد اخلاق در ادامه تاکید کرد: می‌بینیم که در روایات، معیار فضیلت را پیروی از امام معصوم(ع) می‌دانند.حال این شخص چگونه به خود اجازه انتقاد می‌دهد؟! آن هم انتقادی که به معنای اشتباه است، و مقصودش این است به طرفی که مورد انتقاد خود قرار داده، بگوید: چرا این کار اشتباه را انجام داده‌ای؟؟

وی خاطر نشان کرد: اگر کسی چنین فکری داشته باشد، بدیهی است که جایگاه امام(ع) را خوب درک نکرده است و عصمت را مطابق با مبانی شیعه معنا نمی‌کند. وگرنه شیعه‌ی معتقد به خود اجازه نمی‌دهد که امام(ع) را مورد انتقاد قرار بدهد.

آیت الله حسینی گرگانی با بیان اینکه انسانی که به مقام معرفت و شناخت معصوم رسیده باشد، به خود اجازه انتقاد کردن و اشکال گرفتن از امام معصوم(ع) را نمی‌دهد تصریح کرد: وقتی کسی ائمه(ع) را به خوبی درک نکند از عصمت آنان هم چیزی نمی داند، چون امام(ع) را معصوم از خطا و اشتباه می‌داند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از اصحاب امام صادق(ع) شخصی ست به نام عبدالله بن ابی ‌یعفور به امام صادق(ع) عرض می‌کند: به خدا سوگند! اگر شما اناری را دو نیم کنید و بگویید نصفی از آن حرام است و نصف دیگر آن حلال، من شهادت می‌دهم آنچه را که فرمودید حلال، حلال است، و آنچه را فرمودید حرام، حرام است.

حضرت آیت الله حسینی گرگانی در ادامه ابراز کرد: با توجه به این مبانی دینی، حالا چه کسی به خود اجازه می‌دهد که به وجود مبارک پیامبر اعظم(ص) یا امام معصوم(ع) آن انسان ملکوتی که دارای کمالات معنوی و جایگاه بلند علمی است، اشکال و انتقاد کند؟

وی متذکر شد: آیا شخصی که با مبانی دینی آشنایی دارد چنین اجازه‌ای را به خود می‌دهد که به افضل مخلوقات و اسوه و الگوی جهان بشریت انتقاد کند و بگوید که تو خطا کردی و اشتباه کردی؟! چرا این رفتار خطاکارانه و اشتباه‌گونه را انجام دادی؟!

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در خاتمه بیان کرد: طبیعی است که این شخص به مقام بلند و جایگاه رفیع امام(ع) توجه نداشته، وگرنه به خود اجازه نمی‌داد که بگوید: ما در زمان ظهور به امام زمان(عج) هم انتقاد می‌کنیم. چراکه به امام(ع) نمی‌شود انتقاد کرد، و انتقاد را کسی انجام می‌دهد که معرفت و شناختی نسبت به مقام والای امام معصوم(ع) نداشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.