1396-06-20 10:09
7695
13
43878
در آستانه سال تحصیلی جدید شنیده می شود ؛

زمزمه های تغییر در ریاست دانشگاه گلستان / اسامی گزینه های احتمالی ریاست دانشگاه + تصاویر

در روزهای اخیر و در آستانه سال تحصیلی جدید ، زمزمه هایی مبنی بر تغییر در مدیریت کلان دانشگاه گلستان شنیده می شود و صحبت از جایگزینی مدیری جوان ، علمی و بدون تعصبات سیاسی در میان است که از این تغییر به احیای مجدد علمی دانشگاه گلستان تعبیر می شود .

به گزارش گلستان ما ؛ دانشگاه گلستان دارای چهار دانشکده علوم پایه، فنی‌مهندسی گرگان، فنی‌مهندسی علی‌آباد و علوم انسانی و حدود ۱۳۰ نفر هیئت علمی است. نزدیک به 5۰۰۰ دانشجو در دانشگاه گلستان به تحصیل و پژوهش مشغولند، این دانشگاه با جداسازی دانشکده‌های علوم پایه، فنی‌مهندسی علی‌آباد و علوم انسانی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد.

دانشگاه گلستان دارای چهار دانشکده است که در یک پردیس واحد قرار ندارد و در نقاط مختلف شهرهای گرگان و علی‌آباد پراکنده شده ‌اند و فاز نخست پردیس جدید دانشگاه در کمربندی جدید گرگان واقع در جاده سرخنکلاته هفته گذشته افتتاح شد .

دانشگاه جامع گلستان در سفر اول هیئت دولت نهم به استان گلستان مورد توجه واقع شد و توسط هیئت دولت تصویب و جهت اجرا ابلاغ شد. بر این اساس طی ابلاغیه ۱۲۲۶۸/۲۲ مورخ ۲۴ آبان ۱۳۸۵ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شماره ۱۸۲۲۵/۲۲ مورخ ۴ دی ۱۳۸۶ با ارتقاء آن به دانشگاه گلستان موافقت گردید و جمشید هومن به عنوان مسئول راه‌اندازی این دانشگاه از جانب وزیر وقت علوم محمدمهدی زاهدی منصوب گردید.

با انتصاب دکتر رنجبر طی حکم شماره ۵۳۹۸/ و مورخه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ تاسیس و توسعه دانشگاه گلستان عملی گردید و دور تازه ای از اقدامات برای توسعه ساختاری و علمی دانشگاه آغاز شد و طی صورتجلسه‌ای به همین تاریخ و با امضاء خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، روسای دو دانشگاه گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی، سه دانشکده علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی علی‌آباد بدون امکانات فیزیکی، آزمایشگاهی و نیروی انسانی (اداری و هیئت علمی) ، به دانشگاه گلستان منتقل و این دانشگاه کار خود را آغاز نمود.

بعد از رنجبر عباس قربانی از سال 89 تا 92 به مدت سه سال ریاست دانشگاه گلستان را بر عهده داشت .

فرهاد یغمایی در تاریخ 24 بهمن سال 92 به عنوان سومین رئیس دانشگاه گلستان منصوب شد ، فردی که منتسب به جریان اصلاح طلب بود و در همان بدو امر انتقاداتی به این قضیه وجود داشت تا جایی که برخی افکار او را با عبدالکریم سروش ارتباط می دادند .

موارد متعددی وجود دارد که نشان می دهد یغمایی در کارش موفق نبوده و این اواخر نیز شنیده هایی در خصوص جایگزینی احتمالی وی شنیده می شد .

الف) بخش سیاسی :

یغمایی در مراسم تودیع و معارفه اش گفته بود : مدیریت سیاسی آفت توسعه علمی است و باید گرایش‎ های سیاسی کنار گذاشته شود و روش مدیریت من ، بر اساس شفافیت ، صداقت و پرهیز از افراط و تفریط و حرکت در چارچوب سیاست ‎های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

اما این حرف با عمل وی کاملا متناقض بود ، چرا که برگزاری نمایشگاهی با عنوان " همراه شو عزیز " توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان و حمایت های یغمایی از این طیف و موافقت با حضور و سخنرانی شیخ مازنی از حامیان یکی از سران فتنه با مخالفت طیف وسیعی از دانشجویان مواجه شد و منجر به صدور بیانیه ای از سوی بسیج اساتید گشت .

در بخش هایی از بیانیه بسیج اساتید دانشگاه گلستان آمده است : " متاسفانه مسئولان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه گلستان بعنوان بازیگران میدانی ، با دعوت از شیخ احمد مازنی که به صراحت موضوع رفع حصر سران فتنه را مطرح می کند و خود را با افتخار از شاگردان یکی از سران پلید فتنه گر میداند ، جهت بسترسازی فرهنگی موضوع فوق ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان در تاریخ 25 الی 28 بهمن ماه اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان "همراه شو عزیز" را طراحی نموده اند که کتب عرضه شده از نویسندگان معلوم الحالی همچون ؛ ابراهیم یزدی ، هادی خسروشاهی ، جلایی پور و... نموده است . همچنین تصاویر ( از پشت سر ) یکی از عوامل اصلی فتنه (با شعار معروف زنده باد مخاف من ) و نیز تصاویر دکتر مصدق و نیز توزیع گسترده اطلاعیه سخنرانی شیخ احمد مازنی تماما زمینه سازی و پیوست فرهنگی این نشست می باشد . "

ب) بخش علمی و فناوری :

در بخش علمی ، یغمایی نتوانست به آن صورت شرکت های دانش بنیان و مرکز رشد علم و فناوری را در دانشگاه گلستان راه اندازی و یا پای چنین مجموعه هایی را به دانشگاه باز کند . امروزه دانشگاه ها به سمت تولید درآمد از راه غیر شهریه رفته اند و بهترین راه در این مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان و گرفتن پروژه های استانی و ملی است که دانشگاه گلستان در این زمینه ناموفق بوده است .

همچنین در رشته های مختلف شاهد افت علمی دانشجویان این دانشگاه هستیم و در مقایسه با سایر دانشگاه های استان که در طراز های علمی و برندهای استانی ، معمولا نقش آفرینی کمتری دارند .

ج) تقابل با نیروهای ارزشی :

یغمایی به بهانه همسویی با دولت از ورود اساتید انقلابی به دانشگاه جلوگیری نمود و افرادی چون دکتر خواجه شاهکویی را از بنیاد نخبگان حذف کرد و سید احمد علوی از اعضای سابق هیئت نظارت شورای نگهبان استان نیز جایگاه خود را از دست داد .

د) بخش ساختاری :

دانشگاه گلستان در اثر برخی اهمال های مدیریتی ساختمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ابتدای جاده شصت کلاته به گرگان را از دست داد . مکانی که می توانست بهترین پردیس برای دانشجویان باشد و این مجموعه از هم گسسته را گرد هم آورد . اما با اصرار دکتر ریاحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی وقت عقب نشینی کرده و آن را به علوم پزشکی واگذار کردند که در ادامه علوم پزشکی هم از تامین اعتبار باز ماند .

همچنین عقب افتادگی و عدم تکمیل پروژه دانشگاه در سرخنکلاته نیز باعث شده تا بعضا برخی از اساتید و جمعی از دانشجویان سردرگم باشند و اینکه دانشجویان صبح تا ظهر در یک مکان باشند و بعد برای ناهار به یک مکان دیگر بروند و با مشکلاتی در ایاب و ذهاب روزانه روبرو باشند ، چندان مناسب نیست و هزینه ها را چند برابر می کند .

ه) شیوه مدیریتی :

اساتید ، کارکنان دانشگاه و جمعی از دانشجویان به شیوه مدیریتی بسته ، محدود و گاها تفتیش عقایدی ریاست فعلی دانشگاه اشاره می کنند و انتصاب و اتصال وی به برخی مجموعه های امنیتی را دلیل اصلی این روش مدیریتی فرسوده و سنتی می دانند . البته برخی نیز به سن و سال بالای یغمایی اشاره دارند و مناسبات و تحولات دانشگاه در سالهای اخیر را از اقتضائات چنین سن و سالی محسوب می کنند .

** گزینه های احتمالی ریاست دانشگاه گلستان

با عنایت به موارد فوق الذکر ؛ در روزهای اخیر و در آستانه سال تحصیلی جدید ، زمزمه هایی مبنی بر تغییر در مدیریت کلان دانشگاه گلستان شنیده می شود و صحبت از جایگزینی مدیری جوان ، علمی و بدون تعصبات سیاسی در میان است که از این تغییر به احیای مجدد علمی دانشگاه گلستان تعبیر می شود .

در لابلای مطالب مختلف مربوط به این تغییر مدیریتی دانشگاه و در محافل گوناگون ، بطور کلی نام این افراد به عنوان گزینه های احتمالی به گوش می خورد :

1. دکتر یدالله هزارجریبی :

معاون اداری مالی دانشگاه گلستان که سالهای تدریس خود را در فرنگ طی کرده اما دلسوز فضای علمی و دانشگاهی است . او جزو اقوام نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی است و از حمایت وی نیز برخوردار است .

Gozine1

2. دکتر محمد علی تورنگی :

در حال حاضر ، رئیس دانشکده فنی و مهندسی علی آباد کتول است او زمان ریاست دکتر رنجبر در دانشگاه گلستان مدیر دفتر فنی دانشگاه گلستان بود . عضو اتحادیه انجمن های اسلامی استان گلستان و مورد حمایت این تشکل سیاسی می باشد و در برخی انتخاباتهای مجلس و ... نیز شرکت کرده است .

Gozine5

3. دکتر جعفر میرکتولی :

او مدرک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری را دارد و قبل از دکتر شهواری و در زمان اصلاحات رئیس دانشگاه پیام نور (از سال 79 تا سال 86 ) بود و در زمان ریاست دکتر رنجبر در دانشگاه گلستان معاون آموزش بود که با ورود دکتر عباس قربانی این پست را تحویل داد .

Gozine1

4. دکتر غلامرضا خوشفر :

خوشفر در حال حاضر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه گلستان است و از او به عنوان جدی ترین گزینه این جایگاه نام می برند . که مورد حمایت هر دو نماینده گرگان و آق در مجلس شورای اسلامی و همچنین طبق شنیده ها مورد حمایت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان نیز می باشد .

Gozine1

5. دکتر محمدباقر باقریه نجار :

باقریه با مدرک دکترای تخصصی از هلند و رتبه علمی دانشیار سابقه معاون پژوهشی دانشگاه و سرپرستی معاون آموزشی را در کارنامه دارد و از نیروهای معتدل و علمی دانشگاه محسوب می شود که با تمامی امورات دانشگاه در بخشهای مختلف آشنایی دارد .

Gozine1

به هر حال باید منتظر روزهای آینده بود و دید که تغییرات مدیریتی دانشگاه به چه سمت و سویی می رود و پیگیری و لابی های مختلف در استان و وزارت ، اتفاقات را چگونه رقم می زند . اگر چه نزدیک بودن بازگشایی دانشگاه ها و عدم معرفی وزیر علوم و برخی عوامل دیگر بر روند تغییرات موثر است .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

خبرنگار

آقای فرهاد یغمایی یک نشست خبری آزاد بگذارد و به خبرنگاران در خصوص عملکرد علمی خودش در دانشگاه بصورت مستند گزارش بدهد و یا گزارش رسمی دستگاه های نظارتی را راجع به عملکردش منتشر کند

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:06
دانشجو

سلاممطلب خوبی بود .مدیریت دانشگاه گلستان پاسخگو به هیچ کس نیست و من به تجربه می گویم که بعضیها پشت شان به زعم خودشان خیلی خیلی گرم است!به زودی با همکاری مجموعه های دانشجویی دانشگاه یک تریبون آزاد برای نقد عملکردش برگزار می کنیم و تمام مسائل پشت پرده را نقد می کنیم .با تشکر

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:11
تفتیش عقاید

تفتیش عقاید را خوب آمدیدنمونه بارزش همین طرح سئوال اخیر در یکی از امتحانات ترم گذشته بود.البته این یکی از ده ها موارد انتشار نیافته است!لیست بلند بالایی از فراخوانی بعض اساتید و تذکر به آنها راجع به چرایی به پاسخ دادن به سئوالات دانشجویی در کلاس ها وجود دارد؟دانشگاه با این جمود و رخوت نمی تواند تراز انقلاب اسلامی باشد و کاملا مشخص است که از کجاآب می خورد

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:16
عدالت

آقایان وقتی خواهر فلان کوی ویلا نشین غیر قابل تقدیری در دانشگاه گلستان جذب می شود و یا ....شما چه انتظاری دارید که کار قابل تقدیری انجام شود!!؟

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:19
از بچه های بالا

با سلام یک نکته مهم .باید بدنبال گزینه های قوی تری باشید .طبق شنیده های من یکی از این گزینه های معرفی شده گرین کارت دارد و نمی تواند رئیس شود و یکی دیگر هم دیابت دارد و عملا از دور خارج می شود یکی هم سر پروژه سرخنکلا مدیریتش را نشان داده و بعید است که خودش هم قبول کند فلانی هم.... بنظر من ریاست بعدی از خارج از استان خواهد آمد

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:23
استاد

سلامبنظر من آنقدر که دانشگاه غیرانتفاعی گلستان در کشور شهرت دارد دانشگاه گلستان شهرت ندارد این نتیجه سیاسی برخورد کردن با اصل مصوبه دانشگاه و اعتبارات آن و نصب مدیران تندرو سیاسی و سیاسی کار است .

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:27
مطلع

* یه پشنهاد ساده و عملی :مسئولین محترم دانشگاه اگر صادق هستند لیستی از استخدامی های سفارشی این و آن منتشر کنند .این دانشگاه با این زد و بندهای استخدامی نمی تواند در مسیر و راه صحیحی اداره شود .

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:30
ترم 3

گویا هیچ حساب و کتابی وجود نداردای خدا عاقبت این استان سیاست زده ما را بخیر کن

0
0
پاسخ
1396-06-20 01:45
احمدی

با سلاملطفا از تغییرات در دانشگاه منابع طبیعی گرگان هم بنویسید.گویا بعضی ها هیچ اختیاری نداشته و تمام امور دانشگاه به دست یک کارمند بازنشسته سپرده شده !

0
0
پاسخ
1396-06-20 10:01
سروش

البته در سایر دانشگاهها هم زمزمه تغییرات زیاد به گوش میرسه. دانشگاه منابع طبیعی هم یه خانه تکانی در حوزه ریاست لازم داره. اکثر کارکنان دانشگاه هم از نحوه و شیوه مدیریت مدیر حوزه ریاست راضی نبوده و اخیرا دست به چاپ شب نامه (گلایه نامه) نیز زده‌اند.

0
0
پاسخ
1396-06-20 12:42
سید خدا

با سلامبه نظر بنده بهترین گزینه ها دکتر خوشفر و دکتر باقریه هستند البته دکتر میرکتولی هم استاد خوبی هستند ولی در جایگاه مدیریت بعید بنظر می رسه که موفق باشنبه هر حال دانشگاه جای هر کسی نیست که ... و بیاد مدیریت بکنه خیلی فرق داره با شهرداری و...

0
0
پاسخ
1396-06-21 03:40
حسین

باسلامبعضی ها در این چند سال هیچ کاری نکردن بجز سیاسی بازی و ... و باعث شدن دانشگاه گلستان عقبگرد داشته باشه، بعد چهار سال ساختمان تعاون افتتاح کردن ، ساختمانی که با پول اداره تعاون از چهار سال پیش آماده بوده ، جالب تو یک ماه گذشته بعد چهار سال از تدفین شهید در دانشگاه یهویی یادشان افتاد شهید دارن تو دانشگاه ، اومدن براش سریع المان درست کنن (یاد حکایت قرآن به نیزه کردن افتادم)

0
0
پاسخ
1396-06-22 04:04
محمد

دکتر یغمایی انقدر دانشگاه سیاسی کرده که برای اینکه از جریان های سیاسی برای بقای خوش استفاده کنه ، یکی از بستگان شیخ اصلاحات گرگان که گذاشته بود مدیر ... دانشگاه با اینکه هنوز مدرکش رو از دانشگاه آزاد نگرفته و دانشجو هست داره مراحل جذب هیات علمی شدنشو انجام میده اونم تو دانشگاه دولتی خدایا به کجا میریم

0
0
پاسخ
1396-07-28 16:31

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.