1396-05-13 14:17
2368
0
42294

نداشتن امنیت شغلی حق التدریسی های گلستان/ وطنی: میزان نیاز آموزش و پرورش مشخص نیست

نداشتن امنیت شغل، نبود نگاه حمایتی از سوی موسسان و مسئولان استان به معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی، حقوق پایین و نداشتن بیمه انگیزه این معلمان را کاهش داده و بازدهی آنان را در کلاس درس کاهش می دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، آموزش و پرورش از مدارس دولتی، غیرودولتی و هیئت امنایی و ..تشکیل می شود.

مدارس غیر دولتی به خودی خود برای کمک به امر آموزش و کیفیت بخشی تاسیس شده است.

در طی سال های اخیر نیز آموزش و پرورش با توجه به مشکلات عدیده ای که در سطح کلان دچار شد به سمت مشارکت جویی، خرید خدمات و به طور کلی خصوصی سازی مدارس به پیش می رود .

همه ساله موسسان با توجه به شاخص های که از سوی آموزش و پرورش اعلام می شود اقدام به اخذ مجوز برای مدارس غیر انتفاعی می کنند که به گفته مرضیه گرد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده استان گلستان جزو استان های برتر درکشور محسوب می شود.

در این میان شاخص هایی همچون فضاهای آموزشی مناسب و معلمان متخصص در این مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است.

IMG15575528

هیچ مدرسه غیر دولتی غیر استاندارد در گلستان وجود ندارد

به گفته"محمد رضا وطنی" مدیرکل آموزش و پرورش گلستان فضاهای فیزیکی این مدارس در استان به تایید اداره کل نوسازی مدارس رسیده است و هیچ ساختمان غیر استاندارد در استان وجود ندارد .

وی افزود: البته این امر نیز دلیلی بر ایده آل نبودن فضای آموزشی برای دانش آموزان نیست، اما مسئله مهمتر معلمان و میزان دانش و مهارت آنها است.

همه ساله موسسان برای مدارس خود به سمت نیروهایی می روند که با کیفیت و از لحاظ حق الزحمه، دریافتی کمتری داشته باشند تا به همین دلیل سرمایه گذاری آنان به منفعت بیشتری بیانجامد.

به گفته معلمان مدارس غیر انتفاعی، اکثر آنان با مدارک لیسانس و فوق لیسانس به طور متوسط 200 تا 300 هزار تومان حقوق دریافت می کنند و حتی افرادی با سابقه بیش از 8 سال نیز به همین میزان حقوق می گیرند، این میزان درمقابل حقوقی که معلمان شاغل می گیرند، بسیار ناچیز است.

آنها می گویند؛ همچون سایر معلمان زحمت می شکند، بهترین های کنکور و المپیادهای کشوری را آموزش می دهند، کارآنها بیش از معلمان رسمی است زیرا زیر ذربین اولیا و مدیر و ادارات آموزش و پرورش هستند.

این معلمان می گویند: چرا نباید حق داشتن کد پرسنلی را داشته باشند تا مانند همکاران رسمی از اماکن فرهنگی مثل استخر و  اماکن تفریحی و ...استفاده کنند.

معلمان غیر دولتی بیمه ندارند

مشکل دیگر معلمان غیر دولتی، بیمه آنان است که کارفرمایان(موسسان) به بیمه کردن آنان اقدام نمی کنند و چنانچه نیروی لب به اعتراض بگشاید به راحتی کنار گذاشته می شودو اگر بیمه باشند نیز به میزانی بیشتر از حقوق دریافتی خود  و بعضا تا 320 هزار تومان باید برای بیمه خود واریز کنند که هیچ سودی برای آنان دارد.

این معلمان در بیان مشکلات خود به هویت دار شدن خود در آموزش و پرورش اشاره می کنند وخواستار فیش حقوق و یا دریافت حقوق خودپس از معرفی به بانک مربوطه هستند تا منزلت آنان حفظ شود.

معلمان مراکز غیر دولتی و حتی مربیان باسابقه پیش دبستانی همچنین از نبود بند و تبصره ای در استخدامی های آموزش و پرورش گله مندند و خواستار سهمیه ای در این خصوص می باشند تا سوابق آنان در آزمون ها شانس آنان  را در پذیرفته شدن بیشتر کند .

در حالی که  حسن مسعودی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس و معلمان غیر انتفاعی بزرگترین بار را از روی کشور برداشته اند و اگر انها نباشند مدارس دولتی دچار مشکل می شوند اما ظاهرا بسیاری از مسئولین آنان را باری برای این وزارت خانه می دانند که بسیار قابل تامل است.

2131280

شکایتی از معلمان غیر دولتی استان ثبت نشده

"محمد رضا وطنی" مدیرکل آموزش و پرورش گلستان نیز در این رابطه به خبرنگار کلاس بیست، گفت: شرایط را برای حضور معلمان در مدارس غیر دولتی را با گزینش و آموزش این نیروها در کلاس های ضمن خدمت فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تا شکایتی از سوی این معلمان به آموزش و پرورش نشود، نمی توان چیزی را پیگیری کرد، افزود: عدم شکایت آنان به معنی نداشتن مشکل برای همکاری آنان محسوب می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: نظارت ها از مدارس غیر دولتی را انجام می دهیم .

وی بیان کرد: ساماندهی نیروها در مدارس در حال اجرا است و  تا 20 روز دیگر میزان دقیقی از نیاز معلمان در استان مشخص می شود .

وطنی در خصوص بکارگیری مربیان پیش دبستانی، افزود: استان گلستان در زمینه بکارگیری این مربیان بعنوان حق التدریس برابر با قانون عمل کرده و از این حیث سر آمد سایر استان بوده است.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته  بیش از 700 نفر بعنوان معلمان حق التدریس جدید در مدارس تدریس می کردند.

56346904 54643384aefbb

معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستاتی هویت دار شوند

در حالی که چندی پیش از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده بیمه معلمان مدارس غیر دولتی اجباری است اما به گفته بسیاری از معلمان موسسان آنان از این امر سرباز می زنند.

براساس این گزارش، نداشتن امنیت شغل، نبود نگاه حمایتی از سوی موسسان و مسئولان استان به معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی، حقوق پایین و نداشتن بیمه انگیزه این معلمان را کاهش داده و بازدهی آنان را در کلاس درس کاهش می دهد.

به نظر می رسد تا زمانی که هویت معلمان غیر رسمی دربین مسئولان آموزش و پرورش ارتقا پیدا نکند نمی توان انتظار بهبود وضعیت آنان را داشت.

حال باید منتظر ماندو دید، آیا با تغییر نوع استخدام، معلمان مدارس غیر دولتی جاماندگان مریبان پیش دبستانی، هویت خود را درآموزش و پرورش کسب خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.