1396-03-11 00:13
2412
0
39707
فرافکنی مدیران متولی در حادثه مرگ هیرکان ؛

سیاسی کردن "مرگ هیرکان" برای فرار از پاسخگویی

مدیر کل محیط زیست استان گلستان مانند رئیس کشوری سازمان محیط زیست عادت دارند برای فرار از پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی با ذکر عناوینی چون حمله به دولت و ... از پاسخگویی شانه خالی کنند.

به گزارش گلستان ما ؛ دو توله پلنگ «ورکان» و «هیرکان» در سال 1393 توسط افراد ناشناس پشت درب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان گذاشته شدند و طی تماس تلفنی این افراد ناشناس، کارشناسان این اداره متوجه این دو توله پلنگ شده و این دو توله پلنگ بلافاصله توسط کارشناسان و مسئولان محیط زیست به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل و در این اداره کل نگهداری شد.

کارشناسان بر این عقیده بودند که با توجه به اینکه این پلنگ‌ها در قفس و محیط نزدیک انسان رشد پیدا کرده بودند، رهاسازی این دو توله پلنگ باعث کشته شدن آنها توسط پلنگ‌های دیگر موجود در حیات وحش و یا شکار شدن این دو پلنگ توسط شکارچیان غیرمجاز خواهد شد و رهاسازی آنها غیرممکن است.

حال پس از گذشت کمتر از 9 ماه از رهاسازی «هیرکان» یکی از این دو توله پلنگ، خبر مرگ این پلنگ توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان تائید شده و این مرگ در شرایطی است که لاشه این حیوان کشف نشده و تنها قلاده این پلنگ کشف شده است.

اما نکته جالب اینجاست که مدیر کل محیط زیست استان گلستان بجای بررسی کارشناسانه موضوع مرگ هیرکان و اینکه تقصیرها را به گردن بگیرد و یک عذرخواهی کوچک بکند ، به اقدامات سازماندهی شده علیه خودش و مجموعه دولت در زمان تعیین کابینه جدید دولت اشاره می کند .

مهاجر در این خصوص به خبرنگاران گفت : "متاسفانه برخی گزارشاتی که درباره این حادثه بررسی می‌کنیم، نیت هجوم به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست را کاملا می‌توانیم مشاهده کنیم و به طور قطع این هجوم تخریب‌ها بی‌ارتباط با تخریب دولت و مدیران خالص سازمان نیست."

در اینجا ذکر چند نکته قابل ارزیابی است :

اولا این هجومی که ایشان بدان اشاره دارد خاستگاه و منشا آن چیست و کجاست و آیا عملا چنین هجومی وجود دارد یا مدیر کل محیط زیست استان برای فرار از پاسخگویی چنین مسائلی را در آستانه آغاز دولت دوازدهم مطرح می کند .

وانگهی تا زمانی ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور است مدیر کل فعلی محیط زیست استان به دلیل ارتباط نزدیک با وی حذف نخواهد شد و با توجه به اینکه ابتکار هم نور چشمی دولت و ماندنی است پس آقای مهاجرهم نباید ترس از دست دادن جایگاه خود و هجوم رسانه ها را داشته باشد .

ثانیا اینکه رسانه های مختلف کشور برای مرگ هیرکان و با هدف کمک به محیط زیست و حفظ گونه های نادر حیوانات نظیر پلنگ و ... حساسیت دارند را باید با چنین عباراتی پاسخ دهیم ، براستی فرهنگ پاسخگویی و شهامت عذرخواهی نزد مدیران ما کجا قرار دارد ؟

ثالثا عملکرد آقای مهاجر در اداره کل محیط زیست استان گلستان در طول چهار سال اخیر فرازهای مثبتی نداشته که رسانه ها بخواهند بر روی آن مانور دهند و بالعکس می توان به حوادث ناگوار زیادی از جمله آتش سوزی ها ، ساخت وسازهای غیر مجاز در منابع ملی ، عدم همراهی کارشناسانه در پروژه گردشگری آشوراده که مصوبه سفر دولت به گلستان بود ، مدیریت ناکارآمد در حفظ محیط زیست و گونه های نادر جانوری در پارک ملی گلستان ، تغییر چندین باره مدیر پارک ملی گلستان ، عدم تجهیز منابع و امکانات در دفاع از محیط زیست و آتش سوزی های گسترده و ... اشاره کرد .

گویا مدیر کل محیط زیست استان گلستان مانند رئیس کشوری سازمان محیط زیست عادت دارند برای فرار از پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی با ذکر عناوینی چون حمله به دولت و ... از پاسخگویی شانه خالی کنند چه اینکه در خصوص ماجرای "ریزگردها" در جنوب و غرب کشور شاهد این رویکرد بودیم .

گزارش از : جواد  عموزاد

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.