1395-11-18 08:02
4847
0
34841
نشست تشکل‎های دانشجویی دانشگاه‎های استان

توقف رشد علمی در کشور/ تعطیلی رشته‎ها از رشد علمی قابل محسوس‎تر است

برگزاری نشست دانشجویی با موضوع رشد علمی در دولت یازدهم با حضور نمایندگان تشکلهای دانشجویی استان و به همت پایگاه خبری تحلیلی دانشجو سلام در محل دفتر این پایگاه خبری تشکیل شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام، در این نشست سجاد فرهمند پارسا، پدرام افضلی پور، هادی احمدی هریک به نمایندگی از تشکل های جامعه اسلامی ،انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی حضور داشتند و به بیان دیدگاههای خود در مورد رشد علمی در دولت یازدهم پرداختند.

در ابتدا نماینده جامعه اسلامی دانشگاه گلستان گفت: به نظر من باید این نگاه که تعداد مقالات ارائه شده و ثبت اختراعات را صرفا دلیل بر رشد علمی کشور می دانند باید اصلاح گردد چراکه مقالاتی که کاربرد نداشته باشند و صرفا در کتابخانه ها و مراکز پژوهشی نگهداری شود کمکی به پیشرفت نمی کند.

سجاد فرهمند پارسا افزود: متاسفانه این ملاک در دولتهای ما وجود دارد و رتبه بندبی علمی کشور براین اساس سنجیده می شود که به نظر روش نادرستی می باشد که باید این روند تغییر کند، چرا که اختراعات تا زمانی که به مرحله تولید در نیاید نمی تواند مفید باشد.

توقف رشد علمی در کشور

در ادامه هادی احمدی نماینده بسیج دانشجویی،گفت: رشد علمی در دولت جدید وجود نداشته است و کشور به لحظ رشد علمی در حالت سکون قرار دارد.

وی با بیان اینکه در کشور منبع مشخصی نیز برای ارائه رشد علمی وجود ندارد گفت: معمولا دولت تنها از یک سایت رسمی که تمامی مقالات صنعتی، پزشکی، ورزشی و... در آن ارائه می شود به ارائه آمار می پردازد و این در حالی است که در کشورهای دیگر هر رشته تخصصی دارای منبع رسمی مربوط به خود می باشد.

افزایش رشد مراکز دانش بنیان نشانده رشد علمی

پدرام افضلی پور نماینده تشکل انجمن اسلامی جامع گلستان، رشد علمی را در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل مثبت ارزیابی کرد و گفت: به لحاظ تجربه ای که در شرکتهای دانش بنیان و ثبت چندین اختراع دارم می توانم بگویم که زمینه تولید در کشور و رشد علمی بیشتر شده است و ما شاهد گسترش شرکت های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید هستیم.

فرهمند پارسا اما در پاسخ به این نظر افضلی پور گفت: صرف تشکیل شرکت های دانش بنیان دلیل بر بهبود شرایط علمی در کشور نمی باشد و چه بسا زمینه ثبت اختراعات ممکن است در یک دوره ای تسهیل شود اما در عرصه عمل قابل مشاهده نباشد.

وی تصریح کرد: به نظر من رشد علمی در کشور محسوس و قابل مشاهده نیست و ما شاهد بودیم در دوره ای از رشد علمی در زمینه نانو و پزشکی، هوافضا اخبار زیادی شنیده می شد و شاهد تولیدات در این رشته ها بودیم اما این روند در سالهای اخیر روبه کاهش رفته است.

تعطیلی رشته ها از رشد علمی قابل محسوس تر است

نماینده جامعه اسلامی گلستان گفت: امروز خرید هواپیما و تعطیلی رشته های فوق لیسانس هسته ای در کشور قابل مشاهده می باشد.

افضلی پور در پاسخ به فرهمند پارسا گفت: رشته های هسته ای نه تنها حذف نشده اند بلکه در این سالها بیمارستانهای پزشکی هسته ای نیز تاسیس شده است.

همچنین نمایندگان تشکلها نسبت به بومی سازی در حوزه علوم انسانی نیز توضیحاتی دادند.

نماینده بسیج دانشجویی گفت: متاسفانه علوم انسانی ما برگرفته از اندیشمندان و نظریه پردازان غربی است در حالی که فرهنگ اسلامی خود منبع مهم تئوری پردازی و نظریه پردازی می تواند قرار گیرد.

احمدی افزود: در سالهای گذشته طرحهایی به نام طرح ولایت که یکسری آموزش مبانی اسلامی به دانشجویان داده می شد که می توانست به سوالات و شبهات که در سطح جامعه و دانشگاهها مطرح می شود پاسخ گوید که متاسفانه در این دوره حذف شد، در حالی که اینگونه برنامه های آموزشی می بایست در دانشگاهها و دربین دانشجویان فراگیر شود.

سجاد فرهمند پارسا معتقد بود علوم اجتماعی که در دانشگاهها تدریس می شود باید بومی سازی شود وی گفت: دانشگاهها نتوانستند اندیشمند و نظریه پرداز پرورش دهند و تنها در این حوزه افراد منتقد داریم که باید علاوه بر نقد بتوانند راهکار و راه حل نیز به جامعه ارائه کنند.

وی گفت: یکی از راههای اصلی اسلامی کردن دانشگاهها ارتباط بین حوزه و دانشگاه دانست که این امر متاسفانه تاکنون به صورت جدی انجام نشده است.

دراین نشست که در دفتر این پایگاه خبری برگزارشد، "سجادفرهمند پارسا" نماینده جامعه اسلامی، "افضلی پور" نماینده انجمن اسلامی و "هادی احمدی نیز نماینده بسیج دانشجویی به بررسی و نقد موضوع  مطرح  شده پرداختند.

danesjoosalamn25

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

danesjoosalamn 1

انتهای پیام/

تصاویر/ نشست تشکلهای دانشجویی دانشگاههای استان/ دیدگاههای متفاوت نمایندگان تشکلها نسبت به رشد علمی کشور

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.