1395-03-02 12:58
2016
0
32383
گزارش ؛

کاهش ساعت دینی ضربه سنگینی بر پیکره تربیتی / حجم درس تعلیمات دینی نیارمند بازنگری است

به نظر می آید آزمون و خطا در نظام آموزشی و تربیتی جایی نداشته باشد و نگاه کارشناسانه و دوراندیش می تواند سرنوشت تربیتی جامعه را به سمت مطلوبیت و کمال سوق دهدو کاهش ساعت دینی ضربه سنگینی بر پیکره تربیتی جامعه وارد کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، در حالی که بسیاری معلمان دینی معتقدند کتاب های  درس دینی مخصوصا در سوم دبیرستان  را نمی شود با 3 ساعت مصوب آموزش و پرورش هم به پایان رساند، چظور شورای عالی آموزش و پرورش رای به کاهش این درس داده است.

به دنبال درج این خبر در خبرگزاریها مبنی بر کاهش ساعت درس دینی در مدارس از 10 ساعت به 6 ساعت در دوره دوم متوسطه( در سال اول متوسطه از 4 ساعت به دو ساعت، در سال دوم متوسطه از سه ساعت به دو ساعت و در سال سوم متوسطه نیز از سه ساعت به دو ساعت کاهش یافته است.) برآن شدیم تا پاسخ مسئولان را برای این کار جویا شویم.

محمد رضا وطنی امروز در گفتگو با خبرنگار ما ، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به سوی اجرای سند تحول بنیادین به پیش می رود که دانش آموز عبد و توانمند تربیت که بدون شک با ارائه دروس تئوری این امر امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: اگرچه این درس به ظاهر از دروس کم شده و ساعت تدریس آن کاهش یافته اما دروسی مانند فکر و سواد رسانه ای ، مدیریت خانواده و سبک زندگی، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت برای تربیت عملی زندگی دینی بوده است.

IMG 8177-1

درس تعلیمات دینی به طورکلی کاهش محسوسی نخواهد داشت

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به رویکرد دینی آموزش و پرورش، تصریح کرد:  « سواد رسانه ای » در استان گلستان توسط مربیان پرورشی و معلمان دینی تدریس خواهد شد تا دانش آموزان را به مرتبه بندگی ارتقا ببخشند و ر سانه ها را از دیدگاه دین بررسی کنند.

وطنی با بیان اینکه درس تعلیمات دینی به طورکلی کاهش محسوسی نخواهد داشت، افزود: درس تعلیمات دینی ویژه به صورت کلاس های فوق برنامه در غیر از ساعات مدرسه و در پنج شنبه ها از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با موضوعات احکام شرعی، آیات موضوعی، روخوانی و روان خوانی متوسطه اول و تفسیر قرآن متوسطه دوم در حال برگزاری است.

وی با تاکید بر اینکه نمیتوان از نیازهای روز عقب ماند، افزود: دروس هم باید با توجه به نیازهای جامعه تغیرکند.

آیا درس دینی در مدارس تمام و کمال  و تخصصی تدریس می شود؟

با وجود تمام تفاسیر از سوی کارشناسان آموزش و پرورش و توجیه مسئولان امر درباب تربیت دینی تلفیقی در تمام دروس، باید گفت: آیا خود درس دینی در مدارس تمام و کمال  و تخصصی تدریس می شود؟

با توجه به تدریس این درس در مدارس بازهم جامعه به نوعی از تربیت دین رنج می برد  و دانش آموزان اغلب دین گریز هستند، و به نظر می آید افزایش ساعت تدریس دینی باید در دستور کار مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد.

hosiini

ضرورت تغییر محتوا از حالت تئوری به سوی عملیاتی کردن مسائل دینی

یک کارشناس قرآن و نماز نیز در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: با توجه به شرایط جامعه ضرورت تغییر محتوا از حالت تئوری به سوی عملیاتی کردن مسائل دینی  ضروری است. اما این تاچه حد با سرفصل های ارائه شده مطابقت خواهد داشت؟

وی با بیان اینکه؛ چنانچه سوادرسانه ای و سبک زندگی بر مبنای دینی باشد، در کنار دین موافق خواهیم بود، افزود:  برای عملی کردن باید مدرسان با علاقه، تخصص و توانمند به تدریس دروس پردازند.

وی بر عدم تخصص مربیان پرورشی و حتی برخی مدرسان دینی تاکید کرد و افزود: شبهه زدایی در عصر غیبت مهم است که باید در این حوزه ورود پیدا کنند و دانش آموزان را به سوی حیات طیبه سوق دهند.

این فرهنگی باسابقه و استاد معارف دانشگاه ها گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته به نظر می آید ، استفاده از روحانیون در تدریس این دروس می تواند کمک کننده باشد.

لزوم بازنگری حجم دروس تعلیمات دینی

وی بر بازنگری حجم دروس تعلیمات دینی تاکید کرد و ساعت تدریس آن را ناکافی دانست و افزود: ایجاد توازن در دروس قدیم و جدید با یکدیگر وایجاد همپوشانی در بین آنها مثمر ثمر به نظر می رسد در غیر اینصورت ممکن است تدریس سابق این درس ها را نیز با مشکل مواجه کند.

ketab1

اما آیا با این استدلال که تربیت دینی باید در تمام دروس مدنظر قرار بگیرد، آیا میتوان تضمین کرد که معلمان مانند ریاضی و فیزیک و شیمی به این تربیت دینی می پردازند، که با تحقیق میدانی این پایگاه خبری و پرسش و پاسخ از دانش آموزان نیز مشخص شد، تنها چیزی که در این کلاس ها حرفی به میان نمی آید واشاره ای نمی شود، مباحث دینی و تربیتی است.

به نظر می آید آزمون و خطا در نظام آموزشی و تربیتی جایی نداشته باشد و نگاه کارشناسانه و دوراندیش می تواند سرنوشت تربیتی جامعه را به سمت مطلوبیت و کمال سوق دهد.

مسلما مسئولین با بررسی و مطالعه علمی مدارس، جامعه و معلمان درروس را اضافه و کم می کنند، اما به نظر می رسد نگاه غیرکارشناسانه و سلیقه ای در این مورد دخیل باشد نه نگاه مطالعه شده و مبتنی بر واقعیت.

حال باید منتظر ماند ودید عاقبت کاهش درس دینی در مدارس و پاسخگویی به شبهات اساسی دانش آموزان در سنین نوجوانی و آموزش های دینی آنان دستخوش چه چیزهایی خواهدشد؟

به گزارش کلاس بیست، شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات اخیر خود، جدول عناوین دروس دوره متوسطه دوم را تصویب کرد و ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم را از کاهش یافته است که در اطلاع10 ساعت به 6 ساعت کاهش داده است و آن را مطابق با نیاز جامعه معرفی می کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.