1395-02-15 16:26
3287
4
31495
گلستان ما بررسی می کند:

چه کسانی از انتخاب هزارجریبی و تربتی نژاد ناراحتند؟ / رویکردهای آتی دو منتخب مرکز استان چه باشد ؟

اصولگرایان ، کاندیداهای شاخص اصلاح طلب و جریان پان گرگانیسم سه گروهی هستند که از انتخاب هزارجریبی و تربتی نژاد ناراحت هستند .

به گزارش گلستان ما ؛  انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و استان گلستان هفت نماینده اش را در بهارستان شناخت .

در این بین جوانی ، ناپختگی و بی تجربگی شاید مهمترین خصیصه اکثر نمایندگان منتخب مردم استان البته بجز اسدالله قره خوانی باشد که تجربه یک دوره ( هشتم) نمایندگی مجلس را داراست .

اما شاید مهمترین انتخابها در مرکز استان شکل گرفت و دو نماینده مهم و تاثیرگذار از 7 نماینده استان نیز مشخص شدند ، دکتر نورمحمد تربتی نژاد و مهندس نبی هزارجریبی .

 دکتر نورمحمد تربتی نژاد متولد روستای کلاجان قاجار با گرایش اصلاح طلبی و مهندس هزارجریبی نیز متولد روستای تخشی محله ، فرزند حاج غلامعلی هزارجریبی نماینده فقید گلستان در حادثه یاک 40 که وی هم گرایشات اصلاح طلبانه معتدل دارد .

 هر دو گزینه نامزدهای ائتلاف امید در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا بودند و توانستند با رای بالایی به عنوان نماینده مردم گرگان و آق قلا به مجلس راه پیدا کنند .

اما اینکه این دو منتخب چگونه توانستند تا اینجا بالا بیایند که نماینده مردم انتخاب شوند و این فرایند چه سیکلی را طی کرد شاید کمی جالب باشد .

دکتر نورمحمد تربتی نژاد بعد از ثبت نام در انتخابات مجلس دهم در مرحله اول بررسی صلاحیتها توسط هیات نظارت بر انتخابات استان گلستان تایید شده اما در مرحله بعدی توسط شورای نگهبان صلاحیت وی احراز نمی شود تا اینکه اعتراض می کند و نهایتا در 27 بهمن ماه نام وی مجددا در بین گزینه های نهایی رقابتها قرار می گیرد.

اما نبی هزارجریبی در همان مرحله اول گویا به دلیل نقص مدرک صلاحیتش احراز نمی شود که با اعتراض نامبرده ، وی توانست در مرحله بعدی صلاحیت خود را برای شرکت در انتخابات مجلس دهم بگیرد .

در مرحله اول انتخابات مجلس دهم در حوره گرگان و آق قلا شورای راهبردی اصلاح طلبان گرگان و آق قلا  که در دور دوم با تابلو ائتلاف امید به میدان آمدند ، ترجیح دادند از بین تقریبا 30 کاندیدا روی تربتی نژاد و رادمهر ائتلاف کنند .

این موضوع از آنجا ناشی شد که تقریبا شاه مهره های اصلاح طلبان نظیر سید عبدالله میراکبری ، عبدالرضا چراغعلی ، فرهاد توماج ، قدسیه آب شناس ، رضا جلالی ، سید سبحان حسینی و ... رد صلاحیت شدند و اصلاح طلبان بجز دکتر تربتی نژاد و نامزد اقوام یعنی رادمهر گزینه ای نداشتند .

البته تندروهای اصلاح طلب در مرحله اول به دلیل تردید در آرای نبی هزارجریبی و مقبولیت وی نزد مردم او را قبول نداشتند و بر عکس جوانترهای اتحادیه انجمن های اسلامی و مردم بیشتر با نبی هزارجریبی بودند لذا فرزند اصلاحات با دلی چرکین به استقبال دور دوم رفت .

در دور دوم نیز با شکل گرفتن ائتلاف امید و ایجاد موج به نفع تربتی و هزارجریبی و از طرفی متبادر شدن این نکته در اذهان مردم که طاهری طی دو دوره برای مردم چه کرد ، اوضاع به نفع لیست امید و نهایتا انتخاب هزارجریبی و تربتی نژاد منجر شد.

** اما براستی چه کسانی از این انتخاب می توانند ناراحت باشند ؟

اصولگرایان : اصولگرایان به لحاظ ساختار سیاسی قدرت طبعا از اینکه تنها گزینه آنها نتوانسته وارد مجلس شود و در عوض دو گزینه از جبهه اصلاحات بعد از سه دوره ، مرکز استان گلستان را فتح کردند طبعا از این موضوع ناراحتند .

کاندیداهای شاخص اصلاح طلب : شاید بزرگانی چون میراکبری ، اسلامی ، توماج ، آبشناس ، سید هادی حسینی ، چراغعلی و رضا جلالی و ... ظاهرا از این پیروزی اصلاح طلبان خوشحال باشند اما قلبا از اینکه آنها به این جایگاه نرسیده اند ناراحتند .

آنها از اینکه سالها تجربه مدیریتی و روابط اجتماعی با ساختار حاکمیت را در این عرصه چاه ساز ندیدند و با رد صلاحیت شورای نگهبان برای همیشه از سپهر سیاست ایران محو شدند قطعا ناراحتند .

ناراحتی آنها زمانی فزونی می یابد که می بینند دو روستازاده از روستاهای کلاجان و تخشی محله واقع در غرب گرگان نماینده شهر گرگان شده اند و این برای برخی از آنها که گرایشات شدید شهری دارند غمناک است .

جریان پان گرگانیسم : این جریان که متعلق به افرادی که است که فقط گرگان منهای روستاها و روستازاده ها را می خواهند، می باشد و در سالهای اخیر شاهد درگیری زبانی نمایندگان دو طرف در پارلمان محلی بودیم .

زمانی که نبی هزارجریبی در شورای شهر گرگان بخاطر تحکیم وحدت و امنیت استان ،بحث دیوار دفاعی گلستان را مطرح کرد عبدالرضا چراغعلی یکی از لیدرهای پان گرگانیسم با انتقاد شدید از او ، این کار را نوعی جهل به تاریخ گرگان دانست .

با این اوصاف می توان انتخابهای مرکز استان را جدای از مسائل سیاسی یک تحول خوب ارزیابی کرد که در آن به مدد دفع سیاسیون رد صلاحیت شده افراطی ، سیاست به مرور زمان رنگ خواهد باخت و بازنده های بزرگ نیز بعد از اینکه به سهم خود نرسند کم کم راهشان را جدا خواهند کرد .

هشداری که آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان  به عنوان پدر پیر استان به این دو منتخب مجلس دهم یعنی هزارجریبی و تربتی نژاد  دادند نیز این بود که سعی کنید به مردم و مشکلات آنها بچسبید و از مسائل سیاسی دوری کنید که هر کسی به این مسائل مشغول و از مردم غافل شد قطعا در دوره های بعدی مورد توجه مردم نخواهد بود .

قطعا نمایندگان جدید مرکز استان نیز با درک صحیح از حساسیت مسائل روز و اوضاع داخلی و بین المللی بیشتر در خدمت مردم و منطقه خواهند بود تا جناح و جریان سیاسی خود و در این بین هر چه آنها به مردم خدمت کنند تداوم دوره های نمایندگی خود و نام نیک در روزگار را رقم خواهند زد .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

Saman

Slm . Agha koja hadi hoseini eslahtalabeeeeee .az khodeton harf dar nayarin ... Har ki in matno neveshte malome az ... pol gerefte

0
0
پاسخ
1395-02-16 13:26
احمد

چه کسانی از انتخاب هزارجریبی و تربتی نژاد ناراحتند؟جواب:گلستان ما

0
0
پاسخ
1395-02-19 10:43

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.