1395-02-15 03:25
3326
1
31433
به قلم : علیرضا کمالی

کالبد شکافی انتخابات مجلس دهم / بایدها و نباید های اصولگرایان و اصلاح طلبان برای آینده

اصولگرایان با عبرت از نتیجه انتخابات در صورت تمایل به پیروزی در آینده، پایبندی به اصول را در مناسبات داخلی خود سرلوحه قرار داده و با پوست اندازی به نسل جوان و انقلابی اعتماد نمایند .

پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما - یادداشت رسیده : انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم علی رغم تمام فراز و فرودها با پیامهای عمیق برای تحلیل گران و فعالان این عرصه با برگزاری مرحله دوم انتخابات در سراسر کشور و استان گلستان به پایان رسید، مطلب ذیل نگاهی گذرا بر آنچه گذشت می باشد که سعی شده است به طور اجمالی بر فرآیند انتخابات نگریسته شود:

1-پیروز اصلی انتخابات مجلس شورای اسلامی را باید نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دانست که پس از قریب 40 سال تحمل سختی ها و کارشکنیها توسط دشمنان سرنوشت انتخابات را طوری رقم خورد که میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر یکی از بی نظیرترین و باشکوه ترین حضور ملی باشد .

و هنر نظام در مدیریت انتخابات آنجایی نمود پیدا کرد که جریانات و رسانه های مخالف نظام که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تحریم انتخاباتها را سرلوحه برنامه های خود برای نفی مقبولیت نظام قرار داده بودند، در این دوره به تشویق مردم جهت شرکت در انتخابات با چهارچوبهای تعریف شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداختند.

کارشناسان علوم سیاسی و اساتید فن نیک می دانند که از منظر بین المللی میزان مشارکت مردم در انتخابات یکی از شاخصهای رسمیت بخشی بر ساختار حاکم می باشد.

2- تغییر اکثریت نمایندگان مجلس نهم و بالاخص عدم راهیابی نمایندگان فعلی استان گلستان به مجلس دهم و قرار گرفتن آنها در رده های پایین منتخبین ملت را قبل از نوع ورود جریان رقیب به انتخابات باید در عملکرد ضعیف آنها تحلیل کرد.

الف: نمایندگان کنونی تعریفی از رویکرد انقلابی گری ارائه دادند که در کنار آن مردمی بودن فراموش شده بود و صرفا دغدغه اعلام مواضع انقلابی در قبال دولتهای فعلی و سابق آنها را از اصل خدمات رسانی به مردم دور کرده بود و همین اکثریت جامعه را در تصمیم گیری متزلزل نمود.

ب: قرار گرفتن نمایندگان فعلی در حلقه مشاورین و دوستان جاهلی که به واسطه منفعت طلبی های شخصی و سرمستی از تثبیت در قدرت هر روز تنگ تر می شد، تخریب رئیس جمهور سابق که احیاء گر جریان اصولگرایی در سال 84 و نماد خدمت رسانی به مستضعفین می باشد .

و فاصله با بدنه جوان و ارزشی که از حامیان جدی احمدی نژاد و حلقه اتصال بین نمایندگان با مردم بود اسباب آن را فراهم نمود که اعتماد جامعه به نمایندگان اصولگرا جهت تمدید حضور در مجلس را دچار تردید کند و باید گفت نمایندگان کنونی در نوع ارتباط با بدنه اجتماعی خود همان اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان در سالهای منتهی به 84 را تکرار نمودند.

ج: انتقادات ناپخته و بعضا احساسی و قضاوتهای عجولانه نمایندگان در مجلس از عملکرد رئیس جمهور و وزراء از روزهای آغازین تشکیل دولت و سلب فرصت تفکر و تامل از جامعه در مورد قضاوت در عملکرد دولت سبب گشت انگشت اتهام جامعه بجای آنکه به سوی ناکارآمدی دولتمردان گرفته شود به سمت نمایندگانی چرخید که متهم به کارشکنی در مسیر فعالیتهای دولت شدند.

012

آیا بهتر نبود نمایندگان محترم اگر به عمق توافق هسته ای پی برده بودن موضع سکوت اتخاذ می کردند تا مردمی که منتظر تحول و گشایش در مناسبات اقتصادی بودند خود در مورد نتیجه آن قضاوت کنند؟

آیا دو سال سکوت استراتژیک جهت اثبات دشمنی دولت آمریکا در پی تصمیمات ظالمانه در عدم پایبندی به توافق هسته ای و اعتراف دولتمردان به بی نتیجه بودن توافقات مدت زیادی جهت آمادگی اذهان عمومی بوده است؟

3-انتخابات ایران برآیند کنش و واکنشهای اجتماعی- فرهنگی در سطح جامعه می باشد و به همین علت قضاوت در مورد نتیجه انتخابهای ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی برای برخی مراکز خبره نیز سخت و دشوار می باشد.

این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته فرآیند انتخابات طوری تعریف شده است که از معادلات سیاسی می توان به پاسخ قریبی رسید، نتیجه انتخابات تهران و بالطبع در مراکز استانها خروجی رویکرد مطالبه اجتماعی جهت تغییر سبک زندگی می باشد که نتیجه مشکلات روز افزون و کمرشکن اقتصادی خانواده ها، مشاهده اختلاسها و کلاهبرداری های میلیاردی در داخل نظام که با بی تفاوتی به فراموشی سپرده می شوند، گسترش طلاق در خانواده ها در سالهای اخیر که توام با از بین رفتن حیاء و ولایت پذیری در مناسبات خانوادگی(بخصوص در تهران)، ارتقاء سطح دانش و آگاهی گفتمان غالب جامعه و آشنایی با سبک زندگی جدید و خواستار شبیه سازی سبک زندگی برون از مرزهای ایران به واسطه فراگیری تبادل اطلاعات و ارتباطات توسط شبکه اجتماعی، سفرهای آموزشی(در سطح تحصیلکردگان) و مشاهده برنامه های ماهواره ای کشورهای اسلامی همسایه(در سطح میانسالان و عوام) می باشد.

که به واسطه عدم تعامل درست نظام با این مطالبات، برخوردهای انفعالی با این تغییر رفتارها و بعضا فراموشی، غفلت و درگیری بیهوده در منازعات سیاسی توسط دستگاههای مسئول فرهنگی در انتخابات با مطالبات سیاسی جامعه نمود پیدا می کند.

4- نسل جوان دوران اصلاحات هر چند در سال 84 با دلسردی و یاس از بزرگان اصلاح طلب دل کندند ولیکن به علت عدم درک صحیح آنها توسط اصولگرایان و دریافت پاسخ مناسب از سوی این جریان با مطالبات جدید و بلوغ یافته در عرصه انتخابات نقش آفرینی نمودند.

حذف آزمون پس داده های اصلاح طلبان در دوران اصلاحات توسط شورای نگهبان، کناره گیری هوشمندانه نسل قدیم این جریان از کاندیداتوری و مدیریت فراگیر و اخلاق مدار ائتلاف امید توسط آنها اعتماد بین نسلی جریان اصلاحات و استقبال جامعه از گفتمان جدید را فراهم نمود و نسل جوان زمانی که نقش آفرینی  گفتمان خود را در لیست امید یافت، پیروزی قابل پیش بینی را رقم زد.

2009206

بزرگان اصولگرا نیز امید است با عبرت از نتیجه انتخابات اخیر در صورت تمایل به پیروزی در عرصه انتخابات آتی پایبندی به اصول را در مناسبات داخلی خود سرلوحه قرار داده و با پوست اندازی به نسل جوان و انقلابی اعتماد نمایند و از کسب اکثریت آراء توسط مدیران خدمتگزار دولت احمدی نژاد در برخی حوزه های انتخابیه علی رغم حضور کاندیداهای لیست امید عبرت بگیرند.

و با توجه به مقبولیت اجتماعی احمدی نژاد در بین جوانان ارزشی و برخی لایه های اجتماعی و تسلط و آشنایی وی در شناخت رقیب و راهکارهای تسلط بر رقیب عرصه را برای ورود وی فراهم نمایند. 

5- نمایندگان منتخب مردم استان در مجلس دهم بدانند کسب مقبولیت مردمی کاری سخت و حفظ آن سخت تر است و تنها راه حفظ آن سعی و کوشش شبانه روزی منتخبان استان جهت تسریع بخشیدن به توسعه استان و خدمت به مردم است.

خوبست با تاسی از سبک مدیریتی شهردار محترم گرگان که منتخبین مرکز استان جذب آراء خود را به نوعی مدیون حمایتها و تلاشهای ایشان می باشند، طوری عمل نمایند که مردم به تاییدات شما در عرصه های پیش رو اعتماد نمایند.

چه نیک است بدانند که سبک مدیریتی امام خمینی(ره) طوری بود که با استقبال بی نظیر 5 میلیون نفر از ملت ایران وارد کشور شدند و با حضور 10 میلیون نفر بدرقه شدند و مدیران انقلابی شیفتگان خدمتند و نه تشنگان قدرت و  هرگاه مردم خلاف آن احساس کنند باید عرصه را برای حضور دیگران ترک کنند.

نویسنده : علیرضا کمالی کارشناس ارشد علوم اجتماعی از استان گلستان

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

amir

درسال 84 یاس از بزرگان اصلاحات ؟ گلستان ما باز از اون تحلیل های آب دوغ خیاری کردی ها من نظرم این است شما اصلا تو حوزه سیاسی مطلب ننویس سال 84 ملت از اصلاح طلبان مایوس نبودند بلکه با توجه به عملکرد خوب دولت اصلاحات ایمانشان به اصلاح طلبان بیشتر هم شده بود شکست سال 84 ناشی از عدم اتحاد بین اصلاح طلبان جهت کاندیدا توری در انتخابات ریاست جمهوری بود

0
0
پاسخ
1395-02-15 03:42

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.