1393-06-19 10:01
5950
0
2748
با حضور حجت الاسلام فضیلت مدیرکل ارشاد گلستان برگزار شد؛

همایش نکوداشت روزنامه نگار و شاعر ترکمن"نازمحمد پقه" در آق قلا + تصاویر

همایش نکوداشت روزنامه نگار و شاعر معاصر ترکمن ناز محمد پقه با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در آق قلا برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از اسپی دژ، بعد از ظهر روز گذشته ،همایش نکوداشت روزنامه نگار و شاعر معاصر ترکمن ناز محمد پقه در رستوران آلتین صحرا شهرستان آق قلا برگزار شد.

حضور مسئولین استانی و شهرستانی و همچنین میهمانان از جای جای ترکمن صحرا از ویژگی های بارز این همایش بود. فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان،دکتر سارلی مشاور استاندار، مهیمنی مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار، الهه موسوی، مشاور رسانه ای محیط زیست، علی نصیبی مشاور استاندار گلستان در امور جوانان، هیوه چی ، فرماندار آق قلا، قرنجیک شهردار آق قلا، دلیجه، بخشدار مرکزی، فروزان آصف نخعی روزنامه نگار و ... از مهیمانان این همایش بودند.

این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط قاری قرآن سلاق آغاز شد و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ، آنا محمد بیات دبیر این همایش ضمن خوش آمد گویی به میهمانان در خصوص زندگی ناز محمد پقه به صحبت پرداخت.

همایش با سخنرانی هیوه چی، فرماندار آق قلا ادامه یافت.

فرماندار شهرستان آق قلا گفت : با توجه به اینکه شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده است، برآن شدیم تا برنامه های مختلفی در جهت ارتقای فرهنگ منطقه و کشور تدارک ببینیم. تجلیل از نخبگان فرهنگی یکی از این برنامه ها در جهت رسیدن به این اهداف می باشد.

هیوه چی ضمن تشکر از برگزار کننده این مراسم گفت : مرحوم ناز محمد پقه شاعری دلسوخته و خبرنگاری والا مقام بود و در حوزه اجتماعی فرهنگی یکی از اشخاص شاخص بوده است.

هیوه چی از ناز محمد پقه به باباطاهر ترکمن ها یاد کرد.

حجت الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه بسیار مهم قلم گفت : هر کسی باقلم محشور شود جاودانه خواهد بود و هر امر جاودانه ای دوست داشتنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود : عادت شدن یک عمل بدی است و هر عملی که عادت شود مورد ملامت است. حتی اگر عبادت هم از روی عادت باشد. پس ترک عادت همیشه نکوست. شاعران و فرهنگیان دارای نوآوری هستند و این خارج از عادت است.

سپس در مورد جایگاه قلم صحبت کرد و گفت : شاعران و فرهنگیان دارای نوآوری هستند و این خارج از عادت است .خارج از عادت بودن نیز جز با قلم میسر نیست.

در ادامه خبرنگار و شاعر علی جهانگیری یکی از دوستان ناز محمد پقه به بیان خاطره ای از ناز محمد پقه پرداخت و شعر زیبایی در وصف قوم ترکمن سرود .

آصف نخعی نیز در این همایش با بیان خصوصیت های این شاعر ترکمن گفت: ناز محمد پقه منافع کل را بر منافع جزء ترجیح می داد. ناز محمد می گفت که اگر نگاه به قومیت دیده نشود بخشی از فرهنگ نیز از بین میرود.

آی بولک پقه دختر شاعر و روزنامه نگار ترکمن ناز محمد پقه ، دو بیتی های زیبای پدرش را قرائت کرد.

احسان مکتبی روزنامه نگار و مدیر مسئول روزنامه گلشن مهر در ادامه مراسم گفت : تفکر و اندیشه بالای پقه، ما را امروز در این مکان جمع کرده است.زیرا که وی برای فرهنگ قومش اهمیت فراوانی قائل بود. وی برابری و برادری را سرلوحه کار خود قرار داد.خوشا به حال ترکمن ها که فرزندی همچون ناز محمد دارند.

شاعر بزرگ ترکمن عیدی اونق در وصف زندگی ناز محمد پقه گفت : نازمحمد علی رغم مشکلاتی که داشت نگاهی به گذشته و آینده نیز داشته است. نگاهی خیلی تیز بین تا آینده را بر کام ما خوش کند. او انسانی تحول گرا بوده است.

 منصور طبری شاعر و رئیس انجمن میراث گنبد شعری در وصف و یاد نازمحمد پقه خواند و ستار سوقی ، شاعر برجسته و معروف ترکمن صحرا اشعار بسیار زیبایی در وصف مرحوم پقه برا همگان قرائت نمود.

رحمت الله رجایی تاریخ شناس و روزنامه نگار استان گلستان در این همایش گفت : ناز محمد همیشه دغدغه قومیتی داشت. او خبرنگار شجاعی بود. تلخ ترین تیتری که در طول دوران فعالیتم در این عرصه نوشته ام، بعد از مرگ این شاعر بزرگ بوده است.تیتری با عنوان "‌گلستانم آغلا " گلستانم گریه کن.

امان قیچ شادمهر سخنران بعدی مراسم بود.

وی گفت : ناز محمد پقه ویژگی های بارزی دارد. ناز محمد شاعر ،معلم دل سوخته،نویسنده، گزارشگر، منتقد، فرهنگمند به معنی خاص ،مرعوب ناشدنی،سر سخت ـ مردم شناس و مردم دوست ـ ظلم ستیز ،آزادی خواه،نوآور، نو اندیش ـ بومی اندیش ولی جهان گرا و مهمتر از همه انسانی به تمام معنا بوده است.

منصور آق خبرنگار ترکمن نیز جملاتی را در خصوص این شاعر بیان کرد.

دکتر اراز محمد سارلی مشاور استاندار آخرین سخنران مراسم بود که خاطراتی از خصوصیات ناز محمد را بیان کرد.

همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا 
 
همایش نازمحمد پقه آق قلا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.