1393-12-04 04:00
2491
1
10910
یادداشتی از حسن بیارجمندی؛

"گلستان ما"پیشتاز یک رسانه فراگیر و زنده در استان ما / تشکیل و تقویت جناح انقلاب و نظام اسلامی مهمترین دستاورد "گلستان ما"

براساس عنوان آن،نوع پوشش اخبار،سرعت دریافت و انتشار اخبار و...پیدا بود که این سایت در نظر دارد خلا موجود در استان یعنی فقدان یک رسانه فراگیر و زنده(به روز رسانی مستمر) را برآورده کند.

به گزارش گلستان ما ؛ دکتر حسن بیارجمندی از فعالین فرهنگی اجتماعی و از روزنامه نگاران مطرح استان گلستان است که در مورد ارزیابی سه ساله سایت گلستان ما مطلبی را نوشته است :

"ضرورت وجود یک رسانه با شاخصه های مورد انتظار در خط مقدم دفاع از انقلاب اسلامی و آرمانهای آن حدود یک دهه پیش در استان گلستان بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت.زمینه های چنین  انتظاری پیش از سال 84 تحت تاثیر کامل تاسیس استان جدید گلستان و غلبه مدیریت یک دست حزبی و گروهکی و تاثیر پذیری از فضا و جو تحرکات کشوری روزنامه های موسوم به زنجیره ای و بازتاب آن در استان گلستان-یکی از پایگاههای سنتی این جریان روشنفکری- بوجود آمده بود.

بنابراین در همان سالهای ابتدایی تشکیل دولت نهم یکی از سیاست های حوزه مدیریت عالی سیاسی استان ایجاد توازن رسانه ای و تقویت جناح انقلاب و نظام اسلامی و بوجود آوردن یک فضای خود کنترلی رسانه ای با ظرفیت های عظیم بومی در میان خانواده بزرگ اصحاب رسانه  استان بود.

اما در گذر زمان و همسو با پیشرفت های روز افزون و پیچیدگی های حوزه خبر و اطلاع رسانی در فضای مجازی این مهم با چالش های عمده ای مواجه گردید و حتی در سطوح عالی با تاکید بر حوزه اطلاع رسانی مدیریت عالی استان یک پروژه  آسیب شناسی در سال 88تعریف و اجرایی شد و حتی در این سطح باقی نماند و در سال 89پروژه ای عظیم و در سطح کشوری و فراملی پیشنهاد گردید.مراد آنکه تا سال 89یک چنین دغدغه ای همواره وجود داشته و متناسب با آن برنامه های لازم نیز اجرایی شده است.

گلستان ما خلا یک رسانه فراگیر وز نده در استان را پر کرد

اما  در سال 1390 و خارج از این انتظارات درون دولتی و در یک فضای بدور از قید و بندهای معمول سایتی خبری و تحلیلی با عنوان "گلستان ما" آغاز به فعالیت کرد که براساس عنوان آن،نوع پوشش اخبار،سرعت دریافت و انتشار اخبار و...پیدا بود که این سایت در نظر دارد خلا موجود در استان یعنی فقدان یک رسانه فراگیر و زنده(به روز رسانی مستمر) را برآورده کند.

هفته گذشته سومین سال تولد این سایت بود که بعض صاحب نظران و اصحاب رسانه استان از جریانات سیاسی و فرهنگی مختلف طی یک نشست به نقد عملکرد این سایت پرداختند؛که البته نفس این جلسه با این رویکرد و حضور افراد یاد شده بسیار ارزشمند بود.

از مجموع سخنان مطرح شده در این جلسه  پیدا بود که جلسه ای با دستاوردهای مورد انتظار بر خلاف دیگر جلسات معمول بوده است ؛بالاخص اینکه در پوشش خبری آن نهایت توجه و اهتمام لازم صورت گرفت.

ما نیز به در خواست دوستان این چند سطر را در نقد این سایت خبری و تحلیلی ارائه می نماییم که سهم کوچکی در آن تعاون و ارتقای سطح مورد انتظار این سایت داشته باشیم.

نقد بر رسانه نه بر اساس چارچوب های تعریفی پذیرفته شده از رسانه-که بعض مشارکت کنندگان در نشست یاد شده از این راه رفته اند-بلکه براساس اهداف و کارکردهای اصلی رسانه مورد نظراست؛که  به تبع آن نیز جهات و زوایای نقد تغییر خواهد نمود؛بعبارتی دیگر نمی توان تنها یک نسخه از چارچوب نقد برای تمام رسانه ها پیچید.

صاحبنظران حوزه رسانه بطور کلی اهداف و کارکردهای ذیل را برای رسانه بر شمرده اند:

1-حفظ و تقویت میراث مدنظر(اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،هنری و...)و فراهم کردن زمینه ها و بسترهای انتقال باورمندانه آن به نسل کنونی و از آنان به نسل های آینده.

2-دسترسی همه جانبه بر محیط با امکان جمع آوری دقیق اخبار و اطلاعات در مورد پدیده ها،وقایع،رویدادها و هر موضوع دیگر از جامعه مورد نظرو انتشار عالمانه و هنرمندانه بروز و باور پذیر.

3-فراهم کردن زمینه های همگرایی بین جامعه هدف در فرآیند انتشار اخبار و کلیه مطالب با تاکید بر ایجاد باور و اعتقاد به موضوعات و جهت دهی موثر بر رفتارها و کنش گری های مدنظر در جامعه هدف.

اگر ما چارچوب نظری، نقد خود را براساس این چارچوب کلی کارکردی قرار دهیم؛اولین سئوالی که مطرح می گردد این است که میراثی که این سایت بدنبال حفظ و تقویت آن و انتقال آن به نسل های کنونی و آینده است چیست؟آیا این سایت توانسته است متناسب با این کارکرد،دسترسی همه جانبه ای به محیط با امکان جمع آوری دقیق و اخبار و اطلاعات دست یابد؟ و بصورت عالمانه و هنرمندانه ای آن را انتشار دهد؟آیا در این فرآیند توانسته است بین جامعه هدف خود همگرایی لازم ایجاد کند؟

کارکرد گلستان ما ملی و جهانی است

آنچه براساس اطلاعات موجود از مواضع مکتوب و شفاف مدیر محترم این سایت؛که  در مقاطع زمانی مختلف در پاسخ به اعتراضات و انتقادات اشخاص حقیقی و حقوقی بیان شده است و در میثاق نامه جدید این سایت منعکس شده است؛کارکرد این سایت در استان نه حفظ و تقویت میراث حزبی،گروهی،جریانی،نهادی و جناحی بلکه حفظ و تقویت میراث و دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و نیز انتقال این میراث عظیم به نسل جدید و نسل های آینده است.

در واقع تعریف چنین کارکردی برای این سایت نسبت به دیگر رسانه های مشابه،از نقاط قوت این سایت است که در این راستا علاوه بر بسط  گستره حوزه دسترسی به اخبار و اطلاعات و انتشار آن به شعاع چنین میراثی،توانسته است اولا اخبار و اطلاعات متنوع و مورد توجه را جمع آوری و در دسترس جامعه هدف خود که متناسب با واقعیت متکثر استان و بعبارتی گلستان ماست قرار دهد ثانیا از ظرفیت ها و توانمندی های افراد و اشخاص با گرایش های مختلف سیاسی،اجتماعی و فرهنگی درون نظام اسلامی بهره ببرد .

ثالثا مخاطبین پر تعداد در گستره جغرافیایی استان از تمام اقوام و مذاهب داشته باشد رابعا حول محور میراث و دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همگرایی استانی با تاکید بر عنصر«ما»- که حضرت امام خمینی ره همواره بر آن تاکید و توصیه داشته اند- ایجاد کند.

جایگاه و رتبه این سایت براساس اطلاعات موجود در استان و کشور و حتی منطقه در مقایسه با دیگر رسانه های مشابه استانی دلیل بر این موقعیت و واقعیت بیرونی این سایت است اما این جایگاه به این معنی نیست که این سایت به انتهای راه و اهداف اصلی خود رسیده است و عاری از نقص و ضعف نیست.هر چند تحلیل و رشد نموداری های موجود نشان می دهد که این روند علی رغم بعض نشیب ها در بعض مقاطع،همواره رو به رشد بوده است.

نکات مورد استفاده برای سایت

اما در تحلیل و چرایی این نقاط ضعف،موانع و مشکلاتی چون تنگناهای مالی و عدم تامین مالی فعالین موثر این سایت،کمبود نیروی انسانی توانمند و متخصص بالاخص در حوزه های ویرستاری،جلوه های ویژه و هنری،عکاسی و ...،محدودیت های سخت افزاری و نرم افزاری،تغییر مدیریت های عالی و دیدگاه ها و اختلافات سیاسی و همچنین تفاوت اولویت ها،ملاحظات سیاسی افراد و اشخاص صاحب نفوذ!!!سفارش ها،توصیه ها،تهدیدات،تخریب ها و دیگر عواملی که در این نقد نمی گنجد را می بایست در نظر گرفت.

اما این سایت که بیش از دو سوم مراجعه کنندگان آن داخل کشوری هستند؛بلحاظ استانداردهای موجود  شامل مدت زمان  موثرحضور مخاطبین در سایت،تعداد صفحات مطالعه در هر ورود و خروج،مراجعات مستقیم به سایت بدون جستجوی از گوگل،ارجاعات به  اخبار و محتوی سایت،پایین بودن سطح ارتباطات مجازی مخاطبین با سایت ،پایین بودن توجه به موضوعات علمی و آموزشی نسبت به اخبار و مدیا و کلیپ، عدم بهره گیری از ظرفیت مخاطبین دیگر سایت های خبری که علاوه بر این سایت به سایت های یاد شده مراجعه می کنند،عدم توازن مخاطبین در ادارات و دستگاههای استان،عدم فعالیت در حوزه فعالیت های مجازی موبایلی و بهره گیری از ظرفیت های غیر واقعی برای جذب مخاطب و...دارای ضعف و ایراد می باشد؛که اصلاح آن می تواند  چشم انداز روشنی از دستیابی به کارکردهای اصلی صدرالاشاره ترسیم کند.

آنچه بطور خاص در قالب پیشنهاد می توانم برای رفع این نقصان ها ارائه کنم عبارتند از:ایجاد جاذبه های بصری  و مطالب جذاب برای افزایش مدت حضوردر سایت،ارائه اخبار و مطالب هدفگذاری شده بصورت اختصاری و کوتاه،ارتقای سطح تولیدات محتوی، سندیت اخبار و جذابیت های خبری و تنوع آن جهت افزایش میزان ارجاع دهی به سایت،تسهیل امکان ارتباط با سایت و بالاخص با جلب اعتماد مخاطبین(غیر از تماس های تلفنی موبایلی)،سرمایه گذاری بیشتر در موتورهای جستجوی داخلی و بومی و عدم وابستگی کامل به گوگل،ایجاد تناسب بین تولیدات و تاکید بر تولیدات و مستندات صوتی و تصویری،توسعه ارتباطات مخاطبین دیگر سایت ها و بویژه توجه به پوشش اخبار داخلی تمامی سازمان ها و ادارات دولتی استان جهت جذب مخاطب و توازن مراجعات(در آنالیزهای موجود یکی از دستگاههای دولتی بیشترین مراجعه به این سایت را دارد!) و...

در صورت اصلاح موارد یاد شده می توان با توجه به کاهش چشمگیر مراجعات در سالهای آینده از طریق لب تاپ و کامپیوتر، امیدوار بود که با ارائه نسخه اندرویدی گلستان ما و نصب نرم افزار آن بر روی موبایل ها چنین کارکردهایی ارتقا و عمق بخشید.

انشالله - حسن بیارجمندی - دانشجوی دکترای حقوق فضا در روسیه

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.