1393-09-08 12:59
10044
0
6474
در مقاله ای با عنوان خانواده و سبک زندگی آورده شده است؛

عوامل موثر بر سبک زندگی / چالش های بزرگ زوجین

سال گذشته رهبر معظم انقلاب در سفر به بجنورد به آسیب شناسی سبک زندگی ایرانی پرداخته و بیست و هشت سوال از ما مردم پرسیدند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، این سوال ها( آسیب ها )که شش مورد آن مستقیما به حوزه خانواده بر می گردد، مثل: چه کنیم که کرامت، عزت و وظایف اجتماعی زن در جامعه ما حفظ شود؟ چرا میزان طلاق بالاست؟ چرا صله رحم در بین ما ضعیف است؟ چطور حق همسر و فرزندان را رعایت کنیم؟ حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟ چرا خانه های مجردی وجود دارد؟ این مقاله در صدد است بخشی از این آسیب ها را بررسی نماید.

مفهوم خانواده و ارزش این نهاد اجتماعی برای هر دولت و جامعه ای اساس کار تلقی می شود و هر جامعه متناسب با ارزشهای خود ابتدا به سراغ خانواده  می رود تا از درون آن، شهروندان آتی خود را بپرورانند. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند کهجامعه به خاطر تحولات ساختاری و زیربنایی به شهروندانی جدید با طرز فکری نو نیاز داشته باشد.به همین خاطر است که خانواده یکی از اولین نهادهایی است که در جامعه باید با نگاه ویژه ای به آن نظر داشت.خانواده صرفا حضور تعدادی از افراد که در یک فضای فیزیکی و روان شناختی در کنار هم قرار دارند، نیست خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی فرهنگی تلقی می شود که در کنار همه ی خصوصیات دیگرش، دارای مجموعه ای از قواعد است و هر یک از اعضایش نیز نقش خاصی دارند.این سیستم دارای یک ساختار قدرت است که به وسیله ی آن،اشکال مختلفی از ارتباط بروز می کند. (وقتی سلسله مراتب بهم می ریزد ساخت و سازمان به هم می ریزد)هر خانواده روش خاصی برای مواجهه با مشکلات دارد.اعضای این سیستم با هم رابطه ای عمیق و چند لایه دارند ودر این سیستم مرزها و حریم ها مشخص و تعریف شده است.

سبک زندگی

شیوه زندگی یا سبک زیستن گرایش‌ها و ارزش‌های یک فرد یا گروه است، عادات، نگرش‌ها، سلیقه‌ها، معیارهای اخلاقی، سطح اقتصادی و… که با هم طرز زندگی‌کردن فرد یا گروهی را می‌سازد.

عوامل موثر بر سبک زندگی

    شرایط فردی(محیط خانواده)
    شرایط اجتماعی
    نظام مدیریتی جامعه
    فرهنگ بیگانه

در اینجا به عامل اول یعنی شرایط فردی یا محیط خانواده پرداخته می شود.که در این بخش بعد رابطه زوجی  مورد توجه قرار می گیرد.

از نشانه های خداوند این است که برای شما ازجنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت(روم،آیه ۲۱). شما در مقابل همسرتان چه حقوق و دارد؟ حقوق خانواده بیشتر جنبه قانونی دارد یا اخلاقی؟

هدف اصلی خانواده

    حفظ و صیانت اصل نظام خانواده
عوامل تحکیم مودت دوستی
    اعتماد متقابل
    احترام متقابل
    محبت و صمیمیت دو جانبه
    حفظ شخصیت زن و مرد
    تشکر زن و شوهر از عملکرد یکدیگر
    مشورت زن و شوهر با یکدیگر
    متعادل کردن خواسته ها

چالش های بزرگ زوجین

    ایجاد وتداوم اعتماد
    تطبیق با تفاوتها(نیازها، انتظارات و…..)
    تغییر و مداراگری با تغییرات
    صمیمیت
    تعادل بین وابستگی و استقلال

نویسنده : دکتر علیرضا قربانی، دکترای تخصصی علوم اجتماعی و  سکینه جمعه نیا، کارشناسی ارشد مشاوره

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.