این مقاله در جشنواره دانشجویی با عنوان سبک زندگی از منظر مقام معظم رهبری در اردیبهشتماه سال 1393 مقام ششم را به خود اختصاص داده است.
به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، این مقاله در جشنواره دانشجویی با عنوان سبک زندگی از منظر مقام معظم رهبری در اردیبهشتماه سال 1393 مقام ششم را به خود اختصاص داده است.
فصل اول:
چكيده:
فرهنگ و سبك زندگي قسمت عمدهای از زندگي افراد جامعه را تشكيل میدهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعي پيرامون از مواردي است كه بايد توجه ویژهای به آن داشت. نياز انسان به زندگي اجتماعي و تشكيل خانواده نيازي فطري است و تطابق نيازهاي دروني و امكانات بيروني- كه از مصاديق نام حكمت الهي است- اين امكان را فراهم آورده تا انسانها با روي آوردن به ازدواج به اين ميل باطني و خواستهی طبيعي خويش پاسخ دهند و با تشكيل خانواده در تربيت انسان هاي بافضیلت متدين سالم و عاطفي بكوشند.
هدف از اين پژوهش گرفتن برنامهی دقيق و منظم از بيانات مقام معظم رهبري دربارهی چگونگي سبك زندگي قرار دادن آن در دسترس طالبان بالا رفتن سطح فرهنگ دين و زندگي در اجتماع و پيشرفت انسانها بهسوی حيات طيبه است.
روش جمعآوری اطلاعات اين پژوهش فیشبرداری بوده است به اين صورت كه ابتدا مطالب در فيش هاي مختلف جمعآوری شده و پس از تجزیهوتحلیل با يكديگر ترکیبشده و بهصورت پژوهش حاضر در آمده است.
در مجموع میتوان گفت: شیوهی نگارش اين پژوهش، کتابخانهای است. با توجه به حجم پژوهش منابع كافي و زمان كافي وجود داشته اما براي انجام اين پژوهش هاي گسترده طرح و موضوعات مختلف منابع پژوهش و امكانات بايد بيشتر شود تا بررسي هاي دقيق تري در موضوعات مختلف صورت گيرد.
وظيفه تکتک ما مسلمانان اين است كه با تمام توان خويش گوش به سخنان رهبر عزيز بهعنوان يك دانشمند برجستهی اسلامي و متفکر زمانشناس اساس پژوهش گرانه مسائل اساسي زندگي و خانواده و نقش هاي گوناگون آن را ارج نهاده و راهگشا است به نحو احسنت سر لوحهی زندگي خود قرار دهيم.
در اين مقاله سعي شده است كه به آسیبشناسی موجود در سبک زندگی خانوادهها، خانواده سالم و پایدار، راهکارهای فرار از آنها، علل توقف ازدواج و عوامل شیوع طلاق، پلههای ترقی کاهش طلاق و حد زادوولد و نقش جایگاه زن در سبک زندگی دینی ارائه شده است.
اميد است كه دانشجويان و طلاب گرامي از بيانات رهبر فرزانه و روشنفكر كمال استفاده را ببرند و هميشه در شيوه و شکلگیری سبك زندگي خود از استادي كه آشناي راه و محرم دل است الگو بگيرند از راهكارهايي كه اين بزرگوار ارائه داده درجهات رفع آسیبها و ترقی در زندگي استفاده كنند محور هاي صحيح زندگي را بشناسند و نگذارند مانع پيشرفت آنان گردد.
مقدمه:
طراوت و شيريني زندگي، محصول مهارتها و رعایتها زنوشوهری. جوانان عزيزمان در آغاز راه زندگي بايد خود را نيازمند تمرين فراواني براي دستيابي به توانائي هاي ذهني و رفتاري لازم در صحنه زندگي مشترك بدانند اين گونه است كه زندگي آنان هر روز باصفا تر و شيرين تر خواهد شد.
پیشرفت در زمینههای علمي و اقتصادي كشور در گرو توجه به شیوههای زندگي است و با توجه به تمدن غني ايران اسلامي، جمهوري اسلامي ايران توان رسيدن به قلههای پيشرفت را در كنار توجه به نقش زندگي خانوادهها دارا است با توجه به نگاه ريزبينانه مقام معظم رهبري انقلاب اسلامي به ( سبك زندگي) سبك و فرهنگ زندگي قسمت عمدهای از زندگي افراد جامعه را تشكيل میدهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعي پيرامون آن از مواردي است كه بايد توجه ويژه به آن داشت.
در اين مقاله به بررسي آسیبها و علل و راهکارهای موجود در سبک زندگی خانوادهها، راهکارهای ازدواج آسان، عوامل تأخیر و طلاق، حد زادوولد از منظر مقام معظم رهبري میپردازیم كه زير شرح آنها است.
مفهوم سبك زندگي
مفهوم (سبك زندگي) از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعهشناسی و مردمشناسی است كه اخیراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرارگرفته است.
تقریباً در اكثر تعريف هاي سبك زندگي میتوان دو مفهوم را يافت كه تعريف سبك زندگي در نظر گرفته شده است و در واقع هر دو مفهوم هم بهواژه (سبك) بازمیگردد اول مفهوم وحدت و جامعيت و دوم مفهوم تمايز و تفارق به این معني كه سبك زندگي حاكي از مجموعه عوامل و عناصري است كه كم و بيش به طور نظاممند باهم ارتباط داشته و شاكله كلي فرهنگي و اجتماعي را پديد میآورند. همين پيوستگي اتحاد و نظاممندی اين كل را از کلهای ديگر متمايز میکند.
وجود كلماتي همچون الگو، نظاممندی، كليت، هويت و تمايز در بيانات اخير رهبر فرزانه انقلاب نيز حاكي از همين مطلب است و به همين دليل است كه امروز از دو مدل و الگوي متمايز و متفاوت سبك زندگي اسلامي و غربي سخن میگوییم.
واژگان مترادف سبك زندگي اسلامي: سبك زندگي، شيعي، ارزشي، ايدئولوژي، جهادي، انقلابي، ديني و تعابير معادل سبك زندگي غربي: سبك زندگي اروپايي، مسيحي، آمریکایی و سترنيزه است اما آنچه در تعريف هاي سبك زندگي جلوه گر میشود آن است كه اين تعريف قرابت بسياري با مفهوم هويت پيدا میکند اما با اين تفاوت كه علاوه بر هويت مناسبات و رفتارهاي عيني و واقعي زندگي را نيز شامل میشود و میتوان مثالها مصداقهایی از زندگي واقعي را شاهد آورد كه رهبر عزيزمان به موارد زيادي اشاره نمودهاند.
براي نگهداري و بهرهمندی شايسته از هر چيز خوب و باارزشی، بايد اول آفات آن را شناسايي كرد. آنگاه با درايت و هوشمندي به مقاومسازی و ايجاد صيانت همت گماشت. اين قاعده زندگي دنياست. هرچه ارزش چيزي افزونتر باشد، آفات آن هم بيشتر و خطرناکتر است.
به چند مورد از آسیبها از منظر راهنماي بيدار و خردمند رهبر عزیزمان میپردازیم:
از آفات بزرگي كه در زندگي ما انسانها فراوان ديده میشود، آفت تكلف است.
وقتي كاري را كه میتوان بهراحتی و آساني انجام داد، با مشقت و كلفت همراه میکنیم، در حقیقت خود و ديگران را بهسختی انداختهایم.
توليد شرطهای خيالي و وهمي و کش دادن عرض و طول كارها، يعني افتادن به دام خطرناك تكلف؟ ما در جريان زندگي دنيايي خود بهصورت طبيعي و معمول با گرفتاریهای فراواني رو به رو هستیم. تكلف، فرصت سوز است، عمر را بر باد میدهد؛ امكان موفقيت را كاهش میدهد، دلسردي و افسردگي را دامن مي زند سرمایهها را نابود میکند و زندگي را به كام آدم تلخ میکند.
از جمله اموري كه در جامعه ما در ميان بسياري از خانوادهها، به اين افت خطرناك (مکلّف) مبتلا شده است مسئله مهم و سرنوشتساز ازدواج است.
به بهانه انجام آدابورسوم، آبروداري، حفظ حيثيت و ارزش نهادن بر دختر و پسر و غيره اين شیرینترین حادثه زندگي جوانان را به كابوسي وحشتناك تبديل کردهایم.
نتايج تلخ اين نگاه بيمار، تعداد زيادي از جوانان را از تشكيل زندگي نااميد كرده است. آسیبهای فرهنگي، تربيتي و اخلاقي ناشي از تجرد طولانیمدت و تأخیر در ازدواج غيرقابل محاسبه است.
نتايج شوم يك شروع پر مشقت و پردردسر، چه بسيار كام جوانان را در آغاز زندگي تلخ میکند در اين آفت بزرگ اجتماعي، همه مقصريم و البته از همه بیشتر خانوادههای متكلف بايد در پيشگاه خداوند پاسخگو باشند. در رفع آن معضل خانمانسوز همه بايد به ميدان بيايند و اين سنت الهي و آسماني را از قيد و بند زنجيرهاي جاهلي نجات بخشند و ميدان زندگي را براي خوشبختي جوانان هموار سازند.
در مرحله انتخاب همسر، شرايط عجيبي را كه هرگز دخالتي در كفو بودن و همتايي دختر و پسر براي آغاز زندگي ندارند، بهجای دين و تقوا و اخلاق قرار دادهایم.
مهريه را – كه هدیهای است به نشان مهر و راستي و در سنت پيامبر(ص) ارزش مالي آن اصلاً مورد توجه نبوده است، بلكه كم بودن آن نشان شگون و خوشقدمی عروس شمرده شده است - به قيمت گزاري براي دختر تبديل کردهایم جهیزیه را كه هديه خانوادهها براي سهل كردن آغاز زندگي و نشان دوستي و محبت مادران در زندگي فرزندان عزيزشان است، به سد راه زندگي آنها و مصیبت بزرگ خانوادهها مبدل ساختهایم.
به نام (خريد عقد) چه هزینههای گزافي را به جوانان و خانوادهها تحميل کردهایم و براي برگزاري مراسم عقد و عروسي كه توصيه به شادماني و سرور شده است، آن قدر تشريفات و تجملات و شرايط بافتهایم كه پشتصحنه آن، چشم هاي اشکبار و دلهای غم ديده فراوان را با كاروان زندگي بچهها همراه میکند و تا مدتها آثار منفي آن مثل پرنده شومي بر بام زندگي عزيزانمان چرخ مي زند.
از جمله راهكار های فرار از آسیبهای زندگی که مقام معظم رهبري به آن توصيه نمودند عبارتاند از:
1- اينكه زن و شوهر بايد تا میتوانند راز يكديگر را پيش كسي بازگو نكنند. غمها را از دل يكديگر برطرف كنند و اگر در دوره زندگیشان دچار گرفتاري و مشكل شدند در چنين موقعيتي بايد به كمك يكديگر بشتابند غم را از دل يكديگر بزدايند.
زندگي را ساده بردارند و بر پايه اسراف قرار ندهند آن طور كه خداوند میپسندد قرار دهند و از طيبات الهي برحسب اعتدال و عدالت بهرهمند شوند يعني ملاحظه انصاف را بكنند ببينند ديگران چطوریاند بين خود و ديگران فاصله درست نكنند تا میتوانند از تقيّدات زائد و تجملات زيادي و پرداختن بيش از اندازه به امور مادي دور شوند يا لااقل بخش اصلي زندگي آنان محسوب نشوند. البته ساده زندگي كردن منافاتي با رفاه ندارد آسايش هم در سایه ساده زندگي كردن است.
2- به شما عرض میکنم: ما شما را دعوت نمیکنیم به زهد، سلمان و ابوذر. بين امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خيلي زياد است ما هرگز – نه من و نه شما – طاقت آن چيزها و آن علو و عروج و آن والايي را نداريم كه بخواهيم خودمان را به آن چیزها برسانيم. يا مثلاً فرض كنيد كه آرزوي آن را حتي در دلمان بياوريم.
اما من اين را عرض میکنم كه اگر بين ما و آنها، زندگي ما و زندگي آنها هزار درجه فاصله است، میشود اين هزار درجه را، ده درجه، بيست درجه، صد درجه كم كرد.
خودمان را به زندگي آنان نزديك كنيم. قناعت كنيد، از قناعت خجالت نكشيد. بعضیها خيال میکنند كه قناعت مال آدمهای تهیدست و فقير است و اگر آدم داشت، ديگر لازم نيست قناعت كند. نه، قناعت يعني در حد لازم، در حد كفايت، انسان توقف كند.
توقعات مادي زياد و بالا موجب تنگي معيشت و موجب ناراحتي خود انسان میشود، اگر انسان توقع خودش را از زندگي توقع كمي قرار دهد، اين مايه سعادت خواهد بود. نه فقط براي آخرت انسان خوب است كه براي دنياي انسان هم خوب است.
سعیتان را بگذاريد بر زندگی ساده و به دور از اشرافي گري بر زندگي اي كه منطبق باشد بر زندگي متوسط مردم. نمیگویم پایینترین مردم، متوسط مردم، نگاه نكنيد به مسابقه مادیگری. در همه مراحل بايستي میانهروی و قناعت و گرايش به روش متواضعانه و فقيرانه را فراموش نكرد كه اين نظر اسلام است.
3- انسان صبور در مواجه با مصائب، متانت روحي و شخصيت انساني خود را از دست نداده و پاي خود را در برابر حادثه گم نمیکند. مصيبت او را دل مرده و افسرده و بینشاط نمیسازد و پاي او را از حركت و تلاش در راه هدف اصلي و جدي زندگیاش بازنمیدارد. صبر در مقابل مصیبتها به معناي تسليم نشدن در برابر اين موج عظيم است.
4- در همه امور زندگي سادگي را رعايت كنيد بهخصوص در امر ازدواج اگر ساده برگزار كرديد قدمهای بعدیاش هم ساده میشود ولي اگر آن مجلس مثل اشراف های زمان طاغوت برگزار شود ديگر نمیتوانید در خانه كوچك و با وسايل مختصر زندگي كنيد.
از همان اول زندگي پایهاش را بر اساس زندگي و ساده زيستي بنا نهيد تا زندگي بر خودتان بر کسانتان انشاء الله ساده شويد.
تشريفات ازدواج را ساده برگزار كنيد و مهریههای گران و جهیزیههای سنگين كه خيلي اخلاقها را فاسد میکند قرار ندهيد شما دختر و پسر پیشقدم شويد اصرار نكنيد، زياده نخواهيد و پدر و مادرها را زیر فشار قرار ندهيد تا در رودربایستی بمانند.
چشمهایتان را به هر منظرهای باز نكنيد، هر چیزی را نبينيد اين براي اين است كه زن و شوهر بر هم مهربان و وفادار بمانند و هر طور كه دلشان خواست رفتار نكنند چرا كه آن مردي كه هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمايل باشد بهطرف زنها، عناني ندارد، حفاظي ندارد و آن زني كه عفاف و حجاب انساني آراسته را ندارد چنين زن و مردي براي زن خودشان و شوهر خودشان هيچ احترام و اهميتي نسبت به يكديگر قائل نيستند.
در اسلام يك زن و مرد در مقابل هم مسئول هستند و هم محتاج و وابسته. اگر میخواهید خانواده محكم بماند بايد زن و شوهر به هم خيانت نكنند.
5- آرامش و سكوت، نجات از تلاطم هاي روحي و اضطراب زندگي است. ميدان زندگي، ميدان مبارزه است و انسان در آن دائما در معرض اضطراب است اين چيز بسيار مهمي است، اگر اين آرامش و سكوت به نحو صميمي تحقق پيدا كند زندگي سعادتمندانه است.
آشنایی با عوامل سقوط ازدواج و ملاک های ازدواج آسان
ای پدرها و مادرها! به ازدواج جوانها بشتابید. معیارهای طاغوتی را دور بریزید ممکن است بگویید ماه محرم است؛ اما ازدواج اسلامی که بدون تشریفات و قیود و تجملات غلط باشد محرم و ربیعالاول نمیشناسد.آنچنان ازدواجی همیشه مبارک است.
ای جوانان! به ازدواج بشتابید. ای پدرها و مادرها! دختران و پسران را که آماده ازدواج هستند تزویج کنید. اینهمه قید و بند قرار ندهید.
ای پدران دخترها! دخترها را برای داماد پولدار، اشرافی، دارای شغل و نام و نشان و اسمورسمدار نگه ندارید.
اگر میبینید یک جوان، مسلمان مؤمنی است، دختر و پسر هر دو مسلمان، هر دوکفو، وسایل ازدواجشان را فراهم کنید. اینقدر سنگ بر سر راه ازدواج نیندازید. ای پدران پسرها! مخصوصاً ای مادران پسرها! و ای خود پسرهایی که میخواهید داماد بشوید! در ازدواج معیارهای اسلامی را در نظر بگیرید.
همهاش دنبال زیبایی نروید چقدر صورت های نازیبایی است که بر روی دلهای زیبایی قرار دارد. دخترانی که به خاطر نازیبایی محروماند در خانهها بمانند، چه گناهی کردند؟ چرا بعضیها اینقدر ظلم میکنند؟ چرا ارزش های اسلامی را نادیده میگیرند؟ چرا مسئله سن و شکل اینقدر به نظرشان تعیین کننده است! چرا باید بعضی از دخترهایی که مؤمن هستند، با یک مقدار سنشان که بالا رفته یا چندان از زیبایی بهرهای ندارند، از نعمت ازدواج و تشکیل خانواده و نعمت تربیت فرزند محروم بمانند.
خوشا به حال آن فرزندی که در دامن چنین زنان پاکی پرورش پیدا کند. خوشا به حال آن مردی که چنین زن پاک و مقدسی در خانه داشته باشد. این معیارهای طاغوتی را دور بریزید.
پدرها! مادرها! در امر ازدواج تقوای خدا پیشه کنید. اینهمه قرآن و اسلام به ما میگوید، مهریه و جهیزیههای سنگین قرار ندهید دنبال نام و نشان و شغل نباشید.
پسر و دختر مسلمان هر دو دارای معرفت اسلامی و دل مؤمن، اینها کفو هماند. بگذارید زندگی مشترک را شروع کنند.
چقدر مسئله به من مراجعه میشود در همین زمینهها مرتب جوانها، پسر و دخترها، شکایت و گله میکنند از دست خانوادههای سختگیر. مخصوصاً پدر و مادرهای بعضی از دختران. من خواهش میکنم بهحکم خدا برگردید، آنچه را خدا گفته معتبر بدانید.
ما باید شایستگی خود را ثابت کنیم. مگر نمیگوییم که جهیزیهی حضرت زهرا (س) چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود. مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبهروز تشریفات و تجملگرایی و زروزیور و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریه دخترانمان را زیادتر نماییم؟! اوایل گاهی بعضیها مهریه عقد را یه خورده گران قرار میدادند، ما شوخی میکردیم و میگفتیم شما که میخواهید مثلاً فلان قدر سکه قرار بدهید، پس یکباره بگویید 72 سکه؟ اما حالا میبینیم که تعیین مهریههای گرانقیمت، واقعی شده است!
واقعاً چه خبر است؟ شما که پدر آن دختر هستید آیا میتوانید ادعا کنید که پیرو پدر فاطمه (س)هستید؟ اینطوری نمیشود؛ ما باید به حالمان فکری کنیم. الا ای حال، بایستی قدری ازدواج را آسان بگیرند و دنبال تشریفات نباشند، تا راحت بتوانند جوانان را به مرحله ازدواج نزدیک بکنند. باید در خانوادهها و در خود جوانان و در خود دختران و پسران همت به وجود بیاید امتناع از ازدواج نباید باشد.
فصل دوم:
والدین و فرزندان چه حقوقی نسبت به هم دارند:
احترام و نیکی در حق پدر و مادر در یک چیز است و آن بزرگترین نعمت خداوند یعنی حق حیات است که اگر پدر و مادر نبودند؛ فرزندانی هم به وجود نمی آمدن ازاینرو هر چه درباره پدر و مادر احترام و احسان شود بهجا خواهد بود.
مادر اسلام از نظر حقوقی حساب ویژهای برای پدر و مادر بازکرده همانگونه که در جنبههای عاطفی نیز حساب جداگانهای برای آنها در نظر گرفته است. لذا در روایات آمده که اگر پدر و مادری از فرزندانشان راضی باشند موجب خیروبرکت، سعادت فرزند میشود.
اگر در حق فرزندان خود دعا کنند خداوند به این دعا توجه خاصی مینماید و اگر والدین از فرزندان ناراضی باشند و خداینکرده به آنها نفرین کنند ممکن است، خداوند بر چنین فرزندانی که موجب ناراحتی والدین میشوند قهر و غضب نماید حتی از نظر حقوقی در بخش قصاص در دیات آمده که اگر پدری خدایی نکرده فرزند خود را به قتل برساند قصاص نمیشود مگر در یک شرایط استثنایی با تشخیص حاکم شهر، همچنین از نظر شرعی پدر و مادر میتوانند بهاندازه نیازشان از اموال فرزند خود بردارند و مسائلی از این قبیل در فقه اسلامی زیاد وجود دارد که در زیر به برخی از آداب و وظایف اعضای خانواده اشاره میکنیم امید است با عمل کردن به این وظایف و دستورات که بر گرفته از کلام خداوند است احترام متقابلی بین اعضای خانواده برقرار شود.
مسئولیت های پدر و مادر:
1- رسیدگی به فرزندان؛ والدین باید نسبت به فرزندان خود توجه کامل داشته باشند و تلاش بسیار درباره آنان بنمایند.
2- گسترش دوستی؛ والدین باید محیط خانه را از دوستی وم حبت آکنده کنند و بین افراد خانواده مهرورزی را گسترش دهند.
3- برابری بین فرزندان؛ سزاوار است که والدین همهی فرزندان خود را در دامن محبت خویش بپرورانند و بین آنها از نظر محبت و عطوفت و رعایت حالاتشان تساوی برقرار کنند به فرموده پیامبر اکرم (ص) در پنهانی میان فرزندان خود برابری را رعایت کنید.
مسئولیت های فرزندان:
1- اطاعت و فرمانبرداری از پدر و مادر
2- نیکی و احسان و خدمت به پدر و مادر
3- عفو و سخن رنجش آور به پدر و مادر نگفتن
4- در مناسبتهای مختلف مثل روز مادر و روز پدر، هدیه به آنان بدهند.
5- در حق آنان و برای سلامتی آنان دعا کنند.
عوامل بروز و شیوع طلاق
مهریه که کسی را خوشبخت نمیکند؛ بلکه روش شرعی، انسانها را خوشبخت میکند. محبت هم به این چیزها بستگی ندارد. گاهی اوقات مرد آنچنان است که زن هر چقدر هم مهریه داشته باشد میگوید: مهرم حلال، جانم خلاص.
هر چقدر که پول در اینطور مسائل کمتر باشد، عنصر مادی بیرون بشود، عنصر انسانی تقویت میشود و محبت بیشتر میشود. بعضیها خیال میکنند مهریه سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک میکند. این خطاست، اشتباه است، اگر خدایناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگین هیچ معجزهای نمیتواند بکند.
هیچ کس با مهریه بالا خوشبخت نشد. اینهایی که خیال میکنند اگر مهریه نباشد ازدواج دخترشان متزلزل خواهد شد، اینها اشتباه میکنند. هیچ مهریه سنگینی مانع از طلاق نمیشود و نشده است.
آن چیزی که مانع طلاق میشود، اخلاق و رفتار و رعایت موازین اسـلامی است. اگر چنانچه کسی به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد جمال هم خواهد داد.
ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست؛ یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان کسی را خیلی هم جمیل نباشد، دوست داشت او را جمیل میبیند. وقتی کسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمیآید.
خوشبختی عبارت است از آرامش، احساس سعادت و احساس امنیت. جشن و اسراف و زیادهروی، کسی را خوشبخت نمیکند. مهریه و جهیزیه هم کسی را خوشبخت نمیکند. پای بندی به روشِ شرع است که انسان را خوشبخت میکند. مبادا بعضیها با دخالتهای خودشان، بعضیها با کمظرفیتی و خویِ بچگی خودشان، این بنای مستحکم را به اندک چیزی متزلزل کنند. اگر دیدید دخالتهای آنها این زن و شوهر را نسبت به دل چرکین میکند، دیگر اجازه ندارند دخالت کنند. توقعات مادیِ زیاد و بالا، موجب تنگی معیشت و ناراحتی خود انسان میشود.
پلههای ترقی کاهش ریسک طلاق
طلاق صد درصد قابل پیشگیری نیست، اما راههایی وجود دارد که میتوان با بهکارگیری آن از سناریوی کابوس گونه طلاق اجتناب کرد. اگر شما آماده طلاق هستید دلسرد نباشید، خوشحال باشید که شما تجربه کافی دارید برای ایجاد یک رابطه عالی برای افزایش شانس یک ازدواج موفق، میتوانید از این رهنمودها پیروی کنید:
1- فرصتی را برای شناخت روحیات یکدیگر فراهم کنید: محققان میگویند: اگر ارتباط یک زوج به طور میانگین در حدود ۲ سال و ۴ ماه باشد احتمال طلاق کمتر خواهد بود. زن و شوهرهایی که عجولانه ازدواج میکنند و یا زوجهایی که زمان آشنایی طولانی تری دارند، احتمال جدایی در آنها بیشتر است.
2- منتظر باشید که کمی بزرگتر شوید برای ازدواج: آمار نشان میدهد که اگر ازدواج بعد از ۲۵ سالگی اتفاق بیفتد، این ازدواج شانس بهتری خواهد داشت.
3- درباره مسائل مهم قبل از ازدواج صحبت کنید: هر دوی شما چند فرزند میخواهید؟ این مهم است که تمام این سؤالها قبل از ماهعسل مشخص شود. آموزش قبل از ازدواج و یا مشاوره میتواند در این موضوع به شما کمک کند. مطالعات نشان میدهد زوجهایی که این عمل را انجام دادهاند رضایت خاطر بیشتری از ازدواجشان دارند و نسبت به همسرشان تعهدات بیشتری دارند.
4- شما میتوانید بحث کنید، اما اجازه ندهید که به جنگ جهانی سوم تبدیل شود: مواردی که در هنگام بحث کردن باید از آنها اجتناب کرد: انتقاد، تحقیر، حالت دفاعی و کارشکنی. بیاموزید که در هنگام مباحثههای داغ برای ایجاد لحن مناسب از شوخطبعی و واژههای محبتآمیز استفاده کنید.
حد زادوولد
تداوم سیاست کنترل جمعیت و شعار معروف نهادینهشده در سال های دولت کارگزاران که " دو بچه کافی است " چندی است که با شروع انتقادات صریح رهبر معظم انقلاب مورد انتقاد عدهای از مسئولین و کارشناسان نظام اسلامی واقع شده است.
هرچند که هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش تر نیز از سوی برخی از مراجع تقلید و همچنین ریاست محترم جمهور، با بیتوجهی و حتی انتقاد بسیاری از رسانههای و برخی از مسئولین روبرو شد اما بیان انتقادات بیپردهی رهبر معظم انقلاب و دغدغه ایشان نسبت به روند کاهش جمعیتی ایران اسلامی در سه سخنرانی اخیر معظم له، نشان از این دارد که بیتوجهی به این مهم میتواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای نظام اسلامی را به بار آورد. نکات کلیدی و مهم رهبر معظم انقلاب دراینباره در ادامه میآید:
ما باید به رقم جمعیتی صد و پنجاه میلیون و دویست میلیون برسیم:
من این را همین جا عرض بکنم؛ جمعیت جوان و بانشاط و تحصیلکرده و باسواد کشور، امروز یکى از عاملهای مهم پیشرفت کشور است. در همین آمارهائى که داده میشود، نقش جوانهای تحصیلکرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را میبینید. ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برههای از زمان درست بود؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند. آنطوری که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمىِ این قسمت تحقیق و بررسى کردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال ۷۱ به اینطرف، باید سیاست را تغییر میدادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم.
امروز باید این خطا را جبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبهی نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشور از بین برود؛ و از بین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم؛ آنطوری که کارشناسها بررسى علمى و دقیق کردند. اینها خطابیات نیست؛ اینها کارهاى علمى و دقیقِ کارشناسى شده است. اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد – که امروز قاعدهی جمعیتى ما جوان است – و بهتدریج دچار پیرى خواهیم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زادوولد همراه است. یک زمانى را مشخص کردند و به من نشان دادند، که در آن زمان، ما از جمعیت فعلیمان کمتر جمعیت خواهیم داشت.
اینها چیزهاى خطرناکى است؛ اینها را بایستى مسئولین کشور به جد نگاه کنند و دنبال کنند. در این سیاست تحدید نسل حتماً بایستى تجدیدنظر شود و کار درستى باید انجام بگیرد. این مسئلهی افزایش نسل و اینها جزو مباحث مهمى است که واقعاً همهی مسئولین کشور – نه فقط مسئولین ادارى – روحانیون، کسانى که منبرهاى تبلیغى دارند، باید در جامعه دربارهی آن فرهنگسازی کنند؛ از این حالتى که امروز وجود دارد – یک بچه، دو بچه – باید کشور را خارج کنند. رقم صد و پنجاه میلیون و دویست میلیون را اول امام گفتند – و درست هم هست – ما باید به آن رقمها برسیم.
در پایان یادآور میشود که رهبر معظم انقلاب اسلامی با ۴ فرزند پسر و ۲ فرزند دختر دارای شش فرزند میباشند. پدر بزرگوار ایشان آیتالله سید جواد خامنهای(ره) نیز دارای هشت فرزند بودهاند.
آسیبشناسی خانواده سالم و پایدار:
خانواده، کلمهای طیبه است. کلمه طیبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود آمد، مرتب از خود برکت و نیکی میتراود و به پیرامون خودش نفوذ میدهد.
اگر در جامعهای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و باهم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعهای که اینطور خانوادههایی را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد میتواند اینطور جوامع را اصلاح نماید.
اگر خانوادهای نبود بزرگترین مصلحین هم بیایند نمیتوانند جامعه را اصلاح کنند. هر کشوری که در آن بنیان خانواده مستحکم باشد بسیاری از مشکلات آن کشور، بهخصوص مشکلات اخلاقی و معنوی آن به برکت خانواده سالم و مستحکم برطرف میشود یا اصلاً به وجود نمیآید.
اگر خانوادهای در جامعه نباشد، همه تربیتهای بشری و همهی نیاز های روحی انسانها ناکام خواهد ماند زیرا طبیعت و ساخت بشری این گونه است که جز در آغوش خانواده و در محیط خانواده و در آغوش پدر و مادر آن تربیت کامل و سالم وبی عیب وبی عقده و آن بالندگی لازم روحی پیدا نخواهد شد.
انسان زمانی از لحاظ روحی و عاطفی، صحیح و سالم و کامل بار خواهد آمد که در خانواده بار بیاید و در خانواده تربیت شود. اگر محیط زندگی آرام و مناسبی در خانواده حکمفرما باشد، میتوان خاطرجمع شد که فرزندان ازلحاظ ساختار عاطفی و روانی سالم هستند. خانواده خوب یعنی، زنوشوهری که باهم مهربان باشند.
نقش و جایگاه زن در سبک زندگی دینی
در عصر انقلاب اسلامی زن مسلمان باشخصیت فاطمه (س) احیا شد.او در حیات خود ( در تمامی عرصهها ) فاطمه (س) لکن نمونه انسان والا وبرتر است بهعنوان الگو پذیرفت فاطمه زهرا (س) برترین نمونه مجسم برای زن مسلمان است و متفکران و گویندگان مذهبی و دانشمندان باید با بیان و قلم خود ابعاد وجودی و شخصیت این بانوی بزرگ آفرینش را هر چه بهتر و بیشتر ترسیم و تبیین کنند.
دختران حضرت، زینب کبری (س) نیز الگوی دیگری است که در ابعادی جدید نقش یک زن ممتاز را در خاندان پیامبر به بهترین وجه ایفا کرده است.
امام (ره)در این زمینه اندیشههای ارجمندی را برای نسل مخاطب خویش گذراندهاند و بهویژه درباره نقش اساسی مادر در تعیین ساختار شخصیت کودک و تربیت صحیح فرزندان در جهت تأمین سعادت و رشد جامعه سخنها و خطابهای بلندی دارد.
نقش مادری و همسری زن مسلمان با نقش اجتماعی یا سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در سطح جامعه تزاحمی ندارد واساسا نباید تزاحمی داشته باشد ازاینرو است که از دیدگاه کیان خانواده شغل اصلی و اول زنان تربیت فرزند است و این از آن رو است که تربیت صحیح فرزند یا انسانسازی از کارکرد های اساسی خانواده است که این مهم از مادر ساخته است و نه حتی از پدر.
محورهای عمده اندیشه امام(ره)در تبیین نقش دینی زن مسلمان در خانواده از جنبه مسولیتهای مادری و همسری عبارتاند از: دامن مادر اولین و بهترین زمینه تربیت کودک، انسانسازی و شغل مادر همانند شغل انبیاء در تاریخ، تربیت فرزند مسئولیتی اصیل و شریف برای زنان و وظیفه زنان تربیت تهذیب زنان (انسان).
سعادت و انحطاط جوامع در گرو نحوه تربیت فرزندان بهدست مادران، شرایط تربیت انسان و نقش زن از پیش از ازدواج تا آخرین مراحل زندگی نقش اساسی زن مسلمان در پاسداری از کیان خانواده و مسئولیتهای مشترک زن و شوهر در خانواده.
زن اسلامی زنی است که راه را درست می رود، هدف را درست تشخیص میدهد و در این راه حاضر به فداکاری است و چنین زنی عظمت میآفریند؛ همچنان که زنان ایران عظمت آفریدند اینها تعارف نیست.
اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند مردان اینطور آزادانه در صفوف انقلاب جانفشانی نمیکردند. نقش زن در انقلاب، هم به طور مستقیم وهم غیرمستقیم یک نقش برجسته ومجموعا نقش اول است. در جنگ هم همین گونه بود.
نتیجهگیری:
در انتخاب همسر خود دقت نماييم و هنگام شروع زندگي مشترك زندگي خود را ساده آغاز نماييم.
سعي كنيم از تجملات اشرافي به دورباشیم و اسراف نكنيم. در تربيت فرزندان كوشا باشيم و نگذاريم كه كانون گرم خانواده با فرهنگها و آسیبهای غلط در زندگي از هم متلاشي شود هميشه با عزمي راسخ و استوار راههای صحيح زندگي كردن را طبق فرمايشات رهبري و بزرگواران ديگر ياد بگيريم و از دستورات ايشان و ائمه در زندگي خود الگوبرداري كنيم تا پیشرفت حقيقي در روند زندگي مشاهده كنيم.
بر هر فردي واجب است فرمایشات این پدر بزرگوار را سرلوحه زندگي قرار دهد و آسیبها و راهکارهای عبور از آنها را شناسايي كند و نگذارد كه مبادا در زندگیاش وارد شوند و كانون گرم خانوادهاش را از هم بپاشاند.
منابع:
1- پژوهش هاي بنيادين معاونت پژوهشي نهاد مقام معظم رهبري,سایهسار ولایت، تهران، دفتر نشر معارف، چاپ سوم1389
2- حاج علیاکبری، محمدجواد، مطلع عشق، تهران، فرهنگ اسلامي، چاپ هفدهم، 1387
3- طالبان، محمدرضا، پورجانی، عباس، اقشار اجتماعی از دیدگاه امام خمینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ دوم، 1386
4- قدوسي زاده، حسن، نکتههای ناب (جلد پنجم)، قم، دفتر نشر معارف، چاپ سوم، 1387
5- ----، نکتههای ناب (جلد دوم)، قم، دفتر نشر معارف، چاپ سوم، 1387
6- کمیته علمی گنگره، مجموعه مقالات، جلد دوم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، تهران، 1377
7- موسسه انتشاراتي دكتر بيات، سخنان زيبا از انسان زيبا براي انسانهای زيبا، تبريز، چاپ كارگر، 11387
8- موسسه قدر ولايت، برخورد شايسته با جوانان، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت، چاپ دوم 1387
9- موسسه قدر ولايت، پرسش و پاسخ از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت، چاپ سوم،1382
10- اینترنت
تهیه کننده : سیده اعظم مرتضوی
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد