1397-10-04 16:02
2986
0
59837
شبکه بهداشت و درمان گالیکش منتشر کرد؛

ارتباط اندومتریوز و ناباروری زنان/ علائم بیماری را بشناسید

شبکه بهداشت و درمان گالیکش، نسبت به تشدید بیماری اندومترویوز به دنبال بالا رفتن سن ازدواج و بارداری، در زنان هشدار داد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه؛ شبکه بهداشت و درمان گالیکش،، نسبت به تشدید بیماری اندومترویوز به دنبال بالا رفتن سن ازدواج و بارداری، در زنان هشدار داد که در ذیل می‌خوانید:

اندومتریوز بیماری است که در حدود 10 درصد از خانم‌هایی که در سن باروری هستند دیده می‌شود. نام این بیماری از واژه اندومتر یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند گرفته‌شده است. این بافت هرماهه در دوره قاعدگی رشد کرده و سپس ریزش می‌کند.

درواقع بافت اندومتر باید فقط در درون رحم وجود داشته باشد اما در این بیماری بافت اندومتر در بعضی دیگر از اعضای بدن که بیشتر در شکم و لگن قرار دارند مانند تخمدان‌ها، سطح بیرونی رحم، لوله‌های رحمی، بافت‌های لگنی و فضایی که بین روده‌ها، مثانه و رحم وجود دارد، یا روده بزرگ، مثانه، روده کوچک، آپاندیس و یا به‌ندرت درجاهایی دورتر از دستگاه تناسلی دیده شود. چون در این قسمت‌های بدن مسیری برای خروج خون قاعدگی و بافت‌های همراه آن وجود ندارد، این خون به در داخل بدن ریخته می‌شود و باعث تحریک بافت اطراف، درد و چسبندگی می‌گردد و کم‌کم باعث افزایش درد قاعدگی و حتی درد هنگام تماس جنسی یا اجابت مزاج می‌شود.

اندومتریوز معمولاً از سنین نوجوانی و جوانی شروع‌شده و بعد از چند سال (حدود 2 تا 8 سال) خود را نشان می‌دهد. بیماری اندومتریوز هم در زنان دارای فرزند و هم در زنانی که تاکنون باردار نشده‌اند دیده می‌شود.

عوامل زیر احتمال اندومتریوز را افزایش می‌دهد:

1- سن: خانم‌ها در تمام سنین در معرض ابتلای به اندومتریوز هستند هرچند که این بیماری در خانم‌های 30 تا 40 ساله بیشتر است.

2- نداشتن فرزند: بارداری می‌تواند از زن در برابر اندومتریوز محافظت نماید. نداشتن فرزند احتمال اندومتریوز را افزایش می‌دهد.

3- این بیماری در خانم‌هایی که دوره خونریزی قاعدگی آن‌ها بیشتر از 7 روز طول می‌کشد بیشتر دیده می‌شود.

4- احتمال اندومتریوز در خانم‌هایی که فاصله زمانی شروع یک قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی کمتر از 28 روز است بیشتر دیده می‌شود.

5- لکه بینی بین قاعدگی‌ها می‌تواند یکی از علائم اندومتریوز باشد.

6- معمولاً قاعدگی در افراد مبتلابه اندومتریوز در سنین کمتر از 12 سال شروع‌شده است.

7- سابقه خانوادگی: در افرادی که مادر یا خواهر آن‌ها مبتلابه این بیماری باشند بیشتر دیده می‌شود و بهتر است با پزشک در این مورد مشورت کنند.

علائم اندومتریوز عبارت‌اند از:

الف) درد

خیلی از خانم‌ها در هنگام قاعدگی دردهای خفیفی را تجربه می‌کنند که طبیعی است. به دردهای قاعدگی شدیدتر از دردهای عادی دیسمنوره می‌گویند. معمولاً اگر دردهای شدید قاعدگی (دیسمنوره) در سال‌های اول قاعدگی وجود نداشته باشد و در سنین بالاتر اتفاق بیفتد ممکن است یک علامت هشداردهنده اندومتریوز باشد. گاهی اوقات این دردها ممکن است با تهوع، استفراغ یا اسهال همراه باشد. البته ممکن است برخی از زنان مبتلابه اندومتریوز هیچ درد و اسپاسم شدیدی را هرگز احساس نکنند. ولی در هر صورت درد علامت اصلی این بیماری است و ممکن است به صورت‌های زیر باشد:

_قاعدگی‌های بسیار دردناک

_درد زیر شکم، قبل و در طول قاعدگی

_دردهای اواسط دوره قاعدگی (ناشی از تخمک‌گذاری)

_درد در هنگام تماس جنسی یا پس‌ازآن

_دردهم زمان با حرکات روده

_درد کمر یا لگن که در هرزمانی اتفاق می‌افتد.

درد همیشه علامت شدت بیماری نیست. ممکن است برخی زنان با اندومتریوز شدید اصلاً دردی را احساس نکنند، ولی برخی با بیماری خفیف‌تر درد شدیدتری داشته باشند.

ب )خونریزی قاعدگی شامل:

_خونریزی شدید
_خونریزی طولانی‌مدت
_خونریزی نامنظم
_لکه بینی

ج) نشانه‌های دیگر شامل:

_علائم گوارشی یا ادراری مثل خونریزی
_فعالیت نامنظم روده‌ها مثل اسهال
_نفخ، سیری زودرس، تهوع، استفراغ
_خستگی
_ناباروری
_مشکلات احساسی مثل افسردگی و اضطراب
_ناباروری و اندومتریوز

اندومتریوز یکی از عوامل ناباروری است و در 30 تا50 درصد از زنان نابارور دیده می‌شود. احتمال بارداری در هرماه دریک خانم در محدوده سنی سی‌سالگی حدود 20 درصد است. یعنی از هر 100 زوج خواهان فرزندی که از روش‌های فاصله‌گذاری بین بارداری استفاده نمی‌کنند و تماس جنسی مرتب داشته و مشکل ناباروری ندارند، حدود 20 زوج در هرماه باردار می‌شوند. و این احتمال در بیماران ناباروری که اندومتریوز خفیف درمان‌نشده دارند به 2 تا 4 درصد در هرماه کاهش می‌یابد. در بیماران نابارور با اندومتریوز متوسط تا شدید میزان باروری ماهیانه کمتر از 2 درصد است. هرقدر درجه اندومتریوز بیشتر باشد، درمان‌های ناباروری پیشرفته‌تری را نیاز خواهد داشت.

اندومتریوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اندومتریوز به‌تنهایی از روی علائم قابل‌تشخیص قطعی نیست. تشخیص قطعی‌ای بیماری بعد از استفاده از روش‌های جراحی موردنیاز مانند لاپاراسکوپی خواهد بود. شدت این بیماری نیز با این عمل مشخص می‌شود. به‌غیراز این روش، ممکن است برای تشخیص و به دست آوردن اطلاعات بیشتر از روش‌هایی مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا ام ار آی (MRI) هم استفاده کنند.

مهم:

توجه کنید: یکی از اساسی‌ترین اصول در روبرو شدن با اندومتریوز، جلوگیری از پیشرفت آن است. برای اینکه بتوان از روند پیشرفت این بیماری پیشگیری کرد و یا سرعت آن را به حداقل ممکن کاهش داد، باید این بیماری زودتر شناخته‌شده و تشخیص داده شود. تشخیص هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر اندومتریوز در نوجوانان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان درد مزمن لگنی و ناباروری احتمالی آینده ضرورت دارد. بنابراین افرادی که مکرراً با علامت‌هایی که گفته شد مواجه می‌شوند نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. به این افراد تأکید می‌شود که برای اطمینان از عدم وجود بیماری و یا آغاز درمان آن (در صورت وجود بیماری ) در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نموده و همه مشکلات خود را با او در میان بگذارند.

درمان

چگونگی درمان اندومتریوز به عواملی مانند سن، شدت علائم بیماری، تمایل به فرزند آوری در آینده و .... بستگی دارد. به‌طورکلی درمان برای هر فرد متناسب با شدت بیماری متفاوت است.

تسکین‌دهنده‌های درد
درمان هورمونی

سبک زندگی: اندومتریوز در سنین نوجوانی شروع‌شده و به آهستگی در طول زندگی گسترش می‌یابد. علل آن کاملاً شناخته‌شده نیست و عقیده بر این است که علل ژنتیکی وارثی در ایجاد این بیماری نقش دارند. درهرصورت برخی از شیوه‌های زندگی در کاهش خطر ابتلای فرد به این بیماری کمک‌کننده است .ورزش منظم خطر آندومتریوز را کاهش می‌دهد.

در درمان اندومتریوز ورزش ،رژیم غذایی سالم و استراحت کافی به کاهش درد کمک می‌کند. برای کاهش علائم یبوست ناشی از اندومتریوز توصیه به نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از رژیم غذایی با فیبر زیاد شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات می‌شود. درد در برخی خانم‌ها با ورزش و تکنیک‌های استراحت بهتر می‌شود. که ممکن است به دلیل کاهش فشار روانی ناشی از دردهای مزمن باشد.

همچنین برخی مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی با گوشت قرمز زیاد و میوه و سبزی کم ،اندومتریوز را افزایش می‌دهد.

در صورت ابتلای به اندومتریوز باید از خوردن الکل، کافئین، لبنیات، گوشت قرمز، شکر، گندم و چربی‌های اشباع پرهیز کرد.

درمان جراحی: پزشک ممکن است بافت اندومتریوز را از بین برده یا چسبندگی‌های ایجادشده را بردارد.

بارداری: اگرچه ثابت نشده است که بارداری موجب درمان اندومتریوز باشد، ولی در طول بارداری شدت اندومتریوز کاهش می‌یابد . .البته ممکن است مدتی پس از بارداری اندومتریوز برگشت نماید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.