1396-04-21 17:33
3061
0
41353
مقاله؛

خطرات مهلک سقط عمدی جنین برای مادر

سقط عمدی یکی از پدیده هایی است که در سراسر جهان مشاهده می شود و فارغ از قانونی یا غیر قانونی بودن آن بر اساس مقررات هر کشور در اکثریت قریب به اتفاق جوامع جهان به عنوان یک امر غیرعادی تلقی می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اسپی دژ، بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سقط غیرایمن عملی است که در آن حاملگی توسط یک فرد فاقد مهارت های لازم، یا استفاده از روش های خطرناک و یا در محیطی که از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نیست خاتمه می یابد.

سقط عمدی یکی از پدیده هایی است که در سراسر جهان مشاهده می شود و فارغ از قانونی یا غیر قانونی بودن آن بر اساس مقررات هر کشور در اکثریت قریب به اتفاق جوامع جهان به عنوان یک امر غیرعادی تلقی می شود. همه دین های آسمانی به طور عام مخالف سقط بوده و در برخی از موارد خاص که سبب مخاطره سلامت مادر و کودک باشد آن را مجاز دانسته اند. جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهایی است که انجام سقط در آن یک امر غیر شرعی و غیرقانونی تلقی می گردد با توجه به اهمیت امر سلامت در دین مبین اسلام، قانون سقط درمانی در کشور که در سال 1384 در مجلس شورای اسلامی مصوب گردیده است، انجام سقط را در موارد عقب ماندگی یا ناقص الخلقه بودن کودک و یا بیماری مادر که منجر به تهدید جانی وی باشد تا زمان ولوج روح (چهار ماهگی) مجاز دانسته است. بنابراین قوانین و مقررات موجود کشور این امکان را فراهم نموده است که در صورت تشخیص هرکدام از موارد گفته شده، با انجام بررسی ها و اقدامات لازم، دریافت مجوز سقط قانونی و انجام این اقدام فراهم گردد. بدیهی است آگاهی جامعه از این امر سبب خواهد شد که در صورت نیاز در این مسیر قانونی گام برداشته و اقدامات خود را پیگیری نمایند .

سقط غیرایمن از مهم ترین عوامل بیماری های زنان در جهان بوده و سالانه میلیون ها زن در سرتاسر جهان نیازمند خدمات بهداشتی درمانی به دنبال سقط هستند که بخش قابل توجهی از آنان نیز به این خدمات دستیابی پیدا نمی کنند. خدمات بهداشتی درمانی برای کاهش و از بین بردن مشکلات و بیماری های ناشی از سقط هر ساله بار زیادی را به منابع بهداشت و درمان کشورها تحمیل می کند.

معمولا افرادی که از سقط های غیرایمن استفاده می کنند در سطوح پایین تر اقتصادی اجتماعی قرار دارند. خانم های فقیرتر، جوان تر و آنهایی که از حمایت همسر خود به اندازه کافی نیستند بیشتر در معرض این نوع از سقط ها قرار می گیرند بنابراین دقت به این گروه های به ویژه زمانی که با بارداری ناخواسته مواجه می شوند بسیار ضرورت خواهد داشت.

عوارض سقط جنین :

بستری در بیمارستان: برآورد می شود که هر ساله حدود پنج میلیون زن در سراسر جهان به دلیل عوارض ناشی از سقط های عمدی در بیمارستان ها بستری می شوند. تعداد قابل توجهی از این افراد خانم هایی هستند که به دنبال عوارض ناشی از سقط های غیرایمن به بیمارستان مراجعه می کنند. در این خانم ها نارسایی های کلیوی، خونریزی های شدید، عفونت های شدید، کم خونی و مرگ زن باردار مشاهده شده است.

مرگ: استفاده از ترکیبات دارویی برای انجام سقط در طی سال های گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. این امر باعث شده است که مرگ ها و عوارض شدید ناشی از سقط ها کاهش یابد. به نظر می رسد تمام مرگ های ناشی از سقط در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. باید به یاد داشت که به ازای مرگ مادر به دنبال سقط جنین، 10-15 مادر دچار مشکلاتی مانند درد مزمن، نازایی و مشکلات ادراری تناسلی می شوند.

خونریزی: خونریزی یکی از شایع ترین عوارض سقط غیرایمن بوده و می تواند به دلیل پاره شدن رحم، بافت های رحمی و عفونت رخ دهد. خونریزی می تواند سبب شوک ( به دلیل کاهش حجم خون در گردش)، اختلالات انعقادی و مرگ گردد.

عفونت: عفونت به دنبال سقط غیرایمن معمولا به دلیل باقی ماندن بقایای بارداری، ضربه و روش های غیراستریل رخ می دهد.در صورتی که عفونت درمان نشده یا بصورت ناقص درمان شود می تواند سبب عفونت عمومی بدن، شوک سپتیک، نارسایی در عملکرد ارگان های حیاتی، اختلالات منتشر انعقادی و ناباروری در آینده گردد. دردهای شکمی و یا لگن، ترشحات بدبو، تب و لرز، خونریزی و لکه بینی و حساسیت رحم و ضمائم آن را در افرادی که پیش از این باردار بوده و بارداری آنها با زایمان پایان نیافته است، باید به عنوان علایم هشداری برای عفونت احتمالی در نظر گرفته شود و فرد را به پزشک ارجاع دهند.

سوراخ شدن و آسیب ارگان های درون شکم: استفاده از روش های تهاجمی در سقط غیرایمن سبب آسیب و سوراخ شدن لوله های رحمی، تخمدان، روده ها، مثانه و سایر اعضای داخل شکم می شود. خوردن مواد شیمیایی نیز می تواند سبب آسیب ارگان های داخلی بدن شود.

تهیه و تنظیم در مرکز بهداشت آق قلا - واحد سلامت خانواده و جمعیت

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.