1394-01-29 12:36
5696
0
13419

بررسی علل گرایش جوانان به استعمال قلیان/ بخش پایانی

در دو بخش قبل مقاله حاضر به بررسی علل گرایش جوانان  به استعمال قلیان پرداخته شد، استقبال جوانان از حضور در سفره خانه ها و افزایش سفارش و مصرف قلیان در میان جوانان که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده  مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه ، در بخش پایانی این مقاله ، نگارنده در کنار ارائه نتیجه از مباحث مطرح شده ، پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده است که در ادامه می خوانید:

نتیجه گیری

نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد تمامی فرضیه های تحقیق در گرایش جوانان به استعمال قلیان موثر بوده است اما قوی ترین علت گرایش جوانان به استعمال قلیان پژوهش حاضر،کمبود تفریح سالم و ارزان قیمت
می باشد که با پژوهشهای دومازدیه –محمدرضاحسن نژاد.بیتاالسادات میرغضنفری همخوانی ولی با پژوهش و نظریات محمد خانی که قویترین عامل را عوامل اجتماعی نظیر پیوند با خانواده اعلام میدارد مغایرت دارد .

البته  نبود تفریح و لذت برای جوانان و گذراندن اوقات در سفره خانه ها نشان از عدم صمیمیت در خانواده است که منجر به این می شود که جوانان ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را در زمان فراغت با دوستان و همسالان خود داشته باشند که این موضوع نیز به نوبه ی خود موجب تاثیر پذیری زیاد جوانان از گروه همسالان می شود در نتیجه شخص حضور در جمع دوستان هم جنس یا مختلط را به حضور در خانواده ترجیح دهد که این موضوع با مطالعات اله وردی پور و همکاران(۱۳۸۴)و محمد خانی،۱۳۸۶،باهر و همکاران،۲۰۰۵؛به نقل از جباری بیرامی و همکاران،۱۳۸۷) و (موید نیا،۱۳۸۸). همخوانی دارد.

ارزانی و در دسترس بودن نیز در جایی که مشکل تفریح سالم وجود دارد مزید بر علت شده و جوانان را به سمت سفره خانه ها و استعمال قلیان سوق می دهد.

همچنین داشتن سابقه خانوادگی استعمال قلیان نیز با نتایج پژوهش اسچاکیت(۱۹۹۴؛ به نقل از مولوی و رسول زاده،۱۳۸۳)همخوانی دارد.
پیشنهادات
باید گفت پاسخ و راه حل برخی از مسایل اجتماعی بسیار واضح و مشخص است به نحوی که حتی خود مصاحبه شوندگان نیز بطور جالبی به انها اشاره می کردند (بر طرف کردن معضلات ریشه ای و زمینه ساز از جمله ایجاد اشتغال برای جوانان، ایجاد تفریحات جایگذین، بالا بردن روحیه شادی و نشاط و…) تحقق این موضوعات  از سه عامل فرد،خانواده و اجتماع(مدرسه،جامعه و دولت) تاثیر می پذیرد لیکن بیشتر این اقدامات می بایست از طریق افرادی صورت گیرد که ابزار این اقدامات را در دست دارند که درست یا نادرست در کشور و شهر ما این ابزار در اختیار دولت و بخش های دولتی می باشد.

و همانطور که قبلا گفته نیز شد ایجاد اشتغال می بایست سرلوحه ی همه برنامه ریزان باشد.چرا که اشتغال ضمن ارضاء حس مفید و مستقل بودن به تحکیم روابط خانوادگی و مقدمه ای برای ازدواج و جلوگیری از نیاز به روابط مختلط منجر می شود.همچنین فراهم آوردن محیط های سالم جهت تفریحات و تخلیه انرژی و هیجانات جوانی می تواند مثمر ثمر باشد.

شاید نیاز باشد ما نیز مانند سایر کشور های دنیا به جشن های دسته جمعی که در تاریخ ایران زمین کم هم نبوده اند بیشتر بپردازیم.

همچنین اگر بپذیریم که کشیدن قلیان ضرر های متعددی دارد برای مواجهه با آن دو رویکرد پیش رو خواهیم داشت:حذف یا جایگذینی که هر دو روش تبعات مثبت و منفی فراوانی دارند که با جمع و تفریق معایب و مزایابه ماهیت خوب و بد آن می توان پی برد .

اعتقاد برخی براین است که مشابه سازی ادوات استعمال دخانیات بد آموزی داشته و فرد بعد از مدتی باز بهاستعمال دخانیات روی خواهد آورد .

در صورتیکه کارشناسان امور اجتماعی براین باورند که نمی توان یک عادت کهنه را ضربتی و با توسل به زور از انسانهادور کرد و به مرور زمان ترک عادت میسر خواهد بود .

همانطور که برای ترک سیگار راهکارهایی مانند آدامس ترک سیگار و یا وسیله های مشابهی مانند سیگارهای الکترونیکی (سیگارهایی که شبیه سیگار معمولی هستند،دود هم تولید می کند ولی این دود یک دود تصفـیه شده حاصـل از فعـل و انفعـالات شیمیـایی غیر مضـر است و از فیلـتر هـای مخصـوصـی عبـور می کند)وجود دارد اخیرا برای قلیان نیز وسیله های مشابهی ابداع گردیده است این وسیله که تحت عنوان قلیان اکسیژن نامگذاری شده برای اولین بار در همایشی از سوی شهرداری با عنوان ترک اعتیاد و دخانیات در تابستان سال ۱۳۸۷ در پارک بسیج تهران برگزار شد رونمایی گردید.

تمام شرکت کنندگان و بازدید کنندگان شاهد بر این بودند که بیشترین ازدحام درغرفه قلیان اکسیژن بود و بیشتر بازدید کنندگان از این غرفه نیز نوجوانان وجوانان علاقمند به قلیان دخانی بودند .

بازدید کنندگان اوایل با حالت سخره،نداشتن دود قلیان را به طنز گرفته بودند اما با توضیحات ارائه شده و همچنین استفاده از قلیان اکسیژن همراه با اسانس های طعم دارعلاقمند به آن شده و در خواست استفاده مجدد می نمودند .

با بررسی حالات و رفتار آنها می شدپیش بینی کرد که تنها راه ترک عادت استعمال قلیان برای آنها جایگزینی باقلیانی مشابه اما مفید می باشد .

حال آنکه اگر تولید داخلی باشد تغییر شکلقلیان نیز در ۳ الی ۴ سال آتی بسیار اسان و مطلوب خواهد بود.

گسترش ورزشهای همگانی دربین جوانان به عنوان یکی ازراهکارهای کاهش مصرف دخانیات دربین جوانان است ومسؤولان کشورتازمانی که بحث کارراسرلوحه برنامه های خودقرارندهندوازآن غافل شونددرجامعه شاهدانحرافات اجتماعی خواهیم بود.

فرهنگسازی،بیش ازبرخورد فیزیکی درکاهش گرایش جوانان به قلیان ومواد دخانی موثراست.

اگرجامعه به این باورنرسدکه قلیان نیزمانندهمه مواد دخانی مخدرخطروهشداری استب رای سلامتی انسان وجامعه، اجرای طرح مبارزه ملی بادخانیات نیزره به جایی نمی بردوتنهاقلیانها راازاماکن عمومی به خانه های مردم منتقل میکند.
برای کاهش این آسیب درجامعه باموافقت وزارت آموزش وپرورش، بایدمطالبی درخصوص کنترل دخانیات درمطالب درسی دانش آموزان قرارگیرد.

درمسئله مصرف دخانیات باید موازین فرهنگی اعمال شود واینکارانجام پذیر نیست، مگراین که علمادرحوزه واستادان دردانشگاههامضرات مصرف مواد دخانی رابرای مردم گوشزدکنندودراین باره بایداقدامات فرهنگی بیشتری اعمال شود.

باتوجه به اینکه روزبه روزدرجامعه شاهدگرایش ویابهتربگویم ازدسترفتن جوانان وگرایش آنهابه موادمخدرواستعمال مواددخانی هستیم، بایدمسئولان فرهنگی،رسانه ملی و . . .  اقدامی مناسب انجام دهند وباید بدانیم ازاینکه دست روی دست بگذاریم، نه تنها دردی دوا نمی شودبلکه دردها هم کهنه ترولاعلاج ترخواهدشد.

علاوه برآموزش واطلاع رسانی،بایدسرگرمیهای ارزان ورایگان برای جوانان ایجادکردت اازقلیان فاصله بگیرند بایدمسئولان قبل ازهرقانونی بامتخصصان این امرمشورت کنند.

اینکه قلیان بدون مطالعه وکارکارشناسی جمع شود،چندان خوب نیست وپس ازمدتی تبدیل به شیوه زیرزمینی وخلافهای بیشترمی شود. به اعتقاد محقق مشورت و بکارگیری متخصصان جامعه شناسی و روانشناسی ومددکاران اجتماعی در تصمیمات و وضع قوانین می بایست مد نظر متولیان امور حکومتی باشد.

پیشنهاد برای نهاد های اجرایی و آموزشی

۱-اجرای مداخله آموزشی درخصوص ازبین بردن باورهای غلط درمورد قلیان و اتخاذعملکردهای پیشگیری کننده از کشیدن قلیان به عنوان یک رفتار پرخطر ودروازهسایر رفتارهای پرخطر در بین بزرگسالان و نوجوانان .

۲-مسئولان وزارت بهداشت ودرمان باهماهنگی وزارت آموزش وپرورش نسبت بهبرنامه ریزی آموزش دانش آموزان براساس الگو های آموزشی وبصورت مستمر جهتاصلاح باورهای غلط و پیشگیری از استعمال قلیان اقدام نمایند.

۳-از گروههای همسالان جهت انتقال آموزشها به عنوان لیدر در مدارس ومحلات استفاده گردد

۴-دربرنامه های آموزشی ودرسی دانش آموزان مطلب آموزشی مناسب جهت آگاهی وراهنمایی دانش آموزان ومعلمان درنظرگرفته شود.

۵-برنامه های آموزشی فراگیرازطریق رسانه های جمعی وهمچنین استفاده از تیزرهای آموزشی جذاب ومناسب بطور مستمر تهیه وارائه گردد.

۶-قوانین پیشگیری از استعمال قلیان به خصوص درمورد نوجوانان بصورت جدی ومستمرتصویب و اجراگردد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:

بررسی علل گرایش جوانان به استعمال قلیان/ بخش اول

بررسی علل گرایش جوانان به استعمال قلیان / بخش دوم

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.