1393-12-01 19:57
4963
0
10781
ایستگاه مشاوره/

چگونه با کودک پرخاشگر خود برخورد کنیم؟/ بخش پایانی

در چند قسمت قبل به دلایل پرخاشگری کودکان و نحوه برخورد با آنها پرداختیم در این ادامه بخش پایانی این مقاله ارائه می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، تا کنون به ۴ دلیل پرخاشگری در کودکان پرداخته شد است که در ادامه دلیل پنج آن بیان می شود.

علت پنجم: الگوی نامنظم خواب و  تغذیه نامناسب

برخی از کودکان هنگام خواب آلودگی پرخاشگر می شوند. کودک از خودآگاهی کافی برخوردار نیست و لذا متوجه نیاز خود نیست وبه فعالیت و بازی ادامه می دهد. خسته تر می شود و حساس تر. در این لحظات با کوچکترین مخالفت بزرگترها یا ناکامی در بازی خود پرخاش می کند. مثلا اگر ماشینش مطابق میلش نچرخد یا دکمه کی بردش فشار داده نشود یا صدای لازم درنیاید و…. عصبانی می شود. لازم است والدین در این لحظه به هر ترتیب که شده او را بخوابانند.

در طولانی مدت اگر این مشکل ادامه یابد مسأله واقعا بغرنج می شود و بچه غیر قابل کنترل. بنابراین والدین باید زندگی بچه را منظم نمایند و ساعات خوابش را تنظیم کنند. و آن ساعت را تا حد امکان به هیچ چیز دیگر اختصاص ندهند. کودکان از اینکه به حال خود رها شوند می ترسند. گرچه ظاهرا فعالیت و رفت وآمد بیشتر می خواهند ولی وقتی که زندگی اش را منظم کنید زود می پذیرندع خوشحال هم می شوند و در نهایت راضی هستند.

عامل دیگر تغذیه است. کمبود برخی ویتامینها و مواد معدنی هم به پرخاشگری منتهی می شود مخصوصا کمبود آهن. مواد نگهدارنده خوراکی های صنعتی هم مزید بر علت هستند.

نویسنده :حسنیه گودرزی دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحدآزادشهر

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:

چگونه با کودک پرخاشگر خود برخورد کنیم؟

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.