1393-11-26 04:35
4500
0
10510

خيانت در روابط زناشویی

خيانت زماني رخ ميدهد كه يكي از زوجين بر اين اعتقاد است كه زندگي زناشويي تك همسري و وفادارانه است در صورتيكه طرف مقابل بطور پنهاني اين پيمان را نقض كرده و با فرد ديگري در ارتباط است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، خيانت زماني رخ ميدهد كه يكي از زوجين بر اين اعتقاد است كه زندگي زناشويي تك همسري و وفادارانه است در صورتيكه طرف مقابل بطور پنهاني اين پيمان را نقض كرده و با فرد ديگري در ارتباط است.

خيانت در روابط زناشويي

با نگاه اجمالي به ازدواجهاي موفق متوجه خواهيم شد كه مهمترين معيار ازدواج در بين زوجين صداقت است كه شامل راستي و صراحت، صميميت، احساس امنيت و اعتماد و تعهد دائمي مي باشد. پس خيانت زماني رخ مي دهد كه تعهدي در ميان باشد. خيانت زماني رخ ميدهد كه يكي از زوجين بر اين اعتقاد است كه زندگي زناشويي تك همسري و وفادارانه است در صورتيكه طرف مقابل بطور پنهاني اين پيمان را نقض كرده و با فرد ديگري در ارتباط است.

خيانت انواع گوناگوني دارد كه مهمترين آنها خيانت جنسي ،خيانت عشقي و خيانت جنسي عشقي- خيانت در مردان زنباره- ميباشد.

ميتوان گفت زنان و مردان به دلايل متفاوتي دست به خيانت ميزنند، در كل زنان  براي تجربه كمبود عاطفي كه در روابط زناشويي خود حس ميكنند به روابط نامشروع ميپردازند. انحراف آنها بخاطر پيدا كردن همدم است كه كسي كه به احساسات آنها توجه كرده گفتگويي معني دار را شكل دهد .زنها دوست دارند حرف بزنند و رابطه صميمي را از راه تعامل كلامي برقرار كنند. زناني كه به سمت رابطه نامشروع ميروند پيش از درگيري حسي و جنسي، دوستي نزديكي با معشوق (فرد جديد) برقرار ميكنند.همين كه رابطه آنها به سمت تماس فيزيكي (جنسي) كشيده شد اين عده صميميت بيشتر و متعهدتري را طلب ميكنند. برعكس مردها بيشتر به دليل عامل جنسي (تازگي، حس كنجكاوي، لذت جويي، تنوع طلبي، هيجان خواهي) به روابط نامشروع ميپردازند. در واقع فعاليتهاي جنسي بيشتر از تفاهم وصميميت (عشق) او را به خيانت وادار ميكند. در كنار اين مسائل انگيزه هاي بيروني ديگري مانند برتري جويي- انتقام جويي- رقابت- سلطه جويي و برابري با همسر نيز باعث خيانت هريك از زوجين به طرف مقابل خود ميشود.

آسيب هاي ناشي از خيانت

تقريبا در اكثر روابط زوجيني كه در آنها خيانت رخ داده است واكنش و عكس العمل هاي مشابهي در افراد آسيب ديده و قرباني ديده شده است.

1- شوك/سكوت و خاموشي

2- افزايش علائم انگيختگي كه قبل از خيانت وجود نداشتند.

تجربه هيجانات شديد، احساس خشم، افسردگي، ترس، گناه، تنهايي، شرمساري، برهم خوردن تنظيم خورن و خوابيدن، گوش به زنگ خطر بودن

 3- واكنش هاي همراه با وحشت زدگي، واكنش شديد و اغراق آميز به هرگونه رويداد مشابه رويداد آسيب زا(مانند فيلم)

4- كاهش اعتماد بنفس، ايجاد خلل در احساسات و عملكرد فرد به دليل بروز خيانت و دروغهاي در پي آن

5- ايجاد افكار وسواس گونه در مورد خيانت و تلاش جهت توقف چنين انديشه هاي همراه با توصيف احساسات بيگانگي با همسر و احساس منفي پايان زندگي زناشويي.

 درمان

براي درمان و بهبود روابط زناشويي كه خيانت درآن رخ داده بايد به مشاوره و روانشناس متخصص مراجعه کرد. در جلسه مشاوره بايد سعي شود كه حس اعتماد به زوجين و مخصوصا فرد آسيب ديده برگردانده شود و اينكه عواملي كه باعث ايجاد خيانت در زندگي زناشويي شده شناسايي و راهكارهاي لازم جهت رفع آن عوامل ارائه شود.مشاور به آنها كمك ميكند تا دوباره رابطه زناشويي خود را از سر بگيرند و نكات اساسي براي ايجاد  رابطه حسنه به آنها داده ميشود.زوجين نبايد به  صورت ناگهاني جلسات درمان را رها كرده بلكه بايد تا درمان و بهبودي قطعي با مشاور در تماس باشند.

 هشدار

ر سالهاي اخير در كشور عزيزمان ايران ماهواره به بعضي از خانواده هايمان نفوذ پيدا كرده ،برنامه هاي ماهواره اي ترويجي براي فرهنگ غربي به نوعي تهاجم فرهنگي ميباشد.اين برنامه ها كم كم  به باورها و عقايد افراد نفوذ ميكند و باعث ايجاد خلل در روابط خانوادگي ميشود. شواهد نشان ميدهد داشتن ماهواره در منزل با خيانت در روابط زناشويي  همبستگي مثبتي دارد.پس چه بهتراست كه  خانواده ها پاي اين ديو به ظاهر خوش خط و خال را از خانه هاي خود قطع كنند و از برنامه هاي متنوع و جذابي از صداو سيماي كشور خودمان كه به صورت ديجيتال ارائه ميشود استفاده نمايند.

مراقب زندگي زناشويي وتربيت فرزندان خود باشيم.

نويسنده :خديجه محبوبي باقرآباد/كارشناس ارشد مشاوره خانواده

خبرمرتبط:

طلاق خاموش چیست ؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.