1393-10-28 13:36
4131
1
9055
آشنایی با شهدای گلستان؛

شهید محمدعلی روحانی فرد، مردی از قبیله خورشید + تصاویر

مردی آمد از قبیله خورشید، از جنس مهربانی و همرنگ با نیلوفران آبی. مثل یک رؤیا در شب یلدای انتظار. مردی آمد با تمام خوبیها از سرزمین آلاله های سرخ . مردی آمد به بلندای سرو ایثار و به استواری البرز و همچو بید شاخه های تواضع آویخته.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، روحانی شهید محمدعلی روحانی فر در سال 1325 در روستای «ایلوار» از توابع شهرستان کردکوی در خانوادهای کشاورز دیده به عالم ناسوت بازکرد. تا کلاس سوم ابتدایی تحصیل کرد. آنگاه در دوازدهمین بهار زندگی به مکتب خانه روستای «بالای جاده» رفت و از محضر شیخ حسن مهدوی بهرهمند گردید. در سال 1338 وارد حوزه علمیه گرگان شده ، مقدمات را نزد استادانی چون «حاج سید سجاد علوی» ، «سید حسن نبوی» ، «سید حمید میبدی» فراگرفت. در سال 1340 جهت ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه قم شد.

در کنار تحصیل به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت و همگام با امام و دیگر روحانیون با انجمنهای ایالتی و ولایتی مخالفت کرد . در سال 1342 عازم حوزه علمیه مشهد شد و از محضر استادانی چون ادیب نیشابوری و حجت هاشمی و استاد واعظ طبسی، کسب فیض نمود .

روحانی شهید  محمدعلی روحانی فرد

ایشان در گرگان با «شهید هاشمی نژاد» و«مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای» که جهت تبلیغ آمده بودند آشنا شد و در پای منبر آنها به خواندن اعلامیهها و شعار میپرداخت و سرانجام توسط ساواک دستگیر شد. در سال 1343 در مشهد مقدس در شب تولد حضرت جوادالائمه و با حضور مقام معظم رهبری، به دست مبارک آقای هاشمی نژاد ملبس به لباس روحانیت شد فردای آن روز توسط ساواک دستگیر شد. شهید پس از آزادی از زندان، در اعتراض به تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه ، اقدام به برپایی تظاهرات نمود که توسط شهربانی مشهد دستگیر و مجدداً زندانی شد.

ایشان درکنار تحصیل ازمبارزه خسته نمیشد و در نوروز سال 44 به پخش کارت تبریک ـ که مزین به عکس امام بود ـ اقدام کرد. در حین انجام عملیات توسط رژیم دستگیر و به مدت 3 ماه زندانی گردید. در سال 46 به طوری جدیتر به مبارزه پرداخت و با پخش اعلامیه و عکس امام ، مردم را بیدار میکرد . در ایام محرم درحالیکه چمدانی از اعلامیه و عکس امام را حمل میکرد، ساواک متوجه شده و توسط ارتش، روستای «ایلوار» را محاصره و شهید را دستگیر کردند و وی را ماهها تحت شکنجه قرار دادند. سپس پرونده او را به دادگاه تجدید نظر ارسال کردندکه طبق رأی آن دادگاه، مدت یکسال به زندان محکوم شد مدتّی در زندان«کمیته شهربانی» مبحوس و از آنجا به زندان قصر منتقل شد .

شهید روحانی فر در زندان هم بند آیت الله انواری بود. در سال 1347 پس از آزادی، به قم مهاجرت نموده، از درس حضرات آیات مکارم شیرازی ، نوری همدانی ، جعفرسبحانی، صالحی مازندارانی، ستوده،مشکینی، صالحی نجف آبادی و دوزدوزانی و فاضل هرندی بهرهمند شد. شهید روحانی فرد، اشتیاق زیادی به نویسندگی و تحصیل و ترجمه داشت، لذا از سال 42 شروع به نوشتن مقالات دینی،اجتماعی وسیاسی کرده،که این مقالات در مجله های ندای اسلام،ندای حق،پیام اسلام و نوردانش به چاپ رسید. همچنین چند جلد کتاب به قلم ایشان، به نامهای «اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا» و «مسائل روز» به چاپ رسید .

روحانی شهید  محمدعلی روحانی فرد

وی علاوه بر حوزه ، دیپلم ادبی را به صورت متفرقه در قم اخذ نمود . شهید در قیام پانزده خرداد سال 1353 قم در در مدرسه فیضیه، شرکتی فعال داشت. او به عنوان یکی از محّرکین اصلی طلّاب، تحت تعقیب ساواک قرار گرفت که به این علت، سه ماه مخفی بود. آنگاه در شهر گرگان توسط ساواک دستگیر شده ، مدت 4 ماه زندانی شد.
شهید روحانی فرد در جریان حکومت نظامی در شهر قم در خیابان ارم مورد سوء قصد قرار گرفت که به طور معجزه آسایی از مرگ حتمی نجات یافت. درکمیته استقبال ازحضرت امام همکاری خوبی داشت . مدّتی در کنار شهید قدوسی و حجت الاسلام صفایی در کارهای قوه قضائیـه فعالیّت میکرد. همچنین بـا آیت الله امامی کاشانی در کارهـای تبلیغـاتی دفتر اقامتـگاه امام خمینی(ره) همکاری مینمود.شهید از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، برای کنترل وضع دینی و سیاسی پادگانها مأموریت یافت که برای نیل به این هدف،اقدامات ذیقیمتیانجام داد.همچنین دفترحزب جمهوری اسلامی را از طرف شهید بهشتی ، شهید باهنر و مقام معظم رهبری در «کردکوی گرگان» راه اندازی کرد.

ایشان در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته الهیات قبول شده ، مدت دو سال در دانشگاه مشغول تحصیل بود. ایشان مدّتی با حکم آیت الله کنی، به عنوان فرماندار «کردکوی» منصوب شد و توانست چندین اداره و ارگان انقلابی را در سطح شهرستان کردکوی ، بندرگز و بندر ترکمن تأسیس کند. در اسفند سال 1359  به سرپرستی بنیاد شهید انقلاب اسلامی کردکوی و بندر ترکمن منصوب شد و سرپرستی کمیته انقلاب امام خمینی (ره) را نیز بر عهده گرفت. شهید روحانی فرد که با درد و درنج مردم آشنا بود تمام تلاش و کوشش خود را برای خدمت به محرومین قرار داده بود . در سال 58 نامزد اولین دوره مجلس شد و با رأی مردم نفر سوم شد. شهید مجدداً در انتخابات مجلس دوم شرکت کرده با رأی 21000 نفر دوم شد. به دلیل همکاری مستمر با صندوق قرض الحسنه جهت خدماتدهی به محرومان، تأسیس مخابرات و ادارهبهزیستی کردکوی،تأسیس بنیاد مسکن کردکوی بندر گز، چهره موفق و محبوبی را در میان مردم پیدا کرده بود.

روحانی شهید  محمدعلی روحانی فرد

او در سال 1362 به عنوان معاون اداره نهم سیاسی در وزارت امور خارجه انتخاب شد و چندین بار به آفریقا سفر کردند . خداوند با اشارت غیب ، شهید را برگزید و از عشق خود در او دمید. قاصدها در آن صبح سرد زمستانی، در اسفند ماه سال 64 مژده وصال دوست را آوردند. او که در بازی عشق دلباخته شهادت بود، به همراه گروهی از نمایندگان و مسئولین کشور و شهید عزیز محلاتی برای بازدید ازمناطق جنگی با هواپیما به طرف اهواز میرفت ، در اوج آسمان نیلگون اهواز، هواپیما مورد حمله جنگندههای عراقی قرار گرفت و این ذخائر ارزشمند انقلاب به شهادت رسیدند .و شهید روحانی فرد یکی از این آسمانیان بود که رفتنش ، داغی را بر دل محرومان نهاد.

test

محمدعلی روحانی فرد کار نوشتن را از سال 1342 طی همکاری با مجلات نوردانش، ندای حق، نسل جوان و پیام اسلام قم آغاز کرد که طی سال ها ادامه یافت، حاصل این همکاری، چاپ ده ها مقاله در مجلات مختلف بود. او همچنین کتاب هایی با نام «ما و مسایل روز» و «کتاب مستضعفین» را به نگارش درآورد. یکی از کتاب های او «اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا» نام دارد. روحانی فرد در این کتاب، چگونگی پیدایش و نفوذ اسلام در آمریکا، رشد نهضت اسلامی در آمریکا و حوادث ناگواری که بر مسلمانان گذشته را شرح می دهد. معرفی پایه گذاران نهضت اسلام در آمریکا، سازمان مسلمان سیاه پوست آمریکا، معرفی فعالیت شیعیان و آشنایی با مراکز و مساجد اسلامی آمریکا از دیگر بخش های این کتاب است.

خاطرات

«ادای تکلیف» همسرم، شهید روحانی فر در زمان انقلاب و بحبوحه مبارزات آن ، تقید خاصی به مسئله تبلیغ داشت . در آن زمان خیلی از روحانیون به خاطر خطرات و مسائل سیاسی آن روزها به بهانههای مختلف از زیربار این مسئولیت شانه خالی میکردند ؛ اما ایشان با شجاعت تمام این خطرها را به جان میخرید و همراه خود نوار و اعلامیه به نقاط مختلف میبرد و با سخنان حماسی خود مردم را بر علیه ظلم میشوراند . یادم هست چندباریـکه بنده نیز توفیق همراهی ایشان در سفرهای تبلیغی را داشتمـ به روستایی رفتیم که روحانی داشتند. به محمد علی گفتم :«اینجا که روحانی دارند ، بیا به روستای دیگری برویم .» او گفت: «روحانی این روستا، از ایادی رژیم در این منطقه میترسد و سکوت کرده است . این وظیفه ماست که مردم را بیدار کنیم.» شهید با اینکه از طرف مأموران ساواک شناسایی شده بود، ولی باز به خاطر دفاع از دین و آئین، تمامی خطرات را به جان میخرید .

«همسر شهید» مراسم عمامه گزاری ایشان در محضر مقام معظم رهبری و شهید هاشمی نژاد صورت گرفت. پیام مقام معظم رهبری (ریاست جمهوری وقت) به خانواده شهید: حجت الاسلام شیخ محمد علی روحانی فرد، شهید عزیز و بزرگواری که زندگی و مرگش در راه خدا و خدمت به انقلاب بود.

شهید محمد علی روحانی فرد طبق مدارک موجود در سال 1357  دانشجوی رشته فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد بودند و بعد از مدتی تحصیل در آن دانشگاه و بدلیل مشغله های کاری در اوایل انقلاب سال 1358- 1363 به دانشگاه تهران انتقالی گرفتند.

**کارنامه ی فعالیت اجرایی شهید محمد علی روحانی فرد بعد از ورود به دانشگاه**

1358: شرکت در کنکور سراسری و ورود به دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی

1358: تأسیس کانون فرهنگی اسلامی گرگان و دشت

1358: تاسیس اتحادیه اسلامی روستائیان و کشاورزان گرگان و کردکوی

1358: انتشار نشریه پیام مستضعفین و انتشار  کتاب ما و مستضعفین باهمکاری شهیدحجت‌الاسلام سید محمدطاهر طاهری

1358: همکاری با رادیو گرگان و ایراد سخنرانی در آن

1358: کاندیدای عضویت در مجلس شورای اسلامی و کسب رأی سوم با 7400 رأی

خرداد 1359: بازپرس و سپس دادیار دادسرای انقلاب اسلامی گرگان

مهر 1359: به عنوان اولین فرماندار روحانی کشور انتصاب به فرمانداری کردکوی با حکم آیت‌الله مهدوی کنی

اسفند 1359: سرپرست بنیاد شهید کردکوی و بندرترکمن

سرپرستی دفتر عمران امام خمینی و کمیته امداد امام خمینی کردکوی، کمیته امور صنفی شهرستان کردکوی

1362: کاندیدای عضویت در مجلس شورای اسلامی دوم و کسب رأی دوم با 21000 رأی

1362: قبل از ورود به وزارت امور خارجه جهت رساندن پیام ریاست جمهوری و کمک‌های غیرنقدی ایران، انجام سفر به کشورهای مختلف آفریقایی و آسیایی از جمله سنگال، مالی، غنا، نیجریه، آکرا، سیرالئول، لبنان و پاکستان.

1363: انتخاب به عنوان امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) فرحزاد تهران

1363: اشتغال در  اداره هفتم سیاسی وزارت خارجه

مهرماه 1364: اشتغال به سمت معاون اداره نهم سیاسی وزارت خارجه

در سال 1363 از دانشگاه فردوسی مشهد به دانشگاه تهران انتقالی گرفتند و در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداختند.

“لازم به توضیح است که در سال های 1359 الی 1362 دانشگاه ها با انقلاب فرهنگی ایران روبرو شدن و حدودا به مدت 2 سال دانشگاه ها تعطیل بود”

پس از انتقال به دانشگاه تهران و ادامه ی تحصیل در آن دانشگاه، محمد علی روحانی فرد در اول اسفند 1364 حین ماموریت در آسمان اهواز به همراه شهید محلاتی و چهل تن از مسئولین کشور در سن 39 سالگی به شهادت رسید و دانشنامه ای از سوی دانشگاه تهران بعد از شهادت ایشان به خانواده شهید اعطا گردید./کاردمله

*** روحش شاد و یادش گرامی ***

در ادامه تصاویری کمیاب از این شهید بزرگوار را با هم مشاهده می کنیم:

3

7

9

10

11-5

12-5

13-5

14

15

20.1

21

22.1

23

24

28

33

41.1

43

46

47

62

76.5

77

80

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی اصغر طغرائی

امام خمینی:خداوندا شهدای روحانیت وحوزه هارا از نعم بیکران ورزق حضور خویش بهره مند فرما . لبیک یاحسین(ع)

0
0
پاسخ
1393-10-28 16:21

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.