1393-11-09 15:13
5091
0
9645
روز شمار انقلاب اسلامی در گلستان ؛

گلستان در آئینه انقلاب اسلامی / حوادث قبل انقلاب از زبان تاریخ نگار گلستانی

غلامرضا خارکوهی یکی از مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی را فراگیر شدن آن در تمام شهرهای ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی در همه شهرهای ایران بوجود آمد و مردم در تمامی نقاط با رژیم ستمگر پهلوی به مبارزه  پرداختند.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان ، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استان گلستان نیز در سال 1341 با آغاز نهضت امام خمینی بر علیه حکومت شاه ایستادگی کردند. 16 مهر 1341 اولین جرقه انقلاب زده شد و تا 22 بهمن 57 مردم منطقه گلستان  اعم از شهر و روستا دعوت امام را لبیک گفتند،  و سرانجام امام خمینی(ره) از تبعید بازگشت واین مبارزات پیروزی رسید.

مساجد کانون اصلی مبارزات انقلاب در استان گلستان

وی افزود: کانون های اصلی مبارزه در استان گلستان مساجد بودند و بیشتر سخنرانی ها و پخش اعلامیه ها در مساجد انجام میشد، در واقع مردم اعتبار خاصی برای مساجد قائل بودند زیرا رسانه ای دیگر در دست مردم نبود و همین امر باعث می شد تا مردم از طریق مساجد سخنان امام خمینی(ره) و مبارزات خود را منتشر کنند و همچنین بیشتر راهپیمایی ها از مساجد شروع و به مساجد ختم می شد. مساجد پاتوق روحانیون و دانشجویان و دیگر اقشار جامعه بود.

خارکوهی خاطر نشان کرد: زمانی که مدارس تعطیل می شد دانش آموزان از کلاس ها رای تظاهرات به خیابان ها می رفتند.

استقبال بیش از 10 میلیونی مردم ایران از امام بعد از بازگشت از تبعید

تاریخ نگار گلستانی با اشاره به فرار شاه در 26 دی ماه 57 گفت : زمانی که شاه فرار کرد امام طی پیامی اعلام کردند این طلیعه پیروزی است و چند روز بعد به همه انقلابیون در سراسر کشور از جمله استان گلستان اعلام شد که امام از تبعید باز خواهند گشت و مردم استان گلستان در مسجد لرزاده تهران گردهم جمع شوند و در تهران تمامی مساجد پذیرای مردم شهرستان های مختلف بودند و مسجد لرزاده در جنوب تهران پاتوق مردم گلستان و دیگر مناطق و شهرهای شمالی کشور بود. مردم شهر ها با هر وسیله وامکاناتی بود خود را به تهران می رساندند .

وی بیان کرد: در تهران بختیار که نخست وزیر حکوت پهلوی بود، اعلام کرد فرودگاه را ببندند تا امام وارد کشور نشود. اما مردم با حضور و تجمع خود در تهران و دادن شعار های مختلف" از جمله وای به حالت بختیار اگر خمینی دیر بیاد" و ... در 12 بهمن 57 ، امام با استقبال میلیونی مردم روبرو شد و بعد از 14 سال تبعید با استقبال بیش از 10 میلیون نفر در این مراسم شکوهمند شرکت نمود.

حمزه طیبی اولین شهید انقلاب اسلامی شهرستان کردکوی

غلامرضا خارکوهی تصریح کرد: مبارزات انقلاب اسلامی شامل گرگان نبود بلکه شهرهای مختلف فعالانه وارد عرصه مبارزه شده بودند. ما درتاریخ ، روز های ویژه ای داریم 9 دی 57 معروف است که در شهرستان کردکوی در مسجد جامع، برای یکی  اساتید دانشگاه تهران مجلس ختمی برگزار شد که مرحوم شیخ حسین روحانی فر نیز صحبت کردند اما مأموران پس از پایان مراسم  با حمله  نظامی، حمزه طیبی را به شهادت رساندند.

7 نفر مردم انقلابی و بیگناه در گالیکش توسط چماق داران شاه به شهادت رسیدند

وی با اشاره به حرکت های انقلابی مردم استان گلستان در شهرهای مختلف ابراز کرد: روزهای بعد در گالیکش در 12 دی ماه، چماق داران شاه به مردم این شهر حمله کردند و اهالی گنبد برای حمایت از مردم گالیکش رفتند و به حمایت مردم این شهر پرداختند اما در بازگشت مأموران  ژاندارمری ،7 نفر را به شهادت رساندند .

مأموران رژیم پهلوی مغازه های شهر گرگان را به آتش کشیدند

تاریخنگار گلستانی با بیان اینکه مأموران رژیم پهلوی از هر حربه ای برای خاموش کردن شعله های انقلاب استفاده میکردند ، گفت: در سال 57 در چنین روزهایی در اواسط بهمن ماه، شب ها  خیابان های گرگان مانند روز روشن بود و بازار ی ها مغازه خود را شبها تاصبح باز میکردند و روزها مغازه ها تعطیل بود و علت آن هم به آتش کشیدن چند مغازه در گرگان توسط مأمورین رژیم پهلوی بود . مردم شهر برای خرید شب ها به بازار می رفتند و این مسئله برای پخش اعلامیه نیز بهتر بود و کار را راحتر می کرد البته در آن روز ها  حدود 100 مغازه دیگر را در شهر به  آتش کشیدند.

شکل گیری حرکت های عظیم مردمی در شهر ها وروستاهای استان گلستان در بهمن ماه 57

خارکوهی ادامه داد: 13 بهمن ماه 57 مردم شهر های آزادشهر ، رامیان ، گنبد و روستاهای اطراف به صورت برنامه ریزی شده جمع شدند و به شهر علی آباد کتول رفتند و راهپیمایی عظیمی را شکل دادند. مردم شهر های هم جوار برای راهپیمایی به یک شهر می رفتند این کار هم راهپیمایی  را عظیم تر میکرد و همچنین به همراهی افرادی که از جریانات انقلاب آگاهی نداشتند منجر میشد و از همه مهمتر اینکه خاطرات آن مبارزات برای آیندگان نیز ثبت و ضبط میشد.

وی افزود: در 16 بهمن 57 کمیته همبستگی گرگان که متشکل از بازاریان، پزشکان و دانش آموزان وروحانیون وکشاورزان و... بود این کمیته اعلامیه صادر می کرد و ضمن حمایت از امام و تبریک بازگشت ایشان از مردم خواستند که مبارزه خود را تا پیروزی شکوهمند و غرور آفرین ادامه دهند در آنجا از انجمن شهر ، نماینده گرگان در مجلس خواستند تا استعفا دهد. و مردم با این اعلامیه ها از آنها خواستند که کناره گیری کنند وهمبستگی خود را با انقلاب اعلام کنند. این اعلامیه ها یا بومی بود که در شهرستان ها ی منطقه چاپ می شد و یا یک اعلامیه کشوری که از تهران و یا پاریس به دست مردم می رسید و توزیع و تکثیر می شد.

اعتصاب مردم گرگان در 5 آذر برعلیه رژیم پهلوی

خارکوهی با بیان تحرکات مردمی در 17بهمن ماه 57 که اعتصاب 20 هزار نفری مردم گرگان  تشکیل شده بود، گفت: این اعتصاب مردم گرگان ، بزرگترین اعتصاب در شمال کشور بود و جزء بزرگترین و برجسته ترین اعتصابات کشور به حساب می آمد که در جلوی بیمارستان 5 آذر کنونی گرگان برگزار شد و مردم خواستند که فرماندار گرگان و همچنین سرگرد سلیم زاده افسرشهربانی وسرهنگ واعظی رئیس شهربانی  وقت باید برکنار و محاکمه  شوند در طول یک هفته برخی از مسئولین ادارات و دادستان شهر با مردم اعلام همبستگی کردند و حتی مخارج صبحانه وناهارو شام معترضین را نیز مردم می دادند اعتصاب یک هفته ادامه داشت ودراین روز به فرمان نماینده آیت الله طالقانی اعتصاب با یک راهپیمایی به پایان رسید.

مراسم عزاداری شهید در بندرگز به راهپیمایی بر علیه رژیم پهلوی تبدیل شد

تاریخنگار گلستانی اذعان کرد: در 18 بهمن ماه 57 مانند دیگر روزهای ایام مردم راهپیمایی و اعلامیه پخش می کردند .در شهرستان بندر گز هم از خیلی روزها قبل حرکت های عظیم و انقلابی شکل گرفت به نحوی که در 13 دی ماه 57 غلامرضا اسدی عرب این جوان انقلابی به شهادت رسید و در 14 دی ماه برای ایشان مراسم تشیع جنازه برگزار گردید واین مراسم تبدیل به راهپیمایی عظیمی شد اما در  مراسم سوم این شهید یعنی 16 دی ماه ، 10 نفر از مردم انقلابی استان گلستان و بهشهر به شهادت رسیدند و این در واقع دلخراش ترین واقعه برای گرگان و بندرگز بود.

آتش زدن بازار گرگان توسط مأموران پهلوی

وی ادامه داد: 19بهمن ماه 57 در این روز که از غم انگیز ترین روز های تاریخ در استان گلستان بود در خیابان امام خمینی گرگان (پهلوی سابق) مردم به سمت چهارراه میدان در حال حرکت بودند و متوجه شدند که یک مامور شهربانی به دار آویخته شده است و همین امر سبب شد تا مأموران شهربانی وقت نیز تمامی مغازه های شهر در آن قسمت را به آتش بکشند که حدود 70 مغازه بود و حتی اجازه ندادند که مأموران آتش نشانی آتش را خاموش کنند و دراین واقعه 6 نفر را شهید و تعدادی را زخمی نمود.

حمله چماق داران پهلوی به مردم گنید

غلامرضا خارکوهی با اشاره به ظلم و بی رحمی دست نشانده های رژیم پهلوی، گفت: در 20 بهمن ماه 57 اتفاق بسیار دلخراشی دریکی از شهرستان ها افتاد تعدادی افراد نا آگاه و جاهل چماق به دست با شعار "جاوید شاه جاوید شاه" به مردم گنبد  حمله کردند به نحوی که حتی به زنان باردار نیز رحم نکردند و مغازه های مردم را به آتش کشیدند .

 حمله به شهربانی گرگان در 21 بهمن 57 و جشن پیروزی انقلاب

وی در پایان با اشاره به 21 بهمن ماه 57 گفت: یکی از اتفاقات این بود که عصر 21 بهمن مردم گرگان برای  انتقام از شهادت مظلومانه دوستان و همشهریان خود  در جلوی درب شهربانی جمع شدند و از تمامی شهر ها و روستا های اطراف در این مراسم  حضور پیدا کردند و سپس مردم به ماموران حمله کردند و16 نفر از آنان را به انتقام خون شهدا به هلاکت رساندند.  مردم پیروز میدان شدند و  در نهایت مردم در 22 بهمن ماه 57   پیروزی انقلاب را جشن گرفتند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.