1398-06-04 09:55
564
0
65130
یادداشت؛

دستگاه‎های فرهنگی نسبت به عادی‎سازی رفتارهای ناشایست واکنش نشان دهند

دشمنان می خواهند با شیوه و استراتژی عادی جلوه دادن رفتارهای ناشایست در بین مردم جامعه به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان، غیرت را از مردان و عفت را از زنان ما برچینند و موجبات آسیب به ارزش های نظام و ایجاد ناهنجاری و ناآرامی در جامعه گردند.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد رضا بهرامی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی طی یادداشتی نوشت : این روزها احساس می شود جامعه خواسته یا ناخواسته در سمت و سویی در حال جهت گیریست که در آن، ارزشها کم کم به ضد ارزش تبدیل می‌شوند و ضد ارزشها جایگزین ارزش ها. لذا در راستای رسالتم که آگاهی بخشی ست، ابزار قلم را به یاری طلبیدم و یادداشت زیر راپ به رشته تحریر درآوردم؛ با این امید که ادای دینی شده باشد و موثر و مقبول شما مخاطبان قرار گیرد.

متاسفانه این روزها ديگر ديدن تصاوير برچسب ها و پوسترهاي بي قواره و مروج فرهنگ غرب و کشف حجاب در داخل خودروها، متروها و فرودگاه ها، وضعیت ظاهری نامناسب وغیرمتعارف جوانان به ویژه زنان و دختران در سطح شهرها، پارک‌ها، اماکن عمومی و سواحل آزارمان نمي دهد و همچنین نسبت به وجود مانکن های مستهجن در مراکز خرید و بوق های ناهنجار و سر و صداي ترافيک که گاهی با حرمت‌شکنی همراست ديگر واکنشي نشان نمی دهیم؛ اما اين دليل نمي شود که چنين آلودگي های سمعی و بصری، روان ما را خسته و فرسوده نکند.

قطعا این نوع مسائل مسموم و رفتارهای نابهنجار از سوی متخلفان که آرامش را از جامعه سلب می کند نیاز به برخورد منصفانه و هوشمندانه دارد و می طلبد دستگاه هایی که کار فرهنگی انجام می دهند، هم افزایی داشته و از همه ظرفیت های یکدیگر استفاده نمایند و با تصویب بخشنامه ها و قوانین جامع و به دور از تبعیض و غرض ورزی، این فضا را مدیریت کنند.

البته قوانین ما باید تبدیل به هنجارهای مورد پذیرش مردم باشد فقط با نیروهای انتظامی و ابزار تهدید محور و سخت افزاری کاری به پیش نمی بریم؛ ما همه باید در کنار هم باشیم تا هر قانونی که می خواهیم اجرا کنیم قبل از آن، به قدری کار فرهنگی انجام شود و طوری این نهادها حرکت کنند که این تبدیل به یک هنجار و مورد پذیرش مردم قرار گیرد.

اعتقاد ما بر این است که به جای کار سلبی باید کار ایجابی مد نظر قرار گیرد و در نهایت افرادی را که از روی عمد با پوشش نامناسب در جامعه ظاهر می‌شوند با گروهی دیگر که از روی غفلت عیان می شوند باید کاملاً از یکدیگر متمایز کرده و به حسب مورد، برخورد فرهنگی یا برخوردهای انتزاعی صورت گیرد.

امروزه متصور می شود کم کاریهای برخی دستگاه ها و نهادها در این رابطه باعث شده همه زحمات بر دوش یک یا دو دستگاه باشد، قطعا این دستگاه ها هم بدلیل مشغله و ماموریت های کاری گسترده و نبود ابزارهای کافی فرهنگی، توان پرداختن به این بار اضافی را نخواهند داشت و در نتیجه افراد فریب خورده به شکلی هماهنگ با شبکه‌های جهانی و با ظاهری هنجارشکن در جامعه دیده می‌شوند.

مع الوصف، این مباحث بیانگر آن است که دشمنان می خواهند با شیوه و استراتژی عادی جلوه دادن رفتارهای ناشایست در بین مردم جامعه به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان، غیرت را از مردان و عفت را از زنان ما برچینند و موجبات آسیب به ارزش های نظام و ایجاد ناهنجاری و ناآرامی در جامعه گردند. ولی زهی خیال باطل. چرا که فرهنگ عمیق و تأثیرگذار این ملت، فرهنگ‌های بیگانه را در خود حل کرده است و با کمی توجه مسئولان ذیربط همچنان با قوت در میان ما باقی خواهد ماند.

مشاهده برخی هنجارشکنی‌ها به طور مشخص در مورد مسأله حجاب در جامعه، برنامه‌ریزی‌های گسترده و سازمان یافته برخی محافل و شبکه‌ها برای ترویج بدحجابی و ارائه الگوهای غربی به زنان جامعه اسلامی اهمیت توجه به آنرا دوچندان می‌کند؛ البته اگر نگاه سطحي و ظاهرسازي در حوزه حجاب و عفاف اصلاح شود و نگاه به دور از نگاه جنسي، منفعت طلبي، حب و بغض به هم نوع خود، حاکم باشد و حجاب و عفاف را به نوعی یک مسئله سراسري و با نظارت الهي بدانيم و با رعایت موازین دینی و ظواهر مذهبی پیش ببریم، قطعا مشكلات اين حوزه به زیبا ترین شکل خودش حل خواهد شد.

علی ایحال به نظر می‌رسد چنین رفتارهایی در جامعه ناشی از یک خلأ یا خوراک فرهنگی خاص باشد که می طلبد مدیران دستگاهها به ویژه دستگاه های فرهنگی و نیز اصحاب رسانه‌ نسبت به آن علناً مراقبت و نقش آفرینی کنند و این فرمایش حضرت آقا در دیدار اخیر هیات دولت با معظم له را فصل خطاب قرار دهند که فرمودند: « اگر این تلاشها با دو شرط مهم «حرکت جهادی» و «نیت الهی» همراه شود، زمینه ساز برکات زیادی در جامعه خواهد شد».

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.