1398-04-26 02:57
1071
0
64432
یادداشتی به مناسبت روز تاسیس شورای نگهبان؛

نگهبان حافظ حریم ها

نگهبان واژهای که در آغاز گمان می شود فقط در بعضی موقعیت ها و مکان ها کاربرد دارد،مثل دوران سربازی،در پادگان ها، در مرزها،بانک ها،وزارت خانه ها و...اما نگهبانی فقط شامل این موارد و امور مشابه نمی شودبلکه به نظر می رسد ما از همان روزهای اول زندگی وحتی قبل از به دنیا آمدن نیاز به نگهبانی ومحافظت داریم.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس‌نامه، مادر اولین نگهبانی است که ماه ها قبل از تولد وسال ها بعد از آن از کودک خود محافظت می کند وهمواره به یاری پدر در خانواده، در مسائل متعددی مانند خوراک و پوشاک،گرما وسرما،امور بهداشتی ،اجتماعی و اخلاقی و... از او نگهبانی و محافظت می کند.

در مدارس و دانشگاه ها نیز همه معلمان ،مدیران و استادان همواره در تلاشند تا همراه با آموزش خود مواظب باشند تا برنامه های آموزشی و تربیتی از مسیر خود خارج نشوند و در نهایت نگاهبان سیر حرکت دانش آموز و دانشجودر مسیر خود هستند.

یکی از اصول مدیریت در اداره امور سازمان ها مراقبت و نگهبانی در جهت رسیدن به اهداف سازمان هاست و وجود دستورالعمل ها، آیین نامه وبرگزاری کلاس ها و دوره‌های متعدد گواه اهمیت مراقبت جهت حفاظت از اهداف و اصول نهاد ها وسازمان های خرد وکلان است.

نگهبانی در همه جا و برای همه چیز لازم است و هرچه اهمیت و ظرافت بیشتر باشد، به مراقبت و نگهبانی بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال در باغ ،گل ها بیشتر از گیاهان به مراقبت نیاز دارند وگیاهان، بیشتر از درخت ها.

پزشکان در واقع نگهبان سلامت جامعه اند و جالب است که برای مراقبت ازجسم و روح و روان انسان متخصصان فراوان داریم و قوانین و مجریان بخشی از این نگهبانی را بر عهده دارند.

همانطور که می دانیم قانون اساسی در هرکشوریک معاهده عمومی است که بر اساس باورها بینش ها وارزش ها و معمولا از طریق انقلاب ،انتخابات، هردوی آن ها ویا ... نوشته می شود و ضامن حق وحقوق مردم جامعه است و امنیت، اقتصاد، مالکیت و حتی آزادی های فردی واجتماعی مردم جامعه را تامین می کند، پس مسلم است که نیاز به مراقب و نگهبان دارد.

معمولا این نگهبانی در خود قانون های اساسی دیده شده است و مسلم است که این مهم از دست یک فرد بر نمی آید ودر کشورهای مختلف شوراهایی این مهم را به عهده دارند.

در جمهوری اسلامی ایران که حاصل مجاهدت‌ها وتلاش های فراوان حضرت امام(ره)و ملت انقلابی وتقدیم صدها هزار شهید وجانباز است این وظیفه به عهده شورای محترم نگهبان گذاشته شده است تاکارها مطابق شرع و قانون باشد.

پس همان طور که در همه کشورها، نهادی مشابه شورای نگهبان برای حفاظت از قانون اساسی وارزش های مورد احترام در آن کشور وجود دارد،پیداست در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس خواست دیرینه ملت مسلمان ایران و رهبران دینی آن و برخلاف خواستۀ استکبار جهانی و با حضور پرشور مردم در دوران مبارزه با رژیم وابسته به قدرت های استکباری وپس از آن در انتخابات های متعدد و متوالی سر نوشت خود را رقم زده اند، نیاز به نهاد شورای نگهبان ، بیشتر احساس شود.

نگاهی گذرا به قانون گریزی ها و خواسته های عمدی و غیرعمدی برخی افراد و برخی از طرح ها و لوایح در دولت ها ودوره های مختلف مجلس شورای اسلامی و اصلاح آن ها در شورای محترم نگهبان تایید کننده نیاز مبرم به نهادی مانند شورای نگهبان است .

پیداست که وقتی در جهان امروز مراکزعلمی ضددینی عوامل استکباری و جهان خواران، دین را عامل عقب ماندگی ملت ها وکشورها معرفی کرده بودند پس از آن که انقلاب اسلامی ایران، یک نظام مردم سالاری دینی موفق را ارائه کرد، اقدام به هر کاری و از هر طریق ممکن،از جمله اشاعه قوانین نامناسب و نفوذ دادن افراد غیر صالح در امورو مراکز مهم داشته باشد. (همان طور که داشته و دارد) و این جاست که حضور نگاهبانی آگاه ،صالح و صادق مورد نیاز خواهد بود.

در اهمیت کار شورای نگهبان همین نکته بس که در هر انتخابات وهر جا که حضور نداشته وندارد ، شاهد حضور نفوذی ها وضربه خوردن به منافع نظام و انقلاب بوده ایم.

سید ابراهیم سجادی زاده مدرس دانشگاه

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.