1398-04-22 13:02
1050
0
64329
لکه سفید در مزارع پرورشی گمیشان؛

مرگ دسته جمعی میگوها در گلستان/ مسئولان: اوضاع تحت کنترل است

بیماری ویروسی لکه سفید، عامل مرگ و میر دسته جمعی میگوها در مزارع پرورشی گمیشان شده ولی دامپزشکی و شیلات گلستان اعلام می‌کنند، بعد از معدوم سازی در یک مزرعه اوضاع تحت کنترل است.

به گزارش گلستان ما، زهرا بهرامی: بیماری لکه سفید از قطعه ۳۴ لاین یک مجتمع پرورش میگو در گمیشان آغاز شده و شاهدان عینی می‌گویند علائم بیماری در ۱۶ مزرعه لاین یک و دو دیده می‌شود اما مدیران شیلات و دامپزشکی گلستان با رد این ادعا معتقدند اوضاع مجتمع با قرنطینه و معدوم سازی و … تحت کنترل است.

پرورش میگو در گلستان از سال ۱۳۹۲ به بعد به تولید انبوه رسیده و هرساله از نظر سطح و تولید بین ۴۵ تا ۵۵ درصد رشد داشته است و هم‌اکنون گلستان رتبه سوم تولید میگو در کشور را داراست.

میزان تولید میگو در گلستان دو هزار و ۵۸۵ تن در سال گذشته بوده که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از آن به خارج از کشور صادر شده است.

میگوی گلستان یکی از ظرفیت‌های ارزآور این استان محسوب می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی را در گلستان رقم زده است و پیش بینی شده بود میزان تولید میگوی امسال به بیش از چهار هزار تن برسد اما در روزهای آغازین دوره پرورشی بیماری ویروسی لکه سفید در مجتمع پرورش میگوی گمیشان قربانی گرفته و باعث معدوم سازی ۸۰۰ تن میگو شده است.

یکی از شاهدان عینی و عوامل کاری مجتمع پرورش میگو گمیشان به خبرنگار مهر اظهار کرد: در هفته گذشته چند صد تن میگو در گمیشان معدوم سازی شده است.

وی که نخواست نامی از او ذکر شود، افزود: هم‌اکنون خطر بیماری لکه سفید چند صد میلیون قطعه پست لارو ذخیره سازی شده در ۶۰ مزرعه مجتمع گمیشان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه علائم بیماری در تعدادی از مزرعه های گمیشان مشاهده شده است، ادامه داد: سال گذشته پرورش دهندگان میگو در گلستان در اواخر تولید با بی آبی مواجه شدند و در دوره پرورشی امسال هم بیماری تولید میگو در استان را تهدید می‌کند.

تنها در یک مزرعه شاهد خسارت عمده بوده‌ایم و علائم بیماری در بعضی مزارع دیده شده اما هنوز تست و نمونه‌گیری‌ها انجام نشده و نمی‌توانیم میزان خسارت را پیش‌بینی کنیمدر حالی که شاهدان عینی از شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی گمیشان خبر می‌دهند، مدیرکل شیلات گلستان با رد این ادعاها به خبرنگار مهراظهار کرد: میگوی گلستان یک منفعت ملی و ظرفیت بزرگ اقتصادی است که عده زیادی حداقل ۲۰ سال برای به ثمر نشستن آن زحمت کشیده‌اند و هم‌اکنون هم باید همه تلاش کنیم این سرمایه ملی و استانی حفظ شود.

سیدجواد قدس علوی با اشاره به اینکه میگو یکی از ظرفیت‌های ارزآور و صادراتی گلستان است، افزود: برای توسعه پرورش میگو در گلستان برنامه‌های زیادی داریم و امسال تلاش داریم میگوی گمیشان از مرز اینچه برون صادر شود.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر گلستان امسال برای نخستین بار تولید داشت و تولیدات این مرکز را در گمیشان ذخیره‌سازی کردیم و تلاش داریم از این پس بچه میگو از گلستان به سایر استان‌ها صادر شود اتفاقی که تاکنون عکس آن را شاهد بودیم و گلستان واردکننده بچه میگو از سایر استان‌ها بود.

وی به موضوع مرگ و میر میگوها در سایت پرورش میگوی گمیشان هم اشاره و بیان کرد: سه شنبه گذشته (۱۸ تیرماه) دامپزشک مستقر در مجتمع به شیوع بیماری لکه سفید مشکوک شد و اعلام کرد علائم این بیماری ویروسی در میگوها مشاهده شده است؛ نمونه آزمایشگاهی تائید و از عصر چهارشنبه اقدامات قرنطینه و معدوم‌سازی آغاز شد.

منتظر بیماری بودیم

مدیرکل شیلات گلستان اضافه کرد: منتظر این اتفاق بودیم؛ احتمال اینکه این آلودگی مجتمع ما را تهدید کند همیشه بوده و اتفاق جدیدی نیست؛ چه در ایران و چه در دنیا لکه سفید مهم‌ترین بیماری است که پرورش میگو را تهدید می‌کند.

استخرهایی که دچار آلودگی بالا بوده‌اند در قرنطینه کامل قرار دارند و کارهای بهداشتی در حال انجام است، بعضی مزارع هم درگیر رفتارهای غیرعادی میگوها هستند که از آب ورودی و … نمونه‌برداری انجام شده استوی تصریح کرد: در همه دنیا در کنار بیماری، تولید در حال انجام است؛ در گمیشان هم مهم این است که بهره‌برداران مدیریت بهداشتی داشته باشند تا شاهد شیوع بیماری در سایر مزارع نباشیم.

قدس علوی با اشاره به اینکه بیماری لکه سفید کاملاً قابل کنترل است، گفت: از روز چهارشنبه گذشته (۱۹ تیر) اقدامات قرنطینه‌ای آغاز شده و پس از آن افزایش علائم بالینی نداشتیم؛ ۸۰ درصد میگوهای یک مزرعه ۲۰ هکتاری معدوم شده و کار ضدعفونی و آهک‌پاشی در حال انجام است.

وی با یادآور اینکه در هر مزرعه ۲۰ هکتاری ۱۴ تا ۱۵ استخر وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ممتازترین تولیدکننده میگوی کشور که هشت تن تولید داشت در کنار یک مزرعه آلوده در جنوب تولید کرده بود؛ اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت شود امید داریم بیش از این خسارت نداشته باشیم و به تولید ادامه دهیم.

قدس علوی بدون اشاره به خسارات وارده لکه سفید به مجتمع پرورش میگوی گمیشان، بیان کرد: تنها در یک مزرعه شاهد خسارت عمده بوده‌ایم و علائم بیماری در بعضی مزارع دیده شده اما هنوز تست و نمونه‌گیری‌ها انجام نشده و نمی‌توانیم میزان خسارت را هم‌اکنون پیش‌بینی کنیم.

وضعیت بحرانی نیست؛ اوضاع تحت کنترل است

مدیرکل شیلات گلستان به حجم و ارزش ریالی خسارت وارده شده ناشی از بروز بیماری لکه سفید در گمیشان اشاره‌ای نداشت از اینرو آخرین وضعیت سایت پرورش میگوی گمیشان را از معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان جویا شدیم و محسن عبدالوند به خبرنگار مهر اظهار کرد: تنها در یک مزرعه لاین یک این مجتمع آلودگی بسیار بالا بود و اتفاقی در لاین‌های بعدی نیفتاده است؛ پایش و بیماریابی انجام شده و هم‌اکنون سه اکیپ بیماریابی، مدیریتی اداره کل دامپزشکی و قرنطینه و معدوم‌سازی در مجتمع حضور دارند و در این اکیپ‌ها بر حسب نیاز از دو تا ۱۰ نفر نیرو استفاده می‌شود.

وی افزود: نیروها در حال پایش بیماری و گشت‌زنی در منطقه هستند؛ استخرهایی که دچار آلودگی بالا بوده‌اند در قرنطینه کامل قرار دارند و کارهای بهداشتی در حال انجام است، بعضی مزارع هم درگیر رفتارهای غیرعادی میگوها هستند که از آب ورودی و … نمونه‌برداری انجام شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان در پاسخ به این سوال که علت شیوع بیماری چه بوده است، گفت: دلایل زیادی می‌تواند در بروز بیماری دخیل باشند هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید تا رسیدن پاسخ نمونه‌برداری‌ها تحمل کنیم در حال حاضر مهم‌ترین موضوع کنترل و قرنطینه سایت است.

وی متذکر شد: تعداد زیادی مزرعه و استخر در سایت پرورش میگو به فاصله بسیار کم در حال تولید و پرورش هستند اگر با وجود بیماری الزمات رعایت نشود و شرایط را کنترل نکنیم شاهد خسارات سنگینی خواهیم بود.

عبدالوند با تاکید بر اینکه شرایط بحرانی نیست و اوضاع سایت تحت کنترل است، خاطرنشان کرد: نباید قضیه را بحرانی کرد همه باید همکاری کنیم تا موضوع مدیریت شود؛ کمبود نیروی دامپزشک در سایت، ورود مواد خوراکی غیراستاندارد، حمل و نقل کنترل نشده، رعایت نکردن الزامات بهداشتی، ورود آب آلوده و … هر یک می‌تواند دلیل بروز بیماری لکه سفید در مزارع گمیشان باشد اما تا آمدن پاسخ نمونه‌گیری‌ها نمی‌توانیم دلیل سرایت بیماری را پیش‌بینی و اعلام کنیم.

در حالی که برخی از شاهدان عینی بی‌برنامگی و بی‌توجهی به موضوعات نظارتی و مدیریتی را عامل اصلی بروز بیماری لکه سفید در مزارع پرورشی میگوی گمیشان می‌دانند اما امید داریم با انجام الزامات بهداشتی و کنترل و پایش مستمر در سال رونق تولید از بروز خسارات سنگین به تولید و پرورش میگو در گلستان جلوگیری شود.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.