1393-09-05 17:21
4971
3
6331
36 امین سالگرد واقعه 5 آذر گرگان گرامی داشته شد؛

حاشیه های گرامیداشت واقعه 5 آذر گرگان / از درد دل های سیاسی برخی خانواده های شهید این واقعه تا عروسی که عزا شد + تصاویر

سی و ششمین سالگرد واقعه پنجم آذر گرگان امشب در صحن علنی شورای شهر گرگان برگزار شد که با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش گلستان ما ؛ سی و ششمین سالگرد واقعه 5 آذر گرگان امشب چهارشنبه 5 آذرماه 93 در صحن علنی شورای شهر گرگان برگزار شد.

* میزبانی این جلسه بر عهده کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر گرگان و مدیریت این جلسه نیز بر عهده علیرضا پزشکپور رئیس این کمیسیون بود.

* جلسه با حدود نیم ساعت تاخیر راس ساعت 17:30 دقیقه در صحن علنی شورای شهر گرگان با قرائت قران و بدون پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

* در ابتدای جلسه حسین ربیعی رئیس شورای شهر گرگان واقعه 5 آذر گرگان را همردیف با قیام مردم قم ، مشهد و تبریز  دانست که متاسفانه به دلیل اعتصاب مطبوعات آن زمان نتوانست برجسته شود.

* علیرضا پزشکپور نیز بعد از سخنان ربیعی اظهار داشت : با تمام خانواده های شهدای 5 آذر گرگان تماس گرفته شد و از همه آنها بصورت کتبی و تلفنی جهت حضور در این جلسه دعوت شد اما بنا به دلایلی نتوانستیم با خانواده های شهید سید اسماعیل حسینی ، نرگس قصابان وشهید نصیری ارتباط برقرار کنیم که در لابلای این مراسم خانواده شهید نصیری و برادر شهیده نرگس قصابان به جمع اضافه شدند.

IMG 5498

* غلامرضا خارکوهی مورخ و تاریخ نگار گلستانی سخنران بعدی این همایش بود . خارکوهی گفت : در روز یکشنبه 5 آذر 57  حدود 8000 هزار گلوله شلیک شد که بی سابقه بود و طوری بود که از پشت بلندگوها ناسزا و فحش ناموسی به مردم می دادند . سرگرد قیامی بعد از سی و شش سال در مصاحبه با من گفت که من آن روز به واعظی رئیس شهربانی گرگان گفتم که بگذارید راهپیمایی گرگان بصورت آرام برگزار شود اما ایشان قبول نکرد.

* خارکوهی با اشاره به اینکه تحصن 60 روزه مطبوعات کشور در آن زمان خوب بود اما به ضرر مردم گرگان تمام شد افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث درج در تقویم ملی کشور واقعه 5 آذر را به شورای فرهنگ عمومی ارجاع داده و این در حال پیگیری است .

* برادر شهید حسینعلی نصیری نیز گفت : شهید نصیری در هنرستان گرگان درس می خواند و پیش دایی اش زندگی می کرد و فرد متواضعی بود و هنرستان فعلی شهید نصیری گرگان نیز به نام این شهید نامگذاری شده است .

* خانم رحیم اربابی مادر شهید مفقودالاثر علیرضا سبطی و مادر محمدرضا سبطی عضو فعلی شورای شهر گرگان و از شاهدان عینی واقعه پنجم آذر گفت : نگذاریم این حادثه عظیم در مقیاس محلی دفن شود ، در مدارس ابتدایی از محبت ها و رشادتهای این واقعه یاد کنیم تمام شهدا پیرو ولایت مطلقه فقیه بودند که با ندای امامشان به میدان آمدند . در آن روز ماموران رژیم شاه آنقدر بی عاطفه بودند که حتی داخل کوچه ها هم تیراندازی می کردند .

IMG 5499

* فرزند شهید علاء الدین نیز اظهار کرد: شهید جعفر علا الدین گه گاها در برخی تابلوها ابوالقاسم علاء الدین از وی یاد می شود یک خیاط بود که بعد از خرداد 42 با نهضت امام خمینی همراه شد و همیشه در خانه ما کتابهای شریعتی و انقلابیون بود و ما مطالعه می کردیم و این باعث می شد از فضای روشنی برخوردار باشیم .

* فرزند شهید علاء الدین در ادامه به درددل های خود پرداخت که واقعا چرا باید با دادن این همه شهید و رشادت، امروز جامعه ما دو دسته چپ و راست باشد و همدیگر را نفی کنند ، وی ادامه داد: چرا باید فضای امروز طوری باشد که پسرم از دیدن آقای کلاتی که چفیه و لباس بسیجی به تن دارد تعجب کند و ما نتوانیم چفیه به گردن بیندازیم .

* برادر شهید عباس خالداران هم طی سخنانی گفت : قرار بود سوم آذر همان سال عروسی کنم و مشغول فراهم کردن مقدمات عروسی خودم بودم که واقعه 5 آذر گرگان روی داد و متاسفانه عروسی ما تبدیل به عزا شد . وی در قسمتی از سخنان خود برای صحت سخنان خود به حسین کبیر عضو کانون نواندیشان مکتب علی اشاره کرد که در جلسه حضور داشت .

* برادر شهید محمد مقصودلو هم که دقایقی از بلندگوی شورا صدای شهید مقصودلو پخش شده بود اظهار کرد: پیشنهاد خانواده های شهید واقعه 5 اذر اینست که برای یادبود این شهدا یادمان و المانی ساخته شود و اسم آنها بر روی آن حک شود.

* شاهینی یکی از شاهدان عینی واقعه 5 آذر نیز گفت : من و شهید نبوی در کنار یکدیگر ایستاده بودیم و داشتیم شعار مرگ بر شاه سر می دادیم و ماموران رژیم دقیقا ژ3 را سمت ما گرفته بودند و من فکر می کردم که جای نبوی بایستی من شهید می شدم اما ناگهان دیدم که تیری به وسط پیشانی سید نظام الدین نبوی خورد که کاسه سرش را شکافت و مغزش بیرون پرتاب شد و وقتی که صراط میهن عکاسی که درصحنه حضور داشت برای گرفتن عکس رفت از شدت فاجعه بیهوش شد.

IMG 5501

* همسر شهید احمد سبطی سخنش را با شعری آغاز کرد و گفت : برای اولین بار است که خانواده های شهید واقعه 5 آذر اجازه حرف زدن پیدا کردند و چند سال پیش هم وقتی دعوت شده بودیم به ما اجازه صحبت ندادند که من در پایان جلسه میکروفون را از دست آقای چراغعلی که پسر عموی عروسم می باشد گرفتم و گفتم که بگذارید ما هم صحبت بکنیم.

* در ادامه سخنان مادر دکتر مصطفی سبطی و همسر شهید احمد سبطی  رنگ و بوی درد و دل گرفت که در اوایل انقلاب خانه آنها کانون مبارزه با شاه بود اما امروز برای فرزندانش اینگونه سختگیری می شود .

* همچنین در این مراسم خدیجه خراسانی یکی از پرسنل آن زمان بیمارستان 5 آذر به توصیف واقعه آن روز پرداخت .

IMG 5505

* در پایان این مراسم از خانواده های شهید 5 اذر با تقدیم لوح تقدیر و هدایایی توسط اعضای شورای شهر گرگان تجلیل و قدردانی شد.

* این اولین بار بود که در سالهای اخیر مراسم گرامیداشت 5 اذر با سخنرانی خانواده های شهید همراه بود که باعث خوشحالی آنها شده بود طوری که همه آنها اجازه سخن کردن داشتند.

* اکثر خانواده های شهید 5 آذر از زحمات سالهای اخیر غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی تقدیر و تشکر کردند .

IMG ll5496

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

زهرا

سلام گلستان مااز زحمات شما تشكر داريمشوراي شهر چهارم كاري انقلابي كرد از همه خادمان مردم متشكريم كه يادي از عزيزان داشتند و خانواده هاي را همه دخيل كردند

0
0
پاسخ
1393-09-06 09:15
زهرا

يا شهيددرود بر نمايندگان خوبمان در شوراي شهر گرگانكه نشان دادند كه حافظ خون شهداء....هستندو جزء مسايل عمراني به امورات ارزشهاي معنوي و اجتماعي و فرهنگي و...هم مي پردازند.....

0
0
پاسخ
1393-09-06 09:18
حميد

با سلام در مورد اسم شهيد علاالدين بايد بگم جملات رو متاسفانه خوب يادداشت نکرديد فرزند شهيد گفت اسمش جعفر است و مشهور به ابولقاسم ولى متاسفانه بنياد شهيد روى سنگ قبر سيد جعفر نوشته است و مسجد سرپير سيد کاظم .... از بعضی ها جاى گله است .

0
0
پاسخ
1393-09-08 04:01

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.