1398-02-11 08:34
792
0
62917
نماینده مردم علی‌آبادکتول:

مخالف شیوه انتخاب استاندار بودم، در رأی‌گیری شرکت نکردم/ رایزنی با وزیر کشور انجام نشد

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی استانداری گلستان منطقی نبود و با آن مخالف بودم به همین دلیل در رأی‌گیری شرکت نکردم.

به گزارش گلستان ما، هفته گذشته مجمع نمایندگان گلستان پنج گزینه را برای انتخاب استاندار به وزارت کشور معرفی کرد.

محمود سالاری فرماندار فعلی رامیان، یغمور قلی زاده سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در دوره سوم مجلس، محمدرضا صالحی استاندار اسبق خراسان شمالی، سیدعبدالله میراکبری از مدیران سازمان تأمین اجتماعی کشور و میرمحمد غراوی سرپرست فعلی استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سابق گلستان از گزینه‌های پیشنهادی مجمع نمایندگان گلستان به وزارت کشور بودند.

نورمحمد تربتی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود این پنج گزینه پس از بررسی نظر مردم و احزاب استان انتخاب شدند و به نوعی نظر کل استان را به وزارت کشور انتقال دادیم و این فقط نظر مجمع نمایندگان نبود.

در حالی که تربتی نژاد مدعی شده این پنج گزینه نظر کل استان است که به وزارت کشور معرفی شده اند اما امضاء نماینده مردم علی‌آبادکتول و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پای نامه ارسال شده به وزارت کشور نبود و این موضوع شبهات و سوال‌های بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده بود.

با اسدالله قره خانی حول موضوع انتخاب استاندار جدید گلستان به گفتگو نشستیم و وی به صراحت اعلام کرد مخالف شیوه انتخاب پنج گزینه پیشنهادی به وزارت کشور بودم، در جلسه حضور داشتم اما رأی ندادم.

*نامه پیشنهادی مجمع نمایندگان برای استانداری گلستان به وزارت کشور بدون امضاء شما ارسال شده این موضوع شبهات بسیاری را به وجود آورده لطفاً راجع به آن توضیح دهید؟

نمایندگان بر اساس مسئولیتی که در قبال مردم دارند و نگران آینده استان هستند با مشورت با آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان و توصیه‌های ایشان تصمیم گرفتند کاندیداهایی را معرفی کنند.

توصیه من هم به دوستان مجمع این بود که استاندار بعدی گلستان لزوماً از استان انتخاب شود و فردی توانمند برای اداره استان باشد. جلسه‌ای در مجلس برگزار و پیشنهادات متفاوتی از سوی اعضای مجمع ارائه شد.

*چه پیشنهاداتی؟

بنده پیشنهاد دادم سه یا چهار فرد شاخص که توان، اطلاعات فنی، مهارت حرفه‌ای و تجربه مدیریت استانی و کشوری دارند معرفی شوند اما بعضی دوستان نظر دیگری داشتند و پیشنهاد دادند هر عضو دو نفر را معرفی کند. در نهایت پیشنهاد دوم انجام شد؛ بعضی از افراد پیشنهاد شده مشترک بودند و ۱۱ نفر معرفی شدند و صورتجلسه موقتی تنظیم شد.

این پایان پیشنهادات نبود و پیشنهاد شد برای اینکه ارزیابی انجام شود و گزینه‌های پیشنهادی کاهش یابد این فرصت به این افراد (۱۱ نفر) داده شود تا سیاست‌ها، سوابق و برنامه‌های خود را به اطلاع نمایندگان برسانند.

*این پیشنهاد اجرایی شد؟

پیشنهاد مورد قبول هفت عضو مجمع قرار گرفت و قرار شد هفته گذشته که سه چهار روز همه اعضای مجمع در استان حضور دارند از این افراد دعوت شوند تا به جمع‌بندی برسیم متأسفانه این کار انجام نشد.

*پس این پنج گزینه چگونه انتخاب شدند؟

اواخر هفته گذشته جلسه‌ای را در مجلس برگزار کردند و گفتند بیایید بین این پنج گزینه رأی گیری کنیم و من مخالف چنین کاری بودم.

*چرا؟

بنده اعتقاد داشتم باید شایسته‌گزینی شود و تجربه، اطلاعات استانی و برنامه‌های این افراد سنجیده شود. اساساً با رد پنج یا ۶ نفر به این شیوه مخالف بودم چرا که از نظر من این سبک منطقی نبود و اعلام کردم به نوع این ساز و کار ایراد دارم؛ دوستان شیوه مناسبی برای انتخاب افراد قوی در نظر نگرفته بودند؛ شیوه تغییر نکرد و من هم هرچند در جلسه حضور داشتم اما در رأی گیری شرکت نکردم. بعلاوه اینکه پس از دو هفته رایزنی با وزیر کشور انجام نشده بود و نمی‌دانستیم ملاک‌های وزارت کشور برای انتخاب استاندار بعدی گلستان چیست چراکه مسئولیت اصلی با آن‌هاست.

*مجمع نمایندگان بازهم اصرار بر انتخاب استاندار بومی دارد و در دوره گذشته هم بر این امر مُصر بود اما در نهایت سیدمناف هاشمی و گزینه غیر بومی از سوی وزارت کشور انتخاب شد.

بنده تجربه انتخاب هشت استاندار را در دولت‌های مختلف داشته‌ام، در هر هشت مرحله نمایندگان لیست داشتند اما تجربه تاکنون نشان داده هیچ‌وقت استاندار از لیست نمایندگان انتخاب نشده است چه بومی چه غیربومی.

*از نظر شما استاندار بعدی گلستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پیش از آنکه بگوییم استاندار بعدی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد باید نوع مأموریت کاری و هدف‌گذاری برای توسعه استان را تعریف کنیم و وقتی اهداف و مأموریت‌ها تعریف شود بعد فرد منطبق با آن ویژگی‌ها مشخص می‌شود.

*راجع به این موضوع بیشتر توضیح دهید؟

رئیس جمهور سال گذشته به گلستان سفر کرده و بیش از دو هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد شده و حجم عظیم بودجه و اعتبارات دو تا مأموریت را طلب می‌کند. گلستان به استاندار توانمندی نیاز دارد که بتو از اند این بودجه را از سازمان مدیریت و دستگاه‌ها بگیرد و در عین حال توانمندی مدیریتی برای به اجرا درآوردن این پروژه‌ها و طرح‌ها را در راستای تحقق توسعه استان داشته باشد.

همچنین سیل در استان اتفاق افتاده و خسارت‌های بسیاری به بار آورده است باید هم خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف جبران شود و هم اینکه از این تخریب‌ها و تهدیدهای سیل در گلستان باید فرصت‌ها استخراج و تلاش مضاعفی برای تقویت زیرساخت‌های ضعیف استان انجام شود.

بعلاوه اینکه انتخابات را در پیش داریم و نیروهای بخش‌های مختلف استان جوان هستند و تجربه لازم را ندارند؛ مدیر ارشد استان باید اطلاعات کافی نسبت به تنگناها، نواقص و عقب ماندگی‌های گلستان داشته باشد و در عین حال با توجه به تنوع قومی، مذهبی، سیاسی، اعتقادی و جمعیتی در استان مورد قبول همگان باشد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.