1397-11-27 08:24
679
0
61200
نماینده ادوار مجلس:

بودجه 98 ضعیف‌ترین بودجه تاریخ ایران است/ اتکا همچنان به نفت است

نماینده ادوار مجلس گفت: شاید بتوان گفت لایحه بودجه سال 98 ضعیف‌ترین بودجه‌ای است که در طول تاریخ ایران وجود داشته است.

به گزارش گلستان ما، مرادعلی منصوری رضی نماینده آزادشهر در مجلس هشتم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس،  درخصوص لایحه بودجه سال 98 کل کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده به نمایندگی از اتاق بازرگانی در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت می‌کنم باید بگویم بودجه سال 98 در مقایسه با بودجه‌هایی که تاکنون دیده‌ام متفاوت است و به راحتی می‌توان گفت بودجه‌ای است که ساختار و شرایط لازم و وضعیت کلی کشور در آن دیده نشده است. 

وی افزود: شاید بتوان گفت لایحه بودجه سال 98 ضعیف‌ترین بودجه‌ای است که در طول تاریخ ایران بوده است.

منصوری رضی ادامه داد: در تبصره‌هایی که تاکنون در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98 به تصویب رسیده است ما دیدیم نیز نواقصی وجود دارد؛ در ابتدای بودجه پیشنهاد شده که فروش 1.5 میلیون بشکه نفت و یا نفت 57 دلار باشد اما در واقعیت‌ها ما چنین چیزی نمی‌بینیم. در حقیقت در واقعیت امر، فروش نفت با این عدد صورت نمی‌گیرد و نرخ هم این عدد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه نیست.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم شرایط بودجه‌ای با این وضعیت فعلی و با تغییرات ایجاد شده بسیار ضعیف بوده و در بخش عمرانی هم بودجه بسیار ضعیفی دیده شده است.

منصوری در ادامه تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 98 کل کشور منابع درآمدی به صورت واقعی دیده نشده است و هنوز هم اتکا به نفت است و همه چیز بر پایه نفت پیش‌بینی شده است. 

وی اضافه کرد: در بحث منابع مالیاتی هم ما اتکا به نفت را مشاهده می‌کنیم؛ به عنوان مثال ورزشکاری که می‌خواهد به خارج  از کشور برود نمایندگان پیشنهاد می‌دهند که از پرداخت عوارض معاف باشد، اینگونه که نمی‌شود. اگر امروز می‌خواهیم کشور را اداره کنیم و منابع‌مان به نفت متکی نباشد راهش این است که منابع را واقعی در نظر بگیریم تا تحقق پیدا کند. 

منصوری رضی ادامه داد: متاسفانه بودجه سال 97 هم تا این لحظه شاید حدود 60 درصد تحقق پیدا کرده باشد اما در شرایطی که منابع مالی نداریم و هزینه‌های آن چنانی هم وجود دارد نهایتا نتیجه آن می‌شود که نه بیمارستانی ساخته و نه راهی آسفالت می‌شود، گازرسانی و اشتغال انجام نمی‌شود و نتیجه آن بدبینی خواهد شد.

*امنیت کشور را با بودجه دفاعی پیش‌بینی شده نمی‌توان تامین کرد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن پیشنهاد به دولت درخصوص لایحه بودجه سال 98 کل کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز 800 هزار بشکه نفت بیشتر صادر نمی‌کنیم چرا اعداد یک و نیم را در لایحه بودجه 98 می‌آوریم؟ اینکه در بودجه دفاعی جدول دیگری ایجاد می‌کنند و قید می‌شود که اگر فلان چیز را فروختیم و اگر پول درآوردیم این بودجه تامین می‌شود اصلا درست نیست. مگر می‌شود امنیت مملکت را اینگونه تضمین کرد؟

وی ادامه داد:من پیشنهاد می‌کنم که دولت با صداقت حرکت کند،‌ مجلس هم وضعیت را در واقعیت‌ها ببیند؛ یعنی نماینده مجلس اکنون دنبال منافع منطقه‌ای خود نباشد و منافع کلان مملکت را ببیند. 

منصوری رضی به شرایط تحریمی کشور هم اشاره کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم با تحریم‌ها مقابله کنیم راهش این است به دنبال منابعی برویم که می‌تواند درآمد داشته باشد و تاکنون خاموش بوده و کسی دنبال آن نرفته است، همان منابع سرمایه‌ای که افراد در بازار از آن سود می‌برند و هیچ مالیاتی از آنها گرفته نمی‌شود و یا ساختمان‌هایی که سال‌ها فروخته نمی‌شود و مالیاتی هم از آنها اخذ نمی‌شود نمونه اینها در کشور زیاد است. 

وی ادامه داد: دولت باید فکری به حال فرار مالیاتی کند و در بودجه 98 منابعی که می‌توان از آنها مالیات گرفت را شناسایی و این موارد را قانونی کند وگرنه در حال حاضر که بودجه 98 را کاملا متکی به نفت می‌بینند. حال گفته‌اند از منابع عمومی دولت و درآمدهای اختصاصی تامین شود اما معلوم نیست اینها میزان تحققشان چقدر است. 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.