1397-10-25 09:10
657
0
60381
برای حفاظت از پارک ملی گلستان انجام شد؛

امضاء تفاهم‌نامه سازمان محیط‌زیست با وزارت ارتباطات/ سنسورهای اعلام حریق به‌صورت پایلوت در پارک ملی گلستان نصب می‌شود/ سال آینده مدیریت و ردیف بودجه‌ای پارک ملی گلستان مستقل می‌شود

با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سالن اجتماعات موزه حیات‌وحش پارک ملی گلستان قرارداد حفاظت نوین در پارک ملی گلستان امضا شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، تفاهم‌نامه اجرای پروژه تشخیص زودهنگام و هشدار حوادث طبیعی در پارک ملی گلستان برای نیل به اهداف زیست‌محیطی و توسعه پایدار در سند چشم‌انداز بیست‌ساله در پایش محیط‌زیست و حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و تنوع زیستی به امضا رسید.

این طرح توسط بخش خصوصی در مدت 9 ماه بااعتبار 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات انجام می‌شود.

در این پروژه از دانش اینترنت اشیاء، تصاویر ماهواره‌ای، سنسورهای رطوبت و دما یا همان آی‌یو‌تی برای ثبت رطوبت و دمای خاک و همچنین دوربین‌هایی که در سطح جنگل نصب می‌شود استفاده می‌شود.

یوزپلنگ ایرانی قربانی خشک‌سالی و کمبود خرگوش

محمدجواد آذری جهرمی عصر دوشنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث که در موزه حیات‌وحش پارک ملی گلستان برگزار شد، گفت: اجرای این پروژه بیش از آنکه آغاز پروژه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست باشد؛ بزرگداشت رویکرد جدید برای حفظ محیط‌زیست توسط فناوری اطلاعات است تا میراثی که از گذشتگان به ما رسیده ما هم آن را حفاظت کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.

nilkooh3281 1

وی افزود: محیط‌زیست، امروزه به دلیل رفتارهای بشر آسیب‌های بسیار زیادی دیده است. رفتار ما در مدیریت آب باعث شده خشک‌سالی‌های بسیاری اتفاق بیافتد. رفتار ما در برخورد با گونه‌های حیوانی باعث شده بخشی از آن‌ها در معرض انقراض قرار گیرند؛ برخورد ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست باعث شده تا به سمت خشکی سالی و کاهش پوشش جنگلی برویم.

به گفته و ی، بزرگ‌ترین مشکلی که برای یوزپلنگ ایرانی به‌عنوان بحران محیط‌زیستی به وجود آمد خشک‌سالی‌هایی بود که باعث شده خرگوش‌ها که غذای اصلی یوزپلنگ هستند به دلیل خشک‌سالی از بین بروند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: امروز فناوری در جهان به این بلوغ رسیده که می‌توان از آن برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته در پارک ملی گلستان 20 مورد آتش‌سوزی رخ‌داده است، گفت: عمده این آتش‌سوزی‌ها توسط محیط‌بانان اطفا می‌شود؛ اما زمانی که طی می‌شود نیروها متوجه آتش شده و برای اطفا آن بروند آتش گسترش پیدا می‌کند؛ با استفاده از این فناوری می‌توان زودتر به وقوع حریق در پارک ملی گلستان پی برد و این پروژه برای نخستین بار در کشور است که به‌صورت پایلوت در پارک ملی گلستان اجرایی می‌شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در این پروژه از دانش اینترنت اشیاء، تصاویر ماهواره‌ای، سنسورهای رطوبت و دما یا همان آی‌یو‌تی برای ثبت رطوبت و دمای خاک و همچنین دوربین‌هایی که در سطح جنگل نصب می‌شود استفاده می‌کنیم.

آذری جهرمی افزود: در پهنه پارک ملی گلستان به‌صورت پایلوت پنج مدل فناوری را باهدف تسهیل در سایر پهنه پارک‌های کشور تست می‌کنیم و چند شرکت بخش خصوصی دانش و ایده‌های خود را برای اجرای این پروژه پیاده خواهند کرد.

وی مدت اجرای این پروژه را 9 ماه و اعتبار آن را 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد.

nilkooh3281 1

۸۱ روستای گلستان به اینترنت پرسرعت مجهز شد

وزیر ارتباطات، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شرکت ارتباطات سیار ۲۳ سایت و سرمایه ۱۶۰ میلیارد ریالی نقش خود را در مناطق شهری و جاده‌ای به صد درصد رساند.

وی افزود: شرکت ایرانسل با ۱۸۸ سایت و سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیارد ریالی خدمات خود را در استان به صد درصد رساند.

آذری جهرمی گفت: دولت با سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد ریالی اینترنت پرسرعت را در ۸۱ روستای استان گلستان برقرار کرد.

وی گفت: مخابرات در ۱۴ منطقه با سرمایه‌گذاری ۲۱۲ میلیارد ریالی پروژه‌های خود را در منطقه به سرانجام رساند.

محیط‌زیست کشور ۱۲۳ شهید دارد

عیسی کلانتری، عصر دوشنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در پارک ملی گلستان گفت: محیط‌زیست کشور ۱۲۳ شهید و ۷۰۰ زخمی دارد که با توجه به نیروی انسانی شاغل در محیط‌زیست که حدود 7 هزار نفر هستند این تعداد بیش از شهدای نیروهای نظامی کشور است.

وی افزود: پارک‌های جنگلی ۱۲ درصد از سطح کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در آینده به ۱۵ درصد می‌رسد که باید حفظ شود تا نسل‌های آینده ما از این منابع طبیعی بهره‌مند شود.

nilkooh3282 1

کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس قوانین بین‌الملل باید 12 تا 15 درصد اراضی برای حفظ ژنتیک دست‌نخورده باقی بماند تا در صورت بروز مشکل از این ژنتیک استفاده شود، تصریح کرد: حدود ۱۲۰ سال پیش دو جوان هندی از هند به خراسان جنوبی رفتند و دو نمونه از علف‌های هرز را با خود بردند و بعد از ۱۰۰ سال آزمایش کردن و متوجه شدند ۲۶ درصد پروتئین دارد؛ حال می‌خواهند با تلفیق ژنتیکی پروتئین گندم را توسط ژن این علف‌های پارک ملی افزایش دهند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: آقای جهرمی جوانی است که به ما انرژی می‌دهد و در این کار خودش پیش‌قدم شد. در دهه 60 نیمی از هیئت دولت جوانان دهه 30 بودند اما در دهه 90 تنها یک جوان دهه شصتی در هیئت دولت حضور دارد.

وی بابیان این‌که ۲۵ پارک ملی و ۱۵۰ زیستگاه در سطح کشور وجود دارد، افزود: دست آوردهای و فناوری‌های نوین به کمک حفاظت از محیط‌زیست می‌آید.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: در جنگل‌های زاگرس درصدها نقطه آتش‌سوزی رخ می‌دهد و بسیاری از مواقع متوجه نمی‌شویم.

کلانتری بابیان این‌که زمانی که گوشت کیلویی 70 هزار تومان می‌شود من نگران ورود قاچاقچیان به حیات‌وحش می‌شوم، اضافه کرد: ما همیشه در دولت بر سر کشت برنج در دولت در شرایط بی‌آبی دعوا داریم و در این شرایط بی‌آبی 78 هزار هکتار در خوزستان برنج کشت کرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: سال گذشته حدود 100 میلیون دلار خرج مبارزه با گردوغبار خوزستان کردیم و برای 50 هزار کشتی که اضافه انجام‌شده بود 250 میلیارد تومان خرج کردم تا گردوخاک کنترل شود.

وی بیان کرد: این روش کشورداری نیست و باید برای کنترل گردوخاک از فناوری استفاده کنیم.

رئیس سازمان محیط‌زیست یادآور شد: از سال آینده مدیریت و ردیف بودجه مستقلی برای پارک ملی گلستان در نظر می‌گیریم.

 آنتن دهی موبایل و اینترنت پرسرعت دغدغه روستاییان گالیکش

حسین مایلی عصر دوشنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در موزه حیات‌وحش پارک ملی گلستان برگزار شد، گفت: آغاز پروژه ساخت تشخیص زودهنگام هشدار حوادث که در پارک ملی گلستان امروز اجرا می‌شود، یکی از نیازهای این پارک است.

nilkooh3280 1

وی افزود: پارک ملی گلستان آبستن حوادث گوناگون و آتش‌سوزی‌های مختلف در طول سال است و این موضوع موجب دغدغه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور شده است.

مایلی گفت: گالیکش به‌عنوان نگین استان گلستان شناخته می‌شود و از پتانسیل‌های مختلف ازجمله گردشگری، فضای سیاحتی، تفریحی و... برخوردار است.

فرماندار گالیکش یادآور شد: بسیاری از روستاهای گالیکش از فیبر نوری، آنتن دهی خوب و اینترنت پرسرعت برخوردارند اما در برخی از روستاهای گالیکش اینترنت پرسرعت نداریم و موبایل آنتن دهی خوبی ندارد که انتظار داریم وزیر ارتباطات این مشکل را برطرف کنند.

nilkooh3280 1

روستاهای شرق گلستان نیازمند اینترنت پرسرعت است

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: ۴۴۰ روستا و هفت هزار کیلومتر از خاک استان گلستان تحت حوزه نمایندگی من قرار دارد.

شهرام کوسه غراوی ضمن عذرخواهی از جمع حاضر که در انتهای برنامه در این جلسه حاضرشده است افزود: از صبح امروز در سه شهرستان دیگر حوزه انتخابیه حاضرشده و برای عرض ادب و تشکر از خادمین ملت در جلسه پارک ملی گلستان حاضرشده است.

وی تصریح کرد: با حضور رئیس‌جمهور در استان گلستان اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.

کوسه غراوی افزود: در سفر رئیس‌جمهور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به بیمارستان گالیکش و اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی برای تعریض جاده گالیکش به مینودشت در نظر گرفته شد.

وی گفت: اینترنت پرسرعت ازجمله دغدغه مردم حوزه انتخابیه شرق گلستان است.

غراوی گفت: کشور ما در حوزه امنیت مشکلی ندارد اما در حوزه اقتصاد و اشتغال مشکلاتی دارد و امیدواریم بودجه ۹۸ باری از مشکلات مردم گلستان بردارد.

nilkooh3281 1

در پایان مراسم طرح سیستم هشدار زودهنگام به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر ارتباطات و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به بهره‌برداری رسید.

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

nilkooh3284 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.