1397-09-23 09:54
768
0
59526
خطاب به فرماندار جدید گالیکش؛

مردم را در تصمیماتتان در نظر بگیرید

احداث دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش در حاشیه روستای بش اویلی با اعتراض اهالی صادق‌آباد روبرو شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، 5 شهریور 1397 دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش به مناسبت هفته دولت با حضور مسئولین کشوری، استانی و محلی در حاشیه روستای بش اویلی از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش کلنگ زنی شد. « آیین کلنگ زنی دهکده گیاهان دارویی گالیکش برگزار شد + تصاویر»

nilkooh3241 1

طی جلساتی که از سال 96 بین مسئولین گالیکش (مشخصاً فرماندار وقت حسن خسروی و نمایندگان جهاد دانشگاهی) آغاز شد؛ به پیشنهاد جهاد دانشگاهی تصمیم بر آن شد تا دهکده گیاهان دارویی در این شهرستان تأسیس شود.

پس از بررسی‌های انجام‌شده ابتدا محل احداث این پروژه مرتع «کشانک» از توابع بخش لوه در نظر گرفته شد.

مدتی بعد می‌رفت احداث پروژه در کشانک آغاز شود اما اهالی «کندسکوه» از این تصمیم آگاه شدند و با توجه به اینکه این اراضی برای طرح کوچ این روستا در نظر گرفته‌شده بود و به نام اشخاص سند خورده بود آن‌ها از احداث دهکده گیاهان دارویی در این نقطه جلوگیری کردند.

هرچند فرماندار وقت گالیکش به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در حال سوق دادن اهالی کندسکوه به سمتی بودند که خود دسته‌جمعی اراضی کشانک را تحویل دولت دهند و طرح کوچ را کنسل کنند تا دهکده گیاهان دارویی در این نقطه احداث شود اما برخی از اهالی کندسکوه باهوش‌تر از آن بودند که خام این نقشه‌ها شوند تا مسئولین نقطه دیگری برای احداث دهکده گیاهان دارویی در نظر بگیرند...

حسن خسروی با نگاه صرف سیاسی و عدم بهره‌مندی از خرد جمعی در امورات شهرستان با رویکرد "مَن مِگم و مَن مِدانم" امور را پیگیری می‌کرد؛ وی جایی برای خواست و مشارکت مردم محلی در امورات در نظر نگرفت و برای همین احداث دهکده گیاهان دارویی در کشانک به‌جایی نرسید.

nilkooh3241 1

خسروی دوباره بدون در نظر گرفتن نظر و خواست جوامع محلی این بار منطقه‌ای در حاشیه روستای بش‌اویلی که جز بلوک صادق‌آباد است را برای این کار در نظر گرفت؛ مردم محلی از این تصمیم آگاهی نداشتند به‌طوری‌که در تاریخ 5 شهریورماه 1397 برخی در آیین کلنگ زنی با تعجب از یکدیگر در خصوص این کار می‌پرسیدند و برخی بر این اعتقاد بودند قرار است در این محل دهکده گردشگری احداث شود و...

در اینکه دهکده گیاهان دارویی اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بسیاری برای گالیکش خواهد داشت و باید در این شهرستان احداث شود شکی نیست؛ اما با توجه به اینکه این طرح قرار است در آینده، مردم محلی را در بهره‌برداری و بهره‌مندی از طرح مشارکت دهد؛ درصورتی‌که مردم محلی از اجرای طرح ناراضی باشند قطعاً مقصود مطلوب حاصل نخواهد شد.

پیش از ظهر امروز در نشستی که بیش از سه ساعت به طول انجامید معاونین فرماندار گالیکش و بخشدار بخش لوه در شهر صادق‌آباد با مخالفین اجرای این پروژه دیدار داشتند؛ اعتمادی فر سرپرست جدید بخشداری بخش لوه که به‌تازگی به این بخش آمده و آشنایی با زیست‌بوم منطقه ندارد تنها نظاره‌گر جلسه بود؛ معاونین فرماندار سعی در توجیه طرح و همراهی دامداران داشتند اما معترضین که اکثر آن‌ها از دامداران منطقه هستند به دلیل حذف مرتع چرای دام‌هایشان و... از توضیحات مسئولین قانع نشدند و به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.

معترضین طرح اعلام کردند: تا توان داریم مانع از اجرای این پروژه خواهیم شد و در این مسیر مسئولین مقصر هرگونه آسیب وارده به مردم هستند...

هرچند حسین مایلی در تصمیمات نخستین خود در گالیکش ناامید کنند ظاهرشده اما باید نشست و دید با بهره‌مندی از خرد جمعی دلسوزان گالیکش چگونه می‌تواند جوامع محلی را با اجرای این طرح همراه یا مکان احداث جدیدی برای پروژه تعریف کند که گالیکش از این ظرفیت بی‌بهره نماند...

گفتنی است؛ دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش در زمینی به مساحت 15 هکتار بااعتبار 60 میلیارد ریال در اراضی ملی حاشیه روستای بش اویلی گالیکش احداث خواهد شد.

کارفرما این پروژه سازمان جهاد کشاورزی گلستان و بهره‌بردار آن جهاد دانشگاهی این استان است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.