1397-09-14 04:46
449
0
59266
سرپرست اداره بیمه سلامت شهرستان علی اباد کتول:

برقراری بیمه پایه درمان توسط شرکت های خصوصی ممنوع است/ برخورداری از یک بیمه پایه ای درمان، اولین هدف تشکیل بیمه سلامت ایرانیان

سرپرست اداره بیمه سلامت شهرستان علی اباد کتول گفت: برخورداری از یک بیمه پایه ای درمان اولین هدف تشکیل بیمه سلامت ایرانیان است که جامعه هدف آن ‏همه جمعیت کشور است.

به گزارش گلستان ما، وحید حاج سعیدی: توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهم‌ترین فرامین مورد تأکید در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران می‌باشد. با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم گردید.

ازاین‌رو بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان در تاریخ 22/5/91 و بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ اول مهرماه سال 91 تشکیل شد تا به‌این‌ترتیب خدمات پایه سلامت به‌طور یکسان به‌تمامی مردم در قالب یک سازمان ارائه شود.

با تشکیل این نهاد در واقع همه جمعیت 75 میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار می‌شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود. بر همین اساس از اول مهرماه 1391 سازمان بیمه سلامت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و مأموریت یافت انجام اقدامات لازم را به‌منظور تمرکز کلیه امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخش‌های بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه سازمان به انجام رساند تا به‌این‌ترتیب اهداف عالیه مدنظر قانون‌گذار ازجمله تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم‌پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت، تأمین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان‌سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد، تشکیل پرونده سلامت، فعال‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30% محقق شود.

لذا با توجه به این امر سازمان بیمه سلامت ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت خدمتگزار در راستای اجرای بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به ارائه خدمات درمانی یکسان به بیمه‌شدگان در سراسر کشور می‌پردازد.

به منظور آشنایی بیشتر با خدمات سازمان بیمه سلامت در روز بیمه گفتگوی کوتاهی با اسماعیل حاجی آبادی سرپرست اداره بیمه سلامت شهرستان علی آباد کتول انجام دادیم که حاوی نکات ارزشمندی است:

اهداف سازمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخورداری از یک بیمه پایه ای درمان اولین هدف تشکیل بیمه سلامت ایرانیان است که جامعه هدف آن همه جمعیت کشور است. اما در مجموع اهداف تشکیل این نهاد می توان به صورت زیر ارزیابی کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر خدمات سلامت، دستیابی به پوشش عادلانه خدمات سلامت، کاهش سهم مردم (پرداخت از جیب یا o.o.p)، رفع هم پوشانی بیمه ای، و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر اهداف سازمانی بیمه سلامت ایرانیان است.

چه تمهیداتی برای افرادی که تاکنون بیمه نشده اند، در نظر گرفته اید؟

هر فردی که تا کنون بیمه نشده باشد می تواند با پرداخت 264 هزار تومان در سال از خدمات بیمه سلامت ایرانیان در بخش درمان در صورت بستری با فرانشیز 10 درصد سهم بیمه شده و 90 درصد سهم دستگاه استفاده کند. دفترچه صادره در تمام مراکز درمانی دولتی، آزاد، داروخانه ها و کلینیک ها دارای اعتبار است و تمام مراکز ذکر شده با این نهاد دارای قرارداد می باشند.

چه تسهیلاتی برای روستائیان در نظر گرفته شده است؟

صدور دفترچه صندوق بیمه روستایی برای کلیه روستائیان رایگان است. دارندگان این دفترچه در صورت بستری از طریق نظام سیستم ارجاع الکترونیک با فرانشیز 5 درصد سهم بیمه شده و فرانشیز 95درصد سهم سازمان بیمه می توانند از بیمارستان های دولتی و دانشگاهی خدمات دریافت کنند. در این سیستم که دارای سه سطح است خانه های بهداشت روستایی اولین سطح، درمانگاه های تخصصی سطح دوم و بیمارستان های دولتی و دانشگاهی سطح سوم نظام ارجاع الکترونیک محسوب می شوند. در ضمن این نوع بیمه فقط مختص روستائیانی است که در روستا سکونت دارند و این خدمات فقط در بخش درمان ارائه می شود.

تا کنون چه تعداد از روستائیان حوزه شهرستان علی آباد کتول بیمه شده اند؟

اداره بیمه سلامت شهرستان که متولی بیمه افراد در بخش کمالان، کتول و استر آباد است تا کنون در حدود 120000 هزار دفترچه در طول این سال ها برای روستائیان محترم صادر نموده است و امیدواریم هیچ هم وطن گلستانی اولاً دچار بیماری نشود و اگر دچار بیماری شد، با در دست داشتن دفترچه سلامت گره ای از کارش باز شود و به جز درد بیماری درد دیگری تحمل نکند.

اخیراً سوء استفاده هایی از نام بیمه در برخی سایت ها و پیام ها دیده می شود. چه توصیه ای به مردم دارید؟

متاسفانه برخی از شرکت­ها از حدود دو سال قبل هم‌زمان با شروع طرح پوشش بیمه همگانی در کشور با سوءاستفاده از نام بیمه سلامت، از طریق تلفن و رسانه­ها و وعده­های دروغین به مردم حتی ارعاب مردم و بعضاً در قبال اخذ مبالغی تحت عنوان صدور کارت بیمه سلامت، اقدام به سودجویی می­کنند.

از آنجایی که این امر باعث سوءاستفاده از نام سازمان و وزارت متبوع و خدشه‌دار شدن آن در منظر افکار عمومی خواهد شد و با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت دفاع از حقوق مادی و معنوی سازمان و مردم، تأکید می‌کند؛ هیچ شرکت خصوصی حق برقراری بیمه پایه درمان را در کشور ندارد. ضروری است هر بیمه‌شده حسب تکلیف قانونی خود در صورت مشاهده و برخورد با این افراد در این راستا اقدام کرده و به‌منظور جلوگیری از این روند غیرقانونی، مراتب را جهت پیگیری به اداره کل روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران اعلام فرمایند.

سخن پایانی

تلاش در جهت افزایش رضایتمندی مردم و ارتباط منطقی بین تأمین‌کنندگان خدمات و بیمه‌شدگان از جمله اهداف بزرگ این سازمان است که امیدواریم با همکاری بین سازمان ها و حمایت مردم به امر دست پیدا کنیم. در حال حاضر صدور ، تمدید و تعویض دفترچه بین 15 تا 18 دقیقه در دو دفتر پیشخوان خصوصی( دفتر آقای عبدالهی واقع در خیابان اصلی- بعد از چهار راه قصر و دفتر آقای نعمتی – خ اصلی – کوچه ابو سعید) انجام می شود که شهروندان می توانند با مراجعه به این دفاتر در اسرع وقت نسبت به انجام امور بیمه ای مربوط به دفترچه سلامت اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.