1397-06-12 03:48
876
0
56632
گزارشی از یک فاجعه در آموزش عالی کشور؛

متهم رانتخواری اقتصادی امروز از تز دکتری دفاع می کند / فشار سیاسی به دانشگاه شهید بهشتی برای تحصیل برادر رئیس جمهور

«حسین فریدون» در حالی از رساله دکترای خود دفاع می‌کند که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام شده بود تخلف در روند تحصیلی وی محرز شده است.

 به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ؛ روز گذشته خبری جنجالی و البته قابل تصور نگاه و ذهن همه علی الخصوص رسانه های داخلی و جامعه ی دانشگاهیان و اساتید را به خود مشغول ساخت.سرانجام بعد از کش و قوس های فراوان و آمد و رفت های عجیب ؛"جلسه دفاع از رساله ی دکترای عبدالحسین فریدون برادر رئیس جمهور حسن روحانی فردا در دانشگاه شهید بهشتی" برگزار می شود.

فریدون کیست؟

حسین فریدون (زاده ۱۳۴۲ در سرخه) برادر و دستیار ویژه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران،مشاور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از اعضاء تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ است. او در اوایل انقلاب ۱۳۵۷ ایران فرماندار نیشابور و کرج و پس از آن سفیر ایران در مالزی بوده است.او در اغلب جلسات هیئت دولت شرکت کرده و در اغلب موارد در کنار حسن روحانی دیده می‌شود.

پس از انقلاب، او به عنوان فرماندار نیشابور و پس از آن به عنوان فرماندار کرج منصوب شد. پس از حضور در دوران جنگ ایران و عراق وارد وزارت امور خارجه ایران شده و از آنجا به مدت ۸ سال به عنوان سفیر ایران در مالزی منصوب شد.

سپس، به مدت چند سال به عنوان یکی از نمایندگان ایران در سازمان ملل متحد و بعد از آن به عنوان مشاور وزیر امور خارجه فعالیت کرد.وی پس از بازگشت به ایران، به عنوان مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و تا مهر ۱۳۹۲ در این مقام حضور داشت.

در دولت یازدهم

نام وی اولین بار بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر زبان‌ها افتاد که حسن روحانی در حکمی وی را به‌عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور منصوب کرد. وی کمی بعد در جریان مذاکرات لوزان و وین به تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیوست و تا پایان مذاکرات و انعقاد برجام، در جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج به‌علاوه یک حضور داشت.

تصاویر حسین فریدون و جان کری در ایران مورد توجه قرار گرفت و بر شهرت اودر افکار عمومی اضافه کرد.

حضور همیشگی حسین فریدون در مراسم‌های مختلف و اکثر سفرهای رئیس جمهور تا مدتی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و بعد از مدتی رسانه هانام او را به عنوان کسی که با بدهکاران بانکی در ارتباط است، مطرح کردند.

اتهام بعدی برادر رئیس جمهور مربوط به پرونده تحصیلی او بود. آنها معتقد  بودند که حسین فریدون در سال 93 یعنی یک سال پس از روی کارآمدن دولت برادر خود، طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی و درخواست می‌شود که وی به‌عنوان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در این دانشگاه کشور به تحصیل بپردازد.

وزارت امور خارجه ایران، علت حضور او را «انجام مشورت‌ها و هماهنگی‌های لازم در طول مذاکرات» ذکر کرد. آقای فریدون در نقش «دستیار ویژه رئیس‌جمهور» در پایان هر روز گزارش مذاکرات را مستقیماً به حسن روحانی اطلاع می‌داده و اگر در میانه مذاکرات نیازی به کسب نظر رئیس‌جمهور باشد از طریق حسین فریدون انجام می‌شده است.حضور حسین فریدون در مذاکرات هسته ای خیلی عجیب نبود چرا که او سابقه مسئولیت دیپلماتیک را در کارنامه اش دارد.

از همان زمانی که حسن روحانی برادر خود را به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری منصوب کرد، حواشی بسیاری وی را در مقابل سوالات زیادی توسط مردم و رسانه ها قرار داد که شاید بسیاری از آن ها تا امروز بی پاسخ مانده است.

حواشی حسین فریدون

عیادت از مهدی کروبی

در ۱۷ آذر ۱۳۹۴ و به دنبال عمل جراحی پای مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ که در حبس خانگی به سر می‌برد، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به دیدار وی رفته و از او عیادت نمود.

جنجال حقوق‌های نجومی

حسین فریدون در ماجرای جنجال فیش‌های حقوقی، به دخالت در تعیین رئیس بانک رفاه کارگران متهم شد که البته به شدت آن را تکذیب کرد اما این شائبه هرگز پاسخ روشنی نیافت.

مذاکرات هسته‌ای

حسین فریدون در مذاکرات هسته‌ای هم حضور فعال داشت و منتقدان مذاکرات هسته‌ای از این موضوع انتقاد می‌کردند. از او به عنوان «چشم و گوش» حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای نام برده می‌شد.

اتهام فساد اقتصادی

در اواخر سال ۱۳۹۵ شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس، حسین فریدون را به ارتباط با رسول دانیال‌زاده متهم کرده‌اند؛ فردی که به گزارش برخی از وب‌سایت‌های خبری در ایران، از بدهکاران بزرگ بانکی است و روز ۲۵ دی ۹۵ بازداشت شده است.

در ۱۲ بهمن همان سال، اکبر رنجبرزاده، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که حسین فریدون در نامه‌ای به رئیس مجلس به اتهاماتی که برخی نمایندگان مجلس به او نسبت داده‌اند، اعتراض کرده است. ۴۶ نماینده مجلس روز ۱۵ دی در نامه‌ای، فریدون را به «فساد اقتصادی» متهم کرده و از حسن روحانی خواسته بودند تا برادرش را به قوه قضاییه معرفی کند.

انتقال به زندان

در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر داد که حسین فریدون پس از چندبار بازجویی همراه با افراد دیگر مرتبط به زندان منتقل شده است. محسنی اژه‌ای در یک کنفرانس خبری گفت: «دیروز برای ایشان قرار تأمین صادر شد و چون تأمین نشده، به زندان منتقل شده است. یعنی این قرار بازداشت موقت نیست و قرار تأمین وثیقه است و هرگاه قرار تأمین شود، او از زندان آزاد می‌شود».

صبح روز ۲۶ تیر ۱۳۹۶ حسین فریدون به منظور تکمیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حضور یافت اما به خاطر نامناسب بودن حال عمومی توسط آمبولانس از دادسرا به بیمارستان منتقل شد. سپس عصر همان روز با تودیع وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

و اما تشریح ماجرا...

از اوایل سال 95 چهره ای چالش برانگیز از نقش او در دولت مطرح می شود که رد یا تائید آن کار ساده ای نیست. عده ای معتقدند ادعاها علیه فریدون برای تخریب حسن روحانی است.

ابتدا شایعاتی پیرامون درخواست برکناری حسین فریدون محمد نهاوندیان از پست های دولتی از سوی مقامات عالی رتبه نظام منتشر شد، شایعاتی که تکذیب شدند اما در زمان انتشار آن حسین فریدون مدتی از حضور در مجامع عمومی خودداری می کرد. حتی گفته می شد او بازداشت شده است.

هنوز ابعاد این شایعات و صحت و سقم آن ها مشخص نشده بود که اخباری از نقش آفرینی فریدون در مفاسد اقتصادی منتشر شد. بحث هایی نیز پیرامون جعلی بودن مدرک او مطرح شد که هنوز مشخص نشده است که آیا این ادعا توخالی است یا خیر.  از طرفی دیگر منتقدان دولت معتقدند که حسین فریدون فضای را برای رانتخواری فراهم کرده است.

این اخبار زمانی اوج گرفت که ماجرای فیش های نجومی افشا شد. در آن زمان منتقدان دولت می گفتند سرنخ این فیش ها در دفتر رییس جمهور است. جاییکه حسین فریدون و محمد نهاوندیان حضور دارند. ادعا می شد مدیر عامل سابق بانک رفاه که فیش نجومی او افشا شد با سفارش حسین فریدون منصوب شده بود.

پس از افشای فیش های نجومی در تابستان مدیرعامل پیشین بانک ملت که از همشهریان حسین فریدون و حسن روحانی است بازداشت شد. علی رستگار سرخه ای با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

رستگار سرخه ای یکی از مدیرانی بود که در جریان افشای حقوق‌های نجومی مدیران دولتی و بانکی از سمت خود استعفا کرده بود.

در همان زمان علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس مدعی شد که بانک ملت با توصیه حسین فریدون وام 400 میلیون درهمی به دو فرد به نام های مالامیر و دانیال زاده پرداخت کرده است. به گفته او "این تسهیلات در زمان مدیرعاملی رستگار در بانک ملت پرداخت شده و خود شخص مدیرعامل در اعطای آن نقش داشته است."

فرمانده سپاه نیز درباره علت بازداشت رستگار سرخه ای گفت "این تنها یکی از پروژه‌های اطلاعاتی است که سپاه در رابطه با مسائل امنیتی و موضوع نفوذ و فسادهای اقتصادی دنبال می‌کند، برخی فکر می‌کنند که فقط حقوق‌های نجومی دلیل این بازداشت‌هاست اما پرونده مرتبط با یک فساد بزرگتری است. این‌ها یک شبکه بوده‌اند و برخی از سیاسیون نیز در این شبکه حضور دارند."

در تیر ماه همان سال نیز حجت‌الاسلام حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه با تأکید بر اینکه "پشت‌پرده تخلفات اخیر را رصد می‌کنیم"، اظهارکرد: «پرونده مفاسد اقتصادی کلان کشور در دستورکار سازمان اطلاعات سپاه است.»

در این بین در رسانه ها سخن از باندی به نام "باند سرخه ای" ها در سیستم بانکی مطرح شده بود که متهم به فساد اقتصادی گسترده شدند.

به طور خلاصه اتهاماتی که در یک سال گذشته به حسین فریدون وارد شده است به این شرح است: تاسیس صرافی هنگام حضور در دولت، نقش آفرینی در پرونده حقوق‌های نجومی، دست داشتن در انتصاب مدیرعامل بانک رفاه کارگران، نقش آفرینی در پرونده فساد مالی مدیرعامل پیشین بانک ملت، معرفی غیرقانونی او برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه شهید بهشتی و اخیرا نقش داشتن در زیان سه هزار میلیارد تومانی بورس تهران.

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه پس از بازداشت رسول دانیال زاده که گفته می شود یکی از بدهکاران بزرگ بانکی است، اظهار کرد: «تحقیقات از وی در مرحله انجام است ضمن اینکه ارتباط وی با حسین فریدون هم کاملاً مشهود است ولی هم‌اکنون نحوه این ارتباط و اقدامات آنها مشخص نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات این پرونده باشیم.همچنین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری وقت اعلام کرده بود این وزارتخانه در رابطه با پرونده حسین فریدون با قوه قضائیه همکاری خواهد کرد.


ماجرای تحصیل رانتی حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی

حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در سال 93 و  طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای تحصیل در مقطع دکترای روابط بین‌الملل به دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌شود. که شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل این دانشگاه با این موضوع مخالفت و این موضوع را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین سازمان سنجش و دانشگاه شهید بهشتی، سازمان سنجش طی نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که فریدون در سال 92 در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده اما برای مصاحبه نرفته است و بر همین اساس برادر رئیس‌جمهور می‌تواند در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازد و پس از پیگیری‌های سازمان سنجش نهایتاً تصمیم‌ می‌گیرد برادر رئیس جمهور در "پردیس دانشگاه شهید بهشتی" به تحصیل بپردازد.

شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی پس از معرفی حسین فریدون توسط سازمان سنجش، با اکثریت آرا به جد با این مسئله مخالفت و این موضوع را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

امّا حسین فریدون دست از پیگیری برنداشته و به همین دلیل مجدداً بعد از مدتی سازمان سنجش نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی نوشته و می‌گوید حسین فریدون یک سال قبل در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده اما برای مصاحبه نرفته است، در صورتی که دانشگاه شهید بهشتی تمایل داشته باشد وی در این دانشگاه به تحصیل دکترا بپردازد.

مسئولان دانشگاه شهید بهشتی نیز پس از پیگیری‌های سازمان سنجش نهایتاً تصمیم‌ می‌گیرند فریدون در "پردیس دانشگاه شهید بهشتی" به تحصیل بپردازد.

نکته دیگر آن است که حتی اگر فرضاً حسین فریدون در دانشگاه گیلان پذیرفته شده باشد، اساساً توصیه سازمان سنجش به دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرفتن فردی که در دانشگاه با تراز پایین‌تر قبول شده، امری عجیب است.

بررسی مدرک تحصیلی برادر رئیس جمهور به کجا رسید؟  سازمان سنجش: فریدون را ما به دانشگاه شهید بهشتی معرفی کردیم

در این رابطه، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به فرآیند پذیرش حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در پردیس دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: فکر می‌کنم سال 92 یا 93 بود که آقای حسین فریدون با سهمیه ایثارگری در کنکور دکترای نیمه‌متمرکز شرکت کرد و با احتساب سهمیه ایثارگری در مرحله تکمیل ظرفیت حد نصاب نمره دانشگاه گیلان را کسب کرد و برای فرآیند بررسی مدارک علمی و پذیرش به این دانشگاه معرفی می‌شود.

وی در همین زمینه گفت: در همین سال دانشگاه شهید بهشتی آزمون مستقل دکتری را برای پردیس این دانشگاه برگزار کرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: ایشان(فریدون) در این زمان طی درخواستی به سازمان سنجش از این سازمان می‌خواهد با استفاده از نمرات کنکور دکترای نیمه متمرکز تحت نظر سازمان سنجش در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شود.

خدایی تأکید کرد: سازمان سنجش نیز در این زمان نامه‌ای با این مضمون به دانشگاه شهید بهشتی ارسال می‌کند که «چون آقای فریدون در آزمون دکتری شرکت کرده و نمرات ایشان مورد تأیید سازمان سنجش است و پذیرش پردیس دانشگاه شهید بهشتی نیز زیر نظر سازمان و تحت عنوان مستقل است، می‌تواند از نمرات آزمون دکترای نیمه متمرکز برای پذیرش در این دانشگاه استفاده کند.

مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی: حرف سازمان سنجش اشتباه است

از طرف دیگر، داوود طالبی مشاو رئیس دانشگاه شهید بهشتی در امور ایثارگران و عضو هیئت‌علمی این دانشگاه درباره شرکت فریدون در آزمون دکتری و ادعای رئیس سازمان سنجش مبنی بر اینکه وی از سهمیه شاهد و ایثارگر برای تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی استفاده کرده است، اظهار داشت: اصلاً در مقطع دکتری امکان انتقال حتی برای ایثارگران نیز وجود ندارد، این حرف بی‌معناست. ما در دانشگاه شهید بهشتی جانباز 70 درصد دو دست قطع داشتیم که نتوانستیم او را از پردیس که قبلاً در دوبی بود و در حال حاضر به ایران منتقل شده، منتقل کنیم، چون قانون اجازه نمی‌دهد.

وی افزود: بنده از بخش‌های مختلف سوال کردم. اینکه آقای حسین فریدون پرونده‌ای در امور ایثارگران تشکیل دهند و یا اینکه مدرکی بابت ایثارگری ارائه دهند که این انتقال از این کانال انجام شود به هیچ عنوان نداشتند. نزد ما در دانشگاه شهید بهشتی مدرکی که نشان دهنده ایثارگری وی باشد، ارائه نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا آقای فریدون در سال تحصیلی 93 مراجعه و پرونده‌ای را بابت ایثارگری به این بخش ارائه کرده است، گفت: آقای فریدون به هیچ عنوان مراجعه و درخواستی نداشتند و هیچ مدرکی هم بابت ایثارگری و جانبازی ارائه نداده که از کانال ایثارگری انتقال انجام شود، ضمن اینکه اصلاً از این اتفاقات در مقطع دکتری رخ نمی‌دهد و انتقال در مقطع دکتری معنی ندارد، چه برسد به اینکه  ایشان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر منتقل شده باشد.

وی درباره اینکه حسین فریدون گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را تحت فشار قرار داده تا در این دانشگاه جذب شود، گفت: من هم این موضوع را شنیده‌ام.

طالبی در پاسخ به این سوال که مسئولان سازمان سنجش می‌گویند در مقطع شبانه دانشگاه گیلان قبول شده است و به پردیس دانشگاه شهید بهشتی منتقل شده است نیز گفت: تبصره و آیین‌نامه مربوطه را به افکار عمومی و جامعه نشان دهند چگونه است دانشجوی فرزند شهید و جانباز دو دست قطع نمی‌تواند انتقال انجام دهد اما ایشان ‌می‌تواند؟

"فریدون" هیئت بازرسی به دانشگاه شهید بهشتی فرستاد

در تاریخ 29 تیر ماه سال 95 هیئت بازرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متشکل از دکتر تهرانی‌زاده، دکتر کمره‌ای، دکتر جبه‌دار، دکتر خواجه و دکتر رمضانیان‌پور با نامه رسمی عبدالحسین فریدون مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم برای بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه حضور یافت و در جلسه هیئت‌رئیسه این دانشگاه نیز شرکت کرد.

تشکیل کمیته 3 نفره برای تخلف فریدون در مجلس

حجت الاسلام علی رضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تاریخ 29 اردیبهشت سال 95 از مأموریت رئیس این کمیسیون به کمیته آموزش عالی این کمیسیون، برای بررسی رانت تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در جلسه‌ای ویژه خبر داد.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تحصیل غیرقانونی و توصیه‌ای «حسین فریدون» دستیار و بردار رئیس‌جمهور در مقطع دکترای دانشگاه شهید بهشتی، گفته بود که موضوع مدرک دکتری برادر رئیس‌جمهور در جلسه امروز کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفت که طبق درخواست اعضا، رئیس کمیسیون به کمیته آموزش عالی این کمیسیون مأموریت داد تا پرونده مدرک دکتری «حسین فریدون» را به طور ویژه بررسی و نتایج آن را به اعضای کمیسیون آموزش اعلام کند.

پس از این دستور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات سه عضو این کمیسیون به نام‌های محمد جواد ابطحی، کارن خانلری و محمد قمی ماموریت یافتند در غالب کمیته‌ای این موضوع رسیدگی کنند.

اتلاف وقت در پرونده

محمد قمی عضو این کمیته 3 نفره در تاریخ 13 شهریور سال 96 از جمع‌بندی این پرونده خبر داده بود و گفته بود گزارشی در این زمینه تدوین و تقدیم هیئت رئیسه کمیسیون شده است.البته چند ماه بعد و در تاریخ 4 آبان ماه سال 96 محمد جواد ابطحی یکی از اعضای کمیته 3 نفره درباره دلیل فرسایشی شدن روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور گفته بود که  اتلاف وقتی که در پیگیری این پرونده از سوی برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس انجام شده، خلاف آیین نامه مجلس است و از نظر من علت آن کمک به آقای فریدون برای اتمام مراحل دفاع و اخذ مدرکش بوده است.

قرائت گزارش پرونده تحصیلی "حسین فریدون"

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تاریخ 6 بهمن سال  گذشته اعلام کرد که کمیته مسئول پیگیری این موضوع  گزارش خود را به کمیسیون ارائه کرده است و البته در برخی از موارد این گزارش اشکالاتی وجو دارد که باید برطرف شود و  در روزهای آینده این گزارش نهایی و در صحن کمیسیون قرائت می‌شود.

محمد مهدی زاهدی: در جذب حسین فریدون در دانشگاه اعمال فشار صورت گرفته است

  • شما که گزارش را مطالعه کردید به این نتیجه رسیدید که تخلفی در پرونده تحصیلی آقای فریدون صورت گرفته است؟

این سوال یکی از خبرنگاران از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس (۲۳خرداد ۹۷)است که وی پاسخ داد:

محمد مهدی زاهدی اظهار داشت:در نحوه ورود وی به دانشگاه تخلفاتی محرز است. حتماً در ورود برادر رئیس‌جمهور اعمال فشار از بالا به دانشگاه و از دانشگاه به گروه بوده است. این اعمال فشارها بعد در روندی که طی شده اشکالاتی را به‌وجود آورده که عرف دانشگاه نیست، به‌عنوان مثال گروه آموزشی مربوطه باید نظر دهد. ما تصویر نظر منفی گروه آموزشی را از روز اول داریم ولی تا الآن نظر مثبت گروه را ندیده‌ایم. جایی گروه مکتوبی داده که "ما موافق پذیرش هستیم" که البته این نظر شخص رئیس گروه بوده که به‌نظر می‌آید آن هم تحت فشار صورت گرفته است.

تخلف حسین فریدون محرز شده اما عده‌ای دنبال چشم پوشی آن هستند

3 روز پیش، محمدجواد ابطحی عضو کمیته بررسی پرونده "حسین فریدون" اعلام کرد که براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شده با این حال او گفت که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

حالا و با گذشت چندین ماه از تکمیل شدن گزارش کمیته 3 نفره و اعلام تخلف برادر رئیس‌جمهور در پرونده تحصلی‌اش به گفته عضو کمیته بررسی اما گزارش آن در مجلس قرائت نشده و باید منتظر ماند و دید این پرونده دچار چه سرنوشتی می‌شود؟

«حسین فریدون» برادر رئیس جمهوراز رساله دکترای خود دفاع می‌کند!

بنابراین گزارش، این دفاع در حالی صورت گرفت که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام شده بود تخلف در روند تحصیلی حسین فریدون محرز شده است.

استاد راهنما/محمود سریع القلم کیست؟

محمود سریع القلم پس از پایان دوره متوسطه به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. وی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته روابط بین الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه داد و فارغ التحصیل شد.

محمود سریع‌القلم پیش از انتصاب به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور روحانی هم یکی از چهره‌هایی بود که در میان دانشگاهیان به سبب اظهارات منحصر به فرد خود و البته تحصیل طولانی مدت در دانشگاه‌های ایالات متحده، مطرح بود و کتاب‌های زیادی هم از وی منتشر شده بود اما در چند ماه اخیر که او وارد عالیترین دستگاه اجرایی کشور شده، دامنه سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای وی نیز افزایش یافته و در این میان، سخنان عجیبی هم از او نقل شده است.

سریع‌القلم که از وی به عنوان استراتژیست اصلی دولت یازدهم نام برده می‌شود، حمایت عموم مردم ایران از برنامه هسته‌ای کشورمان را نشانه عدم تربیت صحیح جامعه و رشد پوپولیسم دانسته و ضمن اهانت به مردمی که دارای شغل‌های با اعتبار پایین هستند، گفته است: «تربیت عقلی در خانواده و مدرسه بسیاری ضعیف است.

در نتیجه ما احساسی، غریزی و پوپولیستی تربیت می‌شویم. صدا و سیمای ما هم متاسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند. بنابراین صدا و سیما اصالتا یک نهاد پوپولیستی است و به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه کمک می‌کند.»


مشاور ارشد آقای روحانی در یکی از سخنرانی های خویش، همراهی با مردم در زمینه فکر و تصمیم‌گیری را نشانه پوپولیسم نامیده و تاکید کرده که اگر فردی می‌خواهد که پوپولیست نباشد، نباید مردم را در زمینه تصمیمات مهم و راهبردی داخل کند. او در این زمینه گفته است: «امام موسی صدر به فکر مردم بود، برای مردم احترام قایل بود و برای مشکلات ایشان برنامه‌ریزی می‌کرد و گره‌های زندگی بسیاری را باز می‌کرد، به جاهای مختلف برای دستیابی به منابع سفر می‌کرد اما وقتی به حوزه فکر و برنامه‌ریزی می‌رسید، با بهترین‌ها مشورت می‌کرد. این مرز میان پوپولیسم و احترام به مردم است.»

البته این اظهارات بخشی از مطالب عجیب و البته توهین آمیزی است که دکتر سریع‌القلم در ماه‌های اخیر بیان کرده است؛ چرا که وی از زمانی که حکم مشاوره رئیس‌جمهور را دریافت کرد، دست به ایراد سخنرانی‌ها و اظهارنظرهایی زده که فارغ از اینکه استحاله فکری شدن وی به دلیل تحصیل طولانی مدت در دانشگاه‌های ایالات متحده – از دوره کار‌شناسی تا فوق دکتری – را نشان می‌دهد، اثبات می‌کند که چرا جامعه دانشگاهیی کشور و اساتید و طبقه به اصطلاح نخبه جامعه، همواره فاصله فراوانی با متن مردم داشته و هرگز نتوانسته تا حرف واقعی مردم ایران را درک کند و برای مشکلات آنان، برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد.

به عنوان مثال، دکتر سریع القلم چند ماه پیش در تشریح اولویت‌های دولت آقای حسن روحانی ابراز داشت: «مهم‌ترین اولویت دولت جدید، تغییر سریع تصویر ایران در منطقه و جهان است؛ تصویری که نشان دهد افرادی مؤدب، بافرهنگ، اصیل، بادانش، مجهز به عفت کلام، خویشتن دار و فهیم نسبت به منافع و مصالح ملی در دستگاه دولتی مسئولیت پذیرفته‌اند. عده ای که قبلاً هواپیما سوار شده‌اند، سیر هستند، غذای خوب خورده‌اند، زندگی متعارفی داشته‌اند و با جهان آشنایی دارند، منافع دیگران را نیز در نظر می‌گیرند و از همه مهم‌تر از ثبات فکری برخوردارند، قابل اتکا هستند و ظرفیت تغییر جهان بینی پنج بار در یک روز را ندارند.»

مشاور رئیس جمهور همچنین در اظهاراتی که ناشی از علاقه قلبی وی به زبان انگلیسی بود، ابراز داشت: «کسی که زبان انگلیسی نمی‌داند، منطقی فکر نمی‌کند، چون تولید علم ۹۰ تا ۹۵ درصد به زبان انگلیسی است و من شاهد این بودم که در کشوری مثل آلمان و فرانسه در دانشگاه فقط به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر رسانه ملی ما معتقد به توسعه و فهم بین‌المللی باشد نیمی از برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی تولید و پخش می‌کند و با انرژی که این نهاد ملی دارد می‌تواند ظرف مدت دو سال در فرهنگ جامعه تغییر ایجاد کند.»

«جمع کردن سیاست خارجی از کف خیابان‌ها» هم دیگر جمله کلیدی آقای دکتر بود که البته در حد‌‌ همان شعار باقی ماند و در زمینه اجرا، رنگ و بوی پوپولیستی به خود گرفت.

دراین میان نظرات مخاطبان پس از شنیدن خبر دفاع حسین فریدون قابل تامل است.

درپایان...

با نگاهی گذرا به مطالب در این گزارش و گوشه ای از نظرات مردم در رابطه با این خبر در انتها ذکر این گفته لازم است که در این زمان که بیش از هر زمان دیگری مردم تحت فشار ریزو درشت اقتصادی و اجتماعی هستند و کشور در یکی از سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار دارد اینگونه چشم پوشی ها و رابطه گری های بدون دلیل و توجیه قانونی موجب بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین کشور خواهد شد.باید تلاش شود تا مانع اینگونه اقدامات بی پایه و اساس در کشور باشیم .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.