1397-05-30 02:21
1606
1
56253
شورا باید به فکر آشتی مردم با پارلمان محلی باشد ؛

معادلات پیچیده هیئت رئیسه شورای شهر گرگان در سال دوم / نارضایتی مردمی از عملکرد سال اول / امروز چه کسی رئیس می شود ؟

حضور دو طیف اصلی و یک طیف خودمحور پیچیدگی های انتخاب هیئت رئیسه سال دوم شورای شهر گرگان را پیچیده کرده است، هر چند در این میان قهر مردم با شورا ثمره عملکرد یک سال گذشته شورا بوده است .

به گزارش گلستان ما ؛ انتخابات هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان برای سال دوم امروز سه شنبه 30 مرداد ماه راس ساعت 11 صبح در صحن شورای اسلامی شهر گرگان برگزار می گردد .

علیرغم اینکه التهابات ، لابی ها و رایزنی های این دوره چندان رسانه ای نشده اما زیر پوست شورا حاشیه ها و تردد خواص و کاندیداها برای اقناع یکدیگر به طرز گسترده ای برقرار است و اگر نبود حضور نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در روز شنبه در صحن شورا و حمایتش از یک کاندیدای خاص ، شاید کسی نمی فهمید که انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر گرگان هم در آستانه برگزاری است .

شکاف مردم گرگان و شورا

از سوی دیگر مردم گرگان ، نخبگان ، خواص ، علما ، رسانه ها و اقشار مختلف مردم از عملکرد شورا و ریاست آن در سال اول به شدت ناراحتند ، نحوه تعامل با ارباب رجوع و خودمحوری در امور به همراه منیت و خودبرتربینی که بخشی محصول تراکم عقده ها و احتمالا ناشی از حساب نکردن شورا توسط شهردار سابق(حسین صادقلو)  بوده باعث شده تا در یک سال اول شکاف بین شورا و گروههای مردمی زیاد شود .

به عنوان نمونه فرماندار گرگان بعد از انتصابش یک بار هم به شورا دعوت نشد و فقط شنبه هفته گذشته به همراه نبی هزارجریبی در کمیسیون سرمایه گذاری جهت پرورش گیاهان دارویی به شورا آمد ، حضور مدیران نهادها و دستگاهها و پاسخگویی به شورا به عنوان نماینده مردم خیلی کم شده ، حضور علما و روحانیون در مقام توصیه و ارشاد خیلی کم شده ، حضور رسانه ها و خبرنگاران نیز بسیار کم شده و به جای تشویق بابت فعالیت رسانه ای رایگان با توهین و ناسزا نیز مواجه شدند ، فرمانده سپاه گرگان و استان گلستان بعد از انتصاب نه به شورا دعوت شدند و نه شورا به دیدار آنها رفته است ، جلسه هیئات مذهبی سال گذشته را با امسال مقایسه کنید  و قس علی هذا .

این فاصله مردمی برخی اعضای شورای شهر را نیز ترسانده و آنها را به واکنش وا داشته بطور مثال ابراهیم جرجانی گفته است : در مقطع فعلی نیاز مبرم به آشتی ملی در سطح شهر گرگان داریم ، مردم باید دوباره شورا را باور کنند و ما روزهای سختی داریم چون در یکسال گذشته خوب عمل نشده است و مردم ناراحتند.

حمیدرضا آقاملایی نیز از رویکردهای سال گذشته رویگردان است و نارضایتی های موجود را ثمره عملکرد شورا در طول یکسال گذشته می داند و معتقد است که هیئت رئیسه می توانست بهتر از اینها عمل کند .

مرتضوی ، رحیمی ، گرزین ، کاظم نژاد و حتی یوسفی که با طیف هیئت رئیسه همسو می باشد ، نیز به عملکرد هیئت رئیسه سال اول انتقاد دارند و فقط این ربیعی است که از عملکرد عبداللهی دفاع کرده است .

همه این موارد باعث شده تا انتخابات هیئت رئیسه سال دوم شورای شهر گرگان متاثر از فضای قهر مردم با شورا باشد و همین موضوع باعث شده تا برخی نخبگان و فعالان رسانه ای احساس مسئولیت کنند و این موضوعات خاص را با کاندیداهای ریاست و هیئت رئیسه در میان بگذارند .

در این میان بنظر می رسد همه اعضای شورای شهر گرگان در وهله اول کاندیدای ریاست باشند و حتی زمزمه هایی هم مطرح بود که خانم عبداللهی هم قصد دارد برای سال دوم نیز کاندیدا شود اما اگر واقعا دل اعضا به حال مردم شهر گرگان می سوزد باید یک فضای همدلی و یکرنگی در پیش گرفته شود .

معادلات پیش رو

در حال حاضر دو طیف اصلی که از سال گذشته شکل گرفته اند در شورا وجود دارد که این دسته بندی متاثر از کنارگذاشتن صادقلو شهردار سابق است :

@ طیف اول : فائزه عبداللهی ، حسین ربیعی ، علی اصغر یوسفی

@ طیف دوم : ناصر گرزین ، مهران کاظم نژاد ، سید محمد مرتضوی

البته طیف سومی هم شکل گرفته که کمی خود محورتر و به صورت فردی مشغول بکار است که در ادامه با شفاف شدن فضا به سمت یکی از طیف های فوق سقوط خواهند کرد که عبارت است از :

@ طیف سوم : ابراهیم جرجانی ، حمیدرضا آقا ملایی ، سعید رحیمی

### ریخت شناسی اعضا :

# حمیدرضا آقاملایی : معتقد است باید به جوانان میدان داده شود و تجربه اش از سایر اعضا به دلیل عضویت در شورای فرادست و مدرک مرتبط با جامعه شناسی کمتر از بقیه نیست ، او  از ابتدا در طیف اول جای داشت و نبی هزارجریبی هم به او گفته بگذار جرجانی نایب رئیس این طیف باشد و او کنار بکشد اما او ناراضی است وحداقل نایب رئیسی را حق خودش می داند .

از طرفی او برای یک بار هم شده باید برای بزرگ شدن و اینکه آینده سیاسی اش را تضمین کند از زیر نام هایی چون نبی هزارجریبی بیرون بیاید چون اگر این کار را نکند باید به عنوان عمله سیاسی و جاده صاف کن تا آخر حیات سیاسی نردیان این و آن باشد و این در شان این جوان خوشنام و خوش آتیه گرگانی نیست .

ربیعی و عبداللهی او را برای ریاست و نایب رئیسی موجه نمی دانند و برای ریاست یوسفی و نایب رئیسی جرجانی را انتخاب کرده اند لذا آقا ملایی می تواند با شکستن پوسته پوسیده ایجاد شده ، پروانه شده و رای طلایی را از آن خود کند و با رای خود همگان را شوکه کند ، کاری که عبدالرضا چراغعلی در شورای سوم کرد و با رای به ریاست قاسم حاج محمدی تا چند ماه فضای شهر گرگان را مبهوت کرد.

# سعید رحیمی : سعید رحیمی را از کسانی می دانند که اعتقاد عجیبی به حسین صادقلو دارد و معتقد است بعد از رفتن او کاری در شهر گرگان صورت نگرفته است ، او جوانی مودب و خوش برخورد است و کسانی که با وی روبرو شده اند ، از عملکردش ابراز رضایت کرده اند ، او با طیف اول و ریاست عبداللهی در سال اول شکاف عمیقی دارد و منتقد جدی این جریان است ، اما او در حال حاضر به طور یک نفره وارد میدان شده و قصد دارد در اولین سال حضورش ریاست شورا را تجربه کند .

اما شاید او با قواعد شورا و لابی هایی که پشت صحنه صورت می گیرد چندان آشنا نباشد و همین ناآشنایی شاید باعث شود که نتواند به خواسته اش برسد ، دوستان او یعنی مرتضوی ، گرزین و کاظم نژاد و حتی جرجانی می توانند با او بنشینند و صحبت کنند ، او جوان فهمیده است و اگر بتوانند او را قانع کنند قطعا به سمت طیف دوم گرایش پیدا خواهد کرد .

# ابراهیم جرجانی : عضو دوره گذشته شورا و فردی که در ادوار گذشته هم کاندیدای ریاست بوده اما هر دوره توسط برخی دیگر از کاندیداها در حقش اجحاف شده است ، جرجانی این بار در ابتدا گوشه عزلت را پیشه کرد و گفت قصد حضور در میدان را ندارد ، او از فضای شهرداری و رکود ایجاد شده در پروژه های عمرانی گله دارد و گفته با این وضعیت هیچ اتفاقی در شهر نمی افتد .

او چندی قبل با یوسفی قول همکاری داده اما اگر پیشنهادی بهتر به او داده شود او قطعا به پیشنهاد جدید فکر خواهد کرد نه یوسفی ، لذا در روزهای اخیر بحث ریاست وی توسط طیف دوم مطرح شده و باعث شد تا جرجانی به این طیف خیلی نزدیک شود .

جرجانی تجربه کافی برای ریاست و نایب رئیسی دارد و با توجه به اینکه شهرداریچی بوده به اصول کار با شهردار و مردم نیز وارد است اما مشکل اصلی اینست که او با دو طیف اصلی ارتباط عاطفی و عقیدتی ندارد و این دو طیف هستند که برای استیلا بر دیگری به دنبال جرجانی افتاده اند .

در حالت خوشبینانه می توان گفت که سعید رحیمی به طیف دوم و آقا ملایی به طیف اول ملحق خواهند شد و این جرجانی است که رای طلایی و تعیین کننده را به گلدان خواهد انداخت البته باید به این نکته اذعان کرد یوسفی جوان مودب و پاکدستی است ، او در کسوت یک شخص طرفداران بسیاری دارد و خیلی ها او را قبول دارند اما وقتی در طیف مذکور جای داده می شود و حضور هزارجریبی پشتش احساس می شود ، با انبوهی از مخالفین از گروههای مختلف به دلیل عملکرد بد سال اول این طیف مواجه می شود . 

$ رای طلایی با کیست؟

آنچه که مشخص است جرجانی باید تکلیف خود را دو طیف موجود مشخص کند و این یک قمار بزرگ برای او به شمار می رود ، هر دو طیف به او او پیشنهاد نایب رئیسی داده اند و طیف دوم حتی حاضر شده برای اینکه بازی طیف اول را بهم بزند پیشنهاد جذاب تری هم به او بدهد اما نکته ای که باید جرجانی بداند :

** طیف اول یک سال بر شورا ریاست کرده و ثمره اش وضعیت بدی شد که در مقدمه رفت و بدتر از همه عزل صادقلو شهرداری که محوبیت ذهنی نزد مردم گرگان دارد نیز در کارنامه این طیف می باشد ، لذا حضور جرجانی در این طیف باعث می شود تا اردوگاه او ترک بردارد و بخش هایی از مردم ، نخبگان ، خواص و رسانه ها به دلیل رسانه گریز بودن این طیف از او دوری کنند و او شاید به یک نایب رئیسی برسد اما خزان حیات سیاسی اش خیلی زود فرا می رسد .

نامزد ریاست این طیف تاکنون فرصت کمی برای حضور موثر در شورا گذاشته و انبوه مشکلات سال دوم قطعا بر گردن نایب رئیس خواهد افتاد و اگر این طیف بنا بر برخی گمانه زنی ها قصد استیضاح شهردار و چراغ سبز به ثابت قدم را داشته باشند ، این کار را به گردن او خواهند انداخت و هزینه سنگینی بر او مترتب خواهد شد .

** طیف دوم اما افراد موجه تری دارد که هم به لحاظ وجهه شورایی ، هم کارآمدی و هم نوع مواجهه با مردم و رسانه ها از مقبولیت بیشتری قرار دارند ، طبعا برای جرجانی نایب رئیسی در طیف دوم بیش از نایب رئیسی در طیف اول ثمره و نتیجه در بر خواهد داشت .

حال باید منتظر ماند و تا فردا دید که چه اتفاقاتی می افتد ، تجربه نشان داده تا دقایقی قبل از شروع جلسه و حتی در راهروهای شورا ، رای ها عوض شده و با توجه به پیچیدگی های موجود بایستی تا زمان برگزاری جلسه منتظر ماند .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

فراهی

به عکس نگاه کنیدچشم های جرجانی به طرف گرزین استبه نظر من او به سمت گرزین و طیف عقلا خواهد رفت

0
0
پاسخ
1397-05-29 19:10

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.