1397-05-24 11:01
1403
0
56084
چشم مردم به شماست ؛

نظرات متفاوت دو مدیر استانی / کشف محموله قاچاق برنج در آق قلا احتکار بوده یا نبوده ؟ / مسئولین استانی در مبارزه با فساد یکصدا باشند

علیرغم اینکه سازمان اطلاعات سپاه و نهادهای نظارتی از کشف محموله بزرگ قاچاق برنج در آق قلا خبر می دهند اما برخی مدیران گویا به این نتیجه رسیدند که این موضوع احتکار نبوده است .

به گزارش گلستان ما ؛ صبح امروز چهارشنبه 24 مردادماه بود که خبری مبنی بر کشف یک محموله بزرگ احتکار برنج در شهرک صنعتی آق قلا رسانه ای شد ، گفته می شود سازمان اطلاعات سپاه یک انبار بزرگ برنج به میزان 1150 تن را در شهرستان آق قلا کشف کرد.

در ادامه سرهنگ دوم پاسدار حسینعلی زرگری فرمانده سپاه آق قلا اظهارداشت: نیروهای بسیج و اطلاعات سپاه تمام توان خود را برای کمک به مسئولان و مردم به‌کار گرفتند و در شرایط اقتصادی کنونی که عده‌ای با سوء‌استفاده، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، بسیج همه ظرفیت خود را برای شناسایی اخلال‌گران اقتصادی و محتکران به کار خواهد بست.

زرگری تصریح کرد:  با تلاش نیروهای سازمان اطلاعات سپاه نینوا استان گلستان انباری در شهرستان آق‌قلا که بیش از یک‌هزار و 150 تن برنج هندی و پاکستانی را احتکار کرده بود، کشف شد.

وی ارزش ریالی برنج‌های احتکارشده را بیش از 80 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مردم اینگونه تخلفات را به تعزیرات، سازمان بازرگانی و یا اطلاعات سپاه اعلام کنند تا با متخلفات برخورد قانونی شود.

اما منابع خبری اعلام کردند که دو دستگاه موثر در بخورد با متخلفین ، گویا به این نتیجه رسیده اند که این مورد احتکار نبوده است . تحلیل کارشناسان اینست که با توجه به فضاسازی کشوری در خصوص مبارزه با احتکار این اقدام صورت گرفته وگرنه نفس مبارزه با محتکر و تشکیل پرونده برای متخلف در این قضیه هدف نبوده است .

اما روی سخن ما با برخی مدیران است که در این اوضاع حساس و سخت کشور چرا باید با یک محتکر رفتار مهربانانه ای صورت بگیرد و از تشکیل پرونده برای این فرد ممانعت شود ؟

انبار مذکور در سامانه صنعت ، معدن تجارت ثبت نشده و صاحب بار نیز پایان تیرماه موجودی انبار را به سازمان اعلام نکرده است اما وقتی که از بازدید ماموران اطلاعات سپاه از این انبار مطلع می شود روز 21 مرداد ماه (دقیقا یک روز قبل از حضور ماموران در این انبار) طی نامه ای به سازمان صنعت و معدن و تجارت موجودی انبار را اعلام کند ، این یعنی اینکه فردی به این صاحب کالا خبر داده است که اوضاع خراب است ، برو اعلام موجودی کن .

انبار متعلق به یکی از سرمایه داران گرگانی است که اخیرا فوت کرده و صاحب بار برنج فردی دیگر می باشد و ادعا کرده که تازه 20 روزه که کالاها را به این انبار انتقال داده است در حالیکه نظرات شفاهی بازرسی نشان می دهد که این اقلام از اسفندماه و قبل از سال به این مکان منتقل شده است .

سوال اساسی اینجاست که چرا این انبار زودتر معرفی نشد ؟ چرا کد شناسایی ندارد ؟ چرا خود این انبار ثبت سامانه صنعت ، معدن و تجارت نیست ؟ چرا پایان تیرماه اعلام نکرد که این مقدار موجودی در انبار دارد ؟

در یک برآورد ذهنی ساده با اعداد تقریبی نزدیک به واقعیت اگر این میزان برنج قبل از عید با قیمت 4500 تومان هر کیلویی وراد شده باشد ، می شود 5.175.000.000 تومان و با توجه به احتکار و ذخیره سازی و فروش در ایام گرانی یعنی چند ماه بعد به میزان هر کیلویی 9 هزار تومان می شود 10.350.000.000 تومان که سود دوبرابری را نصیب صاحب کالا می کرد.

حال می طلبد که مسئولان استانی در مبارزه با فساد و محتکرین یک صدا بوده و از چند صدایی و تک روی پرهیز کنند چون اگر دستگاهی بگوید فلانی متخلف است و دستگاهی دیگر او را تبرئه کند ، نه تنها مردم به نظام اعتماد نخواهند کرد بلکه آسیب های زیادی به مردم و جامعه وارد و اعتمادشان به اصل مبارزه با فساد از بین خواهد رفت.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.