1397-03-22 18:57
916
1
54285
خطاب به مسئولین شهرستان گنبدکاووس؛

محرومیت، میراث کوچ تاریخی اهالی سلمان فارسی1 نشود

چندین سال است ، مسئله احیاء دیوار دفاعی جرجان که بر روی بخشی از آن روستای سلمان فارسی 1 بنا شده ، مطرح است و طرح کوچ در زمینی به مساحت 8 هکتار کلید خورده اما هنوز رغبت زیادی برای این جابجایی از سوی مردم دیده نمی شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، امیرعلی  گل چشمه رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس لازمۀ ثبت جهانی دیوار دفاعی جرجان را احیاء و آزادسازی بخش هایی از آن عنوان کرد که روستای سلمان فارسی 1 روی آن ساخته شده  و گفت: برای کوچ روستا به هر یک از روستائیان 250 متر زمین اختصاص داده می شود.

در نشست رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس  با خبرنگاران، این مسئله به عنوان یک دغدغه اهالی روستا عنوان شد که این میزان زمین برای یک زندگی روستایی که اغلب به شغل دامداری مشغول هستند کفایت نمی کند و وی گفت: "میراث فرهنگی متولی جابجایی روستا نیست و تنها پیشنهاد جابجایی برای احیاء این اثر تاریخی را داده است هر چند بنا به ضرورت افزایش زمین تا 500 متر برای برخی از اهالی وجود دارد!"

هر چند اداره میراث فرهنگی پیگیری های خود مبنی بر جابجایی و تخصیص زمین از سوی منابع طبیعی را انجام داده است اما در این بین این سوال مطرح است ، متولی اصلی این مشکل  در شهرستان کیست؟

پیش از این در گزارشی که از این روستا در رسانه قابوس نامه منتشر شد، بخشی از فقر و نابسامانی وضعیت روستاییان که به کار زنان در مناطق دیگر و همچنین کوچ از روستا به شهرهای بزرگ منتهی می شود ، مطرح شده است اما می بینیم که با گذشت یکسال از انتشار، هنوز تنها مسئله کوچ به منطقه جدید بدون در نظر گرفتن بحث شغل و معیشت این مردم مطرح استً.

در گزارش پیشین این رسانه به آسیب های اجتماعی متعددی از جمله تربیت فرزندان و کاهش فرزندآوری در روستا و همچنین در مواردی وقوع طلاق در پی کارکردن زنان در شهرهای دیگر ، اشاره شده است اما نه تنها این مسئله نگاه آسیب شناسی خاصی از سوی مسئولین را به همراه نداشته است بلکه مشاغل دامداری تعدادی از خانواده های این روستا نیز در پی کوچ تعطیل خواهد شد.

طبق شرایط بهداشتی نگهداری دام در روستا، باید نسبت به احداث و یا جداسازی دامداری های سنتی از منازل مسکونی اقدام شود که البته این توصیه بهداشتی قطعا برای حفظ سلامت اهالی است اما باعث شده است تا دامداران این روستا با دو مشکل روبرو شوند، اول اینکه اختصاص زمینی غیر از زمین های مسکونی آنها متضمن صرف هزینه است که پرداخت آن در وسع برخی از اهالی نیست.

از سوی دیگر روستائیان نسبت به تامین امنیت دامداری هایی که خارج از منطقه مسکونی احداث می شود احساس نگرانی می کنند.

شکی نیست که این روستا باید از روی دیوار تاریخی جرجان کوچ داده شود، تا زمینه ثبت این میراث عظیم در زمره آثار جهانی مهیا شود اما روی صحبت این گزارش با مسئولینی است که دیگر وجوه مشکلات آن را که قطعا آثار سوئی را به همراه خواهد داشت نادیده گرفته اند. آیا در این کوچ شاهد کاهش مشکلات روستائیان خواهیم بود؟

این روستا از جمله مناطقی است که به واسطه حضور کمرنگ دختران و زنان در کنار خانواده هایشان مستعد آسیب های اجتماعی متعددی است و از سویی نیز با توجه به شروع فصول گرم سال قطعا بار دیگر قصۀ پر غصۀ بی آبی روستا نقل زبان ها و رسانه ها خواهد شد لذا انتظار می رود مسئولین در زیر چتر کوچ، تدبیری برای حل این مشکلات بیندیشند و نگذارند محرومیت میراث کوچ تاریخی اهالی شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

نظر

تاکید می کنم دیوار دفاعی گرگانصد مرتبه این جمله رو بنویسید تا اشتباه نکنید...

0
0
پاسخ
1397-03-23 02:57

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.