1397-02-02 12:18
1954
0
52838
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

جریمه سنگین در انتظار حفاری غیرمجاز در بخش آب های زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: هرگونه حفاری غیرمجاز در بخش آب زیرزمینی مشمول جرایم سنگین، از جمله توقیف کلیه ادوات آن ها و سایر جرایم می شود و حفاران غیرمجاز باید به دنبال معیشت و شغل جایگزین باشند.

به گزارش گلستان ما ؛ حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به محدودیت برداشت آب زیرزمینی گفت: در استان گلستان امکان توسعه بهره برداری از آب زیرزمینی وجود ندارد لذا از 10 سال گذشته تاکنون مجوز جدیدی برای آب زیرزمینی جهت بخش کشاورزی صادر نشده است.

وی بیان کرد: در این استان 34 شرکت وموسسه حفاری مجاز وجود دارد که می توانند کار حفاری، لایروبی و کف شکنی چاه های مجاز را انجام دهند و برای هر گونه تردد نیاز به کارت تردد صادره از سوی شرکت آب منطقه ای دارند و مشاهده موارد تخلف مشمول جرایم سنگین است. 

حسینی با قدردانی از مشارکت کشاورزان و دستگاه های ذیربط و رسانه ها در امر اطلاع رسانی گفت: در سال ٩٦ تعداد 29 دستگاه ادوات غیرمجاز حفاری از جمله تراکتور، دکل و دیگر تجهیزات حفاری توقیف شد که این اقدام نقش موثری در جلوگیری از حفاری چاه های غیرمجاز داشته و امیدواریم در سال جدید که با کم آبی مواجه هستیم، همکاری بیشتری بعمل آید.

شایان ذکر است در استان گلستان بالغ بر 20 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که سالانه بالغ بر 1177میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی(94 درصد از پتانسیل) را برداشت می کنند.

از سویی در سال های اخیر کاهش رواناب رودخانه ها و اضافه برداشت از سفره زیرزمینی موجب شد تا در سالجاری با کاهش 20 درصدی آب زیرزمینی در مقایسه با دوره میانگین دراز مدت مواجه باشیم که توصیه می شود کشاورزان محترم دارای چاه های مجاز جهت پیشگیری از خسارت، ضمن خودداری از کشت شالی، سطح زیر کشت محصولات متعارف خود را نیز تا 20 درصد کاهش دهند. بدیهی است که هر گونه برداشت از چاه های غیر مجاز ممنوع است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.