1397-02-01 10:59
815
0
52783
مطالبه ای از شهردار گرگان؛

سروش جنگل نیازمند مقرَ فرهنگی مذهبی است

قصه ای تکراری که بارها اهالی سروش جنگل را به شهرداری گرگان کشانده است، یک روز مردان و روزی دیگر زنان برای ساخت یک مسجد، خواسته ای عجیب از این باب که علی رغم منطبق بودن با آرمان انقلاب دست رشتۀ مسئولینی شده که تعهدی برای تحقق آن ندارند.

به گزارش گلستان ما، مردم این منطقه قصه تکراری تخصیص 4 قطعه زمین برای احداث مجموعه های فرهنگی را که در میان این دست رشته شدن ها محو شده است را بارها برای خبرنگاران بازگو کرده اند.

این بار دانشجویان این مطالبه را به دوش گرفته اند تا به سرمنزل مقصود برسانند.

قصه از آنجا شروع می شود که در دوره قبل شورای شهر گرگان، 4 قطعه زمینِ مجموعه فرهنگی و مسجد در اقدامی ناباورانه تغییر کاربری پیدا می کند و به جای سر برآوردن گلدسته های مسجد و طنین بانگ اذان، ساختمانی 12 واحدی در آن ساخته و فروخته می شود.

این شروع کشمکش ها و مطالبه مردمی است که شوق عبادت را در چادری ناایمن تجربه می کنند و برای مطالبه حق معنوی منطقه به شهرداری مراجعه می کنند اما شهردار وقت با احداث مسجد موافقت نمی کند.

طبق تصویب جلسه شورای تامین استان که در زمستان 95 برگزار می شود، شهرداری موظف می شود تا زمینی را برای احداث مسجد اختصاص دهد اما ناسازگاری شهردار تا به آنجاست که از این مصوبه نیز تمکین نکرده و همچنان وضعیت احداث مسجد در این منطقه بلاتکلیف می ماند.

بهانه های مختلف از جمله بهای بالای زمین در این منطقه یکی از دلایل مخالفت شهردار برای اختصاص زمین به مسجد بود و مردم مشتاق برگزاری مراسمات مذهبی و نماز جماعت، همچنان در چادر اقدام به اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی خود می کنند و حتی در بدترین شرایط آب و هوایی نیز در چادر حاضر می شوند.

به گفتۀ خادم خیمه سروش جنگل، این خیمه باکمک های مردم سروش و خیرانی از شهر مشهد با هزینه ی 5 میلیون و 500 هزار تومان دایر شده است و برای سرپا نگه داشتن این خیمه مشکلات فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها ممانعت شهرداری وقت برای برپایی این خیمه بود تا جایی که بارها اقدام به جمع آوری آن کرد.

با ورود انقلابی دادستان وقت حجت الاسلام حقی جمع آوری خیمه متوقف می شود اما مشکل اساسی همچنان با پرجاست و آن عدم اختصاص زمینی برای احداث مسجد است، که طبق ماده 3 آئین نامه ساماندهی،ب هسازی و عمران مساجد کشور، حق قانونی آنهاست.

در این ماده آمده است: "ماده 3 ـ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور مکلفند، به ترتیب در طرحهای جامع و هادی شهرها، فضاهای مناسب را جهت احداث مساجد یا‌نمازخانه و امکانات جنبی آن پیش‌بینی کنند. زمینهای واگذاری از طریق وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و جهاد سازندگی و شهرداریها با اجازه دولت‌رایگان خواهد بود."

طبق گزارشات مردمی، منطقه سروش جنگل علاوه بر نیاز مردم منطقه به یک مقر فرهنگی مذهبی همچون مسجد، به دلیل قرار گرفتن در مسیر النگدره می تواند محلی برای ارائه خدمات به مسافرینی باشد که در طول سال از آنجا عبور می کنند.

هر چند شاید در ظاهر یک مسجد محلی برای عبادت باشد اما قطعا با توجه به منویات مقام معظم رهبری، که فرموده اند: "انقلاب اسلامی از اول مسجد را محور قرار داد" قطعا پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نباید نسبت به توسعه این اماکن که ایستگاه اولیه حرکت عظیم انقلاب است، بویژه در مناطق آسیب خیز جلوگیری کرد.

مردم این منطقه چشم امیدشان به وعده ای است که اعضای شورای شهر داده اند و طبق اظهارات آنان در گفتگو با خبرنگار ما، باهمکاری ربیعی وگرزین دو تن از اعضای شورای شهر،قرار جلسه ای با حضورشهردار و هیات امنا گذاشته شده است تا شاید شهردارکنونی گرگان نسبت به این مطالبه به حق مردم مساعدت کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.