1396-12-22 19:58
732
0
51564
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان؛

وظیفه مسئول جامعه اسلامیست جلوی منکر را بگیرد/ حجاب برای زنان ارزش آفرین است

ریییس دانشگاه آزاد گرگان گفت: اگر کسی در جامعه اسلامی یکی از ضوابط شرعی را رعایت نکرد امر به معروف و نهی ازمنکر داریم ولی در بعضی مواقع امر به معروف و نهی از منکر عمومی جلوی یک خلاف را نمی گیرد در این مواقع یک مسئول باید باشد و جلوی عمل منکر را بگیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام، با توجه به اتفاقاتی که در چندماه اخیر در کشور در قالب دخترخیابان انقلاب رخ داده است و با توجه به دغدغه مندی،تیم دانشجویی،برای درک عمیقی و روشنی پیرامون مسئله حجاب، نشریه مستقل پیشداد از دانشگاه گلستان با حجت اسلام والمسلمین دکترسیدعلی طاهری رییس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان‌ و ‌نماینده گرگان و آق قلا در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده اند

که در ادامه می خوانید:

پیشداد؛ فلسفه‌‌ حجاب چیست؟

طاهری؛ رعایت حجاب نه تنهابرای خود زن ارزش می آفریند بلکه می تواند خانواده،‌اجتماع،‌....را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همان طورکه رعایت آن به عنوان یک امر ضروری می تواند مفید باشد عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی دارد.

‌ ‌ پیشداد؛ آیاحجاب با آزادی زنان درجامعه منافات ندارد؟

از نظرخلقت خدادادی خداوند متعال خلقت خانم ها را به گونه ای قرارداده است برای جنس مخالف جذابیت داشته باشد این جذابیت هم برای این است که زمینه ازدواج مردو زن فراهم شود و از طریق ازدواج نسل بشر باقی بماند.

بنابراین این جذابیت دلیلش معلوم می شود اگر این جذابیت همراه باشرایط و لوازمی نباشد به جامعه آسیب وارد می شود بیشتر از همه به زن ها وخانم ها آسیب وارد می شود به همین جهت در اسلام آمده است که درکنارجذابیت هایی که برای آقایان وخانم ها وجود دارد خانم ها باید بیشتر این مفاهیم را رعایت کنند تاضمن اینکه شرایط معمول برای ازدواج فراهم شود و از آسیب های اجتماعی،‌جسمی،‌روحی،‌بانوع پوشش اسلامی جلوگیری شود.

‌ پیشداد؛ آیا حکومت می تواند یابر او لازم است از بدحجابی یابی حجابی بعضی ازخانم هایی که دراین امرمهم کوتاهی می کنند،‌جلوگیری نمایند؟‌

بله حکومت اسلامی موظف است برای اجرای احکام اسلامی مسئول تعیین کند.اگر کسی در جامعه اسلامی یکی از ضوابط شرعی را رعایت نکرد امر به معروف و نهی ازمنکر داریم ولی در بعضی مواقع امر به معروف و نهی ازمنکر عمومی جلوی یک خلاف را نمی گیرد در این مواقع یک مسئول باید باشد و جلوی عمل منکر را بگیرد.

پیشداد؛ جمله معروف حجاب مصنونیت است نه محدودیت "شهید‌مطهری"‌را تفسیرکنید‌

همان طور که بیان کردم اگرخانم ها درجامعه بدون حجاب باشند خودشان آسیب می بینند.حجاب یک مصنوعیت برای فردایجادمی کند که از خودشان مراقبت کنند نسبت به این که حجاب برتر دارند وافراد به حریم شان تجاوز نکنند واحترامشان حفظ شود درواقع حجاب برای خانم یک حریم می باشد درمقابل افرادی که حریم یاپوشش مناسب اسلامی ندارد.

‌ پیشداد؛ وجودحجاب درجامعه چه آثارمثبتی می تواند به همراه داشته باشد؟‌

وجودحجاب دو اثردارد یک اثر برای شخص باحجاب می باشد که خودش را مصنون می داردتا ازضررها و زیان ها جلوگیری می شود.

نفع دوم جامعه می باشد جامعه ای که خانم ها درآن رعایت مسائل شرعی را می کند از لحاظ روحی وروانی یک آرامش درفردایجادمی کند وحفظ حجاب موجب آرامش درجامعه می شود وتبعات منفی که گریبان جامعه را می گیرد کم ترمی شود.

‌ پیشداد؛ از نظرجنابعالی علل کم توجهی به عفاف درجامعه چیست؟

یکی از عوامل این است که امروز دشمنان اثرحجاب را درحفظ شرایط اسلامی یک جامعه دیده اند سرمایه گذاری سنگینی کرده اند تابی حجابی را درجامعه ترویج بدهند و هجمه های سنگین فرهنگ غربی که ضدحجاب است برای تخریب حجاب اسلامی دانست.

عامل دوم جامعه ما متناسب بر شرایط جمهوری اسلامی مدیرانی که درشرایطی در بخش های مختلف هستد خودشان صدرصد مستلزم تقویت حجاب ندیده اند برخی مدیران هم خودشان حجاب را هم درخانواده ها ترویج می دهند و هم درجامعه اسلامی خودشان.

عامل سوم جامعه ما متناسب با امکانات روز نتوانسته به شیوه های جذاب و هنری اثرگذار این واجب بسیارمهم دینی را تبلیغ کند.

پیشداد؛ به نظر شما چندفیلم یاسریال برای تقویت حجاب درست شده است؟‌

یک زمان صدا سیما به سمت ترویج حجاب برتر پیش رفت اما در برهه ای دیگر کم تر و ضعیف شده اینا همه اثر گذار هستند.

پیشداد؛ عده ای معتقدند اگرافراد درانتخاب نوع پوشش مثل جوامع اروپایی آزاد باشند مشکلات کم تری به جود میاید،‌این دیدگاه درست است؟‌

معمولا افرادی که این نظررا دارند دولیل برای نظرشان دارند،یک دلیل ‌این است که خبرندارند در محیط های آمریکایی و اروپایی چه آسیب هایی برای خانم ها و جامعه ایجاد کرده است یا با غرض در پی تضعیف حجاب درجامعه هستند.

آمار واقعی ازکشورهای غربی و اروپایی نشان می دهد بی حجابی موجب بروز و زیان های فراوان برای جامعه و خانم هاشده است در نتیجه ازهم پاشیدگی کانون خانواده بیداد می کند حتی درمحیط های اداری یامحیط های امنیتی.

‌ پیشداد؛ راز حجاب وعزت نفس درچیست؟‌

تعریف عزت نفس درآقایان و خانم ها متفاوت می باشد در یک خانم عزت نفس تعریف هایی دارد اگر یک خانم می خواهد درجامعه احترام و عزت نفسش حفظ وخوار نشود باید شان که همان حجاب برتر می باشد در جامعه اسلامی اجرا کند.

پیشداد؛ سوال مهم اتفاقات دختر خیابان انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟‌

برنامه ریزی برای این اتفاق ازخارج کشور مهیا شده بود و درشبکه های مختلف تلویزونی و شبکه های مجازی شروع شد یک برنامه مدون حساب شده برای اینکه ازطریق برداشتن حجاب اعتراضشان به نظام اسلامی اعلام کنند.

طبیعی است که وقتی دشمن می خواهد واردکانال فضای یک جامعه بشود اعضای جامعه اسلامی و مسئولین هوشیار در مقابل این پدیده باید باایستند.

درپایان همه ماو ظیفه داریم در قبال این مسائل مهم اطلاعات لازم را به نسل جوان بدهیم.

پیشنهاد می کنم اگرخانم ها می خواهند بیشتر با احکام اسلامی در مورد حجاب و دیگر موارد آشنا شوند کتاب حقوق زن دراسلام اثر شهیدمطهری را مطالعه کنند.

گزارش از:‌ راضیه اسلامی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.