1396-12-18 11:03
1914
0
51377
سکوت معاون اقتصادی استاندار؛

جیب مردم گلستان در شب عید خالی است/ شلوغی کاذب در بازار شب عید

قدرت خرید مردم گلستان در حالی آخر سال کاهش یافته که ۶ ماه پیش خبرگزاری مهر هشدار داده بود اگر مسئولان استان تدبیر نکنند گلستان آخر سال، بحران اقتصادی خواهد داشت.

به گزارش گلستان ما، زهرا بهرامی: اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و ۷۰ درصد فعالیت های اقتصادی استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به کشاورزی وابسته می شود.

در چنین شرایط اقتصادی، معیشت مردم گلستان هم وابسته به بخش کشاورزی است و هرگونه نوسان قیمت و یا ورود هرگونه شوک می تواند بازار استان را تحت تاثیر قرار دهد.

در سال‌جاری پرداخت دیرهنگام و قطره چکانی مطالبات گندمکاران شرایط نامساعد اقتصادی را برای گلستانی ها رقم زد و خبرگزاری مهر در تیرماه و مهرماه امسال با انتشار گزارش «گلستان در آستانه بحران اقتصادی» هشدار داده بود تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان تأثیر مستقیم در تولید محصول و معیشت مردم استان دارد و نگرانی در خصوص وضعیت اقتصادی مردم در ماه های پایانی سال کاملاً مشهود خواهد بود.

حالا در روزهای پایانی سال پیش بینی خبرگزاری مهر از وضعیت نگران کننده معیشتی و اقتصادی مردم گلستان به وضوح در بازار شب عید قابل لمس است و کسبه از کسادی بازار به دلیل نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم، شاکی هستند و خریداران از کیفیت کالاهای موجود در بازار و وضعیت نابسامان اقتصادی گلایه دارند.

یکی از مغازه داران گلستانی در خصوص شرایط فعلی بازار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرایط فروش در روزهای پایانی سال نه تنها خوب نیست بلکه نگران کننده است.

شلوغی کاذب در بازار شب عید

مینا سمیعی با انتقاد به وضعیت موجود در بازار گفت: شلوغی بازار شب عید در گلستان کاذب است و فروشی در کار نیست.

وی با بیان این که در سال های گذشته در چنین ایامی حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر شرایط فعلی فروش داشتیم، افزود: مردم گلستان در این روزها فقط به تماشای کالا و اجناس در بازار مشغول هستند و خرید آن ها بسیار اندک و ناچیز است و این در شرایطی است که بسیاری از کالاها چند درصد تخفیف دارند.

سمیعی به وضعیت تولید و عرضه کالا در بازار هم اشاره کرد و ادامه داد: می پذیریم تنوع محصول برای عرضه در بازار هم وجود ندارد اما تغییر این وضعیت توسط فروشندگان محصول میسر نیست چرا که بازار ورود کالای خارجی به شدت توسط دولت کنترل می شود و قرار است با کالای ایرانی مغازه ها پر شود.

این عرضه کننده پوشاک در گلستان اضافه کرد: تنوع محصولات تولیدی داخل کشور یا از کیفیت لازم برخوردار نیست و یا قیمت تمام شده آن بالاست و مشتری پسند نیست.

نتیجه تصویری برای بازار شب عید گرگان + گلستان ما

بازار به شدت کساد است

در ادامه به سراغ یکی از تراشکاران رفتیم و وی کسادی بازار شب عید را زنگ خطری برای مسئولان اقتصادی و برنامه ریزان استان دانست.

علی زمانی به خبرنگار مهر گفت: هرسال در دو ماه منتهی به پایان سال بازار تعمیر موتورهای چاه های آب کشاورزی و تعمیر ماشین آلات و ادوات کشاورزی داغ بود.

وی تصریح کرد: امسال وضعیت سختی پیش رو بود و تقریبا دست تمام اقشار و کسبه خالی است و حتی وضعیت تعمیر ماشین های سبک و سنگین هم مناسب نیست.

وی با بیان این که هرسال در روزهای پایانی سال شاهد رشد تعمیر وسایل نقلیه برای سفر بودیم و امسال شاهد رکود در این حوزه هم هستیم، ادامه داد: بخش عمده رکود بازار ناشی از پرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان است.

زمانی خاطرنشان کرد: پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان باعث شد وضعیت بازار تغییر کند و پول تولید محصولات کشاورزی فقط برای پرداخت بدهی ها در بازار و معوقات بانکی صرف شود.

بازار گلستان در قبضه کالای بی کیفیت

اما گلایه از وضعیت بازار فقط به کسبه و بازاریان ختم نمی شود بلکه مردم هم نسبت به شرایط بازار انتقاد دارند و معتقدند بازار گلستان در قبضه کالاهای بی کیفیت است و قیمت کالاهای باکیفیت با نقدینگی و پول مردم سازگار نیست.

یکی از بازنشستگان استان گلستان به خبرنگار مهر گفت: در این روزها اگر نگاه کلی به بازار داشته باشید بسیاری از مغازه داران تخفیف های ۲۰ تا ۵۰ درصدی برای بسیاری از کالاها در نظر گرفته اند و در چنین شرایط باید شرایط بازار رونق بیشتری داشته باشد.

رضا اکبری افزود: هرچند عرضه کنندگان محصول تخفیف خوبی برای مشتریان در نظر گرفته اند اما کیفیت بسیاری از کالاها پایین است و کالاهای باکیفیت هم با مبالغ بالا عرضه می شود و قدرت خریدی وجود ندارد.

کسادی بازار زنگ خطر را برای مسئولان و برنامه ریزان گلستان به صدا در آورده است و امیدوارم مسئولان گوش شنوایی داشته باشند

وی به عنوان نمونه به قیمت پوشاک بچه گانه اشاره کرد و گفت: یک لباس باکیفیت دخترانه (هشت تا ۱۰ ساله) در بازار گرگان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود و واقعا قدرت خریدی برای بسیاری از خانواده ها وجود ندارد.

اکبری با انتقاد به وضع موجود بیان کرد: قیمت برخی از کالاها نسبت به سال گذشته چه در اقلام خوراکی و چه پوشاک تغییر محسوسی نداشته اما قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و درآمدها پاسخگوی رفع نیازها نیست.

وی با بیان این که این وضعیت فقط مختص قشر بازنشسته نیست بلکه قدرت خرید سایر اقشار هم کاهش یافته، ادامه داد: به نظر می رسد برنامه ریزان اقتصادی یا شرایط بازار را به خوبی نمی شناسند و یا برنامه ریزی ها مطابق نیاز مردم نیست.

وی خاطرنشان کرد: مدیران اقتصادی استان در ماه های اخیر از بهبود فضای کسب و کار در استان و افزایش سرمایه گذاری و همچنین اشتغال در استان خبر می دهند و در چنین شرایطی باید شاهد تاثیرات مثبت این اقدامات در بازار باشیم اما وضعیت مردم روز به روز بدتر می شود و شاهد رکود اقتصادی در استان هستیم.

نتیجه تصویری برای بازار شب عید گرگان + گلستان ما

معاون اقتصادی استاندار گلستان پاسخگوی مهر نبود

اقشار مختلف جامعه، بخشی از وضعیت فعلی بازار را ناشی از سیاست ها و برنامه ریزی های نادرست اقتصادی می دانند و شرایط فعلی را متاثر از شرایط نابسامان اقتصادی در طول سال در گلستان قلمداد می کنند. به همین دلیل سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان رفتیم ولی تلاش های ما برای گفتگو با محمود ربیعی بی نتیجه ماند و وی ترجیح داد در این حوزه پاسخگو نباشد.

از اینرو وضعیت فعلی بازار گلستان را از یک کارشناس اقتصادی پیگیری کردیم. علی اصغر اصغری با تاکید بر این که کسادی بازار و کاهش قدرت خرید فقط مختص استان گلستان نیست در گفتگو خبرنگار مهر اظهار کرد: بخشی از شرایط فعلی بازار متاثر از تغییر سبک زندگی مردم استان در خرید کالاهای ضروری سبد خانوار است.

وی افزود: مردم استان با قدرت خریدی که دارند تلاش می کنند به روز خرید کرده و کالا را به طور طبیعی و تازه مصرف کنند و از سوی دیگر بخش زیادی از درآمد خود را صرف دپوی کالاهای مورد نیاز نکنند.

تبلیغات ارزانکده ها هم موثر نبود

این کارشناس حوزه اقتصادی بابیان این که تبلیغات کاهش شدید قیمت ها در ارزانکده های گلستان هم موثر نبوده و نتوانسته در بازار رونق ایجاد کند، گفت: شرایط فعلی شرایط کل کشور است و تنها مختص گلستان نیست و به غیر از مواد غذایی پر مصرف سایر کالاها که در اولویت بالا در رفع نیازها قرار ندارند با کسادی بیشتری مواجه هستند.

وی بابیان این که تعداد مراکز عرضه محصول در گلستان بیشتر از گذشته است، ادامه داد: هرچند تعداد مراکز عرضه بیشتر شده اما این مراکز نتوانسته اند مردم را به خرید بیشتر ترغیب کنند و از قِبَلِ تحریک تقاضا بازار رونق پیدا کند.

وی به دلایل این موضوع هم اشاره و اضافه کرد: کاهش فرصت های شغلی، سخت شدن شرایط کسب و کار و کم ارزش شدن درآمدها در مقابل هزینه های خوراک، پوشاک، درمان و همچنین مسکن باعث شده مردم هوشمدانه خرید کرده و به اندازه هزینه کنند.

اصغری تصریح کرد: به نظر می رسد در کنار این ها، توسعه فضای کسب و کار، توسعه فروشگاه های بزرگ و مراکز عرضه در همه رسته ها (پوشاک، مواد غذایی، روز بازارها و شب بازارها و ...) با توجه به ثابت بودن تقاضا (به عبارتی عدم افزایش متوازن تقاضا با عرضه) از یک طرف و مدیریت کردن هزینه های خانوار از سوی دیگر شرایط فعلی بازار را رقم زده است.

نتیجه تصویری برای بازار شب عید گرگان + گلستان ما

رقابت شدید بین مراکز عرضه

وی بابیان این که عدم رونق بازار از منظر بعضی ها می تواند ناشی از رقابت شدید بین مراکز عرضه باشد، گفت: مشکل پسندی و یا سخت پسندی مشتری، اولویت بندی هزینه ها متناسب با نیازها، افزایش تعداد واحدهای صنفی و ... هم بر وضعیت بازار تاثیر داشته است.

وی بیان کرد: باید بپذیریم حدود ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و بخش عمده درآمدشان ناشی از کشاورزی، باغداری و دامپروری است و هر وقت پول در دست مصرف کننده باشد توان خرید مردم افزایش یافته و شاهد رونق در بازار هستیم و در حال حاضر فصل کاشت محصولات کشاورزی است و به تبعه آن قدرت خرید مردم استان کاهش یافته است.

در چند ماه گذشته شاهد افزایش و نوسان قیمت ارز بودیم و این امر هم خود به خود از قدرت و توان خرید مصرف کننده می کاهد

اصغری بابیان این که افزایش پول در دست مصرف کننده شرایط تورمی در بازار را هم رقم می زند،  یادآور شد: دولت در شرایط تورمی تلاش می کند با اعمال سیاست های انقباضی، نقدینگی در بازار را متعادل نگه دارد تا عدم تعادل در حوزه نقدینگی منجر به تورم نشود.

وی با بیان این که شاید شرایط فعلی بازار یکی از نشانه های جمع آوری پول از بازار باشد، گفت: هم اکنون بخشی از تولیدات ما وابسته به واردات است (یا به عنوان محصول آماده و یا مواد اولیه)؛ وقتی در جامعه شاهد نوسان قیمت ارز و طلا در بازار باشیم و یا بخشی از نقدینگی به سفته بازی و سرمایه گذاری اختصاص یابد مطمئناً تاثیر این امر را بر سایر بخش ها هم خواهیم دید.

این کارشناس حوزه اقتصادی تاکید کرد: دولت گاهی برای مدیریت سطح تورم عمومی جامعه ناگزیر به اتخاذ بعضی از سیاست هاست که هم می تواندآسیب زا باشد و توان خرید مصرف کننده را تهدید کند و هم کسادی و عدم رونق در سطح عرضه را به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: در چند ماه گذشته شاهد افزایش و نوسان قیمت ارز بودیم و متاسفانه در حوزه کالاهای وارداتی شاهد افزایش قیمت ها هستیم که منبعث از از نرخ ارز است و این امر هم خود به خود از قدرت و توان خرید مصرف کننده می کاهد.

وی با تاکید بر این که این شرایط فقط مختص گلستان نیست، گفت: گلستان از استان هایی است که از نظر سطح درآمد نسبت به سایر استان های کم برخوردار وضع نسبتاً متعادل تری دارد اما باید بپذیریم وقتی بخش عمده درآمد استان از حوزه کشاورزی تامین می شود و فرصت های دیگر درآمدی وجود ندارد شرایط بغرنج تر بوده و از نظر مصرف کننده ناراحت کننده تر است.

چاره کار در کجاست؟

اصغری در پاسخ به این سوال که راهکار تغییر این وضعیت در چیست، اظهار کرد: اگر بخواهیم سطح درآمد مردم افزایش پیدا کند و به تبعه آن قدرت خرید افزایش یابد باید تلاش کنیم شغل های پایدار ایجاد کنیم تا مصرف کننده به درآمدهای ماهیانه خود اطمینان داشته باشد و از سوی دیگر با حمایت از تولید کنندگان به سمت تولید کالای با کیفیت صادرات گرا باشم تاهم درآمد ارزی افزایش پیدا کند و هم شاهد عرضه کالای باکیفیت و ارزان قیمت متناسب با نیاز مشتری در بازار باشیم.

وی متذکر شد: شرایط ما عموماً بهتر از این نخواهد شد مگر اینکه سیاست مداران و تصمیم گیران اقتصادی بتوانند با رویکردهایی که هست جامعه را از نظر اشتغال اغنا کنند و درآمدهای مردمی و هم تولیدات صادرات گرا افزایش یابد.

در حال حاضر، هم کارشناسان اقتصادی و هم مردم، بر برنامه ریزی های دقیق و منسجم در حوزه درآمد و معیشت مردم برای برون رفت از شرایط اقتصادی کنونی تاکید دارند. موضوعی که به نظر می رسد از سوی مسئولان اقتصادی استان مورد غفلت قرار گرفته است./مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.