1393-08-09 17:29
5343
0
5135
حاشیه های دوازدهمین همایش شیرخوارگان حسینی در حسینیه دزیانیها؛

از سرگردانی مادران و کودکان تا انتقاد به تغییر مکان از مصلی به حسینیه دزیانیها + تصاویر

تعداد زیادی از مادران و فرزندانشان که برای شرکت در مراسم شیرخوارگان حسینی آمده بودند با درب بسته مصلای گرگان مواجه شدند که اسباب ناراحتی این خانواده ها را به همراه داشت.

به گزارش گلستان ما ، دوازدهمین همایش شیرخوارگان حسینی صبح روز جمعه ۹ آبان در حسینیه دزیانی های مقیم گرگان با حضور مادران و شیرخوارگان حسینی برگزار شد.

تعداد زیادی از مادران و فرزندانشان در اولین جمعه از ماه محرم از راه دور و نزدیک برای شرکت در مراسم شیرخوارگان حسینی گرگان که قرار بود در مصلی برگزار شود آمده بودند که برخی از این خانواده ها با مراجعه به محل مصلی با درب بسته مواجه شدند که این تغییر مکان تعجب و ناراحتی این خانواده ها را به همراه داشت.

یکی از نکات که موجب ناراحتی و سرگردانی خانواده ها شد این بود که در مقابل مصلی کسی برای اعلام تغییر مکان برگزاری همایش و همچنین هدایت خانواده های که اغلب پیاده و یا با آژانس خود را رسانده بودند وجود نداشت ، فقط چند نفر از همسایگان در آن محل مردم را به سمت حسینیه دزیانی ها هدایت می کردند.

اغلب خانواده ها بیش از یک کودک همراه داشتند و حتی برخی از روستاهای اطراف گرگان آمده بودند و برایشان سخت بود که بخواهند دوباره فاصله مصلی به سمت حسینیه دزیانیها را بروند ، این جابجایی و انتقال مردم در اجرای مراسم تاخیر و ناهماهنگی هایی را ایجاد کرد که خود این موضوع نیز بر میزان نارضایتی در بین خانواده ها افزود.

ALI 4916 IJFR

ساعت تقریبا 8 بود که برخی از خانواده ها با اتوبوس شرکت واحد که به سمت خیابان منتهی به مصلی حرکت کرده بود خود را به حسینیه دزیانیها رساندند و برخی دیگر نیز با تاکسی و یا آژانس آمدند . البته بخشی از جمعیت به دلیل بعد مسافت خود را به امامزاده عبدالله رساندند و علیرغم پر بودن شبستان های امامزاده در محوطه امامزاده عبدالله نشستند و آنجا منتظر شدند تا مراسم آغاز شود.

IMG 8963

IMG 8944

کوچه حسینیه دزیانیها مملو از جمعیت و خیل مادرانی بود که با نوزادان سبز پوش آمده بودند همه مشغول گرفتن عکس شدند و عکسان این لحظات را ثبت می کردند . طبقه بالای حسینیه در همان دقایق ابتدایی پر شد و فقط مادرانی که نوزاد به همراه داشتند می توانستند وارد شوند و بقیه به طبقه پائین هدایت شدند.

مجری مراسم در ابتدا بخاطر جابجایی محل برگزاری برنامه در دقیقه 90 از همه عذرخواهی کرد و همه را به سکوت برای تلاوت قرآن دعوت نمود .

shirkharegan-19

در ادامه ازدحام جمعیت به حدی می شود که مجری مراسم چند بار از مادران می خواهد تا با فرستادن صلوات کمی جلوتر بیایند تا مادرانی که در پشت درب ها بیرون مانده اند بتوانند در مراسم حضور پیدا کنند . این جمعیت بسیار زیاد موجب شد هوا در این حسینیه خیلی گرم شود و مادران درخواست کنند تا پنکه ها را روشن نمایند.

shirkharegan-45

مادران با در دست داشتن کودکان خود که سربندها و بازو بندهای "یا علی اصغر(ع)" و "یا حسین(ع)" و " یا ابوالفضل العباس" بسته بودند در این مراسم حضور داشتند.

در ادامه مراسم حنانه سادات محمد زاده دکلمه ای با عنوان " پرهای خون آلود" که گفتگویی کودکانه را با خردسال ترین شهید دشت کربلا داشت اجرا کرد.

shirkharegan-41

حجت الاسلام انتصاری سخنران همایش بود که در خصوص اهمیت خانواده و لزوم استحکام آن به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: خانه و خانواده است که زن را به خدا می رساند و تربیت درست فرزند مادر به بهشت برین هدایت می کند.

وی با انتقاد از وارونه شدن برخی ارزش ها و تغییر سبک زندگی بیان داشت: امروز زنان ما فکر می کنند که اگر خانه دار باشند از احترام و منزلت کمتری برخوردارند.

shirkharegan-39

وی ادامه داد: مهمترین شغل یک زن خانه داری است که در ابتدا آن را باید به نحو احسنت انجام دهند.

وی اساسی ترین وظیفه مادران را بچه داری و تربیت فرزند دانست و بیان نمود: اگر چنینن نباشد اگر چه شبانه روز در مسجد به عبادت بپردازد هیچگاه به سعادت نخواهد رسید.

حاج مهدی مختاری و صاحب فیضی مداحان این مراسم بودند که در این همایش مدیحه سرایی کردند.

shirkharegan-44

در حین مداحی و پس از خاموش کردن چراغ ها گهواره گردانی در مراسم انجام شد و با گلباران مادران می گذشت و هر کسی خود را به آن می رساند ، می گریست و حاجتی می خواست.

در پایان مراسم نذرنامه خوانی توسط مجری و با تکرار مادران انجام شد.

در متن نذرنامه آمده است : " یا صاحب الزمان (عج)! فرزندم را نذری یاری قیام تو می‌کنم. او را برای ظهور نزدیکت برگزین و حفظ کن. یا مسیح حسین یا علی اصغر (ع) ادرکنی. "

یکی از نکات جالب در این مراسم حضور مادری اهل سنت به همراه فرزندش امیر بهادر بود که برای نشان دادن ارادتش به امام حسین و خاندان پاکش آمده بودند.

shirkharegan-55

مادران یکی یکی فرزندان خود را با آرزوی سربازی اهل بیت در کنار گهواره علی اصغر قرار می دادند و عکس می گرفتند که فرزندانشان فراموش نکنند که اسلام با ایثار شش ماهه های خود پایدار و زنده مانده است.

بیرون از حسینه این بار پدرانند که فرزندان را در آغوش می گیرند و می بویند و در مکانی که نمادی از کربلا است به عکس گرفتن مشغول می شوند. برخی از پدران فرزندان خود را با اشک به آغوش می کشند و می گویند بوی حسین(ع) و کربلا را می دهند.

IMG 1041

این همایش که قرار بود بر اساس تبلیغاتی که در سطح شهر و رسانه ها شده بود ساعت ۷:۳۰ روز جمعه 9 آبان در مصلی نماز جمعه گرگان برگزار شود اما با تغییر ناگهانی نظر مسئولین مصلای نماز جمعه گرگان در شب قبل از برگزاری مراسم ، بر اساس تلفن های تهدید آمیز و یا فشارهای سیاسی برخی افراد بر مدیران مصلی یا اینکه بیان این تلفن ها بهانه ای شده تا مانع از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مصلی شوند به حسینیه دزیانی ها منتقل شد .

اینها همه در حالی است که نزدیک به یک ماه است که جلسات متعددی برای برگزاری مناسب و کیفی همایش شیرخوارگان حسینی در مصلی برگزار شده و در این مدت همه مقدمات و امکانات مورد نیاز برای شرکت در مراسم 4000 نفری اعم از سربندها ، لباس کودکان ، تبلیغات شهری ، پذیرایی و حتی هماهنگی برای پوشش رسانه ای با هزینه زیادی انجام شده بود.

این جابجایی مکان برگزاری مراسم موجب شد تا گرگان نتواند مانند دیگر شهرهای کشور در پخش مستقیم تلویزیون سراسری شرکت داشته باشد.

همچنین این تغییر مکان برگزاری به این سوال که آیا مصلی گرگان مختص افراد یا جریان خاصی است قوت می بخشد و نشان می دهد نمی توان به وعده های برخی افراد اعتماد کرد.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط :

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان تامین کننده اهداف انقلاب نیست / ساختار سازمان باید تغییر کند !

 گرگان ، ماه محرم را با مظلومیت آغاز کرد

 هیئات مذهبی گرگان خواهان دریافت نقدی سرانه فرهنگی خود شدند / احتمال تجمع در شورای شهر گرگان وجود دارد

 برای دفتر شهردار خرج میلیونی می کنند اما .../ انتقاد شدید رئیس هیئات مذهبی گرگان از شورای شهر و شهرداری ! 

 

 تاخیر در فضاسازی محرم در گرگان را قبول داریم / شهردار گفت هیئات مذهبی در تبلیغات آزادند

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.