1396-12-10 06:49
4994
0
51036
گفتگویی خواندنی با نوروزخوان بالاجاده ای؛

فرزندان خود را با آداب و رسوم کردکوی آشنا کنید/ نگذارید فرهنگ غنی مردم این دیار فراموش شود + تصاویر

نوروزخوان بالاجاده ای می گوید: از بزرگترا خواهش میکنم که بچه ها رو با این مراسمات آشنا کنن، تشویقشون کنن که اصطلاحات محلی خودمون رو یاد بگیرن، حتی از پوشیدن لباس محلی خودمون واهمه نداشته باشن. نزارن که این فرهنگ غنی ما یا حتی روستاها یا فرهنگهای دیگه به فراموشی سپرده بشه. این بسیار مهم است.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، از اوایل اسفند ماه هر سال در اکثریت شهرهای استان گلستان، نوروزخوانان محلی با چوب دستی و کوله پشتی که بر پشت خود می گذاشتند با خواندن اشعار بر وصف نوروز، بهار را نوید می دادند و به در خانه های مردم می‌روند و مردم هم به فراخور توانایی مالی خود، انعامی به نوروزخوانان می‌دهند.

این هدایا عمدتا ” برنج، قند،حتی لباس، روسری و سکه پول” بود؛ تمامی افراد محل بر گرد نوروز خوانان می‌آمدند و ورودشان را به فال نیک می‌گرفتند و با شادی و شعف، استقبال می کنند.

در واقع « نو بهار » قبل از عید، فراررسیدن عید و بهار را نوید می داد. آنها غالبا” دو یا چند نفره می باشند که در کوچه و خیابان به راه می افتادند و جلوی هر خانه ای اشعار می خواندند.

صد سلام، صد علیک، صاحبخانه، سلام علیک، آمده نوبهار، با عزت و حرمت. نوبهار مبارک بو، نوبهار مبارک بو…

در روستای بالاجاده از توابع شهرستان کردکوی نیز این سنت و فرهنگ با اهمیت بیشتری اجرا می شود و دارای قدمتی بسیار فرهنگی در روستا رواج دارد.

در سالیان اخیر به همت چند تن از فرهنگ دوستان و سنت گرایان این آداب اجتماعی به طور فراگیر در روستا و حتی با دعوت از آنها در مراسمات فرهنگی و سنتی استان گلستان و منطقه کردکوی اجرا می شود و رسانه های جمعی نیز این مهم را برجسته می کنند و در صدر رویدادهای فرهنگی در روزهای منتهی به سال می دانند.

به بهانه فرارسیدن بهارو نوروز 1397، مصاحبه و گفتگویی صمیمی با آقای کوروش (عزیز) فرخی که سالیانی متمادی برای اشاعه و بسط و حفظ این میراث با ارزش فرهنگی به صورت خودجوش گام بر می دارد ترتیب داده ایم که به سمع و نظر شما همراهان همیشگی رادکانا منعکس می شود.


لطفا خودتان را برای مخاطبین رادکانا معرفی بفرمایید:
با سلام و احترام خدمت همه مخاطبان و همراهان این رسانه بالاخص مردم شریف و فرهنگ دوست روستای بالاجاده و منطقه کردکوی و با آرزوی صحت و سلامتی و عزت برای همه ملت بزرگ ایران اسلامی.

بنده کوروش فرخی، فرزند مرحوم سیف اله، متولد سال ۱۳۳۵، تحصیلاتم رو تا ششم ابتدایی ادامه دادم.

کارمند اداره برق شهرستان کردکوی بودم و درحال حاضر راننده بازنشسته می باشم.

جناب آقای فرخی؛ چند سال است ” هنر سنتی و زیبای فرهنگی نوروز خوانی ” را در بالاجاده و منطقه انجام می دهید؟ چه عاملی باعث شد تا شما به این کار علاقمند شوید؟

حدود ۱۷ ساله که مراسم نوروز خوانی رو انجام میدم، البته درگذشته کم رنگتر بوده و الان چند سالیه که به طور جدی و پررنگتر انجام می شود.

مهمترین عاملی که باعث شد به این کار علاقمند بشم، اینه که “نوروزخوانی یک مراسم سنتی قدیمی و زیبای ما هستش و دوست دارم این سنت زیبا که از بزرگان ما بهمون به ارث رسیده زنده نگه داشته بشه و به آیندگان و فرزندانمون انتقال پیدا کنه” .

جناب آقای فرخی؛ آیا از سوابق نوروز خوانی در بالاجاده هم اطلاعاتی دارید؟ از گذشته توسط چه کسانی و چگونه اجرا میشد؟

درگذشته یعنی قبل از انقلاب که من بچه بودم یادمه پیرمردی بود به نام “احمد که ما احمد دایی ” صداش می کردیم، فامیلیش خاطرم نیست. ولی ایشون نوروز خوانی رو انجام میدادن.

بعد انقلاب دیگه کسی اینکارو انجام نداد و راکد موند تا اینکه حدود ۱۷ سال پیش من مجدد نوروزخوانی رو شروع کردم و از این بابت خیلی خوشحالم.

برای این کار سنتی و فرهنگی هم عزیزان دیگری چون اکبر بهرامی (فرزند مرحوم جعفر)، مرحوم حاج لطف الله شهریاری، حبیب اله صاوری و قدرت اله میرزایی در طول این سالها همراهی می کردند و به اتفاق این سنت را اجرا میکردیم.

آقای فرخی؛ اشعاری که مورد استفاده شما و گروه های نوروز خوان می باشد از چه کسی می باشد؟

اشعاری که ما و گروه استفاده میکنن در نوروزخوانی، اشعار زنده یاد دکتر جمشید قائمی هستش که واقعا زیباست و به دل هر محلی زبانی میشینه.

آقای فرخی؛ روش اجرای سنت نوروز خوانی چگونه است؟ از چه ابزار و ادوات و پوششی استفاده می شود؟

اجرای این مراسم به این صورته که شخص نوروزخوان که معمولا همراهانی هم داشته مثل بچه ها با خواندن اشعار محلی که نوید اومدن بهار رو میده با رفتن به خونه اهالی روستا، شادی رو به دلها شون هدیه میده و مردم هم به نشانه ی تشکر از نوروزخوان با برکت خونه هاشون مثل نان محلی، برنج یا تخم مرغ محلی و… ایشون رو راهی میکنن و برای همدیگه سال پربرکتی رو آرزو میکنن.

پوششی که ما برای اجرای نوروزخوانی استفاده می کنیم درواقع همون پوشش قدیمی و سنتی هست که شامل جلیقه و شلوار که از پشم بز بافته شده و یک کلاه پشمی که از پشم گوشفند درست شده.

چمتا که درواقع همون کوله امروزیه و به دست همسر خودم بافته شده و یک چوب دستی یا به زبان محلی خودمون همون قلچماغ هستش.

جناب آقای فرخی؛ در سالهای اخیر از شما و گروه های نوروز خوان سنتی بالاجاده در مراسم مختلف دعوت می کنند تا حالا در چه مراسماتی و در سطح استان و کشور شرکت کردید؟

سال ۸۷ در جشنواره نوروزی که در تهران برگزار شد شرکت کردم. همون سال در شبکه جام جم هم اجرای نوروزخوانی داشتم.

سال ۹۵ در همایش میراث فرهنگی که در سطح کل کشور در تهران برگزار شد شرکت کردم
همچنین در جشنهای نوروزی که در ایام عید در سطح استان گلستان برگزار میشه از من دعوت میکنن و با افتخار شرکت میکنم.

بعنوان یک هنرمند سنت گرا، چه سفارشی برای نسل امروزیها درباره حفظ سنتها و مراسمات محلی دارید؟

من خیلی کوچکتر از اونم که بخوام سفارشی بکنم ولی از بزرگترا خواهش میکنم که بچه ها رو با این مراسمات آشنا کنن، تشویقشون کنن که اصطلاحات محلی خودمون رو یاد بگیرن، حتی از پوشیدن لباس محلی خودمون واهمه نداشته باشن. نزارن که این فرهنگ غنی ما یا حتی روستاها یا فرهنگهای دیگه به فراموشی سپرده بشه. این بسیار مهمه.

جناب آقای فرخی؛ آیا در روستای بالاجاده مسئولان برنامه ای را در آستانه نوروز به عنوان یک حرکت فرهنگی از شما و گروه نوروزخوانها درخواست دارند یا نه حرکتی خودجوش است؟ آیا حمایتهایی هم از شما و گروهای نوروزخوان دارند؟

این حرکت به صورت خودجوشه، ولی خوشبختانه مورد استقبال مردم و مسئولین قرار میگیره.

حمایت خاصی صورت نمیگیره ولی همینکه مردم خونگرم با آغوش باز ما رو می پذیرند و لبخند میاد رو لبهاشون بزرگترین حمایت و دلگرمی ما هست و خداروشاکرم.

آقای فرخی؛ میزان استقبال جامعه از اجرای برنامه سنتی نوروز خوانی چگونه است؟

خداروشکر مردم خوب استقبال میکنن و از اجرای این آیین خیلی خوشحال میشن و با خوشحالی مردم ما هم سرذوق میایم و همیشه مردم عزیزمون قول اجرای نوروزخوانی رو در سال بعد هم از ما میگیرند.

آقای فرخی از اینکه برای اشاعه، ترویج، حفظ و ماندگاری این سنت و فرهنگ و آداب و رسوم روستا و منطقه وقت خود را در اختیار این رسانه قرار دادید صمیمانه از شما سپاسگزارم و برایتان روزگاری خوش و با عزت از درگاه خداوند منان مسالت داریم.

من هم به سهم خودم از تلاشهای فرهنگی شما که دلسوزانه در بیان فرهنگها و سنتهای روستا گام بر میدارید تشکر میکنم و بحق یک رادکانا مردمی و دارای قابلیت بالایی است که اطلاعات خوبی را به مردم و همراهان میدهد انشالله که موفق باشید.

با تشکر از سرکار خانم پروین فرخی و جناب آقای فاضل فرخی (فرزندان عزیز آقای کوروش فرخی)

مصاحبه کننده : عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.