1396-12-07 20:03
661
0
50929
در گفتگو با معاون ابتدایی آموزش و پرورش گلستان مطرح شد؛

ارزشیابی توصیفی بستر مناسب شناسایی استعداد دانش آموزان/ طرح شهاب مکمل این ارشیابی/ حذف آزمون مساوی با حذف اضطراب دانش آموزان

معاون ابتدایی آموزش و پرورش گلستان گفت: ارزشیابی کیفی توصیفی در دوره ابتدایی بستر مناسب شناسایی ظرفیت های مختلف دانش آموزان از سوی معلمان است.

به گزارش گلستان ما،"سیده هما عقیلی " امروز در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست؛ در خصوص حذف آزمون های مدارس سمپاد و نمونه دولتی برای ورود به مقطع دوره اول متوسطه اظهار کرد: دوره آموزش عمومی بعنوان دوره ای که آموزش و پرورش باید مهارت های زندگی را به دانش آموزان آموزش دهدو فلسفه حاکم برا آن آموزش مهارت های زندگی است که بر طبق سند تحول بنیادین دوره شناسایی استعداد های دانش آموزان است.

وی افزود: هدف نهایی تربیت دانش آموزانی است که دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه رسیده باشد و ساحت های 6 گانه تربیت را کسب کنند بنا براین آموزش ابتدایی رویکرد تربیتی تاثیر گذاری بیشتری از سوی آموزش و پرورش می طلبد و ما باید تلاش کنیم که دانش آموزان آموزش های زندگی شهروندی آشنا شوند.

هدف دوره ابتدایی تربیتی آموزش مهارت های زندگی است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مسیری را طی کند تا اهداف چشم انداز آن محقق شود ، تصریح کرد: یکی از موانع پیش رو آزمون های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی که فضایی را ایجاد کرده است و این باعث می شد که تقریبا فضای آموزش ابتدایی به سمت و سویی حرکت کند بچه ها را به سمت موفقیت در این آزمون ها ببرند و همه فعالیت های ابتدایی تحت الشعاع قرار می گرفت.

وی اذعان کرد: ما باید بتوانیم فضایی را بوجود بیاوریم که بر روی مهارت های زندگی، مهارت های شهروندی، تفکر خلاقانه و انقادی و روی مهارت هایی که در آینده افرادی را بسازد که بعنوان شهروندان ایده ال یک جامعه محسوب بشوند، کار کنیم.

دایره رقابت از ششم به پایه های پایین تر کشیده شد

عقیلی در پاسخ به گسترش مدارس سمپاد و نمونه دولتی و رقابت تعداد بیشتر دانش آموزان در این حوزه بیان کرد: تا چندین سال پیش این رقابت ها در سال ششم نمود داشت اما در سال های اخیر به پایه های پایین تر کشیده و میدان رقابت شدید تر شده است و همگان احساس می کنند که تمام تلاش ها باید سمت قبولی در این آزمون ها برود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: معتقدیم آزمون های چهار گزینه ای و آزمون هایی که دانش آموزان را برای آن آماده می کند استرس و دغدغه بچه ها را زیاد می کرد و حتی بعضا اختلالاتی را برای آنها بوجود می آورد که برای این سنین بسیار نامطلوب بود.

اضطراب فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کرد

وی با بیان اینکه فضای دوره ابتدایی فضای کودکی، جذاب، پویا،شادابی و با طراوت است، ادامه داد: این استرس فضای آموزش ابتدایی را از فضای تربیتی دور می کرد و به سمت فضای علمی صرف می برد.

عقیلی بیان کرد: در دوره ابتدایی ظرفیت قابل قبولی در ارزشیابی تکوینی بچه ها داریم، لذا در ارزشیابی کیفی توصیفی از ابزارهایی استفاده می کنیم که خود یادگیری محسوب می شود و در آن فضا بچه فرصتی برای ابراز وجود، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا می کند.این ارزشیابی به معلم اجازه می دهد تمام ابعاد ظزفیتی دانش آموز را شناسایی و تحلیل کند.

وی بر شایستگی حرفه ای معلمان تاکید کرد و گفت: این نوع ارزشیابی نیازمند اعتبار خاصی نیست و تخصص مربی ابتدایی است.

یک ازمون هرگز توانایی لازم برای سنجش استعداد ها را ندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه همواره برای تغییر مقاومت هایی انجام می شود، افزود: اجازه بدهیم تغییر مسیر ها شکل بگیرد. ایجاد زمینه و فرهنگ سازی برای پذیرش سیستم جدید باید از سوی رسانه در جامعه انجام شود.

وی با بیان اینکه یک ازمون هرگز توانایی لازم برای سنجش استعدادها ندارد، اذعان کرد: در ارزشیابی کیفی توصیفی سد اینجاد نمی کنیم و با کمک معلم ظرفیت ها را می شناسیم. پایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد.

هدف اصلی حذف آزمون طیب خاطر تحصیل برای کودکان ابتدایی است

عقیلی با اشاره به طرح شهاب یادآورشد: طرح شهاب مکمل و یک ظرفیت ارزیابی کیفی و توصیفی است که معلمان با هوش چندگانه آشنا می شوند، سنجش استعداد ها کنار ارزشیابی توصیفی است و شناسایی می کند و ورود پیدا می کند و به شیوه تخصصی تر و علمی به پایش عملکرد دانش آموز پرداخته می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گلستان در پاسخ به این سوال "آیا بهتر نبود جلوی کلاس های آموزشی و آزمون های آماده سازی برای تیزهوشان و نمونه دولتی گرفه می شد تا حذف آزمون" بیان کرد: ورود مسئولان به این مسئله به دلیل دغدغه و استرس ها است، اصل قضیه خود ازمون است که به دانش آموز آسیب میزند و این کلاس ها مسئله حاشیه ای است، هدف اصلی از حذف آزمون طیب خاطر تحصیل برای کودکان ابتدایی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.