1396-12-07 08:32
986
0
50898
نقد محمد چراغعلی به لیست شورای رسانه ای استاندار :

شوک‌ آخر سال استاندار گلستان / رسانه را فدای طرح های نمایشی نکنید

سرپرست خبرگزاری مهر  گلستان نوشت : این لیست در حالی بسته شده که نماینده خانه مطبوعات استان که به تازگی با مشار‌کت ۷۰ درصدی رسانه ها استان انتخاب شدند در آن مشاهده نمی شود.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد چراغعلی سرپرست خبرگزاری مهر  گلستان نوشت : روز یکشنبه لیستی تحت عنوان شورای راهبردی و مشورتی رسانه از سوی استانداری گلستان منتشر شد که در همان دقایق اولیه انتشار با عکس العمل های مختلف اصحاب رسانه مواجه شد، عکس العمل هایی که اکثر آن ها حکایت از گله فعالان رسانه از استاندار دارد.

استاندار گلستان خطاب به روابط عمومی استانداری، با اعلام این لیست ۱۲ نفره که شامل چهره های پیشکسوت در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ و رسانه استان می شود، خواستار ایجاد نقشه راه محتوایی در حوزه رسانه شده است.

اما دلیل واکنش فعالان رسانه ای استان به این لیست چیست؟

بررسی برنامه ریزی های گذشته در حوزه رسانه توسط دستگاه های اجرایی استان بخصوص استانداری نشان می دهد علی رغم همه تلاش ها اکثر لیست ها، گروه ها و کارگروه ها بیشتر جنبه نمایشی داشته و تقریبا می توان گفت هیچ! دست آورد چشمگیری در عرصه رسانه نداشته است.

این بار هم در اول قدم، فعالان رسانه ای استان معتقدند اصولا چنین برنامه ریزی، از سوی دولت، هیچ گاه موثر نخواهد بود و حتی در صورت تدوین نقشه راه محتوایی، که استاندار خواستار آن شده، هیچ گاه این نقشه قابل بهره برداری نخواد بود.

آسیب شناسی این لیست و اقدامات گذشته نشان می دهد:

در درجه اول گرچه شاهد حضور تنی چند از چهره های پیشکسوت عرصه رسانه در «شورای راهبردی و مشورتی رسانه» هستیم ولی در حال حاضر در این لیست، افرادی که مشغول به فعالیت اجرایی مستمر و موثر در بخش رسانه باشند، شاید به تعداد نصف انگشتان یک دست هم نرسد. 

فعالان رسانه حاضر در لیست پیش از این در نشریات مکتوبی فعالیت داشتند که اکنون یا انتشار ندارد، یا انتشار آن منظم نبوده یا اگر هم منظم است فعالیت و بقای آن به فعالیت خبرگزاری ها بستگی دارد و در مجمع تمام برنامه ریزی های حوزه مدیریتی آنان به رسانه هایی وابسته است که در لیست مذکور حضور ندارند.

بعضی از افراد لیست فعالیت رسانه ای قابل توجهی نداشته و اکنون هم ندارند.

جنبه سیاسی برخی افراد ذکر شده پررنگتر از جنبه رسانه ای و حتی فرهنگی آن هاست و قطعا این مساله در برنامه ریزی های حوزه رسانه ای آن ها تاثیرگذار است.

در لیست مذکور خبرگزاری های استان که بار اصلی اطلاع رسانی را به دوش می کشند حتی یک نماینده ندارند و این در حالی است که با اصلی اطلاع رسانی استان بر دوش خبرگزاری ها و سایت های محلی است.

در همین راستا جناب کرمانی، مدیر خبرگزاری ایرنا گلستان را شاید بتوان بزرگترین غایب لیست دانست. ایشان در دوره قبل پیشنهاد نقشه راه و سند رسانه های استان را پیشنهاد دادند و پیش از این هم سابقه مدیریتی در چند استان را داشته اند.

برخی افراد حاضر در لیست در بهترین شرایط مدیر یک کانال تلگرامی هستند که در ایده آل ترین حالت شاید اعضای واقعی کانال آن ها به 300 نفر برسد. در شرایطی که خبرگزاری های استان هیچ نماینده ای ندارند، حضور مدیر کانال تلگرامی در لیست مشورتی بسیار سوال برانگیز است.

از سوی دیگر کانال های پر مخاطب بسیاری در استان فعالیت می کنند که اعضای آن ها بیش از 10 هزار نفر است و در صورت ضرورت حضور نماینده از سوی کانال های تلگرامی شاید نیاز باشد استاندار محترم در معیارهای انتخاب فرد اصلح تجدید نظر کند.

به طور دقیق مشخص نیست جامعه هدف برنامه های این لیست چه کسانی است و نقشه راه انجام شده توسط لیست قرار است هدایتگر کدام یک از بخش های رسانه ای استان باشد و اصولا قرار است توسط کدام فعالیت رسانه ای به اهداف برنامه ریزی شده توسط شورا دست یافت؟

این لیست در حالی بسته شده که نماینده خانه مطبوعات استان که به تازگی با مشار‌کت ۷۰ درصدی رسانه ها استان انتخاب شدند در آن مشاهده نمی شود. حال چطور می توان باور کرد این شورا بتواند در حوزه رسانه هم راهبردی باشد و هم مشورتی ولی به نماینده رسانه های استان پشت کند.

شورای راهبردی در حالی قرار است در حوزه فضای مجازی برنامه ریزی داشته باشد که در بهترین شرایط 2 نفر از اسامی منتشر شده تجربه موفقی در این کار داشته باشند و سایر افراد یا سابقه نداشته یا اگر هم فعالیتی داشته در قالب قراردادهای پیمانکاری کوتاه مدت بوده و نتوانسته اند فعالیت مستمر و موثر و با برنامه داشته باشند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.