1396-11-27 14:26
713
0
50588
گزارش؛

عضویت معلمان در صندوق ذخیره; انتخاباتی نمایشی یا افزایش نظارت

انتخابات عضویت نمایندگان معلمان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز شده، اما سوالاتی در این‌باره مطرح است ازنقش اثرگذار معلمان در شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره تا نمایشی بودن این انتخابات.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ رأی‌گیری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ازصبح روز (سه‌شنبه 24 بهمن) آغاز شد و فرهنگیان تا روز جمعه 27 بهمن ماه در مرحله نخست این انتخابات که به صورت الکترونیک است، مشارکت خواهند داشت.

پس از پایان مرحله اول و اعلام نتایج، 83 نفر از منتخبان استان‌ها به مرحله دوم راه می‌یابند که پس از رای‌گیری در مرحله دوم دو نفر به عنوان نمایندگان معلمان در هیئت امنای صندوق ذخیره و یک نفر به عنوان بازرس ویژه انتخاب خواهد شد.

انتخاب نمایندگان فرهنگیان برای عضویت در هیئت امنای صندوق ذخیره بازتاب‌های مختلفی درمیان جامعه فرهنگیان کشور دارد، هر چند این اقدام یک گام رو به جلو برای توجه به نقش نظارتی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان است اما باید به مراحل بعدی آن نیز دقت داشت به ویژه آنکه دو نماینده از جانب معلمان در هیئت امنایی که 5 نفر دیگر نیز در آن حضور دارند چه نقش تاثیرگذاری خواهند داشت، آیا آنها در این جمع رأی تاثیرگذاری خواهند داشت؟ و چه راهکارهایی اتخاذ شده است تا این انتخابات و حضور دو نفر از نمایندگان معلمان در جمع هیئت امنا فرمالیته نباشد؟

نکته دیگر میزان مشارکت معلمان در این انتخابات است، میزان مشارکت بالای آنها قطعا اهمیت و مشروعیت بیشتری به این انتخابات می‌بخشد  اما به نظر می‌رسد تمام معلمان در جریان این موضوع قرار ندارند هر چند که در شهرهای بزرگ این موضوع اطلاع رسانی شده و فعالان صنفی معلمان از این طرح اطلاع دارند اما به نظر می‌رسد در شهرهای کوچک و دورتر از مراکز استان‌ها معلمان نسبت به این موضوع و نحوه مشارکت در فرآیند انتخابات آگاه نیستند.

* واکنش مدیرعامل صندوق ذخیره به انتخابات عضویت نمایندگان معلمان در هیئت امنای صندوق

مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره برگزاری این انتخابات و تاثیرگذاری نمایندگان فرهنگیان در تصمیم‌گیری‌های هیئت امنا اظهار کرد: از زمانی که آقای دانش‌آشتیانی در وزارتخانه حضور داشتند بحث حضور دو نفر از نمایندگان معلمان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد و پس از تصویب آن با آمدن آقای بطحایی برای اجرا پیگیری شد.

وی افزود: این انتخابات می‌تواند تمرینی باشد برای دموکراسی و پذیرفتن نقش نظارت معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان، ممکن است عضویت فرهنگیان نقش اساسی نداشته باشند اما حضور آنها در هیئت امنا می‌تواند گامی برای افزایش شفاف‌سازی و به رسمیت شناختن نقش معلمان باشد به شرط آنکه نمایندگان فرهنگیان با سازوکار صحیح انتخاب شوند.

نظرات معلمان نیز در این رابطه متفاوت است به عنوان مثال محمد شیورانی از فعالان صنفی معلمان معتقد است " من شرکت در انتخابات صندوق ذخیره را یک فرصت می‌دانم و آن را ترفندی از جانب وزیر برای شریک کردن معلمان در فساد آن صندوق نمی‌دانم. حضور دو نفر از معلمان در هیئت مدیره و یک نفر در بازرسی می‌تواند به کشف و افشای روابطی که در آنجا وجود داشته کمک کند و یک روشنگری غیردولتی و با احتساب نکردن ملاحظه‌ها داشته باشد و راه را برای حضور هر چه بیشتر در جاهای دیگر باز کند. ما وقتی بیرون گود بنشینیم و ایراد بگیریم به جایی نمی رسیم جز جدایی بیشتر و تماشای آنچه اتفاق می‌افتد. پس باید شروع کرد و از این عقب نشینی وزیر و دولت نهایت استفاده را برد."

رضا مسلمی یکی دیگر از فعالان معلمی می‌گوید "مسائل مهمتری نسبت به انتخابات در اولویت است که بدین شرح است: مشخص‌کردن دارایی‌های صندوق (منقول و غیر منقول) از ابتدای تشکیل تا امروز و دادن گزارش شفاف به سرمایه‌گذاران(معلمان).شفاف‌سازی میزان موجودی صندوق ذخیره.شفاف‌سازی صادقانه از میزان تخلفات و اختلاس‌هایی که در این صندوق اتفاق افتاده و معرفی متخلفان جامعه معلمان. تغییر ساختار مدیریتی صندوق از هیئت امنایی (که ساختار بالا به پایین دارد) به هیئت مدیره‌ای تا خود معلمان بتوانند از طریق برگزاری مجامع عمومی هیئت مدیره را انتخاب کنند و امکان نظارت مستقیم بر منتخبان خود داشته باشند."

به هر حال انتخابات نمایندگان فرهنگیان برای عضویت در صندوق ذخیره، نخستین گام برای توجه به خواست دیرین معلمان به منظور اعمال نقش نظارتی آنها بر صندوق ذخیره فرهنگیان است اما باید سازوکار این انتخابات به دقت مورد رصد قرار بگیرد از سوی دیگر باید به این سوال پاسخ روشنی داده شود که این اقدام هر چند مثبت است اما حضور دو نفر از نمایندگان تا چه اندازه فُرمالیته و با هدف تغییر نگرش منفی آنها پس از اتفاقات اخیر نسبت به صندوق بوده و تا چه اندازه  می‌تواند در شفاف‌سازی وضعیت واقعی صندوق و اعلام میزان سوددهی آن به جامعه مخاطبانش (فرهنگیان) موثر باشد؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.