1393-08-04 11:59
4911
3
4902

آقای رجبی به گازرسانی گالیکش هم مانند مراوه‌تپه توجه کنید / حفاظت از جنگل های گالیکش با گازرسانی به روستاها میسر است

حفاظت از جنگل های گالیکش با گازرسانی به روستاها میسر است. مردم دهستان نیلکوه شهرستان گالیکش از نماینده شرق استان خواستند تا به گازرسانی این روستاها نیز مانند روستاهای مراوه‌تپه توجه کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ؛ فصل سرد در پیش است و اهالی روستاهای کوهستانی داخل جنگل های گالیکش از هم اکنون به فکر تهیه هیزم برای گرم کردن منازل و نیز جمع‌آوری شاخه‌های خشک درختان برای روشن کردن تنورهای پخت نان هستند، چرا که به این روستاهای جنگلی گازرسانی نشده است.

اگر این روزها گذری به روستاهای کوهستانی 'کیارام' ، 'فرنگ' ، 'پادلدل' ، 'پنو' و یا 'سیجان' بخش مرکزی شهرستان گالیکش داشته باشید، مردان، به دنبال هیزم شکستن و انتقال آنها به خانه‌های خود هستند.

از آن سو نیز زنان روستایی، شاخه‌های خشک درختان را بر شانه‌های نحیفشان به خانه می برند تا در فصل زمستان که برف شدید امکان بیرون رفتن را نمی‌دهد، برای سوخت تنور در تنگنا نباشند.

در ایوان طبقه همکف بیشتر خانه‌های گلی که دو طبقه هستند، توده‌های هیزم مشاهده می‌شود که دیدن این حجم هیزم برای کسانی که دغدغه حفظ جنگل دارند، صحنه‌های خوشایندی نیست.

gazekiaram 1

gazekiaram 1

شاید برای بسیاری توصیف این صحنه‌های ناخوشایند بوده و پیش خود نسخه‌هایی برای این روستاییان بپیچند که چرا از سوخت های فسیلی استفاده نمی‌کنند تا به جنگل‌ها آسیبی نرسد.

البته این روستاییان نیز تمایل زیادی برای استفاده از هیزم جهت تأمین گرمای منزل ندارند، اما عدم گازرسانی به روستاهایشان موجب شده تا آنها مشقت تهیه هیزم از جنگل را به جان بخرند تا در زمستان خانه‌های گرم داشته باشند.

برای نمونه اهالی روستای 'کیارام' که 300 نفر جمعیت دارد و از مرکز شهرستان گالیکش حدود 23 کیلومتر فاصله دارد، شاهد می‌گیریم.

اهالی این روستا بیشتر از دو سال است که منتظر هستند تا روستایشان به شبکه گاز وصل شود، چون لوله‌کشی و علمک گذاری داخل روستا انجام شده است.

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

معتمدین این روستا می‌گویند، برای این منظور مراجعات فراوانی به اداره گاز و دیگر دستگاه‌های مسئول داشته‌اند اما تاکنون کسی جواب درستی به آنها نداده است.

gazekiaram 1

'اصغر قربانی' یکی از اهالی روستای کیارام به خبرنگار نیلکوه گفت: دو سال است که عملیات گازرسانی تا ابتدای روستا رسیده اما به خاطر مشکل رانش زمین در بخشی از این مسیر، لوله گاز به شبکه داخل روستا وصل نشده است.

gazekiaram 1

'مجتبی قربانی' یکی دیگر از اهالی این روستا هم می‌گوید: نامه‌نگاری و پیگیری های زیادی در این مورد انجام‌شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

'قاسم قربانی' دیگر معتمد این روستا کوهستانی و جنگلی نیز می‌گوید: لوله‌گذاری شبکه داخلی روستا و علمک گذاری هم انجام‌شده ولی چون پیمانکار اتصال گاز به روستا و نصب کنتور تعیین نشده، پروژه همچنان رها شده است.

وی افزود: از رجبی نماینده مردم شرق استان گلستان درخواست داریم همان‌گونه که گازرسانی به روستاهای مراوه‌تپه را در دستور دار قرار داده گاز رسانی به این روستا که حدود 2 از پیشرفت 90 درصد ساخت آن می‌گذرد را به پایان رساند.

gazekiaram 1

gazekiaram 1

خانم حنیفه ملکان از بانوان این روستا نیز به نیلکوه گفت: تأمین سوخت برای مردم این روستا که در محرومیت به سر می‌برند بسیار سخت است.

وی افزود: نماینده شهرستان گالیکش در مجلس شورای اسلامی دغدغه گاز رسانی به مردم روستاهای دورافتاده مراوه‌تپه را دارد ما نیز درخواست دارم تا پی گیر اتمام گازرسانی به روستای کیارام نیز باشد.

gazekiaram 1

gazekiaram 1

" قربانی " از دیگر ساکان روستای کیارام گفت: هزینه پر کردن یک کپسول گاز در گالیکش 56 هزار ریال است اما مردم روستای کیارام باید برای تهیه یک منبع گاز بیش از 90 هزار ریال پرداخت کنند.

gazekiaram 1

'سید قربان موسوی' از بزرگان روستای فرنگ هم می‌گوید: از سال 86 پیگیر گازرسانی به این روستا بوده‌ایم تا اینکه لوله اصلی گاز سال 90 به ابتدای روستا رسید و از آن زمان به حال خود رها شده است.

در مسیر روستای کیارام، روستاهای فرنگ، پادلدل و پنو نیز قرار دارند که بااتصال این شبکه اهالی این روستاها نیز که جمعیتی حدود دو هزار نفر دارند از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

' سید جواد موسوی' مسئول روابط عمومی شرکت گاز گلستان در این خصوص به خبرنگار نیلکوه گفت: وجود رانش در بخشی از مسیر لوله اصلی گاز موجب این تأخیر شده است.

وی ادامه داد: برای تغییر مسیر این لوله رضایت نسبی مالکان زمین اطراف گرفته‌شده و فرآیند مناقصه پیمانکار مربوط در حال انجام است .

موسوی ابراز امیدواری کرد، بزودی عملیات اجرایی اتصال لوله اصلی شبکه به روستای کیارام انجام شود تا در ادامه به سایر روستاها نیز گاز رسانی شود.

تصاویری از روستای کیارام

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

gazekiaram 1

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی

تصاویر نمایش داده نمی شود چرا ؟

0
0
پاسخ
1393-08-04 10:01
من

اگه بانی گاز رسانی به منطقه هنوز نماینده بود تا به حال همه گاز داشتند. ولی حیف. همیشه باید چوب ندانم کاری یه عده رو باید بخوریم

0
0
پاسخ
1393-08-04 15:31
شرکت یاشار بوم راشین

یکی از بزرگترین مشکلات ما ایرانیان این است که برای حل یک مشکل تنها یک راه حل به ذهنمان می رسد و نه بیشتر!به عنوان نمونه برای حل مشکل گاز یک روستا تنها فکر می کنیم که بدون گاز رسانی به روستا نمی توانیم مشکل گاز آن روستا را حل کنیم!حال آنکه خیلی از کشورها توسط بیوگاز مشکلات گاز روستاهای دورافتاده و صعب العلاج خود را حل کرده اند!بیوگاز گازی زیستی است که به طور طبیعی از فضولات حیوانی و زایدات انسانی تولید می شود و می تواند برای گرمایش و پخت و پز به مصرف برسد.در زمینه بیوگاز اطلاعات خوبی در وبسایت www.yarabumco.ir وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

0
0
پاسخ
1393-11-18 08:39

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.