1396-10-18 07:59
1555
0
48866
مدیریت امور زائرین آستان قدس رضوی:

رفاهی که با حضور آیت الله رئیسی در آستان قدس میسر شد/ زیارت امام رضا(ع) با لباس سنتی برای بانوان ترکمن

مدیریت امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: بانوان ترکمن با پوشش سنتی به راحتی می توانند به زیارت حضرت امام رضا علیه السلام بروند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اترک، مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت به خاندان عصمت و طهارت احترام می گذارند و مودت به اهل بیت عصمت و طهارت را دستور قرآن می دانند.

حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام یکی از مکاناهی زیارتی مورد احترام مسلمانان است که بسیاری از مسلمانان جهان جهت زیارت این امام همام به مشهد مقدس سفر می کنند.

به بهانه حضور کاروان زنان و دختران ترکمن گلستانی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس با مسعود مجردی،  مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی به گفتگو نشستیم.

وی در خصوص ورود بانوان اهل سنت ترکمن به حرم مطهر رضوی، گفت: قبل از ورود آیت الله رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی، دستور مراعات با زنان ترکمن در خصوص استفاده از پوشش سنتی داده شده بود ولی زیاد رعایت نمیشد اما با دستور ایشان، مدتی است که بانوان ترکمن می توانند با خیال راحت و با همان پوشش سنتی خود به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بروند.

وی ادامه داد: رعایت پوشش اسلامی در مکان های زیارتی لازم است و استفاده از پوشش سنتی هم اگر همراه با پوشش کامل باشد با ممانعت مواجه نخواهد شد.

مسعود مجردی، مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی در خصوص هدف از برگزاری سفرهای معنوی زیارت اولی و این که آیا این طرح مسبوق به سابقه هم بوده و یا یک طرح جدید است، گفت: در دور جدید مدیریت آستان قدس رضوی، طرح زیارت اولی ها از اولین اقداماتی بود که پیشنهاد شد تقویت شود. البته این طرح از قبل از حضور ایشان هم انجام می شد ولی نه به شکل سازمان دهی شده بلکه روال آن به این شکل بود که آستان قدس محرومین اطراف حرم را جمع آوری می کرد و در حد 24 ساعت و فراهم کردن وسیله برگشت به شهرشان به آن ها خدمات ارائه می کرد.

وی ادامه داد: با برگزاری نشستی مقرر شد، کلیه زائرینی که به مشهد سفر نکرده اند از طرف استان قدس دعوت شوند، یعنی ما خودمان مدعوین را دعوت می کنیم تا میهمان امام رضا(ع) شوند.

مسعود مجردی در خصوص علت شکل گیری این  طرح به این شکل هم گفت: علت اینکه این امر از اولین اقدامات آیت الله رئیسی بود، پیام 7 گانه حضرت آقا به  تولیت جدید آستان قدس رضوی بود که 4 بند آن توجه به محرومین، مستضعفین، مستمندان و نیازمندان بود.

وی افزود: بر این  اساس، بلافاصله یک معاونت جدید در آستان قدس به نام معاونت امداد و مستضعفین ایجاد شد که قسمت جذب زائرین زیر نظر این معاونت انجام می شود، که در 18 ماه گذشته تا به امروز بیش از 550 هزار نفر زائر  از این طرح بهره مند شده اند.

mojarad1

مسعود مجردی در خصوص اطلاق برگزاری این کاروانهای زیارتی تحت عنوان  زیارت اولی هم گفت: این طرح در ابتدا تحت همین نام بود ولی نام این طرح را مجوز گرفتیم و تحت عنوان زیارت اولیها و کسانی که از به نا به دلایلی مانند: مشکلات مالی،فرهنگی ، جسمی  و ... نتوانسته اند به مدت طولانی به  زیارت  بیایند، تغییر دادیم.

وی در خصوص ادامه دار بودن این طرح یا موقتی بودن آن نیز گفت: با توجه به این که نظر تولیت آستان بر حذف دیوار بین آستانه و مردم است، شاید شکل اعزام ها عوض شود ولی اصل حرکت ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی در خصوص برنامه های آستان قدس برای زمان برگشت زائرین گفت: اگر چه ارتباط آستان مرکزی با زوار اعزامی قطع می شود ولی نمایندگی های آستان در تمامی استان ها می توانند برای این ارتباط مستمر برنامه ریزی کنند که در استان گلستان با توجه به وجود یک مدیر فرهنگی، این امر می تواند موفق تر عمل کند.

مجردی در خصوص مبلغ دریافتی از زوار تصریح کرد: ما فعلا فقط مجوز اسکان و تغذیه را داریم که شامل مکان و 9 وعده غذا که یک وعده آن در میهمان سرای حرم است.

وی افزود: البته برخی از ارگانها مانند کمیته امداد که یک قرارداد 60 هزار نفری امضاء کرده است و بسیج هم که در قالب تفاهم نامه امضاء شده و استفاده از خیرین نسبت به اعزام زائرین به مشهد اقدام می کنند.

مدیریت امور زائران آستان قدس رضوی در پایان گفت: ان شاء الله با ورود علما ما شاهد موضوع وقف در نقل و وقف در ازدواج هم باشیم که مردم به خصوص اقشار کم درآمد از خدمات بهتری بهره مند شوند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.