1396-10-10 14:59
2718
0
48558
چه کسانی برای اراضی «کشانک» دندان‌تیز کرده‌اند؟؛

کندسکوه روی هوا عده‌ای به دنبال تقسیم غنائم / خواست اهالی کندسکوه کجای تصمیمتان بود؟!

رضا مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بدون در نظر گرفتن خواست مردم کندسکوه گفت: کوچ روستای " کندسکوه " شهرستان گالیکش را قبول نداریم و حال طرح کوچ کندسکوه متوقف‌شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، روستای کندسکوه در جنوب شرقی شهرستان «گالیکش» و در فاصله 50 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد. طبق سرشماری سال 90 تعداد 60 خانوار با 248 نفر جمعیت در این روستا زندگی می‌کرده‌اند. اما در حال حاضر تنها 15 خانوار با جمعیتی 56 نفر در آن زندگی می‌کنید که قالب آن‌ها افراد کهن‌سال هستند.

nilkooh2810 1

به روستای کندسکوه از دو طریق می‌توان دسترسی داشت. اصلی‌ترین مسیر عبور و مرور مردم کندسکوه از روستای «لوه» از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش است. فاصله روستای کندسکوه تا جاده بین‌المللی این مسیر 25 کیلومتر است که از این میزان 22 کیلومتر آن راه شوسه است.

مسیر دیگر دسترسی به روستای کندسکوه از روستای «تنگراه» و اراضی «جمشیدآباد» کندسکوه به فاصله 13 کیلومتر است اما تنها می‌توان با موتورسیکلت و تراکتور در این مسیر تردد کرد.

شاید بتوان کندسکوه را محروم‌ترین روستای استان گلستان نامید که طی سالیان گذشته مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری با تعلل در تصمیم نهایی برای اجرایی شدن طرح کوچ یا ماندگاری و ارائه امکانات به این روستا باعث کوچ قالب مردم این روستا و بروز مشکلاتی در آن شده‌اند.

کندسکوه دهه 60 جز استان سمنان محسوب می‌شد؛ برای نخستین بار طرح کوچ این روستا در سال 62 توسط مسئولین وقت استان سمنان مطرح شد و مردم به دلیل مشکلات موجود با این طرح موافقت کردند.

زمینی به مساحت 400 هکتار در محدوده دانیال پیغمبر (علیهم‌السلام) به مردم روستا برای کوچ پیشنهاد داده شد اما به دلیل نبود سوخت (نبود هیزم در آن منطقه) و نبود چشمه تأمین آب شرب (برای تأمین آب شرب باید چاه حفر می‌شد) مردم کندسکوه با طرح کوچ به این مکان مخالفت کردند.

سال 66 کندسکوه از استان سمنان به استان مازندران ملحق شد. پس از استقلال استان گلستان از استان مازندران در سال 74 دوباره این طرح توسط مسئولین استانی و فرماندار وقت حاج «علی خسروی» و بخشدار گالیکش مرحوم «صابری» به اهالی کندسکوه پیشنهاد داده شد و مردم این روستا برای دومین بار موافقت خود را با طرح کوچ اعلام کردند.

این بار مکانی در حدفاصل روستاهای «آق قمیش» و «صادق‌آباد» از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش به نام «کشانک» در فاصله 25 کیلومتری مرکز شهرستان گالیکش برای اسکان و کوچ مردم کندسکوه در نظر گرفته شد. گرفتاری‌های مردم کندسکوه پس‌ازاین تصمیم شروع شد و دستگاه‌ها دولتی چون روستا در طرح کوچ قرار داشت هیچ خدماتی به کندسکوه ندادن و خدمات خود را قطع کردند از آن‌طرف هیچ منابعی هم نتوانستند برای کوچ اهالی روستای کندسکوه مهیا کنند تا طرح کوچ اجرایی شود.

به گفته مردم کندسکوه طی 30 سال گذشته حدود 6 زن باردار یک دختر 14 ساله و یک زن 46 ساله به دلیل مشکل جاده و دیر رسیدن به پزشک در این روستا جان‌باخته‌اند.

سید غلامرضا قاضوی بخشدار اسبق بخش لوه شهرستان گالیکش و معاون حال حاضر فرماندار آزادشهر تابستان سال 94 به نیلکوه گفت: طی نشستی «رضا مروتی» معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری گلستان با مدیران طرح کوچ کندسکوه خواست ظرف دو ماه آینده نظر خود در خصوص کوچ یا عدم طرح کوچ مردم کندسکوه را اعلام کنند.

مهلت دوماهه مسئولین ذی‌ربط طرح کوچ کندسکوه اوایل مهرماه 94 به پایان رسید و مروتی در این خصوص آذرماه سال 94 در نشستی در دفتر شورای شهر گالیکش به نیلکوه گفت: با دستگاه‌ها ابلاغ‌شده اما هنوز در این خصوص جوابی دریافت نکرده‌ایم و من نیز دوباره پیگیر موضوع خواهم شد.

با علم به اینکه «هزار وعده خوبان یکی وفا نشود»! وعده وعیدها گذشته نتیجه‌ای برای مردم کندسکوه نداشت و آبان ماه 95 «حسن صادقلو» استاندار وقت گلستان در شورای اداری شهرستان گالیکش مسئولین مربوطه استانی و شهرستانی طرح کوچ کندسکوه را موظف کرد یک هفته پس از اربعین شهدا کربلا طی جلسه‌ای در خصوص اجرایی شدن طرح کوچ یا ماندن روستاییان کندسکوه و ارائه خدمات تصمیم‌گیری کنند.

بهمن‌ماه 95 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در پاسخ به فرماندار گالیکش از نامه‌نگاری و تصمیم در این خصوص در وقتی دیگر خبر داد.

بسیاری طی این سال‌ها وعده کوچ یا عدم کوچ به مردم روستای کندسکوه داده بودند از مسئولین شهرستانی، استانی، کشوری، کاندیدا و نمایندگان ادوار مختلف شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی؛ اما این مردم هنوز در محرومیت کامل بدون تغییر وضعیت گذران زندگی می‌کردند. شاید روزی همه بازخواست رنج‌های گذشته بر مردم کندسکوه شوند!!!

nilkooh2138 1

کوچ روستای " کندسکوه " گالیکش را قبول نداریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان اسفندماه سال 95 در پاسخ به درخواست فرماندار گالیکش مبنی بر تعیین تکلیف کوچ روستای «کندسکوه» گفت: عنوان می‌شود کوتاه‌ترین راه بهترین راه است. این غلط است و گاها هم جواب نمی‌دهد. به‌عنوان جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان کوچ روستای کندسکوه را نمی‌پذیرم.

رضا مروتی افزود: به‌عنوان یک کارشناس حوزه عمرانی کوچ‌ها و جابجایی‌هایی که حتی در قالب حوادث اتفاق افتاده را هم ازنظر بررسی‌های کارشناسی صحیح ندیدم.

مروتی گفت: برخی روستاها را کوچ دادیم و روستا و شهر جدید احداث کردیم اما دغدغه خاطر مردم را گوش نکردیم. مردم را ازنظر فیزیکی جابجا کردیم و در یک نقطه دیگر قراردادیم اما تعلقات خاطر، خاطرات و عادت‌های آن‌ها در منطقه جا ماند و در محله جدید یک فضایی را به‌عنوان فضای مرده شهره در اختیارشان گذاشتیم تا زنگی کنند.

وی تصریح کرد: اصلاً در کوچ‌های انجام‌گرفته به فکر معیشت و شغل مردم نبودیم. امروز ما به این مردم میگوییم شهری زندگی کن اما روستایی ببین؛ بازندگی شهری زندگی کن اما درآمد روستایی داشته باش؛ این مردم شغلشان روستایی است نه شهری و این برایشان دچار مشکل می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به اینکه ما موافق طرح کوچ روستای کندسکوه نیستیم گفت: پنجمین نامه هم برای عدم پذیرش طرح کوچ کندسکوه و سه روستای دیگر گلستان به ستاد بحران کشور اعلام کردم.

وی با اشاره به اینکه روستای کندسکوه بحرانی وجود ندارد؛ گفت: طرح کوچ کندسکوه در قالب حفاظت جنگل و خروج دام از جنگل دیده‌شده؛ مگر می‌شود امروز جنگل را داشت و مردم را نداشت. با تعبیر اینکه می‌خواهیم جنگل را نجات دهیم مردم را می‌گذریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان تأکید کرد: آتش احتمالی جنگل‌ها با امکانات موجود مهار نمی‌شود و همین مردم حاشیه جنگل هستند کمک می‌کنند تا آتش جنگل خاموش شود.

مروتی خاطرنشان ساخت: نظر استاندار هم در خصوص کوچ کندسکوه با بنده یکی است و در آینده‌ای نزدیک نشستی با حضور استاندار در تهران برای چند روستاهای گلستان که طرح کوچ آن‌ها مطرح‌شده دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: نگاه مقام معظم رهبری هم وقتی اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان سیاست ابلاغ معرفی کردند این بود که بخشی از آن مردمی شود و از پتانسیل مردم استفاده شود همین مردم هستند که حفاظت می‌کنند و این بخش انجام می‌دهند.

اما این بار در بهت قالب مردم کندسکوه مسئولین بدون در نظر گرفتن خواست آن‌ها و بررسی مشکلاتشان تصمیم خود را برای لغو کوچ کندسکوه گرفته بودند.

photo 2017 12 30 21 32 46

تیرماه 96 طرح توقف کوچ کندسکوه با تحرکات مشکوک ابلاغ شد

پس از بررسی انجام‌شده؛ استانداری گلستان باگذشت 35 سال از مطرح‌شدن طرح کوچ روستای کندسکوه دستور لغو این طرح را در روزهای آغازین تیرماه 1396 به دهیار و مردم روستای کندسکوه اعلام کرد.

بلافاصله پس‌ازاین ابلاغ؛ تحرکات مشکوک در این حوزه آغاز شد و کلاً مردم کندسکوه رها شدند و مسئولین بیشتر وقت خود را معطوف اراضی طرح کوچ در منطقه کشانک کردند.

کمتر از یک ماه پس از ابلاغ توقف طرح کوچ کندسکوه «مختار مهاجر» مدیرکل جهاد کشاورزی استان گلستان از منطقه کشانک بازدید کرد و گفت: به‌زودی احداث شهرک گیاهان دارویی در این منطقه آغاز خواهد شد.

با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم برای اجرای چنین طرح عظیمی در این منطقه باید ماه‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی‌شده باشد تا تصمیم احداث شهرک گیاهان دارویی اتخاذ شود. مطرح کردن آن‌یک ماه پس از لغو طرح کوچ کندسکوه این شبهه را برای اهالی کندسکوه ایجاد کرده که برخی برای تصاحب اراضی کشانک مانع از اجرایی شدن این طرح‌شده‌اند.

اراضی کشانک به نام مردم کندسکوه سند ملکی زده‌شده اما به نظر در حال واگذاری به غیراست و به گفته آن‌ها همین افراد غیر برای تصاحب این اراضی در لغو کوچ کندسکوه دخیل بوده‌اند.

اواخر آذرماه امسال در فرمانداری گالیکش با حضور حسن خسروی فرماندار گالیکش، ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی گلستان، نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مینودشت و برخی از اهالی روستای کندسکوه جلسه‌ای برای واگذاری و ابطال اسناد اراضی کشانک تشکیل شد.

افرادی گزینش‌شده به جلسه دعوت‌شده بودند به‌طوری‌که آن‌ها هیچ ربطی به اجرای این طرح نداشته و از افراد طرف قرارداد طرح که 48 نفر هستند تنها دو نفر در این جلسه حضور داشتند.

در جلسه از روستاییان کندسکوه خواسته‌شده است که خود به دفترخانه رفته و اسناد خود را ابطال کنند و اراضی ثبتی کشانک را تحویل دهند که با اعتراض و ارائه مدارک کتبی همان دو نفر جلسه به سمتی که مسئولین می‌خواست پیش نرفت و بدون نتیجه به پایان رسید.

حال باید مسئولین شهرستانی و استانی پاسخگوی اقدامات و تعجیلشان در این حوزه برای توقف طرح کوچ و واگذاری اراضی کشانک به غیر باشند که هدفشان ساماندهی و در نظر گرفتن خواست مردم کندسکوه یا تصاحب اراضی کشانک برای خود یا به نفع غیراست.

مسئولین باید تصمیم مردم کندسکوه را اجرایی کنند

به گفته مردم کندسکوه طی سال‌های مطرح‌شدن طرح کوچ مسئولین تنها به نظرات شخصی خود توجه کرده‌اند و خواست مردم این روستا را در نظر نگرفته‌اند.

ساکنین کندسکوه دودسته هستند آن‌هایی که مخالف طرح کوچ هستند (تعدادشان اندک است) می‌گویند خدماتی مانند سایر روستاهای کشور در کندسکوه به ما داده شود تا در این روستا زندگی کنیم و آن‌هایی که موافق طرح کوچ هستند (قالب کندسکوهی ها) می‌گویند آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان بهای املاک به ما بدهد برای اجرای طرح کوچ باید برابر باشد با آنچه می‌خواهد از ما بگیرد و در آن عدالت همراه با کارشناسی برای انتقال به کشانک رعایت شود.

همان‌گونه که در فوق ذکر شد جمعیت این روستا از 60 خانوار با 248 نفر در سال 90 هم‌اکنون به 15 خانوار با 56 نفر رسیده است و طی این سال‌ها ساکنین افراد بر اساس تعهداتی که با منابع طبیعی داشته‌اند به امید اجرایی شدن طرح کوچ خانه و کاشانه خود را رها کرده و به‌طور موقت در دیگر نقاط استان ساکن شده‌اند و باگذشت این سال‌ها خانه‌های کاه‌گلی آن‌ها تخریب‌شده و دیگر قادر به بازگشت به این روستا نیستند و عملاً از این روستا کوچ کرده‌اند و با ادامه این روند تا پایان دهه 90 کندسکوه روستایی خالی از سکنه خواهد شد.

آن‌ها منبع درآمدی هم برای بازگشت و ساخت خانه ندارند و تعدادی از آن‌ها نیز عنوان می‌کنند بازندگی در شهر دیگر خود و خانواده‌هایشان به زندگی مشقت‌بار در کندسکوه بر نخواهند گشت.

اما نکته‌ای که همه آن‌ها اتفاق‌نظر دارند این است اجرایی یا توقف این طرح باید توسط مردم خود این روستا انتخاب شود نه اینکه مسئولینی که شاید در طول عمر خود یک‌بار هم به این روستا سر نزنند دراین‌باره تصمیم بگیرند.

حال که سید مناف هاشمی استاندار گلستان با انتقاد از روش‌های غلط گذشتگان سعی در اصلاح امور در این استان دارد لازم است در این موضوع نیز ورود کرده و با توجه به خواست مردم کندسکوه اجرا یا توقف این طرح را دوباره بررسی کند البته اگر افرادی که برای اراضی کشانک دندان‌تیز کرده‌اند این اجازه را بدهند.

اسناد مالکیت اراضی کشانک

111aaa78yufhjjdgk 1

111aaa78yufhjjdgk 1

رضایت اهالی روستای کندسکوه به اجرایی شدن طرح کوچ

nilkooh2810 1

nilkooh2810 1

nilkooh2810 1

ادامه دارد ...

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.