1396-10-04 17:43
695
0
48276
چه کنیم با این همه نام برای روز گرگان ؛

هفته فرهنگی گرگان تصویب شد / سوم تا هشتم ربیع الثانی هفته فرهنگی گرگان ، 5 اذر روز ملی گرگان ، 20 شهریور هفته گرگان

کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان با نامگذاری سوم ربیع الثانی روز ورود امام حسن عسگری به گرگان تا هشتم ربیع الثانی سالروز تولد ان امام(ع) بنام هفته فرهنگی گرگان موافقت کرد .

به گزارش گلستان ما ؛ شورای شهر گرگان این روزها با مشکلات عدیده فرهنگی مواجه شده است . همه این سردرگمی ها به شورای دوره سوم باز می گردد جایی که در سال 89 تصمیم بر آن شد تا 20 شهریور بنام روز گرگان نامگذاری شود .

در آن روزگار اگر چه مرحوم قاسم حاج محمدی برای نامگذاری 5 آذر بنام روز گرگان تلاش کرد، اما حضور برخی افراد چون چراغعلی ، پزشکپور و ... باعث شد تا نهایتا 20 شهریور روز گرگان انتخاب شود .

علت انتخاب این نام نیز این بود که در این روز رضا خان میرپنج پهلوی اول نام استرآباد را به گرگان تغییر داد .

اما این نامگذاری از همان اول با مخالفت گروههای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی و از جمله علمای شهر گرگان قرار گرفت و فضای نخبگانی شهر گرگان نیز واکنش خوشایندی از خود نشان نداد .

اما این اشتباه تاریخی بعد از سالها پیگیری از طریق رسانه ها و مصاحبه های علمای بلاد در خصوص اهمیت قیام ملی 5 آذر و شهادت 14 گرگانی در آن قیام که تعداد شهدای این واقعه بیشتر از واقعه تبریز و قم بود ، باعث شد تا شورای شهر دوره پنجم در یک اقدام موثر روز 5 آذر را روز ملی گرگان اعلام کند .

اما در هفته های اخیر موج دیگری از مطالبات فرهنگی در شهر گرگان شکل گرفت که با توجه به سفر امام حسن عسگری به گرگان که بصورت طی الارض انجام شد روز ورود ایشان یعنی سوم ربیع الثانی تا هشتم ربیع الثانی که تولد این امام می باشد بنام "هفته فرهنگی گرگان" نامگذاری شود .

این موضوع آنقدر جدی شد که آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز در تریبون نماز جمعه از نامگذاری این هفته بنام هفته فرهنگی گرگان حمایت کرد .

اما امشب دوشنبه 4 دیماه کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان جلسه ای ویژه برای این موضوع داشت و هفته فرهنگی گرگان را تصویب کرد .

طبق این مصوبه از این به بعد از سوم ربیع الثانی یعنی سالروز ورود امام حسن عسگری به گرگان تا هشتم ربیع الثانی سالروز تولد ایشان بنام هفته فرهنگی گرگان نامگذاری می شود .

حال باید متوجه تناقض های موجود در این نامگذاری ها باشیم .از طرفی هنوز عده ای 20 شهریور را روز گرگان می دانند ، این عده اگر چه طرفدار اندکی دارند اما خاستگاه آنها که برگرفته از افکار پان گرگانیسم می باشد به دنبال برجسته کردن این روز هستند .

گروهی دیگر 5 آذر را روز ملی مردم گرگان و روز واقعی گرگان می دانند و عده ای هم سوم تا هشتم ربیع الثانی را هفته فرهنگی گرگان نامگذاری کرده اند .

بنظر می رسد کمیسیون فرهنگی و اعضای شورای شهر گرگان باید در این باره یک جراحی عمیق بکنند و برای یک بار و همیشه روز گرگان را مشخص کنند و برای آن برنامه ریزی کنند تا مردم این شهر برای دانستن و بالیدن به هویت و اصالت خود سردرگم نباشند.

نویسنده : عماد محمد رضاپور

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.